Facebook data

1
Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?!
#102831 Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 3

FredFarrell
graphgraph

Tjenare surfarkamrater! Sitter och drömmer mig bort om nästa surfresa som kan bära av vart som helst.

Tanken slog mig att många åker ju till Australien/NZ och backpackar, surfar och äventyrar. Sen finns det ju även dom som införskaffar sig ett working holiday visum så att dom kan knega lite på samma ställen.

Så min fråga är: Är det någon med sådana erfarenheter? Har varit i kontakt med en snubbe här på SurfSverige som verkar hyvens men jag tänkte att jag i min tristess kunde kolla efter lite andra alternativ också, då man inte ens är i startblocket för surfresan än.

Även intresserad av att höra om folk har Wwoofat och kombinerat surf vilket vore grymt då jag är kanske mest av allt intresserad av att leva ett "simpelt" liv på en farm samt kunna surfa så mycket som möjligt!

Hoppas tråden uppskattas och jag inte tar onödig plats!

Peace out alla blötdjur!

/Fred

Ändrat av FredFarrell
Logga in för att svara
#102832 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Hallå där.. Är ganska nyligen hemkommen från över 7 månader på NZ. Bodde lite överallt på nordön och Wwoofade hos 9 olika familjer. Wwoof är grymt najs. Man lär sig väldigt mkt och man får träffa lokalbefolkning som visar en runt ( Secrets etc ) flera av dom blev goda vänner som vi fortfarande har kontakt med. Har varit med dom ut o surfat, ridit häst, klättrat berg, fiskat, jamsessions etc.. Åker du till NZ har jag massvis med bra kontakter hos softa familjer som bor helt fantastiskt..

MVH: Johan

Vi gjorde ett litet bildkollage så vi kunde visa våra vänner o familj hur vi hade det de första 2 månaderna på NZ:

Logga in för att svara
#102838 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Nu på Bali snackade jag m en brud fr Australien, hon sa att det är superenkelt att få jobb på gårdar eftersom de alltid är i behov av arbetskraft.

Logga in för att svara
#102840 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

Swingkid, fantastiskt bildkollage! Finns det nagon del 2?

Logga in för att svara
#102841 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Finns massor av farm jobb men man tjänar dåligt.. Bättre o ta något annat jobb om man ändå vill ha lite kul o tjäna mer

Del 2: Också från första 2 månaderna

Logga in för att svara
#102842 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Ligger f.ö 10 bilder från NZ med bara surf på min profil

Logga in för att svara
#102843 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

Swingkid skrev:
Ligger f.ö 10 bilder från NZ med bara surf på min profil

Skona bilder!! Tackar!

Logga in för att svara
#102847 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Bodde på sydön på NZ i nästan 5 år (Dunedin). Massor av surf och inte så värst mycket folk. Lätt att hitta jobb på fruktodlingar eller farm om man har working holiday visa. NZ är helt fantastiskt! Västra oz har massor med vinodlingar och även där är det lätt att hitta jobb om man har visum (har i alla fall varit) . Nackdelen är väl att man får dela vågor med hajarna.

Logga in för att svara
#102911 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 3

FredFarrell
graphgraph

Härligt med så många bra svar!

Om jag nu skulle ta mig iväg så är väl en liten del av grejen att jobba på en farm, inte tjäna mer pengar. Bara så man klarar sig lite lite längre.

Keep them tips comin'!

Logga in för att svara
#102938 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 0

shonten
graphgraph

Hello
Jag och tjejen wwoofade och och åkte runt NZ i 5 månader i vintras och 6 veckor i australien. Sprang bland annat på Johan och Linn på Sandy bay.

Generellt så var det busenkelt att hitta wwoof om man bara ville ha boende. Vi var på Piha utanför auckland i 2 veckor och jobbade 2-3 timme per dag mot boende i husvagn precis utanför Mike´s surfshop, 10 min promenad till stranden.

Det enklaste verkar vara att bara ringa/maila runt till Campingar och Hostel så löser det sig om du har lite framförhållning.

På Nordön skulle jag rekommendera Piha, Mt Manganui, Raglan, New Plymouth och Gisbourne, på alla de bör du enkelt hitta Wwoof platser. Har du bil kan du jobba på kiwifarm 4-5 mil från Mt Manganui. På sydön så är nog Dunedin, Christchurch eller Kaikoura bra ställen.

I Australien wwoofade vi ett par veckor i Agnes Waters också, busenkelt att få plats där, skulle dock rekommendera städer lite längre söderut (Noosa och neråt) för större vågor.
/Jonas

Logga in för att svara
#102962 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Min sambo gjorde precis så, jobbade på backpacker 2-3 timmar per dag mot boende (fast i rum på själva backpackern, inte i husvagn) i Raglan. Han fick surfa mer än han orkade

Dunedin är kanon, Kairkoura med. Christchurch är känt för små vågor och inte speciellt konsistent (beror i och för sig på vad man jämför med) och dessutom skakar det en hel del där fortfarande efter de senaste jordbävningarna. Skulle tro att det kanske är lättare att hitta jobb på nordön.

Logga in för att svara
#102968 Svar: Jobba på farm och surfa?! - Aus, NZ, Kanada?! 12 år, 4 månader sen Stoke: 3

FredFarrell
graphgraph

Nu är jag supertaggad! Keep it coming peeps!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!