|
#102706 |
Sydafrika Tips 12 år, 2 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Hej,
Tänkte åka till Sydafrika December/januari i en dryg månad. Vill bo på 1-3 olika platser i ca 1-2 veckor per plats. Ni som varit där vad rekommenderar ni? Vet att det inte är optimal säsong men verkar ändå som att det sällan är platt där om än lite blåsigt. Var funkar det bäst på denna säsong? Finns det några ställen man bara inte får missa (bra surf och skön vibe).
Kollar nu på Esland Bay i 1-2 veckor och Kapstaden 2 veckor (osäker på vilken sida man skall välja).
Sjukt tacksam för lite tips från de som varit där.
Hoppas för övrigt på en riktigt blåsig svensk sommar.
|
|
|
|
|
#102710 |
Svar: Sydafrika Tips 12 år, 2 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Har dåligt koll på Sydafrika men föreslår att dra till Fernado de Noronhor istället.
Camen
|
|
|
|
|
#102711 |
Stoke: 15 |
|
sydafrika är fan sjukt bra! flyg till kapstaden och välj sida, öst eller väst. Finns så jäkla många bra ställen att det är bara att plocka ett. Garden rout upp mot J-Bay bjuder på mängder med bra, långa och fina points.
God mat, trevliga människor och super skönt land.
|
|
|
|
|
#102713 |
Stoke: 3 |
|
Garden rout lätt!
Jag var nere i vintras och det är mest surf österut på sommaren.
Har varit upp till elandsbaai ett par gånger och det har aldrig varit bra. J-bay och där i krokarna fungerar nästan alltid.
Men som alltid, kolla prognoserna och planera där efter.
Men ska du bara vara nere i en månad; Häng i kapstaden, ta en hyrbil och kör N2:an österut!!
|
|
|
|
|
#102745 |
Svar: Sydafrika Tips 12 år, 1 månad sen |
Stoke: 12 |
Hea
|
Tillbringade ett par veckor i Durban i April förra året, inte en enda platt dag, men ofta blåsigt efter kl 10-11 på förmiddagen. Har inget annat att jämföra med i Sydafrika och vet inte hur det är den tiden på året (men tror knappast att du kommer att bli våglös), men jag skulle gärna åka dit igen! Om jag själv skulle planera en surf resa till Sydafrika igen så skulle jag göra som föregående föreslår: Hyra en bil i kapstaden och köra norrut, eller hyra bil i Durban och köra söderut
|
|
|
|
|
#102747 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Dra ut i busken och surfa i Transkei.
|
|
|
|
|
#102778 |
Stoke: -1076 |
IST
|
www.wavescape.co.za/ där många locals hänger.
eller kolla med Lylo här på ss, har för mig att jag sett att han var från trakterna där nere.
|
|
|
|
|
#102780 |
Stoke: 33 |
|
Nar jag var dar hade vi surf varje dag i 3 veckor, fran 1ft beachie till 4-6ft JBAY.
Fordelen med SA ar att det hyfast billigt och en mogen surfkultur och framforall ar det inte speciellet sa svennebanan backpack turistigt och surfet ar varierande.
Nackdelen ar att det finns haj, vastkusten ar kall, ostkusten ar sonderblast efter 11 och man kan enkelt bli ran mordad om man ar ute o dricker sprit i kapstaden och hamnar pa fel plats pa fel tidpunkt.
Daremot kan en natt pa stan i Kapstaden da man hamnar pa en portugiskt dans hak efter en dags surfande nere pa da cap peninsula var grymt kul...tro mig.
|
|
|
|
|
#102781 |
|
|
|
Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
|
|
#102782 |
|
|
|
Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
|
|
#102800 |
|
Tack för alla grymma tips. Verkar ju som om det kan vara sjukt bra. Kommer nog hyra någon läge het i Kapstaden. Sedan köra garden rout en dryg om det går (åker med fru o liten unge). Vore grymt om man kan få den där snibben på filmen som guide:). Någon som har förslag på vilket område kring Kapstaden som är bäst att bo i.
|
|
|
|
|
#102823 |
|
Har pluggat i Kapstaden, du kommer stortrivas där om du gillar sol, vin, trevliga människor, bra restauranger, klättring, surf, SUP, kite och fantastisk natur.. Vågorna runt Kapstaden är rätt trötta under sommaren dock, det händer att det går en vecka när det är helt platt. När det väl börjar fungera blir det rätt trångt i lineupen på de populära spotsen. E-bay/Elandsbaai är ett rätt dött ställe med ett gäng sommarhus. Ganska idylliskt men de finns inte så mkt annat att göra i Ebay om vågorna inte funkar. Jag hade rekommenderat att ta en vecka i Kapstaden och sen åka österut mot Durban med ett par stopp på vägen som Coffee bay, Vic bay och självklara J-bay.. Skulle säga att det är mer vågsäkert österut än i Kapstaden (men rätt litet jämfört med hur det är under vintern). När man tagit sig så långt som till Coffee bay slipper man även våtdräkten (vilket hör till ovanligheterna i Kapstaden).. Hur som helst kommer ni ha det fantastiskt! Sydafrika är en pärla.
|
|
|
|
|
#102824 |
|
Såg nu att du frågade om plats att bo på i Kapstaden, det beror helt på vad du har för preferenser. Vill du bo schtekigt väljer du Camps Bay eller ngt annat av ställena i de krokarna vid vattnet. Vill du bo vid alla restauranger centralt i stan vill du bo nära Kloof street typ i Gardens. Vill du ha lite mindre schtek är Observatory trevligt..
|
|
|
|
|
#102856 |
|
Atlantsidan i Kapstaden är den absolut bästa sidan under december/ january. Long beach är en populär strand med stort svall, men tyvärr har det en tendens att lite bli crowded; Ett alternativ kan då vara att ta en 30 minuters promenad norrut längst den kilometerlånga stranden till ett ställe som kallas "The dunes". The hoek är ett också en ställe som man inte får missa.
Indiska oceanensidan i Kapstaden brukar tyvärr ha alldeles för små vågor under det sydafrikanska sommar halvåret...
|
|
|
|
|