Facebook data

1
EPS Shaping - Spackelfråga
#102559 EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Hej,

Är det någon som har en idé om vilken typ av spackel man skall använda när man ska spackla sin EPS bräda innan glasning?
Fungerar det att använda vitt latexspackel eller skall man hålla sig till vanligt finspackel?
På Swaylocks så slänger de ju bara runt amerikanska märken, lite svårt att få kläm på vad det är för grejer.

/Erc
 
Logga in för att svara
#102561 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
Inlägg: 101
graphgraph
offline

hej Erc!

Jag har mycket erfarenheter av EPS brädor, jobbade proffesionellt med dem i nästan 10 år.
Jag spacklade bara några få gånger innan jag sket i det. Man gör det för att spara några få gram på brädan eller så vill man ha en fin finish för sprayen.(målningen). Jag gjorde alltid en cheater coat. Efter lamineringen så väntar du 20 till 30 minuter och häller på ca:60 ml epoxy, då kommer all ställen där epoxyn sjunkit in att fyllas igen. Och sen väntar du till det härdat och hotcoatar. om du hotcoatar nästa dag se till att sand pappra lite över hela brädan med 80 grit. annars får du dålig bindning mellan lagren. Men om du hotcoatar när det härdat efter ca 2-3 timmar så fäster epoxyn fortfarande.

jag laminerade botten först, lät det ligga över natten. tillbaks nästa dag slipa ner "lapsen", sen laminera däck och hotcoata samma dag.nästa dag slipa lapsen på botten OCH hela botten lite lätt innan hotcoat för botten. Slipa också på hot coaten på dina rails ddit du skall tejpa av.Annars fäster inte epoxyn bra. Ps när jag hot coatade däck tejpade jag aldrig av, utan väntade ca 20 min till epoxyn blivit lite seg och gick med squegee under på bottensidan. Hoppas det vblev till någon hjälp.

peace ,Jimmy.
 
Logga in för att svara
#102562 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
Inlägg: 101
graphgraph
offline

cheater coaten skall spridas ut med squeegee!

Och jobba alltid i sjunkande eller konstant temperatur!! I stigande temperatur funkar inget med EPS!!
jimmy.
 
Ändrat av Jimmy.S
Logga in för att svara
#102563 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
Inlägg: 101
graphgraph
offline

2-3 procent parrafin-styrene lösning i hotcoaten gör det lättare att sandpappra epoxyn. samma skit man häller i Polyester du vet.
 
Ändrat av Jimmy.S
Logga in för att svara
#102568 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Tack Jimmy! Riktigt bra svar. Ska ha spray så det får bli att spackla. Finns en hel del ojämnheter där eps pärlor har släpt. Men det blir nog bra.

Fridens
 
Logga in för att svara
#102739 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Det fanns ett ultralätt spackel før några år sen i Sverige som hette onestrikefiller. kanske inte sæljs længre??? Jag ær också tveksam till om man verkligen behøver spackla eps.. har provat utan/ med och båda sætten funkar ok. Ju tætare eps desto mindre spackelbehov.
 
Logga in för att svara
#102775 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Halloj,

Den EPS vi körde med, E300 tror jag av för mig okänt ursprung, sög i sig epoxy som en A-lagare suger i sig 7.2er. Så Mattias som envisades med att inte spackla har fått en antagligen oförstörbar men jävligt tung bräda.
SPACKLA! det sparar epoxy och vikt. Och tar ärligt talat inte speciellt mycket tid.

Vi körde med Resin Research epoxy från Seabase, riktigt bra! Med en skvätt Additive F i laminatet så var genomvätning inget problem och lätt att slipa med. Samma med hotcoat fast en extra skvätt där.
Funkar mycket bättre än NM Laminering 275. Om någon ska köra epoxy, kör RR 1200spänn för 6liter.
/Eric
 
Logga in för att svara
#102776 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

ErikG skrev:
Det fanns ett ultralätt spackel før några år sen i Sverige som hette onestrikefiller. kanske inte sæljs længre??? Jag ær också tveksam till om man verkligen behøver spackla eps.. har provat utan/ med och båda sætten funkar ok. Ju tætare eps desto mindre spackelbehov.

Googlade, det finns tydligen på bauhaus. www.bauhaus.se/one-strike-filler.html

Detta spacklet är det som motsvarar det som brukas i USA osv. Det är utralätt och lättslipat.
Latexspackel skulle jag avråda från.
JAg skulle tro det hänger mkt på EPS kvaliten (tät eller löspressad, densitet, storlek på kulorna osv) ifall man behöver spackla eller ej.
hade
 
Logga in för att svara
#102783 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
Inlägg: 101
graphgraph
offline

Halloj,erc! Hur mycket tyngre blev den ospacklade brädan och vilken densitet på EPS:n?
Bara lite nyfiken.
Och håller helt med dig angående RR epoxy ,underbart att jobba med och dessutom vänlig för användaren.
 
Ändrat av Jimmy.S
Logga in för att svara
#102812 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 18

erc
Inlägg: 182
graphgraph
offline

Jag tror vi har kört en E300 eps. Så i tyngsta laget enna. Vet inte riktigt hur mycket Mattes väger, men tyngre än den borde vara blev den. 6ft lite fishig bräda, och det gick åt 3 liter RR epoxy... Den som jag gjorde gick det åt 2 liter. Vi är ju amatörer också så det blir väll enorm variation bara pga det
Hade han kört din teknik med att fylla på med lite extra när första laminatet börja gella, hade det nog gått åt lite mindre. Blanken sög upp så mycket att väven nästan blev torr. Samma sak när jag satte fenpluggarna, (FCS Fusion) fick fylla på ganska mycket allt eftersom, så om jag kör på en sten nu så går la hela tailen av...
ErikG å Jimmy.S, ni borde glida över till Åsa i början på september. Brädbyggartävling! Förstapris är ett 6-pack Björnebryggd 2.8er och all ära man kan stoppa i fickorna! www.facebook.com/events/319263794803631/
 
Logga in för att svara
#102816 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Jag har byggt i S200 från Genevads cellplast (uppköpt och ingår nu nåt tyskt bolag.) Det gick för några år sen bra att köpa loss ett stort rektangulärt block att utgå från. När jag kontaktade bolaget bad jag uttryckligen om den mest hårdpressade kvaliten dom hade i densitet s200.
Det var inga problem att plasta varken med eller utan spackel. Brädorna blir lätta och beroende av
antal lager väv också ganska hållbara. En 6'8 semigun jag byggde ligger det foton på i mitt galleri, den överlevde Nias, Uluwatu, sumba, kanarieöarna och norge för att sen bli knäckt av jävla Ryan Air. Den hade 6+4 ounce på däcket och ett lager 6 ounce på botten, väldigt lätt bräda.
Så kan det gå mao.
Tack för inbjudan.
 
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#102817 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Obs får inte upp evenemanget mha länken?
 
Logga in för att svara
#102819 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
Inlägg: 473
graphgraph
offline

Visst suger epoxyn mer om man inte spacklar, men är man hyfsat flink på att sprida ut epoxyn och har 30kg densitet är det inga problem att strunta i det. I vart fall har jag fått till brädor som är klart lättare och starkare än t ex alla svaga GSI-epoxybrädor. Då använder jag i och för sig s-glas, men är allt annat än proffslaminerare. Vad jag läst mig till behöver man spackla med 20kg densitetsskum, men jag tror nog man kan lära sig att laminera lätt även på det utan spackel. Enligt allt jag läst mig till blir det starkare om man kommer undan utan spackel.

Onestrikefiller finns på byggvaruhuset Fredells i Stockholm. De kan säkert skicka om det inte finns på andra ställen. Jag har använt det framgångsrikt. Väger ingenting och är enkelt att sprida ut. Tänk på att röra i lite destilerat vatten för att få rätt lite tjock majonäsliknande konsistens. Med vanligt vatten kan det gulna lite. Det ska bara på så att det fyller igen mellan kulorna, inte bli ett lager utanpå skummet. Har man på för tjockt ökar risken för delaminering rejält - påstås det!

Shit vad sugen jag blir på att bygga något fräckt!

/JB
 
Logga in för att svara
#102827 Svar: EPS Shaping - Spackelfråga 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
Inlägg: 101
graphgraph
offline

Halloj där Eric! En liters skillnad låter välldans mycket!! Vet ej eftersom jag inte har laminerat här i sverige än men väldigt torra förhållanden kan gära att det suger mycket.....här i Sverige är det ju relativt torrt i luften.
Byggartävling låter intressant men det är en bit att åka för mig så kan inte lova så mycket. Men fan vad jag vill ha de där björnebryggada 2.8rna!! Eller snarare vad sugen jag blir på att bygga!! Det blir nog att jag köper ett block inom kort. Gillar själv densitet lite över 30 kg per kubikmeter. Har också kollat olika träslag för stringers och björken ligger etta och furan ligger tätt intill därpå. Om gran inte hade så jäla mycket kvist hade han legat före furan men men. Och sen har de ju en vakumpump på Jula som man kan göra mycket roliga saker med.........
JB vad har du fortfarande blanks tillgodo? har fortfarande inte fixat mig en personlig sverige bräda....

Peace,jimmy.
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!