|
#102199 |
haydenshapes 12 år, 4 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Dags för en tidig julafton med surfbräda högst upp på önskelistan. Har börjat kika lite på brädor från haydenshapes och undrar om någon har testat dessa. Är de lika stryktåliga som firewirebrädorna ? Hur fungerar dom i våra svenska choppiga vågor. Finns ett par att hitta på surfers.se har ni tips på fler online butiker kanske.
|
|
|
|
|
#102203 |
Svar: haydenshapes 12 år, 4 månader sen |
Stoke: 101 |
|
Magicseaweed har några.
Kolfiber rails istället för Firewires Balsa, intresant!
store.magicseaweed.com/hayden-shapes-surfboards/page/222
*Firewire må vara mer hållbara än vanliga PU brädor. Men så värst stryktåliga är de inte!
Men jag älskar dem ändå....
|
|
|
Ändrat av Redax
Logga in för att svara
|
|
#102204 |
|
skitbra, här skriver man å så syns det inte......????
|
|
|
|
|
#102205 |
|
testar igen!
Kolla in Magicseaweed från England.
|
|
|
|
|
#102206 |
|
Tackar !!
danneroyal skrev:
testar igen!
Kolla in Magicseaweed från England.
|
|
|
|
|
#102215 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
De är väl vanligt enkelt glasfiberlaminat med epoxy, dvs en sån bräda tål en hel del mer stryk än en polyesterbräda.
Firewirebrädorna har ju epoxy-sandwichkonstruktion, det tål oftast ännu mer stryk.
Du bör se upp ifall du får hål eftersom det är EPS eller på vanlig svenska frigolit i brädorna. EPS kan suga upp vatten som en tvättsvamp, det uppstår ett undertryck när brädan som byggs i varm verkstad runt 20-25c kommer i kallare vatten än så. Då kommer vatten att sugas in i hålrummen mellan frigolitkulorna.
Hur mycket är avhängigt av hur kvaliten på EPS-skummet, vissa är hårdare komprimerade andra med väldigt lätt eps har massor med luft mellan kulorna.
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#102240 |
Stoke: 6 |
Kman
|
Bra brädor, men han är en idiot till människa!
|
|
|
|
|
#102242 |
Stoke: 49 |
|
Tycker de ser grymt fina ut rent shapemässigt. Påminner mycket om Von Sol-brädorna som är utvecklade av Sean Mattison. Jag har shapat en 6'4 som är väldigt inspirerad av hans Moon Fish. haydenshapes Shred Sled är väldigt väldigt lik Von Sol Shadow som ska funka i allt från små beachies till rev och points...
Vanlig frigo med epoxy är hur vanligt som helst och inget extremt - jämfört med sandwish rätt enkel konstruktion. Om den där kolremsan runt om är bättre än stringer har jag ingen aning om, men det ser ju lite coolt ut.
/JB
|
|
|
|
|
#102243 |
Stoke: 28 |
|
Tjenare där arnet! Jag jobbade som lamineraren för Haydens teknologi i Japan i två år.
De har som sagt ingen stringer och hade först dubbel fyra,deck. Och singel fyra på botten.
Detta kombinerat med Carbonrails. De var väldigt flexibla och hade goda fysiska egenskaper. Men Carbonrailsen räckte inte till tillräckligt och vi fick tillbacks flera bucklade brädor och klagomål.
Eftersom det var haydens teknik så kunde inte vi göra nåt åt saken,men de hade samma problem i AUS.
Så de började använda en glasfiber vävd i 45 gradersvinkel. Väldigt jobbig att hantera men det verkade fungera. Så antar att de forfarande använder den så kallade"quadraweave"eller vad det nu var.
Annars är jag en stor Fan av EPS brädor och tycker de matchar svenska förhållanden perfekt. Se upp för allt för lätt glasade sådana då de kan vara väldigt svåra att hantera i stökiga förhållanden.
Peace,Jimmy.
|
|
|
|
|
#102253 |
Kman
|
Jimmy.S skrev:
Tjenare där arnet! Jag jobbade som lamineraren för Haydens teknologi i Japan i två år.
De har som sagt ingen stringer och hade först dubbel fyra,deck. Och singel fyra på botten.
Detta kombinerat med Carbonrails. De var väldigt flexibla och hade goda fysiska egenskaper. Men Carbonrailsen räckte inte till tillräckligt och vi fick tillbacks flera bucklade brädor och klagomål.
Eftersom det var haydens teknik så kunde inte vi göra nåt åt saken,men de hade samma problem i AUS.
Så de började använda en glasfiber vävd i 45 gradersvinkel. Väldigt jobbig att hantera men det verkade fungera. Så antar att de forfarande använder den så kallade"quadraweave"eller vad det nu var.
Annars är jag en stor Fan av EPS brädor och tycker de matchar svenska förhållanden perfekt. Se upp för allt för lätt glasade sådana då de kan vara väldigt svåra att hantera i stökiga förhållanden.
Peace,Jimmy.
Tja Jimmy!
Hade du nån kontakt med Shingo Akino när du jobbade där?
|
|
|
|
|
#102254 |
Stoke: 28 |
|
Kman skrev:
Jimmy.S skrev:
Peace,Jimmy.
Tja Jimmy!
Hej Kman! Ja,han kom över från Australien en gång och vi har pratat massa. Bla annat brädor och surf!
Känner du honom? Hälsa om han är i närheten.
Peace,jimmy.
|
|
|
|
|
#102284 |
Kman
|
Jimmy.S skrev:
Kman skrev:
Jimmy.S skrev:
Peace,Jimmy.
Tja Jimmy!
Hej Kman! Ja,han kom över från Australien en gång och vi har pratat massa. Bla annat brädor och surf!
Känner du honom? Hälsa om han är i närheten.
Peace,jimmy.
Ja, vi jobbade hop på en ding/shape fabrik i Dee Why. Har en jävla massa roliga historier om honom. Superskön japsare. Han e kvar här på norra stränderna och jobbar fortfarande för Hayden och självklart ska jag hälsa han från dig. Roligt sammanträffande i en liten värld!
|
|
|
|
|
#102287 |
|
Tack för infon får se vad tomten kommer med.
|
|
|
|
|