Inspelning från Debatten: ÄR SURFARE DE NYA KOLONIALISTERNA? från Coastal Culture i Varberg 2012. /Stort tack till Coastal Culture, Jens Holm - Surfakademien, Didine Bedraoui - NLAS EOIM och Suzanne Gadd som moderator.
Kul att du Kriss lade upp din inledning som ledde till en paneldiskussion på CC. Du verkar vara väldig insatt i vad du tycker och skildrat utifrån konstnärsvinkeln angående maktstrukturer i organisationer som vill hjälpa andra människor med praktiska ting på platser där surfing finns.
Jag tycker att det räcker att möta organisationer i Sverige för att se att kommunikationen är det som avgör hur en maktstruktur hanteras. Vem pratar? Vem lyssnar? Vem får påverka förändringarna? Vem bestämmer och tar de slutgiltiga beslutet?
Skulle va intressant om surfresor anordnas till Sverige från exempelvis Indonesien som Bali eller andra öar där mycket minde priviligerade rent ekonomiska locals befinner sig. Där syftet för dem som åker till Sverige är att bara surfa och upptäcka landet (att det oftast är sällan vågor). Hur skulle sånt fungera rent maktstrukturellt tror du? Är det dem som turister i Sverige som påverkar eller är det vi lokalbor som påverkar turisternas uppfattning om platsen de besöker?
Surfing the nation vill ge intrycket av att lokalbefolkningen får vara med och bestämma. De frågar ägaren vilken som är hans favoritfärg; som är blå. Sen målar de lokalen grön ist. Bara en parentes kanske, men ändå.
Surfing är en sport för dem med pengar. Något annat vore en lögn. Skulle vilja kalla den en "vit" sport, dvs. en sport för minoriteten. Det ser dessutom så ut när man tittar på Surfakademins teaser.
Håller med konstnären att vi kanske hellre sprider härliga bilder m surfvibe ist för bilder på hur det ser ut i kåkstäderna runt omkring... Å ena sidan är vi ju där för att surfa, inte för att se skiten. Den har vi nog av hemma, på vårt eget lilla sätt...
Bra poäng ang. Åre. Åre är invaderat av 08-or idag och det råder ju delade meningar om hur jäla najs det är när "folk utifrån" tar över en liten by och dess näringsliv...
Liinus skrev: Surfing the nation vill ge intrycket av att lokalbefolkningen får vara med och bestämma. De frågar ägaren vilken som är hans favoritfärg; som är blå. Sen målar de lokalen grön ist. Bara en parentes kanske, men ändå.
Surfing är en sport för dem med pengar. Något annat vore en lögn. Skulle vilja kalla den en "vit" sport, dvs. en sport för minoriteten. Det ser dessutom så ut när man tittar på Surfakademins teaser.
Håller med konstnären att vi kanske hellre sprider härliga bilder m surfvibe ist för bilder på hur det ser ut i kåkstäderna runt omkring... Å ena sidan är vi ju där för att surfa, inte för att se skiten. Den har vi nog av hemma, på vårt eget lilla sätt...
Bra poäng ang. Åre. Åre är invaderat av 08-or idag och det råder ju delade meningar om hur jäla najs det är när "folk utifrån" tar över en liten by och dess näringsliv...
Jag får ju lov att sätta diagnoser. Du har ju klockren Asperger, har du fått den redan eller ska jag hjälpa dig att få rätt hjälp. Hör av dig till min gästbok, har nummer att ge. Vårdcentralerna är tyvärr rätt sega på att ge remisser till vuxenspsyk som gör utredningarna men det finns privata alternativ. Som sagt, om din asperger bekymmrar dig hör av dig... Peace aDAMSKI
IST skrev: Kul att du Kriss lade upp din inledning som ledde till en paneldiskussion på CC. Du verkar vara väldig insatt i vad du tycker och skildrat utifrån konstnärsvinkeln angående maktstrukturer i organisationer som vill hjälpa andra människor med praktiska ting på platser där surfing finns.
Jag tycker att det räcker att möta organisationer i Sverige för att se att kommunikationen är det som avgör hur en maktstruktur hanteras. Vem pratar? Vem lyssnar? Vem får påverka förändringarna? Vem bestämmer och tar de slutgiltiga beslutet?
Så rätt citat... Asperger alltså...
Skulle va intressant om surfresor anordnas till Sverige från exempelvis Indonesien som Bali eller andra öar där mycket minde priviligerade rent ekonomiska locals befinner sig. Där syftet för dem som åker till Sverige är att bara surfa och upptäcka landet (att det oftast är sällan vågor). Hur skulle sånt fungera rent maktstrukturellt tror du? Är det dem som turister i Sverige som påverkar eller är det vi lokalbor som påverkar turisternas uppfattning om platsen de besöker?
EricG har en poäng om kolonisering av våra hjärnor. Det är det jag är inne på. INGEN ÄR NEUTRAL utan alla är vi påverkade och influerade av olika politiska ideologier. Surfare står inte fria från det…
Och om man förnekar så är man bara ännu mer djupt inne i skiten;) Blind för sin omgivning och hur mycket den påverkar.
Bäst känner vi nog av det när vi rör oss mellan olika sammanhang. Vilket surfare som reser mycket bör göra.
Tack Liinus och IST för intresse och uppmuntran*****
Angående hur vi avbildar så ser jag främst ett problem i hur vi utesluter att avbilda det progressiva hos människor i länder för oss långt bort. Vi avbildar främst det som är exotiskt för oss. Och gång på gång placerar in dem i roller som fattiga och primitiva..
Känner mig själv även skyldig till det i det här projektet där jag belyser det. Men min tanke är att pröva att förskjuta perspektivet genom att diskutera problemet (bland annat i ett surfsammanhang).
England Very nice country, very nice Country, England very nice, England very nice, many many like England... (uppenbart att den muslimska mannen överdriver för att ställa sig in hos oss missionärer och nya "kolonisatörer".) England Sweden close yeah, maybe like this close on a map..
Forresten kan man ens kalla det colonialism? - da per definition; Colonialism is a set of unequal relationships between the metropole and the colony and between the colonists and the indigenous population.
Personligen kanns debatten helt menlos.
Eller vanta har nu, betyder det att Hawaiianerna har koloniserat oss?
Med tanke på minusstoken så har jag insett för läääängesen att här inne på SS ska man passa sig jävligt noga för att tänka utanför lådan
Well, dream on guys.
Andiss skrev: Forresten kan man ens kalla det colonialism? - da per definition; Colonialism is a set of unequal relationships between the metropole and the colony and between the colonists and the indigenous population.
Personligen kanns debatten helt menlos.
Eller vanta har nu, betyder det att Hawaiianerna har koloniserat oss?
Vad gäller Hawaii så var det väl just genom hur USA tog över i en väldigt ojämnlik situation. Har hört nån "skröna" om att de tvingade folk jobba istället för att surfa. Sedan har de gjort sporten stor i USA och låter den sprida sig med imperialismen. Men jag utgår ju inte ifrån att det är sporten som koloniserat oss och världen;) Även om den kan ta upp oerhört mycket plats i tid och tankar..
Angående definitionen för kolonialism så stämmer den ju ganska väl in på hur surfturism/turism ofta bedrivs mellan ekonomiskt centrum och ekonomisk periferi.
Även om det inte alltid(men ibland) är exakt mellan forna kolonier och deras kolonisatörer... Men världen ser ju ändå något annorlunda ut idag.. och begreppet att kolonisera används ganska vitt och brett idag
Kolonisera:
1) anlägga koloni(er) i (ett land), göra (ett land l. en ort) till koloni, befolka l. uppodla (ett land) medelst nybyggare; äv. intr.: slå sig ned o. bilda en koloni (ngnstädes).
..och ja, det här är vägar att pröva resonemang. Även om mycket av det här är äldre än gatan. Finna nya sammanhang, strukturer och ordningar... och att jag använder mig av surfare i min konst är av symbolisk betydelse för att glida på ytan, befinna sig på ytan av något och utöva makt. (Exempelvis hur vi användander oss av språk och bilder, kommunikation, - som mycket av maktspel handlar om) Men samtidigt så finns det väldigt direkta och konkreta kopplingar... Och surfare går ju ofta som en förtrupp för andra turister, då vi inte stoppar om vi vet att det finns bra vågor...
Lite som i scenen i Apocalyps Now när ett slag rättfärdigas med orden: Charlie don´t surf.. (vilket också handlar om uttänkt symbolik ala Coppola)
Jaha vad bra att du upplyste mig om det Adamski. Kanske har några frågor om ditt specialintresse/förmåga senare. Jag får ju lov att sätta andra saker som att t,ex analysera om hur kommunikation påverkar gruppklimat samt hur maktstrukturer fungerar organisatoriskt och sen bidra med reflektioner om hur andra o mig själv kan agera för att få ett bra och öppet integrerande sammanhang. Så bra att vi kan komplettera varandra här för jag tycker att "Great minds think alike".
Jaha vad bra att du upplyste mig om det Adamski. Kanske har några frågor om ditt specialintresse/förmåga senare. Jag får ju lov att sätta andra saker som att t,ex analysera om hur kommunikation påverkar gruppklimat samt hur maktstrukturer fungerar organisatoriskt och sen bidra med reflektioner om hur andra o mig själv kan agera för att få ett bra och öppet integrerande sammanhang. Så bra att vi kan komplettera varandra här för jag tycker att "Great minds think alike". Glömde ett ord i det sistnämnda ordspråket: "Great minds DON'T think alike" eller kanske så kan man direkt se det så här:
Great Minds Think Differently
Tycker det var fiffigt av Andiss då han yttrade sig att det var Hawianerna som har koloniserat surfingen till bland annat Sveriges kuster, så hade jag aldrig tänkt förut. Tackar för den vinkeln, då det var intressant.
Ja, Hawaiianerna har koloniserat våra hjärnor och våra kuster.
Och med tanke på att de flesta svennar lär sig surfa utomlands så är det ju
den vägen som de svenska surfbryten får mer crowd..
Men inte så negativt kring det, och ingen tung politik. (mer än crowd..)
Jag spräckte trumhinnan vid surf på Bali för 6år sedan. Jag blev runtskickad
mellan olika sjukhus överfulla av sjuka - döende människor. Till slut blev
jag hänvisad till ett VIP hospital. Inga köer, inte dyrt (för mig), och nyaste
teknik o.s.v.. Ett hotell byggt för Australiensiska pengar för turister..
Kriss skrev: Ja, Hawaiianerna har koloniserat våra hjärnor och våra kuster.
Och med tanke på att de flesta svennar lär sig surfa utomlands så är det ju
den vägen som de svenska surfbryten får mer crowd..
Men inte så negativt kring det, och ingen tung politik. (mer än crowd..)
Jag spräckte trumhinnan vid surf på Bali för 6år sedan. Jag blev runtskickad
mellan olika sjukhus överfulla av sjuka - döende människor. Till slut blev
jag hänvisad till ett VIP hospital. Inga köer, inte dyrt (för mig), och nyaste
teknik o.s.v.. Ett hotell byggt för Australiensiska pengar för turister..
Det var såå påtagligt.. VIP?
JAg förstår ärligt talat inte din poäng. Bali LEVER av turismen. Vill indoneserna leva av något annat så är det väl ärligt talat upp till dom.
Indonesien har en gigantisk (över?)-befolkning. Jag har besökt landet som surfturist 7 vändor sedan 1995 och har aldrig känt mig som nån börda eller ovälkommen överhuvudtaget.
Landet verkar mer och mer framgångsrikt för var gång jag åkt dit, det är inte helt lätt att föra upp 238 miljoner människor till västlig standard.
Hela iden om att turister skulle bedriva nån slags kolonisering känns oerhört konstruerad och mer som nåt slags förvrängt självhat och marxistiska kulturrelativistiska idiotteorier. (som jag ser det)
Att det lever och att det förs in pengar är bra! Och att det exploateras och utvecklas är bra!
Men min poäng är att jag kritiserar en struktur av hur det inte alls främst är Bali och Indonesien som vinner på exploateringen. Utan att det går under en struktur där det är andra rika delar av världen som sätter agendan och styr utvecklingen. Samt drar den större ekonomiska vinningen.
Men visst, det är möjligt att det sker förändringar.. Men jag tycker mig bevittna en struktur där västerländska turister placeras VIP och har ett oerhört handlingsutrymme. Medan Balineser förpassas till att förse turisterna med vad helst turisterna önskar..
Men definitivt så sker det också mycket positivt med turismindustrin. Exempelvis hur en hel del unga Indoneser kan leva ut sina surfdrömmar tack vare företagsamhet och vägar att tjäna pengar på surfare.. os.v. ... Det är definitivt inte bara nattsvart.. Bali är en turism-världsmetropol. Vilket lockar investerare från hela världen. (billig arbetskraft dessutom)
Minns Sari Club innan det sprängdes. Turister gick in gratis utan att behöva stå i kö - indoneser fick vänta i kö och betala inträde..
Det kan vara värt att diskutera de politiska strukturerna i ett sådant turistsammanhang.
I slutänden är det ändå upp till indoneserna själva att utveckla sin turism. Annars gör nån annan det, som delvis sker nu.
Vi lever i en värld med ganska fri rörlighet och konkurrens, de som inte klarar av det kommer givetvis komma i ett underläge men det gäller ju alla länder även Sverige som tex hela tiden dalar neråt i olika index.
Indonesien är ju heller inte helt öppet land för nån som vill bosätta sig där, det finns massor av restriktioner och korrupt byråkrati att genomgå för nån som utifrån vill investera i tex mark eller boende. Icke-indonesiska medborgare får inte äga mark eller bostäder i Indonesien utan får gå via långa kontrakt där man leasar mark eller hus.
Sari Club kunde väl inte ha helt öppet för indoneser pga allt krångel det tydligen innebar med prostitution, kriminella osv.
Bali är rätt komplicerat, mycket skit sker under ytan. I slutänden är det dock indoneserna (eller indokineserna) som styr landet. INTE turistkolonialisterna..
Andiss skrev: ErikG skrev: Herrejävlar vad ni slår knut på er själva. Låter som Karl Marx har koloniserat era hjärnor hahaha.
Stoppa USA imperialismen!
Surfing ar sport inte konst!
Tack för upplysningen,
Surfing är sport inte konst!
Tänkte inte på det, och ingen har sagt något tidigare,
nu förstår jag äntligen Upplys gärna kulturministern
också, hon brukar kunna missta sig ibland.. och tro
både det ena och andra..
Visst ErikG! Men jag vill mena på att det är viktigt att också fundera kring sin egen roll! Det handlar inte om självhat. Det handlar om kritisk reflektion för att se möjligheter. Vi kan bara utgå ifrån oss själva och våra egna roller. Och med att jag ger mig in i ett surfsammanhang och diskuterar det är för att jag ibland tycker att surfturism och surfkulturer är blinda för sig själva, genom hur surfing främst romantiserar och romantiseras. Som att en surfare är en fri, neutral och god människa. Därav då också spännande att koppla till surfaren som missionär.
Vad sprider vi runt om i världen? Surfing the Nations kanske är en minoritet? Eller?
Jag är inte emot "mass" surfturism. Människor reser, och människor har rest i alla tider. En väldigt LITEN privilegierad grupp i världen har idag oerhörda möjligheter att resa och turista.
Projekt jag jobbar med handlar om att söka efter förändring i hur det sker. Hur kan man förändra dagens förhållanden till det bättre? Det är just genom egna erfarenheter jag intresserar mig för diskussionen. Och när jag tar del av, och för en diskussion innebär det inte att jag är fri från problemet.
Det handlar inte om att försöka att inte påverka och inte låta turism exploatera platser. Det handlar inte alls om att låta platser vara orörda. Det handlar om hur platser exploateras. Om hur relationen är mellan (surf)turister och värdländernas invånare. Vems värden, värderingar och intressen är det som gör sig gällande och är dominerande? Vad är det som tar över vad? Vem är det som talar?
Alla människor tycker sig vara fria från allt fel eller ont i världen.. Men jag tycker att det kan vara viktigt att fundera kring och se till vilken roll man själv spelar. Fundera över sina egna privilegier. Det handlar om att lyfta funderingar som leder till medvetenhet snarare än dåligt samvete.
Exploatera eller bli exploaterad är det som gäller i dagens värd. Det gäller givetvis även Sverige. Hur många hotellkedjor är svenskägda i Sverige? Osv osv.
De så kallade uländerna ikläds hela tiden en offerroll som faktiskt inte stämmer. Märkliga uhälpsprojekt, man skickar kylskåp till ställen som inte har el osv.
Är det nån som koloniseras så är det idag nord och inte syd för övrigt. Häpp
Många retoriska frågor här, Kriss, men vad förväntar du egentligen dig för svar?
Ja, vi priviligierade, rika, vita, välmående människor som har för mycket fritid utvecklar intressen (eftersom vi inte behöver jobba 24/7), t.ex surfing, som i grund och botten endast är en extremt självisk önskan att få glida nerför en bra våg, just för att det frigör endorfiner och gör oss glada så det spritter i hela kroppen. Givetvis vill vi maximera den lyckokänslan och åker därför dit de bästa/största/renaste vågorna finns. Var dom finns är sekundärt. Vad befolkningen där gör om dagarna, hur deras samhällsstrukturer ser ut, hur de behandlar varandra, vilken gud de tillber eller hur lite pengar de har är sekundärt, så länge det inte äventyrar vår säkerhet.
Visst är det krasst och jättetråkigt att tänka att vi bara är där för vår eget glädjeämne-beroende, men till syvende och sist så är det den enda som styr. Kan vi dessutom få känslan av altruism när vi köper mat av locals, ger bort kläder till fattiga barn, hjälper någon by att gräva en brunn så är semestern fulländad. Den känslan av altruism är även den väldigt egoistisk, det ser helt enkelt bra ut på facebook att vi inte ligger och solar på en resort, utan vi "gör skillnad".
Grejen är att hade inte t.ex Bali haft lyxigare sjukhus som ändå är billiga för oss med mycket pengar så hade vi kanske valt en annan plats att surfa på. Och då hade Bali gått miste om en enorm inkomstkälla. Det här är den krassa verkligheten, Kriss, den är styrd av ett världsomspännande ekonomiskt system som odlar girighet, avundsjuka och misär, men just nu är det den rådande normen. Det vi alla kan göra är ju att välja det bästa av de alternativen vi får, t.ex en lokalägd restaurang på Bali än Mcdonald's, bo på lokala homestays istället för kedjehotell, dricksa ordentligt, lämna en bräda och en t-shirt till kidsen och försöka göra ett så litet miljömässigt avtryck som möjligt. Just detta tror jag att just surfare är bland de bästa i världen på, så du ger dig helt enkelt på fel turistgrupp.
Allt vi vill göra är att maximera vågtid. Vi måste få surfa världens bästa vågor utan att behöva skämmas. Det är inte vårat fel att vissa länders regeringar inte kan ta hand om sina underbara befolkningar.
Måste börja ställa lite ytterligare motfrågor då ämnet är rätt intressant trots allt.
Tycker du Kriss att tex Mcdonalds i Sverige är ett utslag av kolonialism? Alla utlandsägda hotellkedjor? Vem äger banker och storfinansen?
Brukar du enbart stötta småföretag som är svenska i Sverige?
Handlar surfing verkligen om politik?
Har du blivit indokrinerad med en massa sagor om uländerna som verkligen inte stämmer?
Är du indoktrinerad med hat mot din egen kultur?
Ska vi verkligen diskutera politik på ett surfforum?
Nær vi svenskar åker runt på jorden å startar surfcamp så borde det vara før att få surfa och før att hjælpa lokalbefolkning driva verksamhet och utvecklas, inte før att tjæna fett med cash och ta allt dærifrån, kombinationen egoistisk kapitalism och surf i fattiga lænder klingar dåligt på karma kontot.
Det blir ju en liten svennebanan koloni hær å dær å om de inte ger nåt tillbaka till samhællet på plats utan tar det till sitt land, så ær det en koloni, om æn liten.
Bra inlägg Jacobw och bra mottfrågor från ErikG,, känner jag..
Först ett svar till ErikG:s inlägg om syd som koloniserar nord. Nej. Inte alls
Sant. Men med naturkatastrofer till följd av global uppvärmning kan det möjligen ske en massflykt norrut i framtiden..
Att jag ger mig på surfare är för att jag kan identifiera mig själv. Samt så är det en utveckling av en diskussion om backpackers. Problemet med båda grupperna är att de anser sig vara så mycket bättre, mer äkta och sannare än andra.. ”Uttryck om hur man inte ser sig själv som del av problemet.. Jag är bara en backpacker..”. Men visst, du har rätt Jacobw, surfare är inte alls en grupp som per definition är sämst. Och varje enskild individ i gruppen skiljer sig ju åt och lever på olika sätt..
Vissa bor på femstjärniga hotell, vissa i sanden på stranden...
”Ska vi verkligen diskuter politik på ett surfforum?”..
Mitt svar blir Ja. Just för att det inte görs.
Och nej jag är inte indoktrinerad med hat emot min egen kultur.
Och angående MC Donald´s och fri handel osv:
Jag ställer mig för en värld där det är öppet och flytande mellan nationsgränser. Men det är trist när världen styrs åt en generell likriktning. Så som globala företag inom den fria marknaden ibland tenderar att lyckas göra.. De konkurerar ut andra…
Det handlar inte om att jag avskyr den kulturen "även om mc-donken är trist", eller en viss kultur. Det som provocerar mig är när något blir så dominerande och tar över att det utesluter andra kulturella riktningar. Något blir NORM, och så råder det..
Jag tror att det är bra om vi alla i världen kan vara friare som individer. Det handlar om att motverka förtryck. Och jag tänker att det har betydelse hur människor för sig och agerar. Hur makten konstrueras. Och surfare som den oerhört fria grupp de är har ju en oerhört bra position att reflektera, dekonstruera och konstruera annorlunda och olika.
.
Surfing och surfkultur är något så romantiserat att det ibland även inom konstsammanhang är något som är tabu att problematisera. Och trots surfingens roll i samhället och hur vitt och brett den sprider sig i reklam och media så ser folk ofta på den som en subkultur.
Men surfing är inte riktigt en subkultur. Den är snarare en normkultur.
Och vi kan inte bara glida på ytan utan att vara en del av samhället i större. Även om vi gärna skulle vilja..
”All we do is surf.” Nej, inte sant..
Jacobw beskriver det krasst och hårt i sitt inlägg: ”Det här är den krassa verkligheten, Kriss, den är styrd av ett världsomspännande ekonomiskt system som odlar girighet, avundsjuka och misär, men just nu är det den rådande normen.”
ErikG frågar: "Har du blivit indokrinerad med en massa sagor om uländerna som verkligen inte stämmer?"
Mitt svar är Ja. Jag har blivit indoktrinerad med sagor om exotiska länder som verkligen inte stämmer. Det tror jag att vi alla har blivit. Så jag tänker att det är viktigt att försöka göra upp med det.
ErikG frågar: "Har du blivit indokrinerad med en massa sagor om uländerna som verkligen inte stämmer?"
Mitt svar är Ja. Jag har blivit indoktrinerad med sagor om exotiska länder som verkligen inte stämmer. Det tror jag att vi alla har blivit. Så jag tänker att det är viktigt att försöka göra upp med det.
marQs skrev: Nær vi svenskar åker runt på jorden å startar surfcamp så borde det vara før att få surfa och før att hjælpa lokalbefolkning driva verksamhet och utvecklas, inte før att tjæna fett med cash och ta allt dærifrån, kombinationen egoistisk kapitalism och surf i fattiga lænder klingar dåligt på karma kontot.
Jag fattar NOLL. Varför skulle man INTE få tjäna pengar på surfcamps? Det är väl ett jobb eller affärsbedrift som allt annat. Ska det vara välgörenhet ENBART för att det rör sig om service till surfare????
Det finns uppenbarligen en marknad.
ErikG skrev: marQs skrev: Nær vi svenskar åker runt på jorden å startar surfcamp så borde det vara før att få surfa och før att hjælpa lokalbefolkning driva verksamhet och utvecklas, inte før att tjæna fett med cash och ta allt dærifrån, kombinationen egoistisk kapitalism och surf i fattiga lænder klingar dåligt på karma kontot.
Jag fattar NOLL. Varför skulle man INTE få tjäna pengar på surfcamps? Det är väl ett jobb eller affärsbedrift som allt annat. Ska det vara välgörenhet ENBART för att det rör sig om service till surfare????
Eller är det för man gör affärer i ett U-land?
Ska man behandla människor i uländer som små inkapabla barn eller?
Kriss skrev: Bra inlägg Jacobw och bra mottfrågor från ErikG,, känner jag..
Först ett svar till ErikG:s inlägg om syd som koloniserar nord. Nej. Inte alls
Sant. Men med naturkatastrofer till följd av global uppvärmning kan det möjligen ske en massflykt norrut i framtiden..
Att jag ger mig på surfare är för att jag kan identifiera mig själv. Samt så är det en utveckling av en diskussion om backpackers. Problemet med båda grupperna är att de anser sig vara så mycket bättre, mer äkta och sannare än andra.. ”Uttryck om hur man inte ser sig själv som del av problemet.. Jag är bara en backpacker..”. Men visst, du har rätt Jacobw, surfare är inte alls en grupp som per definition är sämst. Och varje enskild individ i gruppen skiljer sig ju åt och lever på olika sätt..
Vissa bor på femstjärniga hotell, vissa i sanden på stranden...
”Ska vi verkligen diskuter politik på ett surfforum?”..
Mitt svar blir Ja. Just för att det inte görs.
Och nej jag är inte indoktrinerad med hat emot min egen kultur.
Och angående MC Donald´s och fri handel osv:
Jag ställer mig för en värld där det är öppet och flytande mellan nationsgränser. Men det är trist när världen styrs åt en generell likriktning. Så som globala företag inom den fria marknaden ibland tenderar att lyckas göra.. De konkurerar ut andra…
Det handlar inte om att jag avskyr den kulturen "även om mc-donken är trist", eller en viss kultur. Det som provocerar mig är när något blir så dominerande och tar över att det utesluter andra kulturella riktningar. Något blir NORM, och så råder det..
Jag tror att det är bra om vi alla i världen kan vara friare som individer. Det handlar om att motverka förtryck. Och jag tänker att det har betydelse hur människor för sig och agerar. Hur makten konstrueras. Och surfare som den oerhört fria grupp de är har ju en oerhört bra position att reflektera, dekonstruera och konstruera annorlunda och olika.
.
Surfing och surfkultur är något så romantiserat att det ibland även inom konstsammanhang är något som är tabu att problematisera. Och trots surfingens roll i samhället och hur vitt och brett den sprider sig i reklam och media så ser folk ofta på den som en subkultur.
Men surfing är inte riktigt en subkultur. Den är snarare en normkultur.
Och vi kan inte bara glida på ytan utan att vara en del av samhället i större. Även om vi gärna skulle vilja..
”All we do is surf.” Nej, inte sant..
Jacobw beskriver det krasst och hårt i sitt inlägg: ”Det här är den krassa verkligheten, Kriss, den är styrd av ett världsomspännande ekonomiskt system som odlar girighet, avundsjuka och misär, men just nu är det den rådande normen.”
Syd koloniserar (om man nu vill kalla det kolonisera osv) de facto Nord. Om du inte upptäckt det flyttar det in betydande mängder människor från SYD till Nord. Inte tvärtom. Detta är fakta helt oavsett vad man anser om saken.
En indonesisk polare till mig som gift sig med en irlandska var forvanad hur mycket vi behover jobba.
Enligt han jobbade han endast nar han behovde pengar...inte 9timmar 5 dagar i veckan...
Det är den rådande normen förtillfället att vissa inlägg inte visas synligt här på sidan. Oftast beror det på att en för lång länk har skrivits ut och jag som tar reda på allt såg att det var så även nu i ditt fall.
Såg att du skrev detta: Kriss skrev: ErikG frågar: "Har du blivit indokrinerad med en massa sagor om uländerna som verkligen inte stämmer?"
Du Kriss sa på din presentation via youtubeklippet (från Varberg) att du tidigare jobbat med projekt av att studera och skildra maktstrukturer inom surfturismen och hur biståndsinsatser från en volontärorganisation påverkar klimatet kring detta i Sri Lanka. Sedan skrev du i denna tråd att du numera jobbar med ett projekt där du försöker söka efter förändringssamband hur massturismen påverkar de inblandade som lokalbor och surfturister. Din huvudfråga var: Hur man kan förändra dagens förhållanden till det bättre?
Hur har du tänkt att som konstnär presentera dina skildringar efter att projektet är avslutat? Skulle va intressant att ta del av din syn och vad du kommit fram till sen när den stunden är inne.
ErikG skrev: marQs skrev: Nær vi svenskar åker runt på jorden å startar surfcamp så borde det vara før att få surfa och før att hjælpa lokalbefolkning driva verksamhet och utvecklas, inte før att tjæna fett med cash och ta allt dærifrån, kombinationen egoistisk kapitalism och surf i fattiga lænder klingar dåligt på karma kontot.
Det finns uppenbarligen en marknad.
Klart man får tjæna på ett surfcamp såvæl som en skobutik eller nattklubb, poængen min var och ær att om man ska driva føretag i ett land dær folk sliter med korrupta regeringar, dålig ekonomi, arbetsløshet och allmænt knas bør man gøra det snyggt och med kænsla før folket och deras framtid.
Istællet før att muta en politiker før att slippa skatt kan man spara skatten i egen ficka om nu hela systemet ændå ær korrupt och skattepengarna oftast som oftast ændå førsvinner menar jag och sen anævnda det till att anlægga en væg i byn eller bygga lite elnæt, studsa tillbaka lite av det man får tack vare "deras" vågor och natur. Plus karma och det blir ingen banan koloni som i slutændan blir kritiserad av locals med flera før att inte ge nåt tillbaka utan bara ta, många platser skulle nog localsen sjælva startat ett camp om de hade pengar men de har de ju inte.
IST skrev: Kriss skrev: Mina inlägg syns inte..what..?
Det är den rådande normen förtillfället att vissa inlägg inte visas synligt här på sidan. Oftast beror det på att en för lång länk har skrivits ut och jag som tar reda på allt såg att det var så även nu i ditt fall.
Såg att du skrev detta: Kriss skrev: ErikG frågar: "Har du blivit indokrinerad med en massa sagor om uländerna som verkligen inte stämmer?"
Du Kriss sa på din presentation via youtubeklippet (från Varberg) att du tidigare jobbat med projekt av att studera och skildra maktstrukturer inom surfturismen och hur biståndsinsatser från en volontärorganisation påverkar klimatet kring detta i Sri Lanka. Sedan skrev du i denna tråd att du numera jobbar med ett projekt där du försöker söka efter förändringssamband hur massturismen påverkar de inblandade som lokalbor och surfturister. Din huvudfråga var: Hur man kan förändra dagens förhållanden till det bättre?
Hur har du tänkt att som konstnär presentera dina skildringar efter att projektet är avslutat? Skulle va intressant att ta del av din syn och vad du kommit fram till sen när den stunden är inne.
Yes. Självklart delar jag gärna med mig mer här senare. Jobbar med mer övergripande video. (Dock begränsade redigeringsmöjligheter just nu.) Samt med en uppsats/text som snart blir klar.
Och framöver någon gång kommer jag presentera mer här som förklara det projekt jag jobbat med på Sri Lanka där jag antog och spelade en roll som Kristen Missionär.
Innan dess så ska jag pröva att länka till en pdf från tidigare projekt jag ville lägga in till svar på EricGs fråga: "Har du blivit indokrinerad med en massa sagor om uländerna som verkligen inte stämmer?"