Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
IST skrev: Kman skrev: Andreas J skrev: Peter Sahlberg
Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
Ja den e verkligen snyggt plåtad. Tror inte vi riktigt ser samma sak när vi tittar på filmen. Att dom var med förstår jag men att göra en "Profilfilm" med utdragna porträttsekvenser på sig själva säger inte så mycket om destinationen. Satt herrarna/herren själv med vid klippningen tro? Men återigen så är det en jättefint plåtad film.
Okej Kman, varför det här forumet är dött, har du precis bevisat!
Förstår inte uppsåtet mot alla svenska entrepenörer, oförtjänt kritik etc. Mankan inte posta information, foton, man får inte vara framgångsrik och fan om vågorna är bra i Sverige, för det är egentligen skit, och man måste bo utomlands, den som surafar hemma är en idiot?!
Blir bara ledsen när jag ser alla som klankar ner på alla som brinner för surf, men som sen råkar kunna försörja sig på det. Häxjakten har pågått tillräckligt länge, och fokuset ligger hela tiden på det negativa, det finns ingen som helst "aloha" och "spirit" i det som postas, om inte annat bevisar väl jag det nu.
Jag var i Salusand i fjol, där man höll man tävlingen i vänta på represanter från detta forum, som aldrig hörde av sig eller dök upp men som lovat att komma, riktigt lågt. Hade hellre debaterat den attityden än hur mycket en person förekommer i en film eller inte.
Ta dig till Varberg och Coastal Culture om du brinner för att ta död på den svenska surfindustrin, tror faktiskt det finns en debatt om det där, hur surftursimen påverkar vår omvärld etc.
Oavsett, extremt besviken på attityderna, det har pågått sen 2005 och det har fått effekt, forumet är dött, vem vågra yttra sig, för man blir alltid uthängd. Visst fick du klä skott för ett visst uppdämt behov av kritik, men va fan!?
Daniel skrev: Okej Kman, varför det här forumet är dött, har du precis bevisat!
Förstår inte uppsåtet mot alla svenska entrepenörer, oförtjänt kritik etc. Mankan inte posta information, foton, man får inte vara framgångsrik och fan om vågorna är bra i Sverige, för det är egentligen skit, och man måste bo utomlands, den som surafar hemma är en idiot?!!?
Jag i min tur förstår inte din reaktion mot mitt inlägg. Hur du kan få det till att jag hatar vad du kallar "svenska entepenörer" förstå jag inte över huvudtaget då jag inte sagt ett ord om surfakademin som företag, om personens entrepenörsskap etc. Däremot tyckte jag det var lite konstigt att mer än halva filmen typ var ett porträtt på en person och därför frågade jag vem det var för det kändes som en "Profilfilm". Jag älskar surfet hemma i sverige och det var där jag tog mina första stapplande steg 1996. Visst jag bo utomlands nu men jag skulle byta bort vilken bra surfdag som helst härborta mot lite Torösurf med mina vänner. Att man kan posta foton, information och dyl ser du väl att man kan på forumet. Så fort det är surf nånstans i svea så publiceras det både filmer och bilder som får rejält med uppskattning så vart du fått det ifrån fattar jag inte heller. Folk som blivit avsnoppade när dom frågat nåt på forumet har blivit det för att frågan har ställts 900 gånger tidigare och därför blivit hänvisade till sökfunktionen.
Blir bara ledsen när jag ser alla som klankar ner på alla som brinner för surf, men som sen råkar kunna försörja sig på det. Häxjakten har pågått tillräckligt länge, och fokuset ligger hela tiden på det negativa, det finns ingen som helst "aloha" och "spirit" i det som postas, om inte annat bevisar väl jag det nu.
Vadå ere mig du menar som klankar ner på folk som försörjer sig på surf? Nu skojar du med mig va? Jag försörjer mig själv på surf så det vore väl lite som att skjuta mig själv i huvet va? Jag frågade vem personen i filmen var och tyckte det var konstigt att en film som borde handla om destinationen och vågorna istället var en porträttfilm. Om jag hade filmat en get som bajsar på en äng i 4 minuter och lagt ut den som en "surffilm" så hade nog folk undrat vad det hade med surf att göra. Nu när jag ställer några väldigt enkla icke fientliga frågor om sufakademins film så har jag plötsligt hoppat på dom som entrepenörer. Jag får inte ihop det!
Jag var i Salusand i fjol, där man höll man tävlingen i vänta på represanter från detta forum, som aldrig hörde av sig eller dök upp men som lovat att komma, riktigt lågt. Hade hellre debaterat den attityden än hur mycket en person förekommer i en film eller inte.
Va roligt att du var i Salusand Daniel, jag e jätteglad för din skull. Om du vill "debatTera" det som "hände" (traumatisk upplevelse för övrigt) i Salusand så tycker jag du ska göra det. Själv har jag ställt en fråga om Surfakademins film i denna tråd och nöjer mig med det. Hoppas den debatten går bra för dig. Efter att ha läst svaret svaret från personen du hoppar på i din gästbok så lär det inte gå nåt vidare för dig och rekomenderar dig att lägga ner innan du ens börjat den debatten.
Ta dig till Varberg och Coastal Culture om du brinner för att ta död på den svenska surfindustrin, tror faktiskt det finns en debatt om det där, hur surftursimen påverkar vår omvärld etc.
Oavsett, extremt besviken på attityderna, det har pågått sen 2005 och det har fått effekt, forumet är dött, vem vågra yttra sig, för man blir alltid uthängd. Visst fick du klä skott för ett visst uppdämt behov av kritik, men va fan!?
Tror du på fullaste allvar att jag tänke ta mig till Varberg och till nått som kallas Coastal Culture för att diskutera hur surftursimen påverkar vår omvärld så behöver du hjälp. Det är bland det sista jag skulle kunna tänka mig att göra, jag runkar hellre med en sax. "Visst fick du klä skott" är ett uttryck jag inte känner till, det låter som nåt kidsen använder så jag är nog för gammal för att prata i såna termer.
Att du känner "Mannen i filmen" råder det nog inget tvivel om och du kände väl att du ville ställa upp lite för din hommie. Inget fel med det, det är sånt polare gör för varandra men välj dina fighter Daniel. Nästa gång kan du väl hoppa på nån som faktiskt haft obefogat kritik istället för att ha ställt en harmlös fråga. Varför inte ta en trip till Galicien med surfakademin kanske? Kostar väl typ bara en 15000kr att få lära sig surfa och leva ett "surfliv"....jag kissar på mig av skratt medans vissa andra skrattar hela vägen till banken!! Kör hårt Danne!!
Daniel Månsson i all ära, men budskapet... Njaeeee...
Jag förstår ju att dom vill locka nybörjare till "Surf Akademin" med tanken på vågorna de visar, men min erfarenhet av Galicien är faktiskt bra mycket "bättre" än så där (som tur är).
Kan faktiskt hålla med Kman ang det där med fokus på Peter och Jens. Blir liksom nästan lite tragikomiskt faktiskt (men min betraktelse är så klart subjektiv). Lockar ju i a f inte mig att vilja pröjsa för något jag kan uppnå på egen hand eller tillsammans med mina bättre polare... Sorry but that´s just my opinion. Inget illa ment mot er Peter och Jens utan gäller bara den där rullen.
Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: Andreas J skrev: Peter Sahlberg
Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
Ja den e verkligen snyggt plåtad. Tror inte vi riktigt ser samma sak när vi tittar på filmen. Att dom var med förstår jag men att göra en "Profilfilm" med utdragna porträttsekvenser på sig själva säger inte så mycket om destinationen. Satt herrarna/herren själv med vid klippningen tro? Men återigen så är det en jättefint plåtad film.
Jag såg även detta:
Det är rätt vanligt att surfrelaterade företag använder sig av någon ambassadör/teamsurfare som oftast är någon kändis inom fokusområdet för att marknadsföra verksamheten. Med denna person är det vanligt att företagen fotar o filmar personen när den som i detta fall surfar och bildmaterialet har oftast ingenting att göra med verksamheten att göra förutom att surfaren har ett klistermärke på surfbrädan med företagets namn. Jag uppskattar därför bättre när ägarna eller personalen själva använder sig själv som reklamspridare för den känsla de vill sprida till sin målgrupp som eventuellt har intresse av att veta mer om personerna bakom och deras syfte med materialet. Tycker att de lyckats rätt bra, varumärket Surfakademin har nämnts här flera gånger i tråden och det är fortfarande folk som undrar syftet med denna lilla video.
Daniel skrev: Okej Kman, varför det här forumet är dött, har du precis bevisat!
Förstår inte uppsåtet mot alla svenska entrepenörer, oförtjänt kritik etc. Mankan inte posta information, foton, man får inte vara framgångsrik och fan om vågorna är bra i Sverige, för det är egentligen skit, och man måste bo utomlands, den som surafar hemma är en idiot?!
Blir bara ledsen när jag ser alla som klankar ner på alla som brinner för surf, men som sen råkar kunna försörja sig på det. Häxjakten har pågått tillräckligt länge, och fokuset ligger hela tiden på det negativa, det finns ingen som helst "aloha" och "spirit" i det som postas, om inte annat bevisar väl jag det nu.
Oavsett, extremt besviken på attityderna, det har pågått sen 2005 och det har fått effekt, forumet är dött, vem vågra yttra sig, för man blir alltid uthängd. Visst fick du klä skott för ett visst uppdämt behov av kritik, men va fan!?
Forumet lever visst. De som inte ser det är de som blundar. Och mycket aloha har jag sätt i mina forumdar här, det finns där hela tiden men ibland är det så självklart så att det inte märks. Men så fort någon har negativa attityder så märks det direkt och alla vaknar till hehe. Har hört att för en negativ attityd/tanke som sprids ut krävs det åtta positiva attityder/tankar för att skapa balans igen.
Här är en annan video från Galicien som jag hittade och passar ämnet rätt bra, tycker att även den förmedlar destinationen på liknande sätt som Daniel o Peter försökte få till.
IST skrev: Daniel skrev: Okej Kman, varför det här forumet är dött, har du precis bevisat!
Förstår inte uppsåtet mot alla svenska entrepenörer, oförtjänt kritik etc. Mankan inte posta information, foton, man får inte vara framgångsrik och fan om vågorna är bra i Sverige, för det är egentligen skit, och man måste bo utomlands, den som surafar hemma är en idiot?!
Blir bara ledsen när jag ser alla som klankar ner på alla som brinner för surf, men som sen råkar kunna försörja sig på det. Häxjakten har pågått tillräckligt länge, och fokuset ligger hela tiden på det negativa, det finns ingen som helst "aloha" och "spirit" i det som postas, om inte annat bevisar väl jag det nu.
Oavsett, extremt besviken på attityderna, det har pågått sen 2005 och det har fått effekt, forumet är dött, vem vågra yttra sig, för man blir alltid uthängd. Visst fick du klä skott för ett visst uppdämt behov av kritik, men va fan!?
Forumet lever visst. De som inte ser det är de som blundar. Och mycket aloha har jag sätt i mina forumdar här, det finns där hela tiden men ibland är det så självklart så att det inte märks. Men så fort någon har negativa attityder så märks det direkt och alla vaknar till hehe. Har hört att för en negativ attityd/tanke som sprids ut krävs det åtta positiva attityder/tankar för att skapa balans igen.
Här är en annan video från Galicien som jag hittade och passar ämnet rätt bra, tycker att även den förmedlar destinationen på liknande sätt som Daniel o Peter försökte få till.
Vissa surfföretag som bedriver surfcamps+ surflektioner promotar ju sig via lägerstuket likt detta exemplar.
Jag gillar båda stilarna, då båda sätten skildrar verkligheten rätt bra när det gäller surfarliv för olika personer som uppskattar att surfa.
IST skrev: Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: Andreas J skrev: Peter Sahlberg
Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
Ja den e verkligen snyggt plåtad. Tror inte vi riktigt ser samma sak när vi tittar på filmen. Att dom var med förstår jag men att göra en "Profilfilm" med utdragna porträttsekvenser på sig själva säger inte så mycket om destinationen. Satt herrarna/herren själv med vid klippningen tro? Men återigen så är det en jättefint plåtad film.
Jag såg även detta:
Det är rätt vanligt att surfrelaterade företag använder sig av någon ambassadör/teamsurfare som oftast är någon kändis inom fokusområdet för att marknadsföra verksamheten. Med denna person är det vanligt att företagen fotar o filmar personen när den som i detta fall surfar och bildmaterialet har oftast ingenting att göra med verksamheten att göra förutom att surfaren har ett klistermärke på surfbrädan med företagets namn. Jag uppskattar därför bättre när ägarna eller personalen själva använder sig själv som reklamspridare för den känsla de vill sprida till sin målgrupp som eventuellt har intresse av att veta mer om personerna bakom och deras syfte med materialet. Tycker att de lyckats rätt bra, varumärket Surfakademin har nämnts här flera gånger i tråden och det är fortfarande folk som undrar syftet med denna lilla video.
Jag respekterar att du uppskattar det sålänge du respekterar att jag kanske inte gör det. Surfindustrin som du pratar om med teamåkare osv har egentligen ingenting med surf att göra, det är business. Dom skiter egentligen i om du surfar eller inte sålänge du köper deras produkt. Det finns inget "Aloha" eller liknande, det handlar om att dom har kläder/utrustning som dom vill sälja till dig så dom skapar en reklam som dom tror att du kommer/vill att känna igen dig i. Det är 100% business och inget annat. Det vore naivt att tro att bara för att surfakademin är svenskar så gör dom det för att dom "brinner för surfing" och för "stoket". Moroten här heter pengar och inget annat.
Efter en snabb googling så ser jag att ägarna av surfakademin kommer från PR branschen och filmens syfte blir desto mer klar. Deras image, deras priser, hur dom framställer sig själva är ett redan framtaget koncept och inget "spontant" och "chillat" som många kanske tror. Detta är nånting väldigt medvetet och utträknat och alla som jobbat en uns med marknadsföring ser det direkt. Urgullig hemsida för övrigt med havsbrus och akustisk gitarr som spelar lite "chillat" i bakgrunden hahahahaha, jag kissar på mig.
I övrigt så är det ganska uppenbart att folk nämner dom och filmen i tråden då tråden handlar om filmen och dom. Om du menar att filmen har skapat "snack" vilket den har men om folk länkas till denna tråd så är det ju inte särskilt positiv reklam dom får. Sen finns ju alltid argumentet att all reklam är bra reklam.....
Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: Andreas J skrev: Peter Sahlberg
Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
Ja den e verkligen snyggt plåtad. Tror inte vi riktigt ser samma sak när vi tittar på filmen. Att dom var med förstår jag men att göra en "Profilfilm" med utdragna porträttsekvenser på sig själva säger inte så mycket om destinationen. Satt herrarna/herren själv med vid klippningen tro? Men återigen så är det en jättefint plåtad film.
Jag såg även detta:
Det är rätt vanligt att surfrelaterade företag använder sig av någon ambassadör/teamsurfare som oftast är någon kändis inom fokusområdet för att marknadsföra verksamheten. Med denna person är det vanligt att företagen fotar o filmar personen när den som i detta fall surfar och bildmaterialet har oftast ingenting att göra med verksamheten att göra förutom att surfaren har ett klistermärke på surfbrädan med företagets namn. Jag uppskattar därför bättre när ägarna eller personalen själva använder sig själv som reklamspridare för den känsla de vill sprida till sin målgrupp som eventuellt har intresse av att veta mer om personerna bakom och deras syfte med materialet. Tycker att de lyckats rätt bra, varumärket Surfakademin har nämnts här flera gånger i tråden och det är fortfarande folk som undrar syftet med denna lilla video.
Jag respekterar att du uppskattar det sålänge du respekterar att jag kanske inte gör det. Surfindustrin som du pratar om med teamåkare osv har egentligen ingenting med surf att göra, det är business. Dom skiter egentligen i om du surfar eller inte sålänge du köper deras produkt. Det finns inget "Aloha" eller liknande, det handlar om att dom har kläder/utrustning som dom vill sälja till dig så dom skapar en reklam som dom tror att du kommer/vill att känna igen dig i. Det är 100% business och inget annat. Det vore naivt att tro att bara för att surfakademin är svenskar så gör dom det för att dom "brinner för surfing" och för "stoket". Moroten här heter pengar och inget annat.
Efter en snabb googling så ser jag att ägarna av surfakademin kommer från PR branschen och filmens syfte blir desto mer klar. Deras image, deras priser, hur dom framställer sig själva är ett redan framtaget koncept och inget "spontant" och "chillat" som många kanske tror. Detta är nånting väldigt medvetet och utträknat och alla som jobbat en uns med marknadsföring ser det direkt. Urgullig hemsida för övrigt med havsbrus och akustisk gitarr som spelar lite "chillat" i bakgrunden hahahahaha, jag kissar på mig.
I övrigt så är det ganska uppenbart att folk nämner dom och filmen i tråden då tråden handlar om filmen och dom. Om du menar att filmen har skapat "snack" vilket den har men om folk länkas till denna tråd så är det ju inte särskilt positiv reklam dom får. Sen finns ju alltid argumentet att all reklam är bra reklam.....
Jag gillar att du utvecklar dina åsikter då jag uppskattar att få reda på anledningar till varför folk tycker på det ena sättet eller det andra, det gör att helhetsbilden blir mer klar och respekten finns självklart här.
Jag kan tycka det kan vara svårt att vara spontan och chillad om man ska lyckas som affärsman, de flesta har nog en marknadsplan och ett genomtänkt koncept redan från början. Vid vissa företag märks det och vid vissa andra inte.
Det är klart att inte alla tilltalas av det koncept som Surfakademin förmedlar men många gör det och det ger pengar till verksamheten. De entreprenörer som inte vill gå med vinst förstår jag mig inte på så att moroten är pengar som du beskriver verkar självklart för mig. Reklam kostar ju oxå att göra.
IST skrev: Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: Andreas J skrev: Peter Sahlberg
Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
Ja den e verkligen snyggt plåtad. Tror inte vi riktigt ser samma sak när vi tittar på filmen. Att dom var med förstår jag men att göra en "Profilfilm" med utdragna porträttsekvenser på sig själva säger inte så mycket om destinationen. Satt herrarna/herren själv med vid klippningen tro? Men återigen så är det en jättefint plåtad film.
Jag såg även detta:
Det är rätt vanligt att surfrelaterade företag använder sig av någon ambassadör/teamsurfare som oftast är någon kändis inom fokusområdet för att marknadsföra verksamheten. Med denna person är det vanligt att företagen fotar o filmar personen när den som i detta fall surfar och bildmaterialet har oftast ingenting att göra med verksamheten att göra förutom att surfaren har ett klistermärke på surfbrädan med företagets namn. Jag uppskattar därför bättre när ägarna eller personalen själva använder sig själv som reklamspridare för den känsla de vill sprida till sin målgrupp som eventuellt har intresse av att veta mer om personerna bakom och deras syfte med materialet. Tycker att de lyckats rätt bra, varumärket Surfakademin har nämnts här flera gånger i tråden och det är fortfarande folk som undrar syftet med denna lilla video.
Jag respekterar att du uppskattar det sålänge du respekterar att jag kanske inte gör det. Surfindustrin som du pratar om med teamåkare osv har egentligen ingenting med surf att göra, det är business. Dom skiter egentligen i om du surfar eller inte sålänge du köper deras produkt. Det finns inget "Aloha" eller liknande, det handlar om att dom har kläder/utrustning som dom vill sälja till dig så dom skapar en reklam som dom tror att du kommer/vill att känna igen dig i. Det är 100% business och inget annat. Det vore naivt att tro att bara för att surfakademin är svenskar så gör dom det för att dom "brinner för surfing" och för "stoket". Moroten här heter pengar och inget annat.
Efter en snabb googling så ser jag att ägarna av surfakademin kommer från PR branschen och filmens syfte blir desto mer klar. Deras image, deras priser, hur dom framställer sig själva är ett redan framtaget koncept och inget "spontant" och "chillat" som många kanske tror. Detta är nånting väldigt medvetet och utträknat och alla som jobbat en uns med marknadsföring ser det direkt. Urgullig hemsida för övrigt med havsbrus och akustisk gitarr som spelar lite "chillat" i bakgrunden hahahahaha, jag kissar på mig.
I övrigt så är det ganska uppenbart att folk nämner dom och filmen i tråden då tråden handlar om filmen och dom. Om du menar att filmen har skapat "snack" vilket den har men om folk länkas till denna tråd så är det ju inte särskilt positiv reklam dom får. Sen finns ju alltid argumentet att all reklam är bra reklam.....
Jag gillar att du utvecklar dina åsikter då jag uppskattar att få reda på anledningar till varför folk tycker på det ena sättet eller det andra, det gör att helhetsbilden blir mer klar och respekten finns självklart här.
Jag kan tycka det kan vara svårt att vara spontan och chillad om man ska lyckas som affärsman, de flesta har nog en marknadsplan och ett genomtänkt koncept redan från början. Vid vissa företag märks det och vid vissa andra inte.
Det är klart att inte alla tilltalas av det koncept som Surfakademin förmedlar men många gör det och det ger pengar till verksamheten. De entreprenörer som inte vill gå med vinst förstår jag mig inte på så att moroten är pengar som du beskriver verkar självklart för mig. Reklam kostar ju oxå att göra.
Saxat från Wikipedia: "År 1990 vann Milli Vanilli en Grammy men fick lämna tillbaka den efter att det avslöjats att de inte var de själva som sjöng - vare sig på skiva eller scen."
Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: IST skrev: Kman skrev: Andreas J skrev: Peter Sahlberg
Men det är ju en av ägarna. Har han gjort en film om sig själv? Varför? Sjukt snyggt plåtad!!
Ja jag tyckte med fotografen Daniel Månsson fick till det bildmässigt. Att ägarna själva var med i filmen och profilerade ett av Surfakademins destinationer tyckte jag var bra. Nu vet man ju att de varit där och testat vågorna innan surfcampsen startar i sommar.
Ja den e verkligen snyggt plåtad. Tror inte vi riktigt ser samma sak när vi tittar på filmen. Att dom var med förstår jag men att göra en "Profilfilm" med utdragna porträttsekvenser på sig själva säger inte så mycket om destinationen. Satt herrarna/herren själv med vid klippningen tro? Men återigen så är det en jättefint plåtad film.
Jag såg även detta:
Det är rätt vanligt att surfrelaterade företag använder sig av någon ambassadör/teamsurfare som oftast är någon kändis inom fokusområdet för att marknadsföra verksamheten. Med denna person är det vanligt att företagen fotar o filmar personen när den som i detta fall surfar och bildmaterialet har oftast ingenting att göra med verksamheten att göra förutom att surfaren har ett klistermärke på surfbrädan med företagets namn. Jag uppskattar därför bättre när ägarna eller personalen själva använder sig själv som reklamspridare för den känsla de vill sprida till sin målgrupp som eventuellt har intresse av att veta mer om personerna bakom och deras syfte med materialet. Tycker att de lyckats rätt bra, varumärket Surfakademin har nämnts här flera gånger i tråden och det är fortfarande folk som undrar syftet med denna lilla video.
Jag respekterar att du uppskattar det sålänge du respekterar att jag kanske inte gör det. Surfindustrin som du pratar om med teamåkare osv har egentligen ingenting med surf att göra, det är business. Dom skiter egentligen i om du surfar eller inte sålänge du köper deras produkt. Det finns inget "Aloha" eller liknande, det handlar om att dom har kläder/utrustning som dom vill sälja till dig så dom skapar en reklam som dom tror att du kommer/vill att känna igen dig i. Det är 100% business och inget annat. Det vore naivt att tro att bara för att surfakademin är svenskar så gör dom det för att dom "brinner för surfing" och för "stoket". Moroten här heter pengar och inget annat.
Efter en snabb googling så ser jag att ägarna av surfakademin kommer från PR branschen och filmens syfte blir desto mer klar. Deras image, deras priser, hur dom framställer sig själva är ett redan framtaget koncept och inget "spontant" och "chillat" som många kanske tror. Detta är nånting väldigt medvetet och utträknat och alla som jobbat en uns med marknadsföring ser det direkt. Urgullig hemsida för övrigt med havsbrus och akustisk gitarr som spelar lite "chillat" i bakgrunden hahahahaha, jag kissar på mig.
I övrigt så är det ganska uppenbart att folk nämner dom och filmen i tråden då tråden handlar om filmen och dom. Om du menar att filmen har skapat "snack" vilket den har men om folk länkas till denna tråd så är det ju inte särskilt positiv reklam dom får. Sen finns ju alltid argumentet att all reklam är bra reklam.....
Jag gillar att du utvecklar dina åsikter då jag uppskattar att få reda på anledningar till varför folk tycker på det ena sättet eller det andra, det gör att helhetsbilden blir mer klar och respekten finns självklart här.
Jag kan tycka det kan vara svårt att vara spontan och chillad om man ska lyckas som affärsman, de flesta har nog en marknadsplan och ett genomtänkt koncept redan från början. Vid vissa företag märks det och vid vissa andra inte.
Det är klart att inte alla tilltalas av det koncept som Surfakademin förmedlar men många gör det och det ger pengar till verksamheten. De entreprenörer som inte vill gå med vinst förstår jag mig inte på så att moroten är pengar som du beskriver verkar självklart för mig. Reklam kostar ju oxå att göra.
Saxat från Wikipedia: "År 1990 vann Milli Vanilli en Grammy men fick lämna tillbaka den efter att det avslöjats att de inte var de själva som sjöng - vare sig på skiva eller scen."
Jaha deras Milli Vanilli marknadsförings koncept verkade inte vara någon succe i allafall. Hur kommer det sig att du kom på att ta upp det exemplet nu? Jag blir helt förvirrad.
Tja den där filmen var väl kanske inte sååå mycket att bråka om, och reaktionen på reaktionen har nog mer med kompis-skap och kanske business att göra: Dvs man ställer väl upp och försvarar sin kompis och kanske även hans företag (det är ju numera en djädrans business med surfcamps mm, och det finns ju flera svenskar som lever på det och konkurrerar med varandra).
Men jag kan inte låta bli att reflektera lite till. Det här med att visa upp sig för andra och även att visa upp sig för sig själv, att på största allvar försöka vara så snygg det bara går i sina egna ögon och kanske i andras... Nu när Instagram är uppköpt, Facean är noterat och allehanda bloggar och forum blivt både vår nya dagbok och spegel, dock extremt mycket mer offentligt än alla tidigare versioner, då blir självupptagenheten en allt mer lätt tillgänglig synd. Varför prata med sin älskade när man är osäker, när man kan egoboosta sig på nätet? Nej, jag är löjligt icke-religiös, men även bildad nog för att kunna berättelsen om Narcissius. För de som inte kan den kan ni ju tänka på häxan i snövit, för henne var vem som var vackrast det absolut viktigaste. Både Narcissius och häxan föll offer och dog för sin kärlek till sitt eget yttre.
Idag har yta, slit och släng, utseende, fast fashion, hyperkonsumtion (även av surfkultur, surfkommers) mm blivit så självklart att vi kanske inte alltid tänker på att det kanske konkurrerar ut andra aspekter av livet; djupa kunskaper, ideologi, uthållighet, ansvar, djupa känslor, vänskap, mm. Brandscape har ersatt landscape, retorik har ersatt kunskap....
Jag tycker alltid det är lite komiskt när vuxna människor älskar sitt eget yttre till en grad långt bortom någon slags hel-och-ren-norm. Det blir lätt komiskt när någon visar upp sig så där perfekt stylade, utan tillstymmelse till självironi eller glimt i ögat... i till exempel en reklamfilm för sitt företag. Ibland tror jag till och med vi startar företag för att bygga upp våra identiteter och få tillfälle att visa upp oss, få status, och bli lite småläckra, snarare än för att försörja oss, ha genuint roligt och ge andra arbetstillfällen. Då blir entrerpenörsskap ett egoboostprojekt snarare än industriell utveckling.
Inget fel på det, det är lätt att tappa kontakten med landet, djupet, naturen, vågorna, surfet i den medialiserade, estetiserade och upplösta värld vi lever i idag.
Jag tycker det blir lite extra komiskt när det sker i kulturer som åtminstone för vissa och ofta officiellt framhålls handla om just intim, djup interaktion med naturen och den känsla man kan få ut av sådan intimitet. Då blir det där med yta, instabila identiteter, egoboost mm lite extra löjligt.
Men vad kan vi göra mer än att odla skägg, köpa rutiga surfskjortor, vika ut oss, söka bekräftelse i vår tids offentliga spegel och dagbok?