Facebook data

1
måla lite bräda
#101107 måla lite bräda 12 år, 9 månader sen Stoke: 2

Sanne
graphgraph

tänkte måla en av brädorna, antagligen med sprayfärg för att sedan klarlacka och blötslipa. vill att det ska se bra ut och inte som en slarvigt ommålad cover-up. vet ni någon färg som skulle kunna passa? kan färgen spricka då ytan "rör" sig vid pressure dings? några andra tips för att det ska bli så bra som möjligt?

kommer måla 2/3 av brädan i en färg och låta resten vara vitt och stringern ska synas. lite halvdryg maskering.

Ändrat av Sanne
Logga in för att svara
#101108 Svar: måla lite bräda 12 år, 9 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Vanligast brukar väl vara Posca pennor.. fast det är ganska dyrt..
Beställ Montana burkar på highlight.nu..

Hur det funkar med dings osv har jag ingen koll på!

Logga in för att svara
#101114 Svar: måla lite bräda 12 år, 8 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Det verkar som de flesta målar med Akrylbaserad färg, Posca pennorna innehåller det om jag inte tar fel. Det finns akrylfärg på spray-burk att köpa i hobbyaffärer tror jag. Kolla lite på youtube, det finns en massa videos på folk som målar brädor. Om du kör matt spraylack över så slipper du nog våtslipa.

Tror inte det kommer vara några större problem med pressure dings så länge du inte lägger på allt för mycket färg.

/Eric

Logga in för att svara
#101117 Svar: måla lite bräda 12 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tunt sprayad färg har jag svårt tänka mig spricka vid dingar. Jag tror du kan köra nästintill vilken sprayfärg som helst om du nu sprayar en bräda utanpå.

Ska du våtslipa efter klarlack???? Låter helskumt.

Logga in för att svara
#101118 Svar: måla lite bräda 12 år, 8 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Man våtslipa klarlack föratt efter man spraja den på brädan känns det som det finns en "damm yta" på ytan! (det är bara overspray!) Och man slipa bort det med typ 1000 eller 1200 korn våtslippapper som man doppa i en hink med diskmedel och vatten !

Logga in för att svara
#101119 Svar: måla lite bräda 12 år, 8 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Man våtslipa klarlack föratt efter man spraja den på brädan känns det som det finns en "damm yta" på ytan! (det är bara overspray!) Och man slipa bort det med typ 1000 eller 1200 korn våtslippapper som man doppa i en hink med diskmedel och vatten !

Logga in för att svara
#101123 Svar: måla lite bräda 12 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Aha ! Hade ingen aning om. Tack Rat.

Logga in för att svara
#111891 Svar: måla lite bräda 8 år, 3 månader sen Stoke: 0

markersnpens
graphgraph

Poscapennor innehåller inte akrylfärg men den är vattenbaserad och påminner mycket om akryl. Vill man istället ha akrylfärg så skulle jag rekommendera Molotow ONE4ALL pennor. Finns dessutom i lite fler olika nyanser. Resultatet är dock likvärdigt så det är hugget som stucket om du väljer Posca eller Molotow skulle jag säga. Ett argument för Molotow att de även säljer sin färg på flaska så att du kan blanda till egna nyanser samt använda airbrush.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!