Tja!
Var i CR 5 månader 2010 , tog 2 veckors kurs i nybörjarspanska av en frilansande lärare från Argentina , som jag fick kontakt genom ett hostel i Mal Pais. Tänkte plugga mer , men surfandet lockade mer så spenderade mer tid i vattnet ist. .
Det finns massa språkskolor också som erbjuder lite mer avancerad spanska men räkna med att det blir dyrt. Du får inge studiebidrag/lån för att studera spanska i Costa Rica, måste vara EU länder tror jag för att det skall vara det. Har hört att Nicaragua har billiga språkskolor också i San juan del sur, inte lika mycket Engelska i Nicaragua som i Costa Rica, så du får mer använding för spanskan där....
Ett tips är ju att alltid försöka göra sig förstådd på spanska istället för engelska , man lär sig otroligt mycket på det.
Visa-run: Vad jag har förstått, så redan när du landar i Costa Rica så måste du ha en biljett ut från landet inom 90 dagar. Så antingen köper du en flygbiljett tur och retur , sticker till Nicaragua och bokar om flygbiljetten ytterligare 90 dagar. När du skall tillbaka över gränsen sen måste du visa att du bokat om biljetten så de vet att du skall lämna landet om 90 dagar. Klart, du har nu 90 dagar till!
Visa-run alternativ 2 (har ej testat) : Boka en enkelbiljett(flyg) + en bussbiljett till Nicaragua inom 90 dagar, sen bokar du en biljett till panama inom 90 dagar när du skall tillbaka in i landet från Nicaragua och tvärtom när du skall tillbaka igen
Detta alternativ tror jag blir billigare men jag vet inte om det funkar.
Förvirrande??? =)
Lycka till!