Facebook data

1
BALI/INDO SOMMAR 2012
#100431 BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

People, ni som varit där sommartid kan väl share lite info Hur ser det ut i Kuta då egentligen?
 
Logga in för att svara
#100432 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 6

Angie
Inlägg: 46
graphgraph
offline

Varmt och mycket ryssar! Iaf i maj-juni!
 
Logga in för att svara
#100436 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Och hur ser vågorna ut i Kuta
 
Logga in för att svara
#100437 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Det blir rätt stort ibland även i Kuta, men tenderar att stänga rätt mycket.
Prova hellre andra ställen är mitt tips, det finns massor med bättre vågor både på Bali och andra öar och delar av indo.
Kuta Beach kan vara relativt skitigt i vattnet och många lokala surfare. Kuta är också rätt hektiskt, väldigt tajt trafik, fullt med massor av backpackers, fulla aussies på charter osv osv.
Massa shopping och bra urval av surfbrädor, en del bra restauranger.
 
Logga in för att svara
#100438 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Men cleana vågor är det välan?
 
Logga in för att svara
#100439 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Nä DET var en dum fråga...
 
Logga in för att svara
#100449 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

cleana vågor som i rena vågor = ja, nästan undantagslöst offshore på kuta beach. dock är det dåligt med bra sandbankar på kuta så vågen har en tendens att stänga, särskilt på lägre vatten. extremt mycket surfskolor och bra locals så åk inte till bali för att surfa kuta.
 
Logga in för att svara
#100466 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Känns bara som jävligt enkelt att dra t Kuta och iaf få vågor varje dag. Istället för att leta sig bort fr civilisationen. Okej, Lombok är ju hett, men man kanske skor sig ännu mer på turismen när det är mindre och därmed dyrare m bo eller?
 
Logga in för att svara
#100467 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

du får vågor varje dag om du hyr en moppe, alla bra bryt är inom en timme liinus.

kuta är inte så bra ur surfsynpunkt, så jag skulle glömma det direkt helt ärligt. bra ställe att ta en öl i solnedgången, och de dagarna på månaden då vattnet är högt på morgonen så kan man få helt ok vågor vid 7-tiden innan alla japaner vaknat. kuta reef kan vara bra på mornar också om man är morgonpigg, men blir väldigt crowded rätt fort.

nej, hyr moppe, och utforska lite. de flesta kända bryt som balangan, bingin, uluwatu impossibles osv är också rätt tomma på folk om du går upp innan solen. annars är det nog ingen ide att åka till bali med surf i åtanke.
 
Logga in för att svara
#100483 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Hehe... Lite idé är det nog allt Är ju morgonpigg.
 
Logga in för att svara
#100495 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: -14

Dumbster
Inlägg: 30
graphgraph
offline

stanna i köket kvinna!
 
Logga in för att svara
#100503 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 6

Angie
Inlägg: 46
graphgraph
offline

Klart det är idé! Kör på! Du lär ju få bättre vågor än i sverige iaf Beror ju lite på vilka krav du har också men jag hade lätt åkt. Kommer ner i Augusti om du är kvar då...
 
Logga in för att svara
#100504 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Ja, jag hade helst dragit t Lombok men det verkar så hajpat och är väl dyrare då helt enkelt. Under 1-1,5 månads tid får man ju vågor så det räcker oavsett om man stannar i turisttäta Kuta Men som vanligt ska man vara uppe i ottan för att slippa flåset i nacken antar jag
 
Logga in för att svara
#100508 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 6

Angie
Inlägg: 46
graphgraph
offline

Nu var det iofs 2-3 år sedan jag var på Lombok men jag älskade det!! Inte alls turisthettsigt, inte dyrt, jätte vackert och bra surf. Resan dit gick väl loss på 200;- vilket iaf jag tycker är rätt billigt för 10 timmars resa
 
Logga in för att svara
#100516 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Hehe... Ja det är det ju värt Hur bodde du på Lombok? Jag tänker inte bo på surfcamp.
 
Logga in för att svara
#100518 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 6

Angie
Inlägg: 46
graphgraph
offline

Nä bodde på enklare hotell, tror vi betalade 150:-/ natt för ett dubbelrum, stället hette surfers inn om jag inte minns fel! enkelt men fräscht och mysigt poolområde.
 
Logga in för att svara
#100520 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Ja faan vad gött. Hur ser det ut, mkt vandrarhem eller mest hotell? Och är vandrarhemmen då saggiga som fan?
 
Logga in för att svara
#100522 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 6

Angie
Inlägg: 46
graphgraph
offline

Enklare hotell skulle jag vilja kalla det, googla så får du upp bilder! Men förvänta dig inget uteliv, det är mest sol,surf och slappa som gäller, eller åka på utflykt i det fantastiska landskapet!
 
Logga in för att svara
#100544 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Hahaha... Det enda jag gör är surfa, äta, sova, surfa ändå. Utelivet kan ju någon annan fixa som orkar.
 
Logga in för att svara
#100608 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 6

Kman
Inlägg: 614
graphgraph
offline

Du åker inte till Indonesien för att surfa Kuta Beach.
 
Logga in för att svara
#100621 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Näää, men man måste ju se Bali även om Lombok is the shit.
 
Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#100624 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 3

MesS
Inlägg: 84
graphgraph
offline

Lombok är kass under torrperioden (våran sommar) förutom Bangko Bangko, Sengigi och Mawi typ. Bättre att stanna på Bali eller kanske åka någon annanstans i indooo.
 
Logga in för att svara
#100625 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Men hur kan det vara kasst när det är deras surfsäsong under vår sommar
 
Logga in för att svara
#100627 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 3

MesS
Inlägg: 84
graphgraph
offline

Mycket swell men dåliga vindar, alltså onshore. Lombok är bättre under regnperioden eller övergångsperioden mellan regn och torr då det som oftast inte är lika mycket vind..
 
Ändrat av MesS
Logga in för att svara
#100638 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Ja, men Gerupuk verkar ju ha bryt som funkar året runt. Men orka åka båt till allt !! Men, det är så det är eller..
 
Logga in för att svara
#100644 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

båt till grupuk-bryten tar 5-10 minuter och kostar 70 kronor tur och retur. är ni flera som delar blir det ju nästan gratis. att man sen får en polare att surfa med som hjälper en att bli kompis med localsen är guld värt.

men ja, grupuk-spotsen hanterar östliga vindar väldigt dåligt, så surfa 06-09 på morgonen, ta sen moppen till mawi en halvtimme västerut och häng där resten av dagen. brukar sällan bli alltför crowded och oftast är det bra vibes i vattnet (inga locals). på grupuk får du stå ut med 10-20 locals, en busslast japaner, ett tjugotal blekfeta svenskar med hjälm, och en och annan tysk. ha så kul!

och som många konstaterat, åk inte till indo för att surfa kuta beach...
 
Logga in för att svara
#100689 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Jajja. Får väga fördelarna mot nackdelarna av att hänga på Bali någon månad då Mer surf än här iaf, det är då ett som är jävligt säkert. Kan räcka för mig
 
Logga in för att svara
#100708 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
Inlägg: 544
graphgraph
offline

ett tips (om än inga hemliga bryt direkt), bo i kuta första dagarna för att styra upp allt du behöver som finns billigt där (surfbräda, vax, fake-raybans, handduk, sårtvätt osv), sen när du är all set så åker du ner och bor på bukit istället. där kan du surfa balangan på högvatten (flack nybörjarvåg på platt rev), högern på impossibles mitt emot padang, bingin på högvatten och litet swell, dreamland , osv. samtliga är mycket bättre än kuta beach och tål crowd mycket bättre.

det är väldigt enkelt att med några få steg komma undan den allra värsta soft-top-crowden på bali. du kommer fortfarande omges av väldigt många surfare men det är inte i närheten av att krocka med charterturister på kuta beach och få munnen fylld av använda kondomer och toapapper varje gång det regnat...
 
Logga in för att svara
#100723 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Mmmmmmm Bra tips!
 
Logga in för att svara
#100741 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
Inlägg: 92
graphgraph
offline

Jag har spenderat typ 2 år på Bali varav 1 år i ett sträck och det finns hur mycket bra vågor som helst. Det kan va en bra ide att kolla in vågorna på östsidan även om det vindmässigt är fel sida den årstiden, mycket mindre folk och cleana vågor oftare än man tror. Kuta stranden e oftast sjukt crowded, och om det inte varit riktigt stort på ett tag så stänger det. MEN det kan va sjukt bra, får det va riktigt stort några dagar ( mellan 2,5 - 3,5 m swell) så ändrar sig sandbankarna och det blir sjukt bra, surfar du dom stora dagarna utanför Stones så har du en höger och en vänster som e grym och du lär va nästan själv, dock är det grymt strömt och tungt sånna dagar så gå inte ut om du inte e en stark paddlare och kan hålla andan länge. Det blir kanske 5-10 sånna dagar under sommaren och du kommer minnas dom resten av livet om du prickar in en sån. Annars är Nusa Dua grymt, men även väldigt strömt, och ofta stort. Fel årstid även där men tidig morgon så slipper du ofta vinden (Balis bästa våg enligt mig) Tror du kommer få en grym surfsemester.
 
Logga in för att svara
#100801 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 2

Surfingyogini
Inlägg: 67
graphgraph
offline

Kom hem från Indo för ett år sen och var där i 2 månader. Tycker Bali är way too crowded och skitigt har det blivit också...urk. Finns några ställen i söder som är ok, men kan hålla med ovannämnda- börja med Kuta och shoppa vad du behöver, sen kommer solkräm etc stiga rejält. Lombok har också blivit rätt trångt, även att jag älskar vissa vågor där. Skulle vilja slå ett slag för Sumbawa, en otroligt vacker ö som är mer geniun, med sköna ställen som Yoyos och Lakey Peak (för den som vill ha lite mer bevkämlighet). Good luck!
 
Logga in för att svara
#100802 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Thanks folks for the info !
 
Logga in för att svara
#100806 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 2 månader sen Stoke: 3

Sillen
Inlägg: 36
graphgraph
offline

Var för haka upp sig på antingen bali eller lombok? Det finns massor med andra öar med bättre vågor och mindre folk. Kuta beach är ofta kass, när swellen kommer är det nästan alltid för stort och 300 m stänger på en sekund. Helt omöjligt att surfa men ändå ska nybörjare ut och härja vilket resulterar i knäckta brädor, näsblod och folk som dras ut i rippen. Ovärt.

Kuta reef, middles, airports lefts och rights kan vara sjukt bra, men större crowd får man leta efter. Köp en surfguide och kolla runt lite vad som kan tänkas passa dig. Var inte rädd för att åka långt i från kuta och bali, ju längre bort desto bättre.
 
Logga in för att svara
#100883 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Joo, klart jag föredrar att hänga någonstans där jag slipper knuffa bort folk fr vågorna, d känns ju aldrig helt ok... Försöker att inte glömma att alla har vi varit nybörjare...
Och vågor som stänger går fetbort. Jag vill ha det cleant. Jajja, få se vad man kan hitta.
 
Logga in för att svara
#100894 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 1 månad sen Stoke: 12

miloman
Inlägg: 120
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
#100897 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

Cool man
 
Logga in för att svara
#100902 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 1 månad sen Stoke: 50

Danne
Inlägg: 559
graphgraph
offline

Behöver du en reskompis?! Jag är fett med på!!
 
Logga in för att svara
#100904 Svar: BALI/INDO SOMMAR 2012 12 år, 1 månad sen Stoke: 84

Liinus
Inlägg: 1839
graphgraph
offline

 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!