|
#100336 |
Kap Verde Surf? 13 år, 1 månad sen |
Stoke: 9 |
|
Funderar på att åka någonstans långt bort till sommarens semester för surf och har spanat in Kap Verde, eftersom jag redan talar språket underlättar det lite när inhemska befolkningen inte talar engelska. Någon här på forumet som har erfarenheter av surf på Kap Verde? Allt mellan himmel och jord!
|
|
|
|
|
#100342 |
Svar: Kap Verde Surf? 13 år, 1 månad sen |
Stoke: 1 |
|
På morgonen tar jag min surfbräda under armen
går på WC för det vrider i tarmen
ut över ökenslätten genom en liten grön kalott
härligt att se hästarna träna galopp
Efter en kvart jag framme är
strömmen mig till line-uppen bär
Jag var på Kap Verde (ön Sal) i december för 6 år sedan. Jag var ingen vidare surfare då (som om jag skulle vara det nu), men hade det skoj. Reste ensam vilket kändes ganska tryggt, frånsett fulla finska och svenska turister. Surfade mest Ponta Preta på ön Sal, lite surfade jag också på öns sydspets. Ponta Preta är en pointbreak som slutar på en sandstrand. En ström för dig ut, så du behöver knappt arbeta. Locala typerna var super trevliga, bjöd på snacks och skjutsa mig till stan. Ja och så droppa de ju förstås in på allas vågor. Några norrmän jag talade med hade hyrt Jeep. De sade att där fanns en massa bukter där de fick surfa för sig själv. Maten var simpel, men råvarorna var fantastiska.
Miiiinus var pushers som försökte pracka på en massa onödiga saker (men inte värren än i Marocko), salmonellan jag fick (ät inte majonäs), aspirationerna att bli de nya kanarieöarna och så förstås att det blåser helatiden (vilket i och för sig inte stör så länge det blåser från öst).
Jag vet tyvärr inget om de andra öarna. Ja eller... en kille som skulpterade djur av kalksten (han kallades kubanen) sade att man smugglar kokain via några av de obebodda öarna. Det hade på något diffust sätt att göra med att ändra flaggan under vilken båtarna seglar, och den musulmansk lagstiftning på kontinentala Afrika.
|
|
|
|
|
#100344 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
pennywize skrev:
Funderar på att åka någonstans långt bort till sommarens semester för surf och har spanat in Kap Verde, eftersom jag redan talar språket underlättar det lite när inhemska befolkningen inte talar engelska. Någon här på forumet som har erfarenheter av surf på Kap Verde? Allt mellan himmel och jord!
Jag har vart där på vår vintersäsong, surfet är superbra men kommer lite mer oregelbundet än högre upp i atlanten. Det kan vara ganska blåsigt, blev också förvånad över hur stort det kan bli på vissa ställen.
På sommaren kan vissa öar få svall från syd, men det är egentligen helt fel årstid.
|
|
|
|
|
#100377 |
Stoke: 9 |
|
Låter segt med pushers men om localsen är bra så väger det mycket!! Det ser ut att ön är rätt liten så det borde va lätt att ta sig runt alla spots??
ErikG skrev:
Jag har vart där på vår vintersäsong, surfet är superbra men kommer lite mer oregelbundet än högre upp i atlanten. Det kan vara ganska blåsigt, blev också förvånad över hur stort det kan bli på vissa ställen.
På sommaren kan vissa öar få svall från syd, men det är egentligen helt fel årstid.
Ofan är det lågsäsong för surf på våran sommar?
|
|
|
|
|
#100381 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ja det ligger ju norr om ekvatorn i nordatlanten
|