Facebook data

12
Vad skulle krävas??
#93963 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

"Jag ser inte hur t.ex torö skulle kunna bli sämre över huvud taget om man dumpade sten i mitten och gjorde det lite grundare. då skulle förmodligen vågor bryta en bit ut även på ett mindre swell"

WORD

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#94018 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 1

skalleberg
graphgraph

som sagt är de flesta konstgjorda bryten uppkomna av misstag... så de e bara bygga lite random saker i vattnet här o där o se om man får en våg!

Logga in för att svara
#94028 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Bara testa längs en stenig kust. Jag e för!

Logga in för att svara
#94085 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

oceanswavesbeaches.surfrider.org/taking-our-eyes-off-the-diamonds-in-our-hands

Dessvärre är det där förmodligen rätt mycket svårare än vad man tror, precis som Erik m.fl säger. Köper desutom inte grundtanken: att Sverige har potential. Vi HAR redan fullt med sjyssta rev och en lång kuststräcka. Dom gånger som vinden lägger sig här i krokarna börjar alla möjliga och en del omöjliga spots funka. Problemet är bristen på groundswell, som en del redan tagit upp, och vinden.

Ska man lära sig nåt av ett bryt som Mölle, vilket jag tycker man ska göra, så är det det här: Mölle funkar på rak pålandsvind just därför att hamnpirarna och böjen på stranden vid Strandvägen rensar upp skvalpet. Sen råkar själva botten vid brytet vara bra oxå, men det är inte det viktigaste.

Andra ställen som vi brukar surfa ligger lite skyddade bakom allehanda uddar och pirar som gör ungefär samma sak och som även skyddar från vinden. Så om man ska satsa på att "förbättra" ett spot i Sverige så tror jag det ger mer att försöka bygga ett skydd av nåt slag, både för inkommande vågor och mot vinden, inte att bygga ett rev. Rev har vi redan. Groundswellet är lite svårare att fixa. Har ju själv bevittnat bygget av just ett sånt där skydd på nära håll i vinter och det är ju inget man fixar i en handvändning. Så slutsatsen är att det är mycket lättare att resa nån annanstans. Och att fokusera på att vi bevarar dom spots som faktiskt fungerar idag, både själva bryten men även tillgången till dom med parkering och vägar osv. Bara där finns det massor att göra så det är bara att sätta igång, eller fortsätta där vi redan håller på.

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!