Facebook data

12
Vad skulle krävas??
#93837 Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Har tänkt lite och läste i en tidigare tråd... Vad skulle krävas för att "rätta till" botten längs kusten? Känns som att Sverige trotts allt har potential för att bli så mycket bättra än vad det är. Det känns bara som att det är för djupa bottnar som håller tillbaka vågorna. Runt om i världen är det ju trotts allt pirar, vågbrytare ect som "orsakar" bra vågor. Skulle man inte kunna konstruera detta i Sverige med fast med perfekta förhållande för att bilda ett bra bryt? Man vet ju vad som krävas för att en bra våg skall bli till så så svårt kan det ju inte var väll??

//bazmei

Logga in för att svara
#93842 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Kasta en sten varje gång du är på torö på samma ställe så har du snart ett Aframe

Logga in för att svara
#93843 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Enklare att flytta....eller spranga bort danmark

Logga in för att svara
#93849 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Tyreso_soulsurfer skrev:
Kasta en sten varje gång du är på torö på samma ställe så har du snart ett Aframe

Good idea!

Logga in för att svara
#93851 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Hahaha humor

Logga in för att svara
#93854 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Mm... Tänkte samma sak sist jag var i Båstad. Så långgrunt vatten vid hamnen, men inget ordentligt det kan bryta emot.

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#93856 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Seriously - if they can build breakwaters then we should be able to build breaks - right?

Logga in för att svara
#93858 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Någon som sitter inne på bra länkar för konstgjorda reev eller bilder som visar hur botten ser ut runt en pir eller vågbrytare som bildar en bra våg?

Logga in för att svara
#93859 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Som sagt, i Filippinerna kan allmänheten donera pengar som går till lerkrukor med vilka de bygger rev för att skydda stränderna längs de låglänta öarna (t ex på Boracay). Vore väl bättre i s f att dom i Mölle bygger ett rev istället för en ful vågbrytare?!! Då kunde vi ju i a f nyttja revet för att surfa på!

Logga in för att svara
#93860 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Ingen som har en gammal träbåt som han/hon vill bli av med?
Kunde ju vara läge att sänka den i s f på noga utvald plats;-)! Sedan brukar ju naturen göra resten... Fast man kan ju hjälpa den lite på traven för att det ska gå fortare också;-)...

Logga in för att svara
#93862 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

nja, som träbåtsbyggare vill jag inte ser nåt klenoder dumpad i havet liksom .. och en mycket breddare (större yta) samt jämnare och mer långlivad rev är man utefter väl? Det finns rev konturer av Malibu och revert de byggde i Oz på nåtet ......

Logga in för att svara
#93863 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

more likely to screw things up then make things right
Bathymetry is a tricky ass science

Logga in för att svara
#93865 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

we have serious models to study and it can be a on going project with rocks placed on the ice it teorised postions ..... we know a lot on the pragmatic level so what are we waiting for?

Logga in för att svara
#93866 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

SharkBoy skrev:
more likely to screw things up then make things right
Bathymetry is a tricky ass science
that's a stupid comment - we know more as surfers about waves and swells than a lot of so-called experts - several of which I have met and discissed this stuff with .... you'de be surprised how much teorists have their heads up their asses in this area .. they get all closed up in theory and didn't actually go to the beach .. they had that kind of help in the crashed project in south bay and it was totally a fucking big disaster ..... I say we can do and SHOULD.

Logga in för att svara
#93867 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

for ex. ther's a big rock at the take-off point at Sikhjälma. So we have a reference point. We know the bottom drops off from there and can drop bojs in places "too deep" (surf/wave wise)farther in the bay in reference to it. We then triangulate those postions from land and when winter comes we spread out rock to fill in the specific area. Lot more rocks than one might suspect or expect but done gradually we can find out what works and what doesn't. Admitidantly it's a LOT harder to pick shit up that to dump but we proceed causiously and learn as we go - using local rocks couln't reasonably result in much negative enviroment impact.

Logga in för att svara
#93876 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

I totally agree with SharkBoy...

Gazzer: Javiss surfare vet ofta ganska mycket om vågor och swell, men det är ju en hel del annat som också är inblandat när man börjar lägga sig i havets rörelse. Antingen så flyttar man till ett ställe där det är surfbart, slutar surfa eller bara accepterar det man har och gillar läget. Simpelt.

Logga in för att svara
#93878 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Ganska rolig tråd

Logga in för att svara
#93881 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Vad sägs om att sätta upp en orkanmaskin också, när man ändå är på G liksom? Spelar ju ingen roll hur jäkla fin vågbrytare eller rev man har när man ändå inte har nån våg hahahaha

Logga in för att svara
#93885 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

en ovanligt löjlig jämförelse du drar Hea! Rev och pelare samt många andra konstplacerade föremål varit ett postiv inslag för fiskar, alger m.m. Att från närområdet inhämtat sten och placera ut ett mindre rev på försök kan knappast medföra olägenheter - låt höra några sakliga invändningar. Snarare och troligen tvärtom. Det skulle knappast blir sämre som påstås redan och man skulle i många fall förbättra många platser i flera andra avseende än bara surfbara vågor.

Logga in för att svara
#93886 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Logga in för att svara
#93887 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Tycker det är konstigt att folk inte tycker man kan ge naturen en hjälpande hand:

Hea skrev:

Gazzer: Javiss surfare vet ofta ganska mycket om vågor och swell, men det är ju en hel del annat som också är inblandat när man börjar lägga sig i havets rörelse. Antingen så flyttar man till ett ställe där det är surfbart, slutar surfa eller bara accepterar det man har och gillar läget. Simpelt.

I tex Kalifornien är ju många utav det bra surfspotsen bra just pga av att människan har vart där och byggt: Newport, La, Santa Barbara och Santa Cruz är ju bara några utav ställen som har just pirar eller vågbrytar som har skapat bra vågor:

[youtube][youtube]

Det hade ju inte direkt vart en sådan våg utan piren. Är ju bara att kolla på Mölle med. Hade vågen funkat alls utan piren??

Logga in för att svara
#93888 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

I och för sig så har de ju vågor också... En pir skapar ju inte swell precis. Nu är jag nog lite sur och tvär och på dåligt humör över att jag bor i Sverige och jag anser att det inte finns någon surf här och det kommer aldrig att finnas om man inte gör som Andiss sa: spränga bort Danmark. Eller varör inte hela europa

Logga in för att svara
#93889 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

double

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#93890 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

[quote]bazmei skrev:
Tycker det är konstigt att folk inte tycker man kan ge naturen en hjälpande hand:

Hea skrev:

I tex Kalifornien är ju många utav det bra surfspotsen bra just pga av att människan har vart där och byggt: Newport, La, Santa Barbara och Santa Cruz är ju bara några utav ställen som har just pirar eller vågbrytar som har skapat bra vågor:

[youtube][youtube]

Det hade ju inte direkt vart en sådan våg utan piren. Är ju bara att kolla på Mölle med. Hade vågen funkat alls utan piren??

it's funny, the intentions for those manmade thingies weren't to create waves, just like Mölle, it happened by happy accident.
But, every time they've tried to create waves for surfing, more times than not they've gotten it wrong

Also, don't forget most of the cali waves you mentioned have to do with sandbars forming and long stretches of beach or movement of sand, it's a whole nother ballpark here with shorter beaches and primarily rocky bottom contours
but nothing is funnier than gazzer replying that the responses are löjligt or stupid, he's by far the most clueless poster on this forum
I am not för or emot, but I am saying, it's a lot more complicated than just building a bottom you'd think a good wave would break on

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#93892 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Problemet ar ju snarast att sverige inte har riktigt grundswell, dvs +14sec hade vi haft det och ingen eller offshore sa hade hela kusten vart hur bra som helst.

Men eftersom vi gar 4-8sek vagperiod med max 4m sa blir det ju inte sa bra, i synnerhet att forsoka bygga nya vagor...

www.asrltd.com/

Filipinska lerkrukor???

Logga in för att svara
#93895 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

" - he's by far the most clueless poster on this forum" you take it to that level then I'm out of here. It's one thing to critize others ideas or get into heavy discussions but that sort of comment is just unnessasry, imature and sad. I am now going to post something that is NOT against forum rules but will be kicked off anyway .. I guess I'm just clueless

Logga in för att svara
#93899 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Det är ju ingen som har sagt att det skulle vara enkelt. Men jag tror ändå att lösningen kan vara ganska simpel. Ja det ställen jag nämnde inkluderar bara ställen där sandbotten har formats och det är ju det som är själva grejen. En sandbotten kan ju ändra och ena dagen vara jätte bra och andra dagen inte funka alls beroende på vind och vågriktning. Det är ju det som är det fina med att kunna skapa något som inte ändras lika mycket som en sandbotten.
Och nej det har ju sällan vart mening att skapa vågen utan något annat. Sedan har ju bara blivit en bonus. Tycker att Mölle är ett alldeles utmärkt exempel om man inte gillar Kalifornien och dess stora groundswell som exempel.
Men åter tillbaka till svårheten. Det är ju inte direkt astro eller kärnfysik vi pratar om. Det finns ju ett flertal ställe. Längst den svenska västkusten där hit människan agerat och vågor har skapats. Det är väll bara att analysera dem och se vilka förutsättningar vi har och varför det funkar just där?

Logga in för att svara
#93900 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Känns som att Sverige trotts allt har potential för att bli så mycket bättra än vad det är. Det känns bara som att det är för djupa bottnar som håller tillbaka vågorna. Runt om i världen är det ju trotts allt pirar, vågbrytare ect som "orsakar" bra vågor. Skulle man inte kunna konstruera detta i Sverige med fast med perfekta förhållande för att bilda ett bra bryt?

1 Djupa bottnar håller inte tillbaka vågorna. Det funkar precis tvärtom.
2 Runtom i världen är det i UNDANTAGSFALL pirar vågbrytare osv som skapar vågor. Att det finns så mycket i tex californien beror nog på befolkningstätheten.
3 Prova återskapa en ny variant av Mölle okej.... 1 Bygg upp Kullaberg 2 Mejsla fram Mölle och botten där 3 Bygg upp pirerna. Låter lite jobbigare än du anar och när ditt bygge är färdigt märker du helt plötsligt att skiten inte funkar iaf pga en miljon andra okända faktorer som ingen beräknat eller ens har en aning om.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#93901 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Så du menar att vågor bryter pga djupa bottnar? Jag trodde det fungerad tvärt om. Resten av ditt svar är rätt löjligt

Logga in för att svara
#93902 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

bazmei skrev:
Så du menar att vågor bryter pga djupa bottnar? Jag trodde det fungerad tvärt om. Resten av ditt svar är rätt löjligt
han har rätt, varför var det löjligt?

Logga in för att svara
#93903 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Klart att det går att göra! en sten i taget. folk är så jävla pessimistiska! Allt som har ett någorlunda ovist resultat orkar inte folk.
Nä, när nån nu har lite idéer och lite drivkraft är det väll bara att peppa! det handlar ju inte i första hand om att finjustera befintliga vågor, det är nya som ska göras. själv ska jag bygga en ståendevåg i en å. det är också omöjligt, tydligen...

Logga in för att svara
#93904 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

columbus skrev:
Klart att det går att göra! en sten i taget. folk är så jävla pessimistiska! Allt som har ett någorlunda ovist resultat orkar inte folk.
Nä, när nån nu har lite idéer och lite drivkraft är det väll bara att peppa! det handlar ju inte i första hand om att finjustera befintliga vågor, det är nya som ska göras. själv ska jag bygga en ståendevåg i en å. det är också omöjligt, tydligen...

det är inte det att man är pessimistisk till självaste idèn. Det var bara det att det optimistisk parti är lite för oinformerad i vad som skrevs.

www.stuff.co.nz/taranaki-daily-news/news/4798348/Surf-reef-trust-left-high-and-dry

artificialsurfingreefs.blogspot.com/

surf.transworld.net/1000075411/news/el-segundo-artificial-reef-deemed-a-failure-removal-to-commence-soon/

In other words, the idea is fine, but it is seriously irresponsible without proper knowledge

Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
#93906 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja det går såklart att bygga konstgjorda rev. Frågan är väl snarare hur populärt det är att bygga. Folk i allmänhet verkar helst slippa surfare vid sina stränder.

Revet i Bournemouth ser för jävligt ut när det peakar upp sådär. Förstör hela intrycket av havet.

Logga in för att svara
#93908 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Det ar en ratt naiv diskussion med "sanka batar", "kasta sten" och "filipinska lerkrukor".
Det kravs en fullvardig analys gjord av folk med kunskap typ ASR, sedan kravs tillstands fran lansstyrelse o dyl, (vet inte om ni missat hela Molle grejen) efter det kan byggnation paborjas.

Rent ekonomiskt och med tillstand ar det bade billigare och enklare att bygga en sandar wavegarden istallet eller hitta en staende vag i narmaste alv

Logga in för att svara
#93909 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Andiss skrev:
Det ar en ratt naiv diskussion med "sanka batar", "kasta sten" och "filipinska lerkrukor".

my point exactly, all for it, but come on now

Logga in för att svara
#93910 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Det löjliga i Eriks svar var sandlådemetoden han tänkte lösa problemet med. Tanken var ju knappast att på channs åka till närmaste strand och bygga en pir eller vågbrytar. Vad man istället skulle behöva göra är att göra mätningar av: djup, riktning, vindstyrka, våghöjd/hastighet ström riktningar, vad som orsakar vågorna att bryta mm. Det är väll inte så att Sverige står utan Ingenjörer eller väder analytiker??
Jag är inte negativt inställd till wavegarden frågan. Tycker att det skulle vara en utmärkt idee om det lyckas klämma upp en axelhög våg. Men då skulle man ju behöva betala för själva surfen iform av ett surfkort eller dylikt

Logga in för att svara
#93911 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag föreslår dig lite mer kunskap om saken innan du totalt gjort bort dig. Av de försök som gjorts med att bygga konstgjorda rev utomlands (dessutom i stabila vågklimat med dyningar) har väl mer eller mindre samtliga misslyckats antingen helt eller delvis. Trots att vissa av företagen verkar drivas av kunniga ingenjörer.
Idén att bygga konstgjorda rev är mer komplex än man först kan ana.

Logga in för att svara
#93912 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

ErikG skrev:
Jag föreslår dig lite mer kunskap om saken innan du totalt gjort bort dig. .
Det var väll precis därför jag skapad denna tråden. Jag har ju fått massa information och det var precis det jag ville. Förstår fortfarande inte den nedvärderande och aggressiva när allt man söker är information för att öppna nya möjligheter.

Logga in för att svara
#93913 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

bazmei skrev:
ErikG skrev:
Jag föreslår dig lite mer kunskap om saken innan du totalt gjort bort dig. .
Det var väll precis därför jag skapad denna tråden. Jag har ju fått massa information och det var precis det jag ville. Förstår fortfarande inte den nedvärderande och aggressiva när allt man söker är information för att öppna nya möjligheter.

jag har inte sett något nervärderande med tills du skrev att det han skrev var löjligt, och sedan självklart Gazzer's snäsig kommentar till mig och Hea.
Men det finns no bad vibes dude!

Logga in för att svara
#93924 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Bra bra. för tror deet är bra om det få folk som finns drar åt samma håll.
Men har någon hört något mera om wavegarden. Känns inte som att man hör så mycket mera om det. Vad är deras plan? Att åka runt och börja sälja och bygga ypp flera platser?? Någon som sitter inne på en bra komun. Min komun brände precis 300 miljoner på ett arenabygge som skulle kostat 130 mille på en döende sport som bandy. Tror inte det är är så öppna för ideén för stunden

Logga in för att svara
#93932 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

[youtube][youtube]

Now we´re talking!! Bygg pir överaaaallt!

Logga in för att svara
#93935 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Tror vi har 2011 mest puckade inlagg ovan...

www.savethewaves.org/extinct

Logga in för att svara
#93936 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Det finns ju hur många exempel som helst. Jag tänker på ett annat där man håller på att lyckas fucka upp vågen totalt genom att man byggde en esplanad längs stranden för X antal år sen (typ 20-30 tror jag). Vågen påverkades över huvud taget inte då den byggdes, men med tiden har den förändrats ganska ordentligt, och nu är både vågen och esplanaden utrotningshotade. Vem fasen hade kunnat föreställa sig att man 30 år senare skulle fucka upp botten, förstöra vågen och dessutom ha vatten stående i gräsmattan vid högvatten om man bodde inom 500m från stranden? I och för sig har det breaket inte utsatts för försök att skapa eller förbättra en våg, så det är kankse lite off-topic, men det visar ganska tydligt hur dynamiskt, levande och kraftfullt havet är. Havet, botten och strandlinjen förändras ständigt, och jag antar att man behöver kunna göra ganska exakta prognoser över hur botten och stranden kommer att se ut de kommande X antal åren om man ska vara på säkra sidan att inte fucka upp vågen, utan verkligen tillverka nåt som håller. Men va fan vet jag, jag är atmosfärsfysiker inte oceanograf.

Och förresten så kanske det har betydelse bara där det finns vågor, här i sverige kan man väl kasta vad skit som helst i vattnet och det ligger kvar i typ 10000 år tills nästa inlandsis kommer och rör om i grytan moahahahahahaaaaa

Ändrat av Hea
Logga in för att svara
#93937 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Kan ni inte bygga ett jävla rev av alla foruminlägg.

Logga in för att svara
#93938 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

ErikG skrev:

Skulle väl bli ett litet rev med tanke på hur många inlägg som läggs. Fler ägg än inlägg

Logga in för att svara
#93939 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Näe tacka vet jag hålfotsinlägg!

Logga in för att svara
#93943 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

ErikG skrev:

we'd need Sverre back.
Fvck I miss him

Logga in för att svara
#93951 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hea skrev:
Näe tacka vet jag hålfotsinlägg!

Moaaahahaaa

Logga in för att svara
#93955 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

som Hea påpekade, strandlinjens föränderliga egenskaper och dess bottenstrukturs fluktueringar gäller med största sannolikhet bara i "riktiga hav" med stora konstanta swell och dylikt.

att som gazzer föreslog hitta ett redan existerande surfspot som skulle kunna bli lite bättre om man ändrade på botten, här i vårat innanhav östersjön är nog ingen dum idé alls. jag ser inte hur t.ex torö skulle kunna bli sämre över huvud taget om man dumpade sten i mitten och gjorde det lite grundare. då skulle förmodligen vågor bryta en bit ut även på ett mindre swell, och nybörjare skulle slippa åka 5 m rakt in i stenarna om de gör idag. hur som helst skulle man knappast lyckas med att göra någonting sämre då vi redan har ganska risiga vågor till att börja med på de flesta spots.

visst, sånt här är säkert raketforskning när det kommer till känsliga stränder som påverkas av sandens omkringfarande och flodmynningar och bottenstrukturer flera kilometer ut till havs, men knappast i pölen östersjön. här handlar det ju egentligen bara om att få så mkt vatten att resa på sig så fort som möjligt och skappa något åkbart...

Logga in för att svara
#93961 Svar: Vad skulle krävas?? 14 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

jacobw skrev:
som Hea påpekade, strandlinjens föränderliga egenskaper och dess bottenstrukturs fluktueringar gäller med största sannolikhet bara i "riktiga hav" med stora konstanta swell och dylikt.

att som gazzer föreslog hitta ett redan existerande surfspot som skulle kunna bli lite bättre om man ändrade på botten, här i vårat innanhav östersjön är nog ingen dum idé alls. jag ser inte hur t.ex torö skulle kunna bli sämre över huvud taget om man dumpade sten i mitten och gjorde det lite grundare. då skulle förmodligen vågor bryta en bit ut även på ett mindre swell, och nybörjare skulle slippa åka 5 m rakt in i stenarna om de gör idag. hur som helst skulle man knappast lyckas med att göra någonting sämre då vi redan har ganska risiga vågor till att börja med på de flesta spots.

visst, sånt här är säkert raketforskning när det kommer till känsliga stränder som påverkas av sandens omkringfarande och flodmynningar och bottenstrukturer flera kilometer ut till havs, men knappast i pölen östersjön. här handlar det ju egentligen bara om att få så mkt vatten att resa på sig så fort som möjligt och skappa något åkbart...

Tack. Då tror vi samma!!

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!