Facebook data

123
Ny förening för Torös bevarande
#29012 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jag hade lovat mig själv att inte skriva ett endaste tangentslag mer i denna tråd, och inte heller läsa någon endaste rad. Men kunde inte hålla mig. Det kunde jag än mindre när jag ser sverres alla inlägg. Förutom hur fina filmer som helst... men när jag ser felskrivningen (eller om det nu var korrekt skrivet???) stjärtgård!!!!

"..tvärt om njuter vi av den levande stjärtgården tillsammans".

Jag kvider, kniper, tjuter, gråter, svettas av skratt på mitt lilla kontorsrum. Så otroligt roligt. Jag, svärmor, fiskegubbarna, de unga fiskegrabbarna, njutandes på bryggan tillsammans...

Tack!

Make love,

Jesper

Logga in för att svara
#29014 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

sverre vet mer öm stjärtgården än all av oss andra tillsammans - därför fick han uttala sig om det ......

Logga in för att svara
#29030 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

ABC :
Ren lögn av Jesper att man kunnat gå längs stranden ! Och ifrågasätter starkt att en dam kom ner och fotade honom när han kom på fel sida.
Tror att ingen surfare känner igen vad Jesper fantiserar ihop. Jesper och hans gäng är ett hot mot allemansrätten, lyssnar inte, illa pålästa och helt uppenbart emot privat ägande. En uppviglare !
Tack och lov börjar fler och fler fatta att det gått överstyr.
50 % av ören är allmänning eller allmansrättsligt område !
Vore jag surfare/ surfförbundet skulle jag snabbt ta avstånd från dessa individer för dom gagnar inte er sak.
Det är nu färre staket än för 8 år sedan ( frivilligt bortaget )men Jesper vill ge en annan syn.
Torös vänner vill inte ha en lösning utan konfrontation, deras trovärdighet är lika med noll och någon samtalspartner blir dom aldrig. Ett råd till surfsverige, vill ni ändra på något eller diskutera något ta det med oss fastighetsägare direkt. Vi skall skaffa fram en kontaktman !
mvh
vi som verkligen bryr oss om Ören och surfare
Happpy surfing

Logga in för att svara
#29031 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Till skynad från dig så visa Jesper sig i bild och namn - och i singularis - ta bort dina falska identieter här på forumet och virar vem du är. Jag tror att jag kan tala för samtliga på forumet när jag sägar att dina sypunkter saknar helt relvans eller trovärdigthet i den skeppnad du nu användert dig utav.

Logga in för att svara
#29036 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Tryckte för första gången på profil, Gazzer såg att du surfat sedan 1960. Allvarligt ? Det är vågsurfing då, det kan inte varit många som höll på då ?
Höll du på med det i Sverige eller utomlands, kan inte tänka mig att stenstrand överhuvudtaget var känt då för dom få surfare.
Berätta

Logga in för att svara
#29037 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Psykjouren : tel 08 - 520 143 50

Logga in för att svara
#29038 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

sverre: kunde du numret utantill?

Logga in för att svara
#29039 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Hur visste du att det var det rätta numret jag angav Gazzer?

Logga in för att svara
#29040 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

I have it on my speed dial fer fucks sake!

Logga in för att svara
#29042 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nofreelunch skrev:
ABC :
Och ifrågasätter starkt att en dam kom ner och fotade honom när han kom på fel sida.

Det är väl du som är den damen !? Och kanske även andra störda personlighetstyper som med jämna mellanrum agerat på forumet. Ladylove , Aisha , etc

Beteendemönstret känns igen på flera sätt !

Logga in för att svara
#29043 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

HEUREKA NU FATTAR JAG!

Det var därför du var så förbannad över ABC inslaget! För att du omnämns där som denna dam med kamera som skriker hemfridsbrott !

Logga in för att svara
#29044 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Fan Sverre, jag har inte tryckt på dina länkar men ser nu att du lagt ut flera filmer. Riktigt jävla roliga ! Mer sånt men vi ställer höga krav på kul text.
Kör nån om Töros vänner, dom politrukerna besitter väl lite humor iallafall

Sverre du är kul kille

Logga in för att svara
#29045 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nofreelunch skrev:
Mer sånt men vi ställer höga krav på kul text.

" vi " ? Vilka vi? Är det alla dina personer du syftar på?

Logga in för att svara
#29064 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

coldwatersurfer
graphgraph

Thats it! I'm bringing my mates over to sort this fookin mess out.

Logga in för att svara
#29071 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Logga in för att svara
#29077 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Logga in för att svara
#29079 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Kom igen nu Sverre "Bergman"

min var snäppet bättre !

Logga in för att svara
#29099 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Oåxen
graphgraph

Oj!

Jag besökte Torö stenstrand år 2006 26/10 (tror jag bestämt). Jag fick uppleva en magisk fredag med fantastiska vind- och vågförhållanden som avslutades med en magnifik nedgående sol som målade havet i guld.

Jag kommer tillbaka. Även om det är lite styvt att sätta sig i bilen för att åka 30 mil enkel resa.

Handlar inte hela den här tråden om vikten av att reda ut de faktiska begreppen.
T ex:
strandskydd och hemfridszon
"Strandskyddets innebörd
Inom strandskyddsområden råder som på andra ställen i naturen allemansrätten med de rättigheter och skyldigheter den innebär för allmänheten. Just på stränderna krockar ofta olika intressen och konflikter kan lätt uppstå. Hänsyn måste tas till strändernas känsliga växt- och djurliv, särskilt under häcknings- och lektider. Länsstyrelsen kan med föreskrifter reglera allemansrätten och styra allmänhetens aktiviteter inom strandskyddsområdet.

På många ställen finns bebyggelse inom eller strax utanför strandskyddszonen. Här uppstår ofta konflikter mellan fastighetsägare och allmänhet.

Allmänheten har rätt att röra sig längs stranden, men måste å andra sidan respektera den så kallade hemfridszonen och får inte vistas på privat tomt.

En tomt är inte alltid inhägnad och behöver inte heller överensstämma med fastighetsgränsen.

Tomten är området närmast boningshuset och dess storlek kan variera beroende på till exempel terrängförhållanden och vegetation.

Karta över strandskydd i Nynäshamn

Fastighetsägaren får inte utan tillstånd utanför den etablerade tomten uppföra nya byggnader eller anläggningar som kan medföra att allemansrätten upphör i ett område.

Förbudet syftar också till att förhindra att allmänheten ges den uppfattningen att det inte är möjligt eller att det är förbjudet att uppehålla sig på eller passera området.

Till sådana tillståndspliktiga åtgärder hör till exempel rabatter, fasta eldstäder, flaggstänger, tennisbanor, dammar, staket och bryggor." Saxat från www.haninge.se/Bygga--Bo/Planer-och-ny-bebyggelse/Oversiktplan1/Kustplan/Allmanna-intressen/Strander-och-strandskydd/

Är själva stenstrandsbiten av fastigheten att betrakta som tomt* då stenstranden skiljer sig väsentligt från själva närområdet kring boningshusen.
* "Tomten är området närmast boningshuset och dess storlek kan variera beroende på till exempel terrängförhållanden och vegetation".

Mig veterligen var inte Jesper B den som var den ytterst drivande kraften bakom det senkomna(?) bildandet av Torös vänner.

För mig är det självklart att ta med sig allt synligt skräp från en så naturskön plats (och andra platser också för den delen).
Vi det här enda tillfället jag besökte Torö var det ett mindre parkeringskaos i kurvan vid allmänningen. I och för sig var ju parkeringsmöjligheterna begränsade i stort.

Några ödmjuka förbättringsförslag:
* varför inte skapa någon form av avlastningszon i kurvan - lasta av och åk vidare till p-platsen?
* varför inte ordna några parkeringsfickor i närheten av kurvan?
* soptunnor?
* bajamaja har ju redan nämnts
* ta bort de skyltar som inte har stöd rent lagligt (jag har svårt att tro att det är OK att sätta upp egna skyltar med myndigheters logotyper o dyl.)
* låt kommun och länstyrelse reda ut vad som gäller avseende strandskydd, hemfridszon etc.
* låt kommunen kommunicera vad som gäller angående nyttjandet av stenstranden.

Jag har bara träffat Jesper B några gånger genom åren. Jag känner inte igen några av de egenskaper som "nofreelunch" tillskriver honom.

Tyvärr tror jag att det är för sent, men jag tycker verkligen att "nofreelunch" och Jesper skulle ta en STILLA diskussion och reda ut sakfrågorna över en lunch - med delad nota för husfridens skull.

Förresten: jag som trodde att Jesper var en surfare(och surfare var ju inget problem)...

... och inte nån jädra rättshaverist (sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist)
Det måste ju innebära att allt redan är bestämt och att Torös vänner bara slåss mot väderkvarnar, eller?

PS Citera gärna, men ange alltid källan!

Medlem i Torös vänner

Patrik från Linköping

Logga in för att svara
#29112 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

nofreelunch skrev:
ABC :
Ren lögn av Jesper att man kunnat gå längs stranden ! Och ifrågasätter starkt att en dam kom ner och fotade honom när han kom på fel sida.
Tror att ingen surfare känner igen vad Jesper fantiserar ihop.

tyvärr så har du fel. vi surfade mellan första och udden för ca ett år sen. vi hade en kille på stranden som plåtade oss. glada som vi var så tjoade vi hej vilt därute i vågorna. helt plötsligt tittar vi in till stranden och ser att vår fotograf pratar med en lokalare. han hade sprungit fram och klagat på vårt tjoande och sagt "jag har inte betalat miljoner för det här huset för att lyssna på det här skiten". han var allmänt less på allt och alla sa han och skällde ut våran polare rakt av. det var privat mark, det var nedskräpning, det var sönderkörda buskar, det var folk på hans strand osv osv. jag personligen ger inte ett skit för den killen. vi var inte närmare än 50-60 meter av hans hus och om han känner att vi kutar utanför hans fönster så ere hans problem. om lokalarna ser det som vi går på deras tomt när vi går längst stranden så får dom tycka det. dom får ställa upp vakter med mini uzis om jag ska sluta gå där kan jag säga. vi har alltid hejat, parkerat så bra som möjligt, plockat skräp när vi vart där och har aldrig gått utanför nån hus eller skräpat ner. känns som en del av dom övergöda ute på torö försöker spänna pengamusklerna. låt dom göra det, jag kommer fortsätta åka dit. låt som sätta upp skyltar, jag kommer fortsätta att gå på stranden. det enda som kommer hända är att jag kommer nog börja gena genom tomter för att jävlas, ser jag skräp så plockar jag inte upp det och och sluta hälsa på lokalarna. ska säga att det är den enda gången vi har fått ett surt mottagande på stenstrand. jag tycker alla man träffar därute verkar nyfikna på surfarna. enda gångerna det kan bli problem är ju på sm dagar när det är mycket folk och det blir nödlösningar i parkeringsfrågan annars så ere ju inte ett problem. slå ut hur många dagar det blåser sydlig vind över 10m/s och slå ut det på ett år så får man en bättre bild av hur ofta vi egentligen är där.

Logga in för att svara
#29179 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

SebastianS
graphgraph

Kman skrev:
nofreelunch skrev:
ABC :
Tror att ingen surfare känner igen vad Jesper fantiserar ihop.

tyvärr så har du fel. vi surfade mellan första och udden för ca ett år sen. vi hade en kille på stranden som plåtade oss. glada som vi var så tjoade vi hej vilt därute i vågorna. helt plötsligt tittar vi in till stranden och ser att vår fotograf pratar med en lokalare. han hade sprungit fram och klagat på vårt tjoande och sagt "jag har inte betalat miljoner för det här huset för att lyssna på det här skiten". han var allmänt less på allt och alla sa han och skällde ut våran polare rakt av. det var privat mark, det var nedskräpning, det var sönderkörda buskar, det var folk på hans strand osv osv. jag personligen ger inte ett skit för den killen. vi var inte närmare än 50-60 meter av hans hus och om han känner att vi kutar utanför hans fönster så ere hans problem. om lokalarna ser det som vi går på deras tomt när vi går längst stranden så får dom tycka det. dom får ställa upp vakter med mini uzis om jag ska sluta gå där kan jag säga. vi har alltid hejat, parkerat så bra som möjligt, plockat skräp när vi vart där och har aldrig gått utanför nån hus eller skräpat ner. känns som en del av dom övergöda ute på torö försöker spänna pengamusklerna. låt dom göra det, jag kommer fortsätta åka dit. låt som sätta upp skyltar, jag kommer fortsätta att gå på stranden. det enda som kommer hända är att jag kommer nog börja gena genom tomter för att jävlas, ser jag skräp så plockar jag inte upp det och och sluta hälsa på lokalarna. ska säga att det är den enda gången vi har fått ett surt mottagande på stenstrand. jag tycker alla man träffar därute verkar nyfikna på surfarna. enda gångerna det kan bli problem är ju på sm dagar när det är mycket folk och det blir nödlösningar i parkeringsfrågan annars så ere ju inte ett problem. slå ut hur många dagar det blåser sydlig vind över 10m/s och slå ut det på ett år så får man en bättre bild av hur ofta vi egentligen är där.

förstår att man blir irriterad då man känner sig ovälkommen då man surfar, måste verkligen sabba mkt av friluftskänslan som till stor del består av frihet. Men jag tror att det bästa man kan göra är att fortsätta sköta sig. Så har markägarna inte något att säga till om. Min släkt äger själv en stor havstomt som då och då besöks av surfare. Klart att man först blev lite confused när folk började trilla in på ens mark. Men fan, va trevliga de var! och nu så har jag själv börjat surfa. Och efter surfen så går vi upp till mig och så bjuder jag på kaffe o bullar.

Mitt tips till surfare på torö- fortsätt att surfa och fortsätt att vara trevliga.
Mitt tips till alla er som äger strandtomter. Köp en surfbräda!

Logga in för att svara
#29196 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Åsa
graphgraph

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!