Oj!
Jag besökte Torö stenstrand år 2006 26/10 (tror jag bestämt). Jag fick uppleva en magisk fredag med fantastiska vind- och vågförhållanden som avslutades med en magnifik nedgående sol som målade havet i guld.
Jag kommer tillbaka. Även om det är lite styvt att sätta sig i bilen för att åka 30 mil enkel resa.
Handlar inte hela den här tråden om vikten av att reda ut de faktiska begreppen.
T ex:
strandskydd och hemfridszon
"Strandskyddets innebörd
Inom strandskyddsområden råder som på andra ställen i naturen allemansrätten med de rättigheter och skyldigheter den innebär för allmänheten. Just på stränderna krockar ofta olika intressen och konflikter kan lätt uppstå. Hänsyn måste tas till strändernas känsliga växt- och djurliv, särskilt under häcknings- och lektider. Länsstyrelsen kan med föreskrifter reglera allemansrätten och styra allmänhetens aktiviteter inom strandskyddsområdet.
På många ställen finns bebyggelse inom eller strax utanför strandskyddszonen. Här uppstår ofta konflikter mellan fastighetsägare och allmänhet.
Allmänheten har rätt att röra sig längs stranden, men måste å andra sidan respektera den så kallade hemfridszonen och får inte vistas på privat tomt.
En tomt är inte alltid inhägnad och behöver inte heller överensstämma med fastighetsgränsen.
Tomten är området närmast boningshuset och dess storlek kan variera beroende på till exempel terrängförhållanden och vegetation.
Karta över strandskydd i Nynäshamn
Fastighetsägaren får inte utan tillstånd utanför den etablerade tomten uppföra nya byggnader eller anläggningar som kan medföra att allemansrätten upphör i ett område.
Förbudet syftar också till att förhindra att allmänheten ges den uppfattningen att det inte är möjligt eller att det är förbjudet att uppehålla sig på eller passera området.
Till sådana tillståndspliktiga åtgärder hör till exempel rabatter, fasta eldstäder, flaggstänger, tennisbanor, dammar, staket och bryggor." Saxat från
www.haninge.se/Bygga--Bo/Planer-och-ny-bebyggelse/Oversiktplan1/Kustplan/Allmanna-intressen/Strander-och-strandskydd/
Är själva stenstrandsbiten av fastigheten att betrakta som tomt* då stenstranden skiljer sig väsentligt från själva närområdet kring boningshusen.
* "Tomten är området närmast boningshuset och dess storlek kan variera beroende på till exempel terrängförhållanden och vegetation".
Mig veterligen var inte Jesper B den som var den ytterst drivande kraften bakom det senkomna(?) bildandet av Torös vänner.
För mig är det självklart att ta med sig allt synligt skräp från en så naturskön plats (och andra platser också för den delen).
Vi det här enda tillfället jag besökte Torö var det ett mindre parkeringskaos i kurvan vid allmänningen. I och för sig var ju parkeringsmöjligheterna begränsade i stort.
Några ödmjuka förbättringsförslag:
* varför inte skapa någon form av avlastningszon i kurvan - lasta av och åk vidare till p-platsen?
* varför inte ordna några parkeringsfickor i närheten av kurvan?
* soptunnor?
* bajamaja har ju redan nämnts
* ta bort de skyltar som inte har stöd rent lagligt (jag har svårt att tro att det är OK att sätta upp egna skyltar med myndigheters logotyper o dyl.)
* låt kommun och länstyrelse reda ut vad som gäller avseende strandskydd, hemfridszon etc.
* låt kommunen kommunicera vad som gäller angående nyttjandet av stenstranden.
Jag har bara träffat Jesper B några gånger genom åren. Jag känner inte igen några av de egenskaper som "nofreelunch" tillskriver honom.
Tyvärr tror jag att det är för sent, men jag tycker verkligen att "nofreelunch" och Jesper skulle ta en STILLA diskussion och reda ut sakfrågorna över en lunch - med delad nota för husfridens skull.
Förresten: jag som trodde att Jesper var en surfare(och surfare var ju inget problem)...
... och inte nån jädra rättshaverist (
sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ttshaverist)
Det måste ju innebära att allt redan är bestämt och att Torös vänner bara slåss mot väderkvarnar, eller?
PS Citera gärna, men ange alltid källan!
Medlem i Torös vänner
Patrik från Linköping