Facebook data

123
Ny förening för Torös bevarande
#27388 Ny förening för Torös bevarande 17 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

<strong>Här diskuteras nyheten: Ny förening för Torös bevarande</strong>

Kommentarer?

Logga in för att svara
#27391 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 3 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

tycker det är jätte bra att folk orkar styra upp saker och ting. om nått skulle hända,tex att nån idiot köper udden. så är det bra med denna förening kanske.

Logga in för att svara
#28775 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen  

pelle89

har inte stenstrand (ören) stora områden som redan är allmänning. Flera hus ligger jävligt nära stranden, hur kan man då snacka om att allemansrätten gäller. Det kan ju omöjligt stämma ! Är det inte så att några krafter inom surfing vill bråka med dom boende, som sedan utmynnar i dålig stämning mellan surfare och boende. Luktar så lång väg, trist. Skall surf Sverige ifrågasätta alla strandtomter och privata bryggor i hela landet he,he inte många som tänker efter innan dom är ute och gapar sig hesa.

Logga in för att svara
#28780 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

pelle89 skrev:
har inte stenstrand (ören) stora områden som redan är allmänning. Flera hus ligger jävligt nära stranden, hur kan man då snacka om att allemansrätten gäller. Det kan ju omöjligt stämma ! Är det inte så att några krafter inom surfing vill bråka med dom boende, som sedan utmynnar i dålig stämning mellan surfare och boende. Luktar så lång väg, trist. Skall surf Sverige ifrågasätta alla strandtomter och privata bryggor i hela landet he,he inte många som tänker efter innan dom är ute och gapar sig hesa.

Min gamla juridiklärare sa att allemansrätten bara är bullshit, den är i lagtexten mer skriven som nåt idealt att förhålla sig till. Än så länge är dock våra myndigheter på folkets sida och tar beslut utifrån allemansrätten, så som den är skriven (obs, endast läst 10 poäng juridik som en del i min utbildning). Det är nog bara en tidsfråga innan bratsgenerationen försöker stänga ute folk från vad de tycker är deras, särskilt när de kommer in i riksdagen och andra folkförsamlingar. Hoppas det är långt dit.... POWER TO THE PEOPLE!!!!!!!!

Logga in för att svara
#28786 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pelle89 skrev:
stora områden som redan är allmänning. Flera hus ligger jävligt nära stranden, hur kan man då snacka om att allemansrätten gäller. Det kan ju omöjligt stämma ! Är det inte så att några krafter inom surfing vill bråka med dom boende, som sedan utmynnar i dålig stämning mellan surfare och boende. Luktar så lång väg, trist. Skall surf Sverige ifrågasätta alla strandtomter och privata bryggor i hela landet he,he inte många som tänker efter innan dom är ute och gapar sig hesa.

DIN BACKSLICK kan va allemansrätt !!!

Logga in för att svara
#28817 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Varför ha en förening som inte kan reglerna ute på Torö. På torölandet gäller 65-70 m privatzon, flera hus ligger under 30 m från strandkanten, vid högvatten än mindre. Såg NP en artikel där en företrädare för torös vänner yrar om att allemanrätten gäller överallt på ören. Hört talas om privatzon, hemfridzon era amatörer ? Det fins stora allmänningar på ören idag där surfare håller till, så kom inte och säg att vatten eller stranden inte är tillgänglig för allmänheten.
Jag skall nu med kraft verka för att P-automater sätts upp på hela Ören och P-böter delas ut till dem som inte följer reglerna eller som inte betalar. Finns boende på ören som skulle ta sig an jobbet att hålla ordning. Varför skall Ören vara en avgiftsfri oas i Sverige ? ABSOLUT INTE
Vidare så lämnades Ören som en svinstia efter surf -SM i december, arrangörerna skall hållas ansvarig för nedskräpning och sönderkörd terräng.
Ören med sin känsliga natur skall inte vara föremål för detta spektakel !! STOPPA SURF SM !

Toros vänner verkar anstänga sig att INTE ta reda på vad som gäller enligt lagen, vilket medför att fastighetsägare känner sig tvungan att reagera. Relationen mellan fastighetsägare och surfare har varit god men nu verkar det som om friden är slut.
Några få militanta individer försöker tagga upp stämningen, minns det första mötet med kommunen, på plats fanns oxå en surfare (tror han hette Jesper) han höll ett förvirrat tal om USA och att han ville se solnedgången på stenstranden utan att bli störd av en fastighetsägare ? ! För det finns det allmänningar men han ville stå vart han ville var budskapet. Det var det enda mötet han dök upp på, såg inte röken av honom därefter. Fick höra att han ägande sig åt att bombadera politiker och tjänstemän men en mängd e-mail och brev.
Är det samma gäng som nu startat toros vänner ? Ja, då blir inte det här ett lyckligt slut för varken surfare ellr fastighetsägare.

Så nu skall jag klämma mig bakom P- automater, böter och klaga på nedskräpning till myndigheter.

No free lunch out there, pöjkar !
mvh en fastighetsägare på Ören

Logga in för att svara
#28821 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Ville du "outa" dig själv som en surgubbe? Eller vad var inlägget bra för?

Ser ingen mening med att göra situationen mer infekterad än vad den redan är....

Du säger att några få militanta individer försöker tagga upp stämningen? Vad va detta inlägg då?

Jag förstår att det inte är speciellt kul med uppkörd terräng och nedskräpning!

Men är det inte bättre att försöka lösa det tillsammans på bästa sätt.. istället för att skvallra till myndigheterna som jag nästan är helt säker inte kommer göras på ett rättvist sätt...?

Logga in för att svara
#28824 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Det har varit ett flertal möten med kommunen, där oxå sufare varit deltagare. Men den där Jesper dök upp en gång ! Varför resonera med folk som inte vill läsa på vad som gäller ? Direkta sakfel basunera man ut i pressen. Dom här smågrabbarna vet ju inte vilka rättigheter eller skyldigheter allemansrätten ställer på folk och när allemanrätten inte gäller.
När dom börjar känna att deras verksamhet ute på Ören ifrågasätts så kanske dom är villiga att läsa på. Dyker man inte upp på möten eller inte vill läsa på utan tror att man kan agera utan att få mothugg, så har dom misstagit sig grundligt.
Börjar bli dax att flytta spotlighten på surfarna och deras skyldigheter, dax att börja göra rätt för er surfare.
Toros vänner verkar tror att det är " one way street " glöm det pöjkar !!

Logga in för att svara
#28825 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nofreelunch skrev:

Jag skall nu med kraft verka för att P-automater sätts upp på hela Ören och P-böter delas ut till dem som inte följer reglerna eller som inte betalar. Finns boende på ören som skulle ta sig an jobbet att hålla ordning. Varför skall Ören vara en avgiftsfri oas i Sverige ? ABSOLUT INTE
Vidare så lämnades Ören som en svinstia efter surf -SM i december, arrangörerna skall hållas ansvarig för nedskräpning och sönderkörd terräng.
Ören med sin känsliga natur skall inte vara föremål för detta spektakel !! STOPPA SURF SM !

Så nu skall jag klämma mig bakom P- automater, böter och klaga på nedskräpning till myndigheter.

No free lunch out there, pöjkar !

Ja det blir väl trevligt att på där ute med massa vackra p automater! DU kan va en p automat! Öppna munnen bara o gapa så matar vi dig med russin!

Logga in för att svara
#28829 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jag heter Jesper och är en av flera initiativtagare till den nya förningen Torös vänner. Jag var som sagt med på ett möte som kommunen bjöd in på för ca 2 år sedan. Att jag skulle hållet ett mer förvirrat tal än vad många andra sa på detta möte tycker jag är en rätt skev beskrivining. Några fakta:

Allemansrätt mm:
Hemfrid och allemansrätt är praxis som ibland krockar, ingen av dessa "rätter" har några stringenta lagtexter att luta sig mot. Detta är i och för sig inte unikt juridiskt, stor del av till exempel brittisk rätt består av praxis och prejudikat snarare än lagtexter. Allemansrätten har även en relation till strandskydd vilken är en mer formaliserad reglering.

Strandskydd är en betydligt mer formaliserad lagtext i bl a miljöbalken. Där står bland annat att byggnationer, anläggningar, stigar, diken, staket mm ej får uppföras på strandskyddat område utan dispans. Kommunen kan ge dispans men måste då motivera denna. De riktlinjer som finns för detta handlar om att den tilltänkta byggnationen ska gynna det rörliga friluftslivet samt skydda känslig natur.

Det finns inga generella meterangivelser för varken hemfrid eller eller strandskydd. Strandskyddet är som sagt en starkare formaliserad rätt, men inte heller där finns några genrella anvisningar. Det beror på den lokala kontexten. Det kan vara 10, 20 meter bred standremsa men även 50, beroende på bland annat natur, attraktivitet för rörligt friluftsliv och till exempel befintliga fastigheter. Att hemfrid per automatik kan slå ut strandskydd och allemansrätt är felaktigt, det måste avgöras i enskilda fall. Antingen regleras i detaljplan eller prövas i domstol - om man nu verkligen skulle misslyckas med att komma överens.

Dra folk över en kam:
Som en av initiativtagarna till Torös vänner vill jag (liksom de andra initiativtagarna) absolut INTE dra en viss kategori människor över en kam, varken under epitet "surfare", "vindsurfare", "fastighetsägare", Toröboende, "fiskare", "badgäster" eller liknande kateogrier. Torö är magiskt för så många människor med helt olika relationer till Torö. Laxöringsfisket är unikt för storstockholm, fågelskådantet, surfet, mm likaså. Det är helt enkelt näst intill omöjligt att gå en promenad utmed vattnet med obruten horisont och tillgängligt utan båt. Torö är unikt för fler än surfare och fastighetsägare.

Jag personligen har mycket goda erfareheter med flertalet fastighetsägare utmed stenstrand, både nuvarande och tidigare. Självklart finns det viss variation här. Att använda uttrycket militant tycker jag vore extremt dumt. Det kan skapa snarare än lösa konflikter. Men visst har enstaka fastihgetsägare tagit sig friheter och byggt på mycket känslig vegetation, anlagt betongstigar och murar på strandskyddat område, byggt staket som går ut i vattnet och är farliga för människor som vistas på och i detta vatten. Detta lilla fåtal ägare av fastigheter på stenstrand har tyvärr inte följt anvisningarna för strandskydd i miljöbalken. Men som sagt det är ett mycket litet fåtal.

Det finns även fastighetsägare på Torö som skänkt mark just för att denna enkelt skulle kunna införlivas i naturskyddsområdet och bli skyddat från exploatering, det finns som sagt alla möjliga variationer inom de flesta kategorier människor.

Torös vänner:
Torös vänner är tänkat att samla ihop de människor som både vill skydda stenstrand från övergepp i framtiden, skapa bättre förutsättningar för att flera och olika grupper av människor ska kunna njuta av Torö utan att komma i konflikt och utan att slita på naturen. Sett över en 20-25 årig period (dvs så länge som jag varit på Torö) är trenden ganska klar. Ett relativt orört naturområde med 14 fastigheter insprängda i ett naturskyddsområde (som bildades 1982 har jag för mig) varav flera ej var bebyggda och de som var det var bebyggda med en relativt liten byggnad, har allt mer kommit att spärras av. Från ett år till ett annat märks detta knappt, men över decennierna är det tydligt. En annan utveckling är att soptunnor avsedda för det rörliga friluftslivet försvunnit, kommunen har pratat om att placera ut bajamajor i rätt många år nu, men det blir liksom aldrig av. På några sträckor har vägen smalnats av påtagligt. Där man förut kunde lassa och lossa, må vara en kajak, en rulllstol eller vindsurfingutrustning, utan att skapa irritation pga att det var svårt att passera, är det nu omöjligt. Det sker således en långsam och gradvis, men ändå påtaglig förskjutning av området från att vara tillgängligt för det allmänna friluftslivet till at vara allt mer avspärrat.

För fem år sedan kunde man läsa på kommunens hemsida att det var olyckligt med de privata fastigheterna som låg insprängda i naturskyddsområdet och att kommunen skulle använda sin förköpsrätt vid försäljning av dessa och införliva i naturskyddsområdet, så har heller inte skett. För drygt två år sedna uttalade sig Nynäshamspolitiker i media om att en strandpromenad skulle anläggas (tur att det inte blev av kanske), i stället satte man samman en samordningsgrupp bestående av 4 fastighetsägare och en (1) representant för det rörliga friluftslivet. Återigen känns det som om en viss skevhet skapades i hur olika intressenter var representerade i den gruppen. Stor risk att regler och praxis skulle tolkas såsom de där fåtalet (men kanske desto mer aktiva) fastighetsägarna agerat tidigare.

OK, det finns lite alla möjliga intressen här. Torös vänner är bildat för att samla ihop människor som vill värna om Torö. Dessa människor får gärna både surfa, vindsurfa, äga en fastighet på stenstrand, eller ingetdera. Om det är mäniskor som missköter sig, oavsett om dessa människor surfar, äger, är tjänstemänn på Nynäshamns kommun, eller något annant, så ska föreningen påtala det. Råder det oklarheter mellan olika "rätter", regler och skyldigheter, kan Torös vänner vara en arena och samtalspart för att tydliggörda, utreda och lösa dylika frågor.

Att retoriskt försöka provocera fram mer konflikt, att referera till militanta krafter, att anklaga andra personer för okunnighet, att hänvisa till regler som inte finns, är i högsta grad öppna för alternativa tolkningar, eller i vart fall är i konflikt med andra regler känns inte konstruktivt.

Som representant för Torös vänner hoppas jag att vi slipper denna typ av retorik och istället kan koncentrera oss på att få tlll några soptunnor på plats, några bajamajor så att man kan gå in i skogen bakom första allmäningen utan att riskera trampa i skiten (ordagrannt), att vi kan få bort de mest farliga och olagliga anlägningarna i vattenbrynen, och självklart att vi ska klargöra var olika gänser går mellan till exempel hemfrid, strandskydd och allemansrätt. Allt i syfte att 1) Skydda Torös känsliga miljö, 2) Undvika att ytterligae spärra av denna från tillgänglighet för det rörliga friluftslivet, och 3) Skapa tydlighet, regler och få bort onödiga konflikter mellan olika intressen och människor.

Bästa hälsningar,

Jesper B

PS: Efter det där mötet för ett par år sedan var det flera ägare av fastigheter på Stenstrand som kom fram till mig och gav mig beröm för mitt lilla inlägg. De undrade också vad som var problemet för de 2, 3 fastighetsägare som med röda ansikten "bröstat upp sig" och pratat fördomsfull skit om surfare och andra. Dessa fastighetsägare utryckte starkt att de ansåg det som mycket positivt med surfare och andra besökare på stenstrand. De uppfattade det som härligt att titta på hur man kunde interagera med havet och att det var självklart att de kunde få passera framför deras hus... de brukade själva promenera utmed stenstrand berättade de.

Logga in för att svara
#28831 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Så du är den Jesper som dök upp på ett möte. Ditt lilla tal om USA var förvirrat, och dina hundratals mail till gud och hela världen är väl kända. Dom hus som ligger under 30 m från vattnet och fastigheter med brygga, har rätt till hemfridzon !! Hade du dykt upp på mötena så hade du lärt dig något.. Du bara taggar upp folk och vill ha konfrontation, problem har varit ute på udden men du vill dra in alla fastighetsägare. Lär dig skilja på tomt och mark Jesper, det du gör är att förstöra relationen mellan surfare och fastighetsägare.
Lite självinsikt skulle du må bra av Jesper, att endast vilja höra sin egen röst och sen försvinna och sen fantisera om att du gjorde intryck på folk, stämmer nog till viss del, men det blev inte det intryck som du går runt och tror.
Jag anser att kontakten mellan surfare och fastighetsägare varit riktigt bra, men när Jesper och hans gäng för folk bakom ljuset och slarvigt använder sig av ordet allemansrätt då är måttet rågat.
Bryggor, båtar, vajrar och hus som ligger närmare än 30 meter från vattnet är inget Jesper vill tala om. Utan så tunt och allmänt som möjligt, inget konkret är Jespers upplägg.

"Allmänheten har mycket god tillgång till stränder i fastighetsernas omedelbara närhet och sett till Torö i övrigt och den närmaste skärgården är tillgången på allemansrättsligt tillgängliga stränder UTOMORDENTLIGT GOD".
Det har en expert i ämnet skrivit Jesper !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Logga in för att svara
#28832 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nofreelunch skrev:
bullshit

Nå, ville du ha russin eller !!??

Logga in för att svara
#28833 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

jag har läst nu och efter att ha läst jesper och nofreelich inlägg undrar jag bara, vad e problemet?jag fattar inte vas som jag kan ha missat. varit på torö sjukt mycket och länge. allt är jätte bra.

kan inte ni skriva 3 saker kortfattat vad som är fel eller problem?. varje svar får max vara 20 ord.

Logga in för att svara
#28834 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Här kallar sig Jesper och hans gäng för Töros vänner och hoppar på Ören enbart. men snälla Jesper Ören är känt för att vara utomordentligt tillgänglig för allmänheten ! Måste finnas många ställen på Torö där framkomligheten är utomordenligt dålig. Du ifrågasätter varje sjötomt i Sverige, vet du överhuvudtaget vad du håller på med ?
Skall själv med kraft försöka få dit P-automater och att dom som inte betalar eller står felaktigt obönhörligen blir bötfällda. Ett bilfritt Ören i eran av "global warming " borde vara ett krav !
SM i surfing är ett spektakel som Örens känsliga natur inte mäktar med.
Det är inte "one way street " Jesper !

Logga in för att svara
#28837 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

plåtslagarn skrev:
jag har läst nu och efter att ha läst jesper och nofreelich inlägg undrar jag bara, vad e problemet?jag fattar inte vas som jag kan ha missat. varit på torö sjukt mycket och länge. allt är jätte bra.

kan inte ni skriva 3 saker kortfattat vad som är fel eller problem?. varje svar får max vara 20 ord.

Gör som plåtis anbefaller annars ser jag till som tf Redax att anmäla er till store Redax så ni inte kan skriva här mer. MU HA HA HA!

Logga in för att svara
#28839 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Re. plåtslagarn
Problemet är : Jesper och hans gäng vill att allmänheten skall fritt kunna gå längs stranden. Flera hus ligger under 30 m från vattnet, viss årstid så är det 20 m. Båtar, sliprar, bryggor, solstolar, allmänheten skall fritt kryssa mellan fastighetsägarens privata saker, spelar ingen roll enligt Jesper. Alla som passerar tittar mot huset ( mänskligt naturligtvis) men inte kul för fastighetsägaren. Trots att det finns stora allmäningar som allmänheten kan vistas på.
Ett flertalfastigheter ligger för nära vattnet, det har fastslagits men Jesper & co. dök inte upp på mötena men nu blajar dom på utan att konkret visa hur det ligger till.
Det här är tomter och en tomt har rätt att sätta upp skyltar som visar var tomten börjar. En tomt behöver inte ha kommunen eller länstyrelsens tillstånd.
Det verkar som om vissa tror att Ören inte har någon laglig rätt att försvara sin hemfridzon.
Hoppas nu att udden som är till salu köps av kommunen, dom har förköpsrätt på alla tomter på Ören. Vilket dom aldrig utnyttjat !! KÖP DEN NU DÅ, JESPER DÄR HAR DU ETT PROJEKT. Påverka kommunen att köpa udden.

Logga in för att svara
#28841 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Känns som ett rätt klassiskt fenomen att vissa fastighetsägare, som köpt hus på lantliga idyller eller skärgårdsparadis, tappar verklighetsuppfattningen efter att de bott där en stund. Grannfejden på 3:an är ju ett utomordentligt underhållande program.

De kanske har lagt en massa pengar på en tomt och ett hus där de trodde att de skulle kunna avskärma sig från pöbeln och annat löst folk. De trodde sig ha hittat en fristad och ett litet paradis där de kunde snorta sin gåslever i fred till tonerna av wagner och det lugnande ljudet från vågornas brus i solnedgången.

Men så dyker kreti och pleti upp i sina risiga gamla folkabussar! De är högljudda och tjoar glatt när de springer mot vattnet med något så banalt som en bräda av plast under armen. De är ju för fan vuxna män och kvinnor! Inte ska väl dom leka som små barn i vattnet?!

Älskling du sa ju att vi skulle få slippa se dessa smaklösa varelser när flyttade hit ut?!

Ja jag vet det älskling. De kallar sig för torös vänner men är inget annat än satans hantlangare! De ska inte tro att de kan komma ut hit och få stekta sparvar inflygandes i munnen! This is no one way free street!!

osv....

Logga in för att svara
#28842 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

nofreelunch skrev:
Re. plåtslagarn
Problemet är : Jesper och hans gäng vill att allmänheten skall fritt kunna gå längs stranden. Flera hus ligger under 30 m från vattnet, viss årstid så är det 20 m. Båtar, sliprar, bryggor, solstolar, allmänheten skall fritt kryssa mellan fastighetsägarens privata saker, spelar ingen roll enligt Jesper. Alla som passerar tittar mot huset ( mänskligt naturligtvis) men inte kul för fastighetsägaren. Trots att det finns stora allmäningar som allmänheten kan vistas på.
Ett flertalfastigheter ligger för nära vattnet, det har fastslagits men Jesper & co. dök inte upp på mötena men nu blajar dom på utan att konkret visa hur det ligger till.
Det här är tomter och en tomt har rätt att sätta upp skyltar som visar var tomten börjar. En tomt behöver inte ha kommunen eller länstyrelsens tillstånd.
Det verkar som om vissa tror att Ören inte har någon laglig rätt att försvara sin hemfridzon.
Hoppas nu att udden som är till salu köps av kommunen, dom har förköpsrätt på alla tomter på Ören. Vilket dom aldrig utnyttjat !! KÖP DEN NU DÅ, JESPER DÄR HAR DU ETT PROJEKT. Påverka kommunen att köpa udden.

Tack! Du har nu klargjort vad som är problemet! Problemet är DU!
Om du nu har valt att bo så nära havet och på så vis inte kan ha så stor tomt så tyvärr men då får du finna dig i att andra människor går nära ditt hus. Det är nämligen var och ens rättighet enligt LAG att få gå längs strankanten!
Angående fenomenet att folk kryssar mellan dina privata saker är också något du måste finna dig i! Precis som bönder som har gårdar , alltså vilket inte är en tomt , måste finna sig i att folk får gå igenom deras land med privata ägodelar såsom kossor , badkar , kosalt och annat lösöre exempelvis en traktor.

Du får inga russin nu!!!

Logga in för att svara
#28846 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Snälla Sverre gör en film!

Logga in för att svara
#28847 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Allmänheten har ingen rätt att gå längs strandkanten var har du fått det ifrån du okunnige. Fortfarande har du inte fattat skillnaden mellan tomt och mark. Du kan inte gå in på någon annas tomt ! Länstyrelsen och kommunen har fastslagit att vissa hus ligger för nära. HEMFRIDZON eller PRIVATZON kallas det.
Tycker du skall läsa på innan du jämför tomterna på Ören med en bondgård, eldorado i okunnighet på denna chatsida.
Jesper skall vara med på ABC i morgon, lustigt att du inte deltog i mötena som tog fram skötselplanen.
Det säger det mesta om dig !

Logga in för att svara
#28851 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Vad är detta ?? Jag återkommer senare med utförligt inlägg.

Logga in för att svara
#28852 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen  

pelle89

Upprörda känslor idag. Har alltid haft bra förhållande med dom boende på stenstranden. Hajar att dom är snea att inte få ha sin strand ifred. Tråkigt att vi surfare inte kan nöja oss med dom allmäningar vi har. Parkeringsavgift och böter och bilfritt är man ju sugen på. Klantigt skött av dom ansvariga, pluggar själv juridik och gillar inte när man fnyser åt ägenderätten. Det skall vi värna om men när dumhet får fritt utlopp då hamnar vi här. Hoppas det inte var första spiken i kistan för surfing på stenstrand.

Logga in för att svara
#28853 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Logga in för att svara
#28854 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

En liten film om en sur gubbe som rådgör med sin advokat. Obs filmen har ingenting med följande tråd att göra ( NOT ! )

www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=69d17b9649769769c8a13d4ed6c1ad06

Logga in för att svara
#28855 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Bra, men fortfarande är det skillnad på mark och tomt, det är det som Jesper och hans gäng inte fattat. Du kan INTE förtöja din båt, använda bryggan, bada eller passera på någons tomt.

Logga in för att svara
#28858 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Tomt sammanfaller inte alltid med fastighetsgränsen. Hur stor tomten är beror på förhållandena på platsen. Nu är det som så att på platsen råkar det finnas en strandlinje och allas rätt till sveriges strandlinje motiverar i det här fallet att tomten inte kan anses gå ända fram till havet, även om fastighetsgränsen gör det. Och även om tomten blir liten. Strandskyddet i lag motiverar detta. Om du sen har byggt eller köpt ett hus som står för nära får du skylla dig själv!
Du kan inte köpa ett hus i Gammla stan i Stockholm o kräva en hemfridszon på 30 meter! Inte heller kan du kräva en hemfridszon som går ända fram till havet!

Men du kan få ett paket russin om du vill!

Logga in för att svara
#28859 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Ekläpp
graphgraph

nofreelunch skrev:

"Vidare så lämnades Ören som en svinstia efter surf -SM i december, arrangörerna skall hållas ansvarig för nedskräpning och sönderkörd terräng.
Ören med sin känsliga natur skall inte vara föremål för detta spektakel !! STOPPA SURF SM !"

Efter att tävlingen(SM) var slut så gick vi runt och städade efter oss så att påstå att det såg ut som en
"svinstia" har jag ingen förståelse för alls.
Att terrängen skulle blivit mer sönderkörd för att det var SM känns inte heller som ett sakligt påstående
när det kan vara runt 50 surfare i vattnet en bra dag.

Sen kanske man skulle behöva se över hur man skall lösa problemet med parkerandet men att sätta upp P-automater känns ju knappast som en konstruktiv lösning.
Ett bilfritt Ören skriver du, gäller det dom som har hus där också? Flyttar man inte bara på problemet?

Spontant känns det som om "Torös vänner" vill föra en öppen dialog med en namngiven representant (Jesper i det här fallet)men att du är ointresserad av det. Jag har full förståelse för fler av dina argument
men skall du vara trovärdig i det du förespråkar är ditt namn en bra början.

Jag är övertygad om att SSA och SSS tar sitt ansvar med det som har hänt i samband med tävlingen och välkomnar en polisanmälan ang. nedskräpning och terrängkörning så att det klaras ut på rätt sätt.

Mvh / Janne Ekstedt
Ordförande SSA
070 7551258

Logga in för att svara
#28860 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pelle89 skrev:
Upprörda känslor idag. Har alltid haft bra förhållande med dom boende på stenstranden. Hajar att dom är snea att inte få ha sin strand ifred. Tråkigt att vi surfare inte kan nöja oss med dom allmäningar vi har. Parkeringsavgift och böter och bilfritt är man ju sugen på. Klantigt skött av dom ansvariga, pluggar själv juridik och gillar inte när man fnyser åt ägenderätten. Det skall vi värna om men när dumhet får fritt utlopp då hamnar vi här. Hoppas det inte var första spiken i kistan för surfing på stenstrand.

Fy fan vad patetiskt att du har två olika namn och spelar två roller !!! Det var inte så bra gjort lika lätt genomskådat som ett skåda en skata.

Pluggar du själv juridik och gillar inte när man fnyser åt äganderätten ? Nä men lilla snutti snutti snutt i lutt då ... Har du provat att öppna lagboken nångång då och faktiskt läst i den! Inte bara kletat av frisyrgele i den...

Logga in för att svara
#28862 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pelle89 skrev:
, pluggar själv juridik och gillar inte när man fnyser åt ägenderätten.

www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=c4935f402ca4b3841ac6e33378ba9dab

Logga in för att svara
#28864 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Hade Lars Molin fortfarande varit i livet skulle surfjävlar kunna bli en ypperlig uppföljare till filmen Badjävlar. Vi får följa surfjävlarna från sthlm i deras möten med ortsborna på torö...

Logga in för att svara
#28865 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

haha mer film sverre!!

Logga in för att svara
#28866 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Får man sätta upp stängsel så att allmänheten inte kan gå längs stranden?

Om stängslet uppenbarligen är till enbart för att stänga ute allmänheten från ett allemansrättsligt tillgängligt område, så får tillsynsmyndigheten (i det här fallet länsstyrelsen eller den kommunala nämnd som eventuellt tagit över ansvaret) förelägga om att fastighetsägaren tar bort stängslet.

Om stängslet behövs för betande djur eller liknande kan tillsynsmyndigheten förelägga om att fastighetsägaren ordnar en passagemöjlighet, om området är allemansrättsligt tillgängligt och av betydelse för friluftslivet (s.k. stängselgenombrott).

Det som gäller för stängsel gäller också för diken.

Läs mer:
Om strandskydd på vår webbplats

Tillämpliga bestämmelser:
26 kap. 11 § miljöbalken (1998:808) förordningen (1998:900) om tillsyn enligt miljöbalken

Logga in för att svara
#28867 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Först, du kan inte gå på någon annans tomt bara för att han har en strand. Du har ingen rätt att passera på en tomts strand hur som helst. Tror du i din enfald att du kan knalla in på varje tomt som har en strand, du är rolig du! Lär dig skilja på mark och tomt ! Privatzon eller hemfridzon kallas det.

re. Janne Ekstedt, Jesper var inbjuden till möten när skötselplanen utarbetades. Han dök inte upp !
Nu kör han sina dimridåer utan att förklara hur saker ligger till, där av min vrede. Han bara taggar upp situationen.
Så vad är det toros vänner vill göra ? Solklart för mig, synas i massmedia, i morgon på ABC men till mötena kom dom inte.
Tröttnat på att förklara och bli påhoppad, gör man det så får man räkan med mothugg !!

SM VAR ETT SANSLÖST SVINERI, nedskräpning, bilkörning och parkering i känslig natur.
STOPPA SURF- SM för naturens skull. P- automater och böter skall vara en självklarhet på ÖREN, precis som i övriga Sverige. Bilfritt är ett kommande krav på Ören och ett naturligt steg i global warming eran.

mvh Torö friends ( tror ni att ni har monopol att värna om Ören ) think again boys !

Logga in för att svara
#28868 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Logga in för att svara
#28869 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen  

pelle89

Jesper! Varför har du inte varit med på mötena som försökt att ta fram planen? Du figurerar därimot i abc!
Konstigt tycker jag. Du kan gorma om problemen men verkar inte vilja vara med i lösningen av dom. Mediakåta rättshaverister som du platsar inte i denna diskussion!

Logga in för att svara
#28870 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Logga in för att svara
#28871 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Jag håller med Plåtis, jag förstår inte ens diskussionen. Jag har hittills aldrig mött en otrevlig fastighetsägare på Ören, bara glada, nyfikna personer. Senast häromhelgen kom en av de boende ner till vattnet (vid andra allmänningen) & tyckte att vi borde uppvakta kommunen om att få ett omklädningsrum så vi skulle slippa byta om i kylan.

Har inte den här diskussionen hamnat på fel forum? Det ska väl ha varit konflikter mellan vindsurfare & fastighetsägaren på Udden angående landremsan som är allmänning inne i Käringviken, där VÅGsurfare ytterst sällan är. Kanske borde den här diskussionen föras på surfzone.se istället?

Logga in för att svara
#28872 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Till pelle och ingengratislunch.

Ni verkar vara måna om lagar och regler. Läs reglerna till detta forum. Bland annat är denna regel både rolig, spännande och lärorik läsning. Speciellt mittenmeningen kan vara intressant.

§ Vid registreringen får inte medlem registrera en signatur som är alltför lik en redan existerande på detta forum. Det är inte heller tillåtet att ha flera olika medlems-signaturer. Signaturens namn får inte heller strida mot övriga regler och villkor.

Logga in för att svara
#28873 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen  

pelle89

Nic, jag håller med dig helt och hållet jag har också bara som du träffat trevliga fastighetsägare. Därimot han som bor ute på udden det är där problemet ligger! Jag är bara rädda att vi drar alla fastighetsägare över en kam och därmed förvärrar problemet!

Logga in för att svara
#28874 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

re. Nic
Vi har haft en jättebra kontakt med surfare, men Jesper är den som redan från början bombaderad myndigheter om hur jävligt det är ute på Ören, om stridigheter som ingen av dom inblandade känner till.
Sen dyker han inte upp på mötena och nu går Toros vännar ut i NP och ABC !? Sakfrågan är ointressant och hur ser det de facto ut, skiter man i. Man blajar på i bästa stil och vill få det till att allmänheten inte har till tillgång till strand eller vatten.
Jesper har sin agenda, det har jag nu oxå.
mvh Torö friends

Logga in för att svara
#28875 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Hörru, "Nofreelunch", du anonyme provokatör. Du har inte riktigt satt dig in i ärendet hör jag. Det var jag som blev inbjuden till det första samrådsmötet då jag också passade på att bjuda in Jesper. Jag blev också inbjuden till samrådsgruppen. Jag har tagit del av de skrivelser som gruppen tagit fram och har också delgivit synpunkter ang. Ören. Jag valde att tillsammans med Svenka surfingförbundets styrelse, som representerar många surfare i landet, skriftligen lämna synpunkter. Vi har aldrig kommenterat allemannsrätten eller fastigheter utan lämnat konkreta förslag till förbättring. Som tex.
1. Propagera för samåkning
2. Soptunnor på allmänningarna
3. Uppmana till att respektera naturreservatets regler och tydliggöra dessa genom info.tavlor
4. Tydligt markera alla allmänningar och göra mindre parkeringplatser på dessa.

Så ligger det till

Logga in för att svara
#28878 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

nofreelunch
graphgraph

Sluta blaja nu Johan, Jesper var med första gången och höll låda. Han har haft sin agenda och bombaderad alla med e-mail och brev. Han agiterar mot fastighetsägarna, han vill hålla grytan kokande.
Jag vill bara med skärpa understryka att jag kommer att tok -värna om naturen på Torö och göra allt i min makt att stävja naturförstörelsen på Ören som ni surfare står för. Nu vet vi var vi har varandra i fortsättningen.

mvh
Torö friends

Logga in för att svara
#28885 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Logga in för att svara
#28886 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Hej igen!
Jag har inte, jag vill betona INTE, blivit inbjuden till något möte arrangerat av kommunen de senaste fyraåren. Det att jag var med på nere i kommunalhuset för två år sedan var tack vare att Cagge ringde mig och undrade om jag ville följa med.

Den arbetsgrupp som bildades i slutet av detta mäte var jag inte heller inbjuden till. Jag fick mycket starka indikationer på att men helst hade så få med i denna grupp som möjligt utanför de självutnämnda fastighetsägare som kom att ingå i gruppen. En sådan indikation var att jag inte fick emailadresser till gruppen när jag ville nå er med lite synpunkter, trots att jag bad Ove Norell om dessa vid ett flertal tillfällen.

Alla påstående om motsatsen är oriktiga, antingen beroende på felaktig information eller, hoppas så ej är fallet, på grund av lögn.

Däremot tog jag och ett antal personer som värnar om Torös natur och tillgänglighet kontakt med både kommunen, länstyrelsen, naturvårdsverket med flera instanser för nu drygt fem år sedan. Radan då tänkte vi bilda Torös vänner men vår energi räckte inte riktigt till då. Jag författade i vart fall ett långt brev som jag skickade till samtliga ledamöter i Nynäshamns kommunfullmäktige. Samt till utvalda tjänstemän, bland annat Ove Norell dåvarande ansvarig tjänsteman för bygglov, dispanser mot strandskydd mm. Då var reaktionerna på mitt brev och våra samtal var mycket positiva. Representanter från samtliga dåvarande politiska partier i opposition, dvs vänstern, socialdemokraterna, pensionärspartiet, och moderarna träffade mig nere på Stenstrand och tittade på murade uteplatser, farliga staket, olagliga skyltar, diken som fått tallar att falla, mm. Alla var lika upprörda och lovade ta upp frågan om dessa tveksamma och i några fall direkt olagliga exploateringar.

Jag hade även träff med Ove Norell som då hävdade att det råder (rådde?) passersrätt utmed hela stenstrand grundad på både hävd och på strandskyddslagstiftningen i miljöbalken. Även Carl-Johan Haggander på länstyrelsen var av samma uppfattning.

Än mer kritisk till utvecklingen var man på naturvårdsverket som menade att kommunala tjänstemän oftast tar de enklaste besluten, men därmed också ofta felaktiga beslut, vad gäller bygglov, anstånd, tillsyn och skötsel, dvs man låter fåtalet men oftast högröstade privata fastighetsägare få sin vilja igenom, snarare än att skydda det mer diffusa, allmänna intresset. Detta gäller inte enbart på Torö utan hela Sverige, enligt naturvårdsverket. Problemet för naturvårdsverket är att de har oerhört små resurser i förhållande till alla fall som de skulle vilja driva. De klarar helt enkelt inte av att föra naturens och friluftslivets talan i alla de sammanhang det skulle behövas. De förslog då att vi skulle bilda en egen förening med fockus på Ören och Torö stenstrand.

Idén med Torös vänner är allt annat än att skapa konflikter. Tvärt om är syftet att lösa konflikter och arbeta för att de inte uppstår nya konflikter. Från kommunalt håll (Nynäshamns kommun) uttrycker man att man saknar en diskussionspart som företräder det rörliga friluftslivet. Torös vänner skulle kunna fylla det tomrummet. Torös vänner välkomnar alla som vill värna om Torö: fastighetsägare, blåbärsplockare, fågelskådare, fiskare, naturälskande Nynäshamnsbor, Torös året runtboende, surfare, vindsurfare, kitesurfare med flera.

Debatt är viktigt, både offentligt och i mindre sammanhang. Jag tycker det är förträffligt att nofreelunch har hittat hit till surfsverige och gör sin röst hörd. Jag ber dig dock att försöka byta tonläge. Det handlar inte om en enstaka tomt på udden, det handlar inte om några enstaka provokatörer, det handlar om människor som bryr sig om mer än om de kan slinka ut på vattnet och plocka en våg, eller kan avgränsa sin tomt från rörligt friluftsliv enbart för att man tycker att man betalt mycket pengar för denna tomt.

Jag har ett större landställe i Gryts skärgård med en ganska lång strandsträcka. Via min hustrus släkt har vi ägt den sedan 60-talet. På vår brygga har vi en uteblats där min svärmor brukar ligga och sola top-less. Bryggan ligger rakt framför huvudbyggnaden och karaktären är oerhört mycket mer "tomt" jämfört med fastigheterna utmed Torö stenstrand. Vi skulle aldrig drömma om att sätta upp enskylt om att det var förbjudet att lägga till och beträda bryggan. Den lokala fiskekulturen omfattande gamla gubbar som står och röker fisk vid sina torp, ungdomar som tar båten ut och fiskar är alla välkomna att lägga till och nyttja bryggan efter eget förnuft. Dessa personer fanns här långt före vi stockholmare, tyskar med flera kom dit och byggde eller köpte sommarställen. Denna samverkan kräver dock sunt förnuft från alla parter. Fiskekillarna sköljer bort sitt fiskrens och skräpar inte ner. Om vi sitter och äter lunch på bryggan lägger de självklart inte till utan vinkar istället och kör förbi. De stör inte oss och vi stör inte dem, tvärt om njuter vi av den levande stjärgåren tillsammans. Vi har ägandrätt vad gäller denna brygga och den ganska stora fastigheten som denna tillhör, vi har även vattenrätt, vad gäller fiske mm. Men den rätten är inte oändlig, den är inte oreglerad. Tvärt om är den reglerad av både lagrum, praxis, tradition och sunt förnuft.

Som sagt, låt oss fortsätta debatten, eller snarare samtalet, men låt oss också undvika onödiga slag under bältet där vi använder en massa affektiva retoriska uttryck om människor vi inte känner och om frågor som uppenbart har många olika aspekter och kan ses utifrån många olika perspektiv.

Ännu tydligare:
Jag vill inte agitera mot "fastighetsägarna", jag vill inte skapa konflikter. Torös vänner är inte bildat för att "agitera mot fastighetsägare" eller skapa konflikter. Vi vill värna om Torö, nu om fem år, om tio år, om 20 år... Det vet vi att många fastighetsägare också vill och vi hoppas på ert stöd för detta arbete.

Vi tror dessutom att detta bäst sker genom samtal, ej genom ogrundade anklagelse om att en grupp, må vara surfare, fastighetsägare, badgäster eller annan, skulle vilja förstöra eller skräpa ner naturen på Ören.

Så låt oss kräva av kommunen att de ställer ut några soptunnor och bajamajor vid de större parkeringarna - bara som en möjlig gemensam start som gynnar alla!

Bästa hälsningar,

Jesper

PS: Tilläggas kan väl att jag egentligen inte är den mest arbetande personen i bildningen av Torös vänner. Det här är inte mitt personliga projekt och det vore fel om frågan reducerades till någon slags (omogen) personkonflikt mellan mig och nofreelunch. Vi två borde istället ta en lunch tillsammans - jag bjuder! Var befinner du dig på kontorstid, vi kanske kan ta en lunch inne i stan. Eller på vår brygga nere i Gryt i sommar?

Logga in för att svara
#28887 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Respekt till Jesper för ett sakligt och bra svar samt för att han sträcker ut en hand och bjuder på lunch!

Logga in för att svara
#28889 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Risken verkar ju dock överhängande att nofreelunchs svar på luncherbjudandet blir nej

Logga in för att svara
#28892 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Men skit, vi kanske skulle äta lunch allihopa. Det kanske är det vi ska göra Torös vänner till... till en lunch klubb. Då har vi ju nofreelunch att tacka för uppslaget. Utan hans pseudonym skulle jag nog inte komma på det där med lunchen. Vi kan göra nofreelunch till hedersgäst och alltid se till att en gratis lunch finns stående och väntar på honom på våra mysiga samkväm... Kommer alltid bli lika spännande - dyker han upp eller inte?

nofreelunch: Du kan väl berätta viken av fastigheterna som är din, så kan vi komma förbi då och då med gratis lunch. Vad har du för favoriträtter? Vi kanske kan fiska laxöring från din fastighet, eller förlåt, om du tillåter, från din tomt?

En annan grej. När jag var nere och blev intervjuad av ABC-nytt (de ringde mig inte tvärt om) på Stenstrand i tisdags morse (det rullade faktiskt forfarande in knähöga små knölar ute på udden), gick jag utmed hela stenstrande och plockade skräp. Från kärringviken hela vägen bort till andra ändan. Det var inte lätt att hitta något skräp alls. Hittade: 1 st ölburk (Pripps export) den var buklig och sliten och hade nog legat där länge, nästan uppe under tallarna. 2 st kapsyler från typ vodkaflaska eller liknande. Fyra trasiga ballonger med tillhörande snöre av typ paketinslagningsband, och slutligen 2 st kexchokladpapper. Jag tycker verkligen inte det känndes som speciellt nedskräpat. Det kanske intressantaste med dessa fynd var att en av ballongerna var fastknuten på insidan av ett staket vid en privatägd fastighet. En logisk slutsats man kan dra av detta är måhända att nedskräpningen på Stenstrand, både på allmänningarna och de privatägda fastigheterna i hög grad orsakas av de som har barnkalas på privatägda fastigheter på senstrand - är det någon som känner sig träffad? Äh, skojar bara, det viktigaste med detta är väl att det var oerhört lite skräp på ett område som nyttjas rätt flitigt av allehanda människor! Vi som ibland nyttjar Pripps export, vodka och kexchoklad får dock se till att skärpa oss!

Make love,

Jesper

PS: Kände bara att det blev så väldigt allvarligt alltsammans.

Logga in för att svara
#28894 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Ekläpp
graphgraph

Logga in för att svara
#28895 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

nofreelunch skrev:
Sluta blaja nu Johan, Jesper var med första gången och höll låda. Han har haft sin agenda och bombaderad alla med e-mail och brev. Han agiterar mot fastighetsägarna, han vill hålla grytan kokande.
Jag vill bara med skärpa understryka att jag kommer att tok -värna om naturen på Torö och göra allt i min makt att stävja naturförstörelsen på Ören som ni surfare står för. Nu vet vi var vi har varandra i fortsättningen.

mvh
Torö friends

"stävja naturförstörelsen på Ören som ni surfare står för"

vad säger du!? du har tappat det totalt! som NI surfare står för.. hur kan du säga så. du hävdar att alla skräpar ner och sabbar miljön. även jag. åååå vilken tomte du är.

Logga in för att svara
#28896 Svar: Ny förening för Torös bevarande 17 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

nu kom jag på skämtet.. fattade inte. nofreelunch är bara nån som försöker va rolig och jävlas. lol

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!