Aloha Karolina, låter som ett kul uppdrag! Hur går det med surfandet nu?
Förstår inte vad machofrågan och längden på board shorts har att göra med bräddesign, om det inte är den rent estetiska delen du ska designa på brädan såklart?
Om man värdesätter hållbarhet så betyder det i min mening att en traditionell polyesterbräda går bort. Miljömässigt är epoxy bättre också. En stor fabrik är mer miljövänlig än t ex en liten lokal shaper som sölar en massa polyesterresin överallt.
Generellt (både tjejer och killar) som surfat lite vill ofta ha en bräda som de inte riktigt klarar av. Gjorde själv misstaget. Köpte min första bräda (7.2*18*2 1/4) av Puro Nectar på Fuerte. Visste bara att jag skulle ha minst 7 fot, det hade jag hört innan. Men bredd och tjocklek visste jag inget om. Visst kändes brädan tunn och smal, men när Bob Marley (som jag brukar kalla honom) sa: One hand on the board one in the wave när du tar av så slog jag till....Tog 3-4 dagar innan jag köpte en 7.9 minimal, hade nästan gett upp eftersom jag kom upp på brädan en enda gång på hela tiden...
Det var en parentes, men bara för att visa på att jag själv gjort misstaget och varför jag nu försöker få de som börjar att surfa en bräda med volym i.
Egentligen så vill man ha två helt olika egenskaper på en bräda:
Lätt att paddla - men lättsvängd i vågen
Här ska man som nybörjare prioritera en bräda som är lättpaddlad/lätt att fånga vågor med, annars fångar man inga vågor och utan vågor blir det ingen träning på att surfa als. Enligt min mening det absolut vanligaste felet hos både killar och tjejer.
Vart ska man surfa med brädan? Varje typ av våg har en optimal bräda, så vad designar man brädan för?
Om man utgår lite från att brädan ska vara riktiad mot nybörjar-intermediate (duktiga - prosurfare har nog sina egna tankar och ideer om hur brädan ska se ut).
När man befinner sig i vatten så lyfter man inte upp sin kroppsvikt på samma sätt som på land (kan tyckas ganska självklart). Men det medför två viktiga saker:
1) Vikt/styrkeförhållandet när man paddlar en bräda missgynnar en lätt person. Om man t ex springer bär man upp sin egen vikt och då gynnas en lätt person.
2) Det är väldigt svårt att känna vad man själv gör för fel, det känns på ett sätt man vattnet luras. Ingen bra vetenskaplig förklaring, men simning är extremt mycket så och surfing på samma sätt tycker jag.
Eftersom de flesta tjejer är svagare än killar och man dessutom till stor del sätter fördelen av lägre vikt ur spel när man paddlar. Detta beror ju lite på hur stor bräda man har såklart. Men måste förenkla lite också.
Det jag försöker komma till är att jag tycker inte tjejer som är nybörjare ska surfa betydligt mycket mindre brädor än killar. Det finns såklart situationer när man måse kompromissa, väger man lite och det blåser mycket är det svårt att hålla tag i brädan och man ska inte vara rädd för att brädan är otymplig i vattnet om man får en våg på sig etc. Sverigesurf med andra ord - slöa vågor för det mesta men blåsigt och svårt att bära en bräda i den storleken det hade varit enklast att lära sig surfa på...
Eftersom tjejer har mindre axelbredd så kan man inte hantera en lika bred bräda (gäller mest större minimals och longboards) så därför tycker jag en något smalare bredd än motsvarande killbräda.
Hur tjock brädan ska vara och rockerkurva mm tycker jag måste anpassas efter vilken typ av våg den är designad för. Är det en nybörjarbräda ska den ha nose lift för att undvika att nosen dyker när man tar av på vågen.
När det gäller vilken typ av vågor tjejer föredrar (med risk för att få en massa skit såklart) så skulle jag säga mindre och "snällare" än vad de flesta killar vill ha. Men sen finns det såklart tjejer som surfar 3 gånger så stora vågor som de flesta killar på det här forumet gör, men i Sverige växer nog inte de tjejerna på träd.
Ska sammanfatta mig lite:
Epoxy - hållbarare och miljövänligare
Större minimals och longboards - smalare än motsvarande killbräda (svårt att bära och paddla effektivt annars)
Resten av designen är upp till vilken typ av våg och nivån på den som ska surfa brädan.
Vad är tanken där? Så kan jag komma med några funderingar och tips.
Ha det gott
//Göran
---------------------------------
www.backdoor.se
www.surfakademin.se
Tjena! Jag befinner mig för tillfället i Spanien och exjobbar hos ett surfbrädeföretag i Cádiz, Nexo Surf Company (
www.nexosurfboards.com). Mitt uppdrag att ta fram och designa en surfbräda speciellt anpassad till tjejer, på alla sätt som är möjliga. Brädan ska även fungera väl ur ett hållbarhetsperspektiv.
För att lyckas bra med detta så är jag inledningsvis beroende av andra människors (tjejer och killars) åsikter om ämnet i stort "Kvinnor och surf". Detta inkluderar tankar om:
> surfing som sport (är den macho? får tjejer sin rättmätiga plats?)
> utrustning och brädor specialanpassade för tjejer (Måste t.ex. tjejbrädor vara rosa? Varför är tjej-boardshorts kortare än killars? Etc etc)
> Vilken typ av surf föredrar tjejer generellt? (går det att generalisera?)
> Det är väldigt inne med miljöanpassade och hållbara produkter i dagsläget - hur ställer sig surfare (både tjejer och killar) generellt till en eko-vänlig surfbräda?
Detta är lite inledande frågor som jag med tacksamhet mottar input om! Så alla som känner för att uttrycka sig - GO
Och tack för hjälpen.
/Karolina