Facebook data

123
Kvinnor och Surf
#11662 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Wainot
graphgraph

För ett tag sen såg jag ngt av Al Merrick där han berättade om vad han tar hänsyn till när han shapar för sina kvinnlig åkare, bla Sofia Mulanovich. Jag har försökt att hitta länken men har inte lyckats, tror att det va på surfline.com.
W

Logga in för att svara
#11663 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Tack för tipset! Kan det vara denna?
www.surfline.com/womens/story_bamp.cfm?id=7035

Logga in för att svara
#11664 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Liinus skrev:
[quote]Weeeell, som vanligt är det killarna som ska vara rappa i käften och svara för vad TJEJER antas ha för behov.. Suck. (Jag heter Liina egentligen)

[/quote]

You'd think that it would be appreciated when someone takes the time and effort to respond and share the knowledge they have earned. ???

Logga in för att svara
#11665 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

Sharkboy, I'm pretty sure Liina was refering to Daniel's posts (claiming it is fairly easy to find a wettie as a female if you just let him "hjälpa dig till rätta") cause it makes sense that he knows that fact better than us females. Only he forgot that females vary more in shape (much hips, no hips and so on) and need to try them on which unfortunately is almost impossible. And don't get me started on the stupid "tjejfärger" thing he was going on about again...

Don't think she was referring to your post at all, which was informative and objective.

Possibly she refered to the fact that the thread at first was hijacked by guys talking about male boardshorts rather than stuff for females as well

That is my guess, so probably no need to jump

Logga in för att svara
#11689 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Wainot
graphgraph

Jupp det va den, hoppas det hjälper.
W

Logga in för att svara
#11716 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Det är helt sjukt vad detta med tejjers surfande och surfbestyr ska ältas. Jag struntar i debatten nu och beklagar mig i stället:

Detser ut som om menisken har råkat ut för en rejäl omgång. Nu kanske det blir titthålsoperation och detta betyder att min Hossegor-semester kan vara hotad!!

Skicka genast kondoleanser till mig!

G

Logga in för att svara
#11718 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

GZaa, det låter inte bra. på vilket sätt är minisken skadad. jag jobbar mycket med rehabilitering av skador av den typen och har ofta fått väldigt bra resultat utan att behöva operera. Här kommer lite tycka synd om med:(

Logga in för att svara
#12045 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 1

Ingrid
graphgraph

Shannon McIntyre började shape:a tjejsurfbrädor för ett 10- kanske 15-tal tal år sedan och räknas till en av pioniärjerna inom branschen. kanske kan du få uppslag därifrån.

shannonsurf.com/

lycka till,
ingrid

Logga in för att svara
#12097 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha Karolina, låter som ett kul uppdrag! Hur går det med surfandet nu?

Förstår inte vad machofrågan och längden på board shorts har att göra med bräddesign, om det inte är den rent estetiska delen du ska designa på brädan såklart?

Om man värdesätter hållbarhet så betyder det i min mening att en traditionell polyesterbräda går bort. Miljömässigt är epoxy bättre också. En stor fabrik är mer miljövänlig än t ex en liten lokal shaper som sölar en massa polyesterresin överallt.

Generellt (både tjejer och killar) som surfat lite vill ofta ha en bräda som de inte riktigt klarar av. Gjorde själv misstaget. Köpte min första bräda (7.2*18*2 1/4) av Puro Nectar på Fuerte. Visste bara att jag skulle ha minst 7 fot, det hade jag hört innan. Men bredd och tjocklek visste jag inget om. Visst kändes brädan tunn och smal, men när Bob Marley (som jag brukar kalla honom) sa: One hand on the board one in the wave när du tar av så slog jag till....Tog 3-4 dagar innan jag köpte en 7.9 minimal, hade nästan gett upp eftersom jag kom upp på brädan en enda gång på hela tiden...

Det var en parentes, men bara för att visa på att jag själv gjort misstaget och varför jag nu försöker få de som börjar att surfa en bräda med volym i.

Egentligen så vill man ha två helt olika egenskaper på en bräda:
Lätt att paddla - men lättsvängd i vågen

Här ska man som nybörjare prioritera en bräda som är lättpaddlad/lätt att fånga vågor med, annars fångar man inga vågor och utan vågor blir det ingen träning på att surfa als. Enligt min mening det absolut vanligaste felet hos både killar och tjejer.

Vart ska man surfa med brädan? Varje typ av våg har en optimal bräda, så vad designar man brädan för?

Om man utgår lite från att brädan ska vara riktiad mot nybörjar-intermediate (duktiga - prosurfare har nog sina egna tankar och ideer om hur brädan ska se ut).

När man befinner sig i vatten så lyfter man inte upp sin kroppsvikt på samma sätt som på land (kan tyckas ganska självklart). Men det medför två viktiga saker:

1) Vikt/styrkeförhållandet när man paddlar en bräda missgynnar en lätt person. Om man t ex springer bär man upp sin egen vikt och då gynnas en lätt person.

2) Det är väldigt svårt att känna vad man själv gör för fel, det känns på ett sätt man vattnet luras. Ingen bra vetenskaplig förklaring, men simning är extremt mycket så och surfing på samma sätt tycker jag.

Eftersom de flesta tjejer är svagare än killar och man dessutom till stor del sätter fördelen av lägre vikt ur spel när man paddlar. Detta beror ju lite på hur stor bräda man har såklart. Men måste förenkla lite också.

Det jag försöker komma till är att jag tycker inte tjejer som är nybörjare ska surfa betydligt mycket mindre brädor än killar. Det finns såklart situationer när man måse kompromissa, väger man lite och det blåser mycket är det svårt att hålla tag i brädan och man ska inte vara rädd för att brädan är otymplig i vattnet om man får en våg på sig etc. Sverigesurf med andra ord - slöa vågor för det mesta men blåsigt och svårt att bära en bräda i den storleken det hade varit enklast att lära sig surfa på...

Eftersom tjejer har mindre axelbredd så kan man inte hantera en lika bred bräda (gäller mest större minimals och longboards) så därför tycker jag en något smalare bredd än motsvarande killbräda.

Hur tjock brädan ska vara och rockerkurva mm tycker jag måste anpassas efter vilken typ av våg den är designad för. Är det en nybörjarbräda ska den ha nose lift för att undvika att nosen dyker när man tar av på vågen.

När det gäller vilken typ av vågor tjejer föredrar (med risk för att få en massa skit såklart) så skulle jag säga mindre och "snällare" än vad de flesta killar vill ha. Men sen finns det såklart tjejer som surfar 3 gånger så stora vågor som de flesta killar på det här forumet gör, men i Sverige växer nog inte de tjejerna på träd.

Ska sammanfatta mig lite:

Epoxy - hållbarare och miljövänligare

Större minimals och longboards - smalare än motsvarande killbräda (svårt att bära och paddla effektivt annars)

Resten av designen är upp till vilken typ av våg och nivån på den som ska surfa brädan.

Vad är tanken där? Så kan jag komma med några funderingar och tips.

Ha det gott
//Göran
---------------------------------
www.backdoor.se
www.surfakademin.se

Tjena! Jag befinner mig för tillfället i Spanien och exjobbar hos ett surfbrädeföretag i Cádiz, Nexo Surf Company (www.nexosurfboards.com). Mitt uppdrag att ta fram och designa en surfbräda speciellt anpassad till tjejer, på alla sätt som är möjliga. Brädan ska även fungera väl ur ett hållbarhetsperspektiv.

För att lyckas bra med detta så är jag inledningsvis beroende av andra människors (tjejer och killars) åsikter om ämnet i stort "Kvinnor och surf". Detta inkluderar tankar om:

> surfing som sport (är den macho? får tjejer sin rättmätiga plats?)
> utrustning och brädor specialanpassade för tjejer (Måste t.ex. tjejbrädor vara rosa? Varför är tjej-boardshorts kortare än killars? Etc etc)
> Vilken typ av surf föredrar tjejer generellt? (går det att generalisera?)
> Det är väldigt inne med miljöanpassade och hållbara produkter i dagsläget - hur ställer sig surfare (både tjejer och killar) generellt till en eko-vänlig surfbräda?

Detta är lite inledande frågor som jag med tacksamhet mottar input om! Så alla som känner för att uttrycka sig - GO
Och tack för hjälpen.
/Karolina

Logga in för att svara
#12125 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Vad tror du Backdoor Goran? Frugan väger 50 kg är 1,70 lång.

En 6,8 med lite rundad nos 19,0 2,5 ?

Beachbreak nybörjare, Omöjligt för henne att duckdiva med för stor bräda. Tråkigt om hon aldrig kommer ut till lineupp.

Logga in för att svara
#12126 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Glömde säga Brazilien...2,3 mån.

Logga in för att svara
#12134 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Surfingen som sport är inte mer macho än någon annan sport anser jag, dock beror det väl på HUR man går igång på att surfa och VAR samt den lokala attityden där. Det lär väl kanske vara lite mer macho på ett hardcore reef break än på ett snällare beach break. Den enskilde surfaren väljer ju själv vilken typ av surf som just de föredrar. Dock så är väl surfforumen ganska så grabbiga vilket ibland kan leda till att man blir ganska trött på dem och helt enkelt väljer att inte engagera sig i dem. Måste dock säga att Surfsverige håller mycket högre klass än en viss föregångare...

> utrustning och brädor specialanpassade för tjejer (Måste t.ex. tjejbrädor vara rosa? Varför är tjej-boardshorts kortare än killars? Etc etc)

Här har jag väl inte så mycket att tillägga vad det gäller utformning som är anpassad till vår fysik. Ganska självklart kan man tycka. Dock vill jag påpeka att ALLA surfmärken HAR kläder som inte är babyblåa och rosa, men inköpare och agenter/distributölrer i Sverige väljer att bara ta in dessa sorgliga sk. tjejfärger. När jag hade butik tog jag in mycket sportigare kläder med cleana designs och rena linjer med klassiska 70-talsinspirerade färger etc. Detta var alltid hemsk populärt bland tjejerna som höll på med brädsporter. Dock handlar det om variation. Alla tjejer gillar ju inte samma saker...

Jag har sett mina leverantörers fulla kollektioner och jag blir ALLTID besviken på vad som väljs ut från kollektionerna och tas in från huvudlagren. Sen är det varje butiks inköpare som också gärna köper de sk. "säkra korten" och de är oftast de urflickiga sakerna. Varför då? Jo, för att den vanlige kunden inte ÄR surfare utan bara vill ha ett sött märkesplagg. Tyvärr består 80% av ens kundbas av den typen av kunder och för att överleva måste man anpassa sig efter marknaden. Faktiskt också det huvudsakliga själet till att jag valde att slå igen och dra och surfa istället.

Nix. Själv gillar jag softa, chest high beach breaks...men självklart finns det även tjejer som behöver mer adrenalin än så...

> Det är väldigt inne med miljöanpassade och hållbara produkter i dagsläget - hur ställer sig surfare (både tjejer och killar) generellt till en eko-vänlig surfbräda?

Går det e jag med!

Logga in för att svara
#12151 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Annika: vad har du för erfarenheter av olika brädor? Vad föredrar du?

Logga in för att svara
#12160 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Nu är jag 178 lång och är ganska atletiskt byggd, så jag har väl inte det typiska tjejproblemet med att jag inte kan paddla för brädan är för bred.

Just nu surfar jag en 6'6 20' 2'5/8 av märket Kane med malibu shapad nose och fishtail och jag gillar den skarpt. Lite svår att duckdiva med dock pga nosens form, men man har ju sina trix. Gillar längden väldigt mycket för att den är lätthanterlig både på land och i vattnet och iom shapen så känns den inte för kort i vattnet, samtidigt som den är lätt att paddla, sitta på och vända. Lättpaddlad, stabil och flexibel alltså! Dock så har jag fått höra från folk som surfat länge och vill göra mer med vågen att den är svår att göra cutbacks och svänga mer radikalt med. Men jag är inte där än liksom...

Köpte den i Costa Rica och tog med den hem. Helt gratis blev det och inte en skråma på den trots tre olika flyg på resan hem!

Logga in för att svara
#12162 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Vill även tillägga att jag provat längre brädor och long boards, men när jag väl fått ner brädan till stranden är jag så irriterad på den att det inte ens känns kul att paddla ut. Därför är formen på min helt perfekt. Fördelarna av en longboard i en lagom lång bräda!

Som jag förstår det är detta många tjejers problem när de ska lära sig surfa. De får en 7'9 bic som de ska försöka hantera och många tröttnar ganska så snabbt på att kånka på dem...

Logga in för att svara
#12171 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

Jag känner mig grymt skeptisk till hela upplägget av den här diskussionen. Som någon så fint konstaterade finns det ju lika många varianter av tjejer som det finns killar. Jag tror att väldigt liten konsesus på detta forum skulle uppstå kring hur en "killbräda" SKA se ut (för att fungera optimalt). Lika lite överens borde vi således vara kring hur en "tjejbräda" SKA se ut (för att fungera optimalt).

Det finns ett sanslöst stort utbud av brädor för alla kroppsutformningar och vågtyper. Den metvetna surfaren, tjej som kille, väljer en som passar just hennes eller hans kropp och bryt.

Frågan som Karolina ställer sig är av en marknadsföringsteknisk karaktär. Vi vet inget om hennes målgrupp, bara att den är av uteslutande kvinnligt kön, men jag tar mig friheten att slå fast vad jag tror att målgruppen är. Jag tror att den inte består av ovan beskrivna brädmedvetna surfare, eftersom dessa inte kommer välja en könsspecifik bräda, utan en "unisexbräda" som de vet passar dom. Jag tror att Karolinas målgrupp är de oinsatta surfare som inte vet vad de vill ha, är för slappa för att tänka på hur deras bräda ska se ut, samt (och detta vet vi) är av kvinnligt kön. Jag tror inte att denna grupp kommer att köpa könsspecifik bräda en gång till, när de lärt sig mer om vad de vill ha. Funktionen är således oviktig för denna "tjejbräda" som prackas på stackars ovetande modeslavar.

Det är ingen Trabant-surfbräda som ska skapas. Den ska inte ha funktion för så många som möjligt. Den ska sälja och inbringa pengar. Frågorna som bör ställas först är hur stor målgruppen är, var de bor, vad de tjänar och hur de tänker. Sedan kan design, materialval och tillverkningsland diskuteras. När produktionen är igång ska modellutvecklingen syfta till att betona och livsstilifiera könsskillnaderna, eftersom detta är vad hela konceptet bygger på. Brädfabrikanten kommer därav ha ett intresse av att behålla könsmaktsordningen, eftersom det är det är lättare att spela på en befintlig spelplan än att skapa en helt ny. Jag tycker det hela är vidrigt och lägger min röst för att hela tråden stängs och raderas. Usch.

Logga in för att svara
#12173 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

i agree with the above post and this is how I feel about marketing as well;

Logga in för att svara
#12175 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Könsmaktsordningen...jo jag håller med den här tråden blir bara mer och mer korkad.

Tror du på fullaste allvar att nån försöker utöva könsmaktsordning genom design av surfbrädor???

Näfyfxn nu känner jag mig som hobbybrädbyggare kränkt, ska jag vända mig till DO igen?

Logga in för att svara
#12177 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

Nej. Men gör du tjejspecifika brädor för ovan beskrivna målgrupp HAR DU ETT INTRESSE av att bibehålla den som den ser ut idag.

Logga in för att svara
#12178 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Tack för ditt svar Annika!

Logga in för att svara
#12180 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Tjejer kommer ju liksom killar i en otrolig massa olika kroppar och former som vi alla vet. En sak som kanske skiljer åt är muskelstyrkan och kanske ffa den explosiva muskelstyrkan. Även axelbredden och fotstorleken skiljer sig nog generellt sett åt.

Generella tips? Kanske mer kurva i outlinen? Detta ger mer mjuksvängande brädor än en outline med knyckar i.
För en nybörjartjej kanske en Eggshape vore bra, förlåtande bräda med flöde mellan svängarna.
Sen skulle jag nog även dra ner bredden en aning kanske för axelbreddens skull.

Lägre nosrocker för bättre paddlingsförmåga, kanske även flytta fram maxvolymen en aning för detta.
Tailkick för mjuk lättsvängdhet.

Detta är nog generella ideer. Ta det med en nypa salt,jag är bara en hobbybyggare..

Man kan ju generalisera till viss del vad en tjejbräda skulle ha för karaktär, men det är nog ändå mer kroppsvikt, längd, skicklighet, surfförhållanden som bör styra mest.
Rätt intressant ämne faktist, så länge man håller sig ifrån snacket om babyrosa hit och dit och "könsmaktordningen"..

Logga in för att svara
#12182 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddag skrev:
Nej. Men gör du tjejspecifika brädor för ovan beskrivna målgrupp HAR DU ETT INTRESSE av att bibehålla den som den ser ut idag.

Nej jag tycker inte det, män och kvinnors fysik skiljer sig faktist åt. Man får vara bra dum eller totalindoktrinerad till bristningsgränsen om man inte inser det...

Det har absolut inget men nån förbannad könsmaktsordning att göra, det är en ren designaspekt som mer har med hydrodynamik att göra.

Logga in för att svara
#12183 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

Tycker det är sanslöst ointressant ge sig på generella diskussioner om kön och marknadsföring (som jag anser att tråden handlar till största delen om) utan att diskutera makt.

Logga in för att svara
#12184 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

freddag skrev:
Tycker det är sanslöst ointressant ge sig på generella diskussioner om kön och marknadsföring (som jag anser att tråden handlar till största delen om) utan att diskutera makt.

uh...? you lost me there.

Logga in för att svara
#12185 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddag skrev:

Ok men nu diskuterar jag det som är relevant, nämligen bräddesignen. Inte grafik och sånt.

Logga in för att svara
#12186 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

ErikG skrev:
Det har absolut inget men nån förbannad könsmaktsordning att göra, det är en ren designaspekt som mer har med hydrodynamik att göra.

Som ovan. Jag tror att den tilltänkta målgruppen skiter i funktion och hydrodynamik. Denna tråd handlar om marknadsföring, inte bräddesign.

Logga in för att svara
#12187 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddag skrev:
ErikG skrev:

Som ovan. Jag tror att den tilltänkta målgruppen skiter i funktion och hydrodynamik. Denna tråd handlar om marknadsföring, inte bräddesign.

Nej frågorna var väl om både och? Jag tror definitivt inte tjejer vill ha en bräda som funkar dåligt eller inte bryr sig om detta?
Jag delar inte den synen på tjejsurfare du har som nåt slags posörer, ok visst finns det en del såna men dom räknar jag inte som SURFARE.

Logga in för att svara
#12188 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

SharkBoy skrev:
freddag skrev:

uh...? you lost me there.

Jag missade att citera vad jag svarade på. Sorry. Det gällde detta:

ErikG skrev:
Rätt intressant ämne faktist, så länge man håller sig ifrån snacket om babyrosa hit och dit och "könsmaktordningen"..

Logga in för att svara
#12189 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Freddag: Om du är intresserad av makt borde du, om du inte har det, läsa Carlos Castanedas bok: berättelser om makt- Tales of power.

Denna tråd handlar om knark anser jag, inte bräddesign eller marknadsföring? Allt har bara varit en täckmantel.

Logga in för att svara
#12190 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

ErikG skrev:
Nej frågorna var väl om både och? Jag tror definitivt inte tjejer vill ha en bräda som funkar dåligt eller inte bryr sig om detta?
Jag delar inte den synen på tjejsurfare du har som nåt slags posörer, ok visst finns det en del såna men dom räknar jag inte som SURFARE.

Då skrev jag inte i tillräckligt intressant ton för att du skulle orka läsa mitt ursprungliga inlägg. Mitt resonemang tar sitt ursprung i min fria tolkning av vad jag tror att Karolina har för målgrupp i åtanke. Jag skriver där om både de brädmedvetna och -omedvetna tjejerna. Jag tillät mig att anta att det är de omedvetna som är målgruppen, eftersom jag inte tror att de medvetna väljer könsspecifika brädor. Jag har aldrig tagit ställning för hur stora dessa målgrupper är i förhållande till varandra och sannerligen inte insinuerat att den omedvetna gruppen skulle vara dominerande.

Logga in för att svara
#12191 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

sverre skrev:
Denna tråd handlar om knark anser jag, inte bräddesign eller marknadsföring? Allt har bara varit en täckmantel.

Skit också. Där blev det lite pinsamt för mig. Det fattade jag aldrig. Jaja, så kan det gå när man är ny på ett forum.

Logga in för att svara
#12193 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddag skrev:
ErikG skrev:

Då skrev jag inte i tillräckligt intressant ton för att du skulle orka läsa mitt ursprungliga inlägg. Mitt resonemang tar sitt ursprung i min fria tolkning av vad jag tror att Karolina har för målgrupp i åtanke. Jag skriver där om både de brädmedvetna och -omedvetna tjejerna. Jag tillät mig att anta att det är de omedvetna som är målgruppen, eftersom jag inte tror att de medvetna väljer könsspecifika brädor. Jag har aldrig tagit ställning för hur stora dessa målgrupper är i förhållande till varandra och sannerligen inte insinuerat att den omedvetna gruppen skulle vara dominerande.

Nja när det gäller shapen på brädan så skrev du ju faktist att du inte ansåg att man behövde göra nån skillnad på den mellan en bräda för kille respektive tjej.
Läs ditt inlägg igen, du kanske har missat vad du själv skriver?

Jag anser tvärtom, att det faktist finns så pass stor skillnad på vissa fysiologiska aspekter att man generellt sett bör ta hänsyn till dessa om man shapar en bräda åt en tjej. ELLER om man ska göra en brädmodell för massproduktion.

För övrigt bör brädor vara customshapade om man har tillgång till en shaper. Gäller även nybörjare, även nybörjare får ut mer av surfingen med en "skräddarsydd" bräda.
Dvs om shapern är duktig nog....

Logga in för att svara
#12194 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Karolina skrev:
Tjena! Jag befinner mig för tillfället i Spanien och exjobbar hos ett surfbrädeföretag i Cádiz, Nexo Surf Company (www.nexosurfboards.com). Mitt uppdrag att ta fram och designa en surfbräda speciellt anpassad till tjejer, på alla sätt som är möjliga. Brädan ska även fungera väl ur ett hållbarhetsperspektiv.

För att lyckas bra med detta så är jag inledningsvis beroende av andra människors (tjejer och killars) åsikter om ämnet i stort "Kvinnor och surf". Detta inkluderar tankar om:

Detta är lite inledande frågor som jag med tacksamhet mottar input om! Så alla som känner för att uttrycka sig - GO
Och tack för hjälpen.
/Karolina

Karolina...börja med att be dom bygga en begriplig hemsida om inte annat:blink:

Logga in för att svara
#12196 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

ErikG skrev:
Nja när det gäller shapen på brädan så skrev du ju faktist att du inte ansåg att man behövde göra nån skillnad på den mellan en bräda för kille respektive tjej.
Läs ditt inlägg igen, du kanske har missat vad du själv skriver?

Jag förstår inte. Något sådant har jag inte skrivit. Citera gära det stycket i så fall. Jag anser dock att det finns ett närmast oändligt spektra av "unisexbrädor" som alldeles utmärkt täcker in alla människoformer. Ur detta spektra kan alla medvetna surfare välja sig en alldeles utmärkt bräda. Oavsett om denna är kille eller tjej. "Tjejbrädornas" anser jag är ett marknadsföringstekniskt påfund, för att sälja till människor slavar under begrepp såsom "livsstil".

Logga in för att svara
#12197 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

Eller anser du att en tjej och en kille med samma vikt, längd, styrka och erfarenhet ska ha annorlunda brädor!? Allvarligt?

Logga in för att svara
#12198 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

"Som någon så fint konstaterade finns det ju lika många varianter av tjejer som det finns killar. Jag tror att väldigt liten konsesus på detta forum skulle uppstå kring hur en "killbräda" SKA se ut (för att fungera optimalt). Lika lite överens borde vi således vara kring hur en "tjejbräda" SKA se ut (för att fungera optimalt).

Det finns ett sanslöst stort utbud av brädor för alla kroppsutformningar och vågtyper. Den metvetna surfaren, tjej som kille, väljer en som passar just hennes eller hans kropp och bryt. "

Du skriver ju indirekt att det inte behöver vara nån skillnad på en tjej eller killbräda, det kan ju givetvis stämma för de som har mer utav en "unisexfysik".
MEN oavsett detta så kommer ju alltid flertalet kvinnor att TENDERA att ha vissa fysiologiska drag som särskiljer dem från män. (läs ovan)
Därav behovet att bygga en bräda med annorlunda volymfördelning osv osv.
Det handlar om vilka drag i en bräddesign man vill accentuera eller tona ner, givetvis kommer inte alla brädor se likadana ut men tendera att ha vissa former dra åt ett visst håll.

Frågeställaren (Karolina) frågade efter vilka saker som kan tänkas vara annorlunda på en tjejbräda eftersom hennes uppdrag var att ta fram en dito..stön!

Logga in för att svara
#12199 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddag skrev:
Eller anser du att en tjej och en kille med samma vikt, längd, styrka och erfarenhet ska ha annorlunda brädor!? Allvarligt?

Om du hittar en tjej och en kille med dessa exakt lika karakteristika givetvis inte!

Säg till mig när du hittat dom...allvarligt...öööh. Kan hända att du hittat två hermafroditer i såna fall.

Heeregud, studerar ni ungdomar biologi längre i skolorna...

Logga in för att svara
#12200 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Freddag: Det finns särdrag trots att längd, vikt, styrka är exakt samma. Bredare höfter kontra bredare axlar. Sen är stilen kanske annorlunda som det diskuterats tidigare. Kanske har med mjukhet, explosivitet, o göra etc.

Men det viktigaste och den kanske mest största skillnaden borde vara att tjejer får mer skav på bröstvårtorna än killar kanske. Min idé är därför att bygga en tjej bräda med hål i för brösten!!!

Självklart får brädornas hål vara olika stora för olika bröst. Varför inte använda en inverterad bh skala.

En 6,9 19 2,5 tack med invertaerad b cupa!!!

Logga in för att svara
#12214 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

både ErikG och freddag har poänger... det må främst handla om marknadsföring av brädor till tjejer som aldrig har (eller precis börjat) surfa. men det skadar väl knappast att försöka hitta en förlåtande shape som passar denna grupp? personligen skulle jag aldrig köpa en bräda uppenbart marknadsförd mot tjejer för jag skulle känna mig "köpt". om bolaget i marknadsföringen däremot bröt mot "könsmaktsordningen" på ett smart sätt skulle jag kanske falla för det, vem vet. men kanske funkar majoriteten av tjejer annorlunda...

sen kan man faktiskt undra vad karolina egentligen ville med den här tråden? om man ska ha ett seriöst exjobbsunderlag bör man väl göra ett genomtänkt formulär och välja ut sin testgrupp med bredd inom målgruppen? jag gissar alltså på att hon egentligen ville:

a) skapa lite debatt
b) på ett diskret sätt få tala om vilket glassigt exjobb hon lyckats fixa (eftersom jante hindrar oss att skryta rakt ut i detta hörn av världen

Vilket det än var så har hon ju lyckats. Mission completed....

Logga in för att svara
#12221 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Tjena, här var det liv i luckan

Jag ser att det har uppstått en diskussion huruvida en specialdesignad "tjejbräda" över huvudtaget är en bra grej. Detta är intressant och jag har även funderat på det själv. Som designer får man inte själv bestämma sina projekt, utan man får ta de uppdrag som erbjuds. När Nexo frågade om jag ville ta fram en tjejbräda (eller en serie tjejbrädor - antalet modeller är inte specat än), så tackade jag såklart omedelbart ja. Och i och med det beslutet så får jag helt enkelt bestämma mig för att jag _tycker_ det är en bra idé - annar jobbar jag ju emot mig själv, eller hur? Sedan är jag givetvis fullt medveten om att Nexo enbart har ekonomiska motiv med detta projekt. De idkar ju knappast välgörenhet.

Inledningsvis tog jag då kontakt med en god vän jag känt sedan länge - Tim Jones, som driver Surf School Lanzarote. Tim är en gammal räv på 50+ och det han inte vet om surf och surfbrädor är inte värt att veta. Så är det.

Jag diskuterade hela denna frågan om bräddesign och genus med honom och han bekräftade att det var en riktigt bra idé och något som verkligen kan vara användbart. Via en serie telefonintervjuer med Tim har jag även fått bekräftat på flera, flera punkter att JA, det finns _generellt_ skillnader på män och kvinnors 1. anatomi 2.styrka och flexibilitet 3.åkstil 4.rörelsemönster 5.säkerhetstänkande etc etc. Med detta som bakgrund finns stora skäl att anta att en bräda (eller serie brädor) utformad med detta i åtanke skulle tillföra något! Givetvis inte till alla tjejer, för det är vi för olika. Men vilket designprojekt har "alla" som målgrupp? Sedan håller jag även med om att hur brädan sedan ska "se ut" - grafik etc, har fått lite för stora proportioner här. Mina inledande frågor om boardies och rosa tjejbrädor var enbart för att skapa lite diskussion och inget "tänk" som genomsyrar mitt projekt.

Jag är ännu inne i min förstudie-fas"och har ännu inte börjat tänka på lösningar. Men om det finns intresse så kan jag givetvis publicera mina framgånger (eller motgångar, hehe) löpande
Jag tackar jättemycket för alla idéer och input! Så fort jag sorterat lite i mitt material så återkommer jag med fler frågor, för de som vill engagera sig.

From Spain with love
/Karolina

Logga in för att svara
#12225 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

...och ok [c] du har rätt också Det är klart att man vill berätta för hela världen, när man har hamnat på ett ställe och gör det man allra helst vill göra. Och som bevis för sig själv och andra, att man kan faktiskt göra (och bli) precis vad man vill. Och för er som är bittra (men egentligen lite avundsjuka) - kom hit och hjälp till! Det är faktiskt skitkul. Idag har jag resin:erat min första bräda (med assistans, hehe).
Puss!

Logga in för att svara
#12226 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Låter riktigt kul, ditt nya jobb och vem skulle inte vilja jobba med det. hade varit riktigt intressant att få höra hur det hela framskrider. så posta gärna dina framgångar, vi måste ju tro att det är det det blir och inte tvärtom. lycka till:)

Logga in för att svara
#12227 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

jag är definitivt avundsjuk! gjorde visserligen mitt exjobb kring medelhavet, men inga vågor inom räckhåll! och betydligt mindre upphetsande arbetsplats...

jag tycker det vore kul att se resultatet!

Logga in för att svara
#12240 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

freddag
graphgraph

[c] skrev:
jag ... gjorde ... mitt exjobb kring medelhavet ...

Hah, där fick du med det också!

Logga in för att svara
#12244 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

OK då tar jag på mig rollen att fråga c:

OAU! Vad spännande, vad gjorde du då?

Logga in för att svara
#12246 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

haha, det var verkligen inte tänkt på det sättet. jag satt instuvad i ett mörkt syrefattigt kontorslandskap, såg knappt skymten av varken medelhavet eller solen. så syftade mer på att jag gjorde en förbannat dålig deal. men svårt för dig att vara tankeläsare såklart

Logga in för att svara
#12247 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

sverre: jag förstår att du med stor entusiasm och spänning undrar detta!
men egentligen vill du ju hellre berätta mer om ditt liv i husvagnen med frugan, så vassegod

Logga in för att svara
#12252 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Ja, ... tack. Det ligger en tjock dimma i husvagnen nu, en behaglig oregano doft stimulerar både sinne o själ, min hembryggd töms sakta men säkert till tankar om dittan o dattan. Frugan spår i händer för nån gammal räv som irrat vilse, värmen är ok.

Logga in för att svara
#12355 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Hola surfistas, här kommer lite updates:
Mitt projekt kommer inte resultera i "en surfbräda för tjejer". Detta känns allt för snävt, täcker in en alltför liten målgrupp och för få conditions. Resultatet kommer istället bli en serie - kalla det surfbrädefamilj - speciellt framtagen för det kvinnliga släktet, eller för alla som identifierar sig med ovanstående

Serien kommer innehålla:
Longboard
Egg
Fish
Shortboard

Detta kommer bli grymt. Kommentarer?

Logga in för att svara
#12356 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Karolina, kommer ni kora all 4 modeller med samma matt o template? (Typ som BIC, NSP o en massa andra foretag)

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!