Facebook data

123
Kvinnor och Surf
#11411 Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Tjena! Jag befinner mig för tillfället i Spanien och exjobbar hos ett surfbrädeföretag i Cádiz, Nexo Surf Company (www.nexosurfboards.com). Mitt uppdrag att ta fram och designa en surfbräda speciellt anpassad till tjejer, på alla sätt som är möjliga. Brädan ska även fungera väl ur ett hållbarhetsperspektiv.

För att lyckas bra med detta så är jag inledningsvis beroende av andra människors (tjejer och killars) åsikter om ämnet i stort "Kvinnor och surf". Detta inkluderar tankar om:

> surfing som sport (är den macho? får tjejer sin rättmätiga plats?)
> utrustning och brädor specialanpassade för tjejer (Måste t.ex. tjejbrädor vara rosa? Varför är tjej-boardshorts kortare än killars? Etc etc)
> Vilken typ av surf föredrar tjejer generellt? (går det att generalisera?)
> Det är väldigt inne med miljöanpassade och hållbara produkter i dagsläget - hur ställer sig surfare (både tjejer och killar) generellt till en eko-vänlig surfbräda?

Detta är lite inledande frågor som jag med tacksamhet mottar input om! Så alla som känner för att uttrycka sig - GO
Och tack för hjälpen.
/Karolina

Logga in för att svara
#11412 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Jonasurf
graphgraph

> utrustning och brädor specialanpassade för tjejer (Måste t.ex. tjejbrädor vara rosa? Varför är tjej-boardshorts kortare än killars? Etc etc)
> Det är väldigt inne med miljöanpassade och hållbara produkter i dagsläget - hur ställer sig surfare (både tjejer och killar) generellt till en eko-vänlig surfbräda?

Vi behöver mer tjejer i vågorna!
Aldrig sett en rosa surfingbräda men sett rätt många tjejer some surfar - färgen har har som bekant ingen betydelse.
Tjejer som surfar gillar BRA vågor - aldrig märkt att de drar sig till andra typer av breaks än andra i samma utveklingsstadie. Nybörjare generellt undvikar lava points och sjöborrar och föredrag beach breaks.
Alla skulle vi gilla mindre miljöpåverkande produkter - aldrig fel med utveckling åt det hållet.

Logga in för att svara
#11414 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

Schysst exjobb! Varför gjorde man inget sånt..? Yeah yeah, lätt att vara efterklok...

Utrustning: Tycker det är svårt att hitta varm våtdräkt som passar oss tjejer!! Inte lyckats än

Shape: Vill ha en bräda som är lätt att fånga vågor med men ändå smidig, vi tjejer är väl överlag ganska klena. Mer volym i tailen kanske skulle hjälpa? Nån som vet?

Tycker inte manliga surfare generellt har dålig attityd mot tjejer, men media kring skejt och surf kan fortfarande ha rätt låg nivå.

Färger: Roxy är helt hideous med allt rosa och babyblått, tror de man vill se ut som en bäbis eller?! Nikita har lite mer koll, men så ligger det ju tjejer bakom det märket också. Jag skulle gärna se brädgrafik, rashies med mera som är mer stilrent

Logga in för att svara
#11415 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

i've seen a tendency for women to surf more forward footed than men. I am hypothesizing that this is due to a different distribution in body weight. My guess is that a board to suit that sort of rider would have a lower entry rocker, increased in the tail and foiled thicker so the thickest part of the board is under the chest. Smaller fins as well since the board will be held more from the rail. The whole fin cluster would prolly be moved forward a notch as well. rear rails tucked for bite instead, a complement to the concave which will give the board lift and livelyness.

But that is a sweeping generalization, I think that boards should always be customized for more advanced riders, be it women or men.

- what type of surf do women prefer? my mom likes mellow points and beachbreaks under chest high, my cousin, she likes HH to DOH barrels so once again, it's up to the individual surfer.

- Ecological surfboards? i like the idea, the reason Clark Foam and prices have gone up for custom surfboards is because of the environmental restraints, which is a good thing, but now boards are being mass-produced in poorer countries and I am wondering whether or not they have the same safety and environmental guidelines. To be honest though, i think the environmental impact of driving your car to the beach is worse than owning a surfboard, but if the eco board turns out to have better performance, then no question.

-Macho sport? no but definitely an elitist sport, the skilled have been at the top of the hierchy since the start (sport of kings). Waves should be regulated by the better surfers. Sorf of like how at ski resorts the bad skiers aren't allowed to croud up the more difficult slopes or slopes beyond their level becausee it's not fair to the ones who have put in the time and effort to gain their skill and knowledge to have to sacrifice their rides because of the incompentence of a beginner.(It can also be dangerous). If a women is of equal skill or better, she should get her fair share. No question. I have more often then not seen the opposite, men letting girls get away with snaking that they would never have let a fellow male get away with. It's also considered embarrassing for a guy to snake a girl for a wave (or worse, drop in).

Of course being an elitist sport it does have it's fair share of machoism, that's undeniable.

-what was that about shorter boardshorts? has probably more with men's reluctance to wear short shorts then women's to wear long.

Logga in för att svara
#11416 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I just read [c]'s remark that women are treated pretty poorly, I do have to disagree, I see a tendency for men to treat women better than fellow males. If they are treated poorly, then it is probably more close to how they would be treated as a male, that would be being treated equally!

peace

Logga in för att svara
#11417 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

honestly sharkboy, did you even read what I wrote?! I WROTE NO SUCH THING! if something got lost in the translation, then let me translate:

I DON'T think male surfers in general have a bad attitude towards girls, but skate and surf media can still have a pretty low level

please don't make things up that i haven't written, or i'll have to come down to hollywood and kick some butt... don't want that do you...

Logga in för att svara
#11418 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I must be going blind, sorry [c] ! I completely missed the word 'inte'.

Redax! you should have this forum available in brail, it's discriminating against us blind surfers!

Logga in för att svara
#11420 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

ok din bakdel är safe för denna gång. and I guess we can call it even now

sorry karolina, tillbaka till ämnet!

Logga in för att svara
#11421 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Well in sharkboys defense, I read the same thing, and missed "inte".

Hm, trodde att rosa och babyblått var det ni ville ha?! Skall en våtdräkt vara svart, eller hur vill ni har den mer kvinnlig? Jag har surfat ett tag med en tjej, som definitivt har skinn på näsan inte är "girlie girlie", hon diggade när det fanns lite rosa eller blått i dräkten och tyckte sin svarta var lite okvinnlig. Antar att smaken är som baken?

O'Neill har tjocka tjejdräkter, har nämnt det förut, Psycho II. De har även en 5/4/3 motsvarande Mutant som heter Mod för tjejer. Sen har du deras 5/3 i Heat, budget versionen i lyx. Problemet är väl att O'Neill i stort sett bara finns med något sån där utbud hos Froggy Vattensport i Linköping, och de har inte så mycket i lager. Rykten går om att ngn tar in dem i Stockholm.

Annars tror jag in kan köra en Xcel 5/4 och sen kompletera med en tjock topp på 1 eller 2mm.

I övrigt tycker jag samtliga "kända" märken har rätt schyssta rashguards etc. som inte är rosa, men visst har de lite mjukare färger, så det är klart, ogillar du generellt sätt färgsättning på "tjejkläder" så kanske du får ett problem.

Karro, grymt inittiativ, hoppas du trivs där nere och att du får mycket surf!

Logga in för att svara
#11424 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

förutfattade meningar om någon kan säkert göra att man ser det man tror, istället för den verkliga sanningen

för övrigt säger jag bara "den lilla svarta" som svar på att svart skulle vara okvinnligt...

vet inte var du handlar "tjejkläder" generellt daniel? H&M's barnavdelning? Knappast hos Prada, Gsus eller The stray boys i alla fall. Tycker bara det är bland barnprylar och tjejsurf-grejjer som det verkar existera en stereotyp färgsättning

när det gäller shortslängd kan jag tänka mig att killar skulle få en ofrivillig lår-vaxning om shortsen vore kortare...

Logga in för att svara
#11426 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag visste att du skulle riva...point proven. Jag har försökte hjälpa dig rätt förut, men det faller dig inte smaken när du någon svarar dig med samma ton som du själv för. Skall du hela tiden ta åt dig och bara vara otrevlig, för det är så jag upplever din ton, så kan du...lycka till!

Jag skrev alltså lite halv provocerande med en mening, för att se om du taggade upp, och visst var det så. Hade gott i plurret!.

Logga in för att svara
#11428 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

jag är inte otrevlig, utan rak.

blev inte det minsta upptaggad över din kommentar. tyckte mest den var komisk och mitt svar var snarare lugnt sarkastiskt... låt mig upprepa: förutfattade meningar om någon kan säkert göra att man ser det man tror, istället för den verkliga sanningen

du uttalar dig om saker du uppenbarligen inte vet något om på ett ganska nedlåtande sätt, ledsen men det var liksom upplagt för smash. och den som ger sig i leken får faktiskt leken tåla... du kan inte först slå mig och när jag slår tillbaka springa hem till mamma och böla...

Logga in för att svara
#11430 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

tusan, nu fick jag dåligt samvete...

jag ber om ursäkt om du upplevde mig som otrevlig daniel, jag trodde du var med på noterna...

Logga in för att svara
#11433 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

[c] tydligen talar jag om andras erfarenheter, inte dina, så varför tror du att din åsikt återspeglar alla tjejer där ute? Mitt uttalande var nedlåtande mot dig, inte mot någon annan. Visst tål jag leken, det är jag som har som favvo citat från en härlig svensk rulle: "he who joins the game, has to take the consequences of the game". Jag bölar inte, trött på din attityd. Din ursäkt är inte godtagen.

så, nu vet du var jag står, skiter i vilket kön du är, du är bara otrevlig, kalla mig en hjälte för jämlikheten.

Logga in för att svara
#11437 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

En tanke!

Tjejer är generellt inte alls lika bredaxlade som killar. Själv provade jag paddla på en bic en gång o det gick ju fan inte när den var så bred.

Eftersom tjejer borde ha en lägre tyngdpunkt än killar så kanske de inte heller behöver en så bred bräda för stabilitetens skull.

Det här är bara funderingar

Logga in för att svara
#11438 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Angående frågan om tjejers kortare boardshorts etc så är det väl så för att de gillar att se sexiga ut precis som killar gillar att göra. Anledning till att inte jag har string eller tyska gamla badbyxer är att det inte är inne o sexigt på killar.

Sexighet är olika för tjejer o killar helt enkelt.

Sen finns det väl alltid några som inte vill se sexiga ut, fair enough.

Logga in för att svara
#11441 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

SharkBoy skrev:
i've seen a tendency for women to surf more forward footed than men. I am hypothesizing that this is due to a different distribution in body weight. My guess is that a board to suit that sort of rider would have a lower entry rocker, increased in the tail and foiled thicker so the thickest part of the board is under the chest. Smaller fins as well since the board will be held more from the rail. The whole fin cluster would prolly be moved forward a notch as well. rear rails tucked for bite instead, a complement to the concave which will give the board lift and livelyness.

But that is a sweeping generalization, I think that boards should always be customized for more advanced riders, be it women or men.

- what type of surf do women prefer? my mom likes mellow points and beachbreaks under chest high, my cousin, she likes HH to DOH barrels so once again, it's up to the individual surfer.

- Ecological surfboards? i like the idea, the reason Clark Foam and prices have gone up for custom surfboards is because of the environmental restraints, which is a good thing, but now boards are being mass-produced in poorer countries and I am wondering whether or not they have the same safety and environmental guidelines. To be honest though, i think the environmental impact of driving your car to the beach is worse than owning a surfboard, but if the eco board turns out to have better performance, then no question.

-Macho sport? no but definitely an elitist sport, the skilled have been at the top of the hierchy since the start (sport of kings). Waves should be regulated by the better surfers. Sorf of like how at ski resorts the bad skiers aren't allowed to croud up the more difficult slopes or slopes beyond their level becausee it's not fair to the ones who have put in the time and effort to gain their skill and knowledge to have to sacrifice their rides because of the incompentence of a beginner.(It can also be dangerous). If a women is of equal skill or better, she should get her fair share. No question. I have more often then not seen the opposite, men letting girls get away with snaking that they would never have let a fellow male get away with. It's also considered embarrassing for a guy to snake a girl for a wave (or worse, drop in).

Of course being an elitist sport it does have it's fair share of machoism, that's undeniable.

-what was that about shorter boardshorts? has probably more with men's reluctance to wear short shorts then women's to wear long.

Apart from the missing of the 'INTE' word sharkboy pretty much sums it up I reckon..!!

One thing I would like to bring up is why the FUCK mens boardshorts have become so long ???!!!
It is THE most IMPRACTICAL idea EVER invented in fashion..the boardies stick to your knees when you go to stand up..really fucken stupid..boardies should be like they were in the '90s just above the knee..
Companies like bllabong,ripcurl,etc should get their acts together,..actually I was talking to a mate of mine Gary timperly (owner of Bay action in Byron) when i was in oz last year and brought up the subject of the 'too long boardshorts' syndrom and he said that the shorter boardies were soon to return..all hail the above knee boardies for both men and women..!!

Logga in för att svara
#11442 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Angående shortslängden... personligen skulle jag föredra 10 cm kortare surfshorts. Jag e för passé för det där Gällivarehäng-modet där halva arslet måste synas+ att jag vill inte ha tyg som stramar runt knäna när jag sitter i lineupen.
Hittade dom snyggaste shortsen på tjejavdelningen haha (och nu e du tyst Gazz!).
Surfade ngr sessions i vanliga badbyxor utan en jävla massa 'reklam' på som inte ens nådde halvvägs ner på låren och det var en befriande känsla... tills jag fick skavsår på innanlåren.
Nästa ggn blir det cykelbyxor!
Jaja, inget om kvinnor o surf men så e det!

Logga in för att svara
#11443 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Nämen, vilken simultantanke Rat!!! (shortslängden)

Logga in för att svara
#11446 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Läste en intervju med ett gäng kvinnliga surfare i Surfing för ett tag sedan. Layne Beachley hävdade att det är svårare för tjejer att tuba backside för att de har bredare höfter (som exempel nämnde hon Rochelle Ballard--smala höfter och duktig på att tuba BS). Hon sa också att som nybörjare böjer tjejer i midjan/höfterna, medan killar böjer mer på knäna.

Angående färger på tjejsurfkläder så är ju mycket designat här i Kalifornien (eller designat för marknaden här) och här verkar rosa och babyblått funka bra. Kalifornien är inte särskillt längt framme vad det gäller mode.

Logga in för att svara
#11447 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

You can buy shorter boardies in every surf shop down in Oz now. However, not that many people surf in them. I think it has to do with that ozzies are bit to macho, they think it looks to metro sexual and flamboyant.

But I agree with you Ratman, shorter boardies are hell more suitable for surfing, probably just takes a bit of time to change back to 90's style.

And when it comes to colors, donno but maybe Swedish girls are different. Down here a lot of girls have pink, blue..whatever surfboards, bikinis and rashies etc.

Kapten

Logga in för att svara
#11448 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Vadå surfa i shorts, det är ju för fan 3 grader i vattnet...

Logga in för att svara
#11449 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Hmmmm...trodde den här tråden handlade om BRÄDOR för tjejer....????!!!!!!!!!

Bortsett från grafiken på brädan har jag svårt att se vad som skulle skilja mellan brädorna. Det handlar nog mer om storlek på personen och deras surf "nivå", än om könet i fråga!

Hej på er alla!!!!!!

Logga in för att svara
#11450 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Tydligen så handlade tråden om mer än surfbrädor...jaja

Tror stora delar av surf befolkningen ser väldigt possitivt på "eko" brädor och kläder, men om det blir till kostnad av kvalitet (hållbarhet....vikt etc.) och feta prislappar...så är det nog en annan femma.

Hej igen på er!!!

Logga in för att svara
#11452 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

Alltså Daniel... Karolina bad om åsikter angående surfrelaterade grejjer för tjejer, i egenskap av tjej gav jag mina synpunkter. Tyckte inte jag var det minsta otrevlig. Sen blev jag falskt anklagad för saker jag inte sagt, och tände till (med all rätta). Det var ett missförstånd, no biggie.

Sen kommer du och insinuerar att det jag skrivit inte stämmer för tjejer generellt. Du som kille skulle alltså veta bättre än jag som tjej vad vi vill ha och upplever? Jag påstod aldrig att min åsikt gäller för ALLA tjejer, men den gäller definitivt för mig. Och hon ville ju ha åsikter från tjejer. Är det då inte ganska förmätet av dig som kille att komma och påstå att det bara är jag som inte diggar "tjejfärgsättning" generellt.

I och med det så menar du indirekt att Karolinas frågeställningar var direkt irrelevanta, för alla tjejer är nöjda och glada med det utbud som finns enligt dig... Jag bemöter det och då anklagar du mig för att vara allmänt taskiga mot alla.

Jag är bara otrevlig om man är otrevlig mot mig först. Vad jag vet är det egentligen bara dig och Göran jag varit direkt otrevlig mot, och jag har väl mina skäl...

För övrigt är jag den enda tjej som hittills uttalat mig i denna tråd om vad vi tjejer vill ha ut av våra brädor, grafik, med mera.... och ändå menar du att min åsikt var helt ointressant. Vad tusan handlar det här om?!

Logga in för att svara
#11454 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Åsa
graphgraph

Karolina skrev:

Schysst uppdrag du fått Karolina!

"Får tjejer sin rättmätiga plats?" Tycker jag absolut. Många killar ger tom. företräde till vågor för oss tjejer, enligt mina erfarenheter.

"utrustning och brädor specialanpassade för tjejer " Här brister ju definitivt våtdräkterna tycker jag, både i utformning och tillgång. En större variation i passform vore fint! Lagerhållningen av tjejstorlekar förhåller sig väl till efterfrågan MEN vad skönt det vore att faktiskt kunna få tag i en... Färgmässigt har jag inget emot svarta dräkter men skulle tycka det var estetiskt roligare med färger på både killar och tjejer.

Brädor kommer ju i de flesta dimensionerna, har personligen inget önskemål om en speciell "tjejbräda" men ett bättre miljötänk är jag definitivt för!

Logga in för att svara
#11461 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Hej på dig oldschool!!!

Logga in för att svara
#11468 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Säger som [c], man gjorde helt fel ex-jobb. Kan bara gratulera Karolina, från en chalmerist till en annan...
Lite contribution då..
Håller delvis med Åsa om att vi ges företräde, MEN har erfarit det motsatta, att man blir indroppad på eftersom vissa (undantag) förutsätter att man som tjej inte kan ta vågor och då ser rätt igenom en när de fina setten kommer in. Fast, svårt att säga om det gäller endast tjejer... Tror dock man som tjej kommer mycket lindrigare undan från agressiva locals.

Antar smak/färgval varierar, som kläder, finns rosa tröjor och icke-rosa tröjor... Personligen känner jag att en rosa bräda kan vara tung att bära upp, skulle nog bara våga ha en om jag var riktigt grym, fast jag skulle nog ändå vilja ha den. Har faktiskt annars inte tänkt i banor av tjej/killbrädor. Fresten, vad ÄR en tjejbräda? Vet inte vad som karaktäriserar en sådan, nån?

Gillar personligen en bräda som jag kan kontrolllera givet min längd och styrka, o vi är ju lite svagare vi tjejer, så kanske lite tjockare och bredare men inte längre. Kanske vi tjejer är gladare i fishar??

Kan det vara så att vi tjejer är lite mesigare? Kan för egen del säga att jag inte trivs jättebra i över 7 fot branta tunga vågor, men gör killar på samma nivå det då?

mycke snack lite pengar, kostar det extra så...

Logga in för att svara
#11472 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Hey!
Tack för alla inlägg! Trevligt att se att det blev lite diskussion här! Jag tar till mig era tankar och funderar vidare...

Frågan kom ju upp om det verkligen är nödvändigt att tillverka en speciell tjejbräda? Om man struntar i grafik och annat som går att göra "tjejigt" och fokuserarpå själva formen, så har jag en hypotes om att det _generellt_ finns skillnader mellan kvinnors och mäns 1.anatomi (fördelning, tyngdpunkt, vikt mm) 2.styrka 3.åkstil och rörelsemönster. Detta i sig bör rimligtvis generera en annan typ av surfbräda?

Sedan kan man ju gå in på diskussionen om de emotionella skillnader som i surfsammanahng _generellt_ kan finnas mellan kvinnor och män, tex: estiska preferenser (form o färg), säkerhetstänkande, konsumtionsmönster...etc. Kan ni komma på några fler - fysiska eller emotionella skillnader? Brainstorma mig!

Logga in för att svara
#11473 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Karolina skrev:
[quote
Frågan kom ju upp om det verkligen är nödvändigt att tillverka en speciell tjejbräda? Om man struntar i grafik och annat som går att göra "tjejigt" och fokuserarpå själva formen, så har jag en hypotes om att det _generellt_ finns skillnader mellan kvinnors och mäns 1.anatomi (fördelning, tyngdpunkt, vikt mm) 2.styrka 3.åkstil och rörelsemönster. Detta i sig bör rimligtvis generera en annan typ av surfbräda?

[img size=500]surfsverige.se/components/com_joomlaboard/uploaded/images/cadiz.jpg[/img][/quote]

i think if you look through this read you will see that that has been answered several times.

Logga in för att svara
#11474 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

SharkBoy skrev:

i think if you look through this read you will see that that has been answered several times.

Jajamen, jag har fått massa bra och intressanta svar, detta var mer som en "sammanställning" som jag gärna mottar kommentarer på och tillägg till.

Logga in för att svara
#11475 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

to answer that last quote I'd say it's still up to the individual surfer. the surfboard industry has had the option to customize equipment for a long time and that is the best way to go, and the way most advanced surfers to go. If you are trying to create a generic board 'model' that will sell to a generic target market (semi-beginner to intermediate) then a 'roundnose fish style' board will probably sell the best for the one you are aiming for.

They also suit the generalization that women surfers are more forward footed, bend at the hips more and need easier paddling then men assumption. They are generally easy to surf which is why alot of bad -intermediate surfers like them.

Logga in för att svara
#11478 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

som pikles säger är vi nog lite fegare (jag är i alla fall)

undviker longboard och bic, de känns skrymmande och ogillar tanken på att få dem i huvudet.

skulle inte surfa utan leash, men är väl få killar som gör heller, så kanske inte typiskt "tjejigt" direkt

sen verkar vi ofta ha lägre kroppstemperatur och svårare att klara kyla, så våtdräkter för tjejer borde vara anpassade för det

Logga in för att svara
#11480 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Willy skrev:
Vadå surfa i shorts, det är ju för fan 3 grader i vattnet...

hahahahaha...men här uppe i norrland surfa vi bara i boardies some går över knät..så är det varmare!!!
hahahaha:P

Logga in för att svara
#11481 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Ratman....you are the man.........he he he:laugh:

Logga in för att svara
#11482 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 4

bigfat
graphgraph

läste inte alla bara att ratman inte gillade bordiesens längd. jag har ett par oniell två år gammla som typ är 7 cm kortare och det är en total skillnad känns som att vara naken. underbara shorts. kan kanske lägga upp en bild såsmåningom. har kört en del i typ tennis/bardshorts. från helly hansen. underbara när du väl står på brädan för de är luftiga och lätta men med mina håriga ben känns det obehagligt att sitta på brädan då håret en bit ner på baksidan låret fassnar i vaxet så det ömmar lätt. kan tänka mig att detta var ett litet problem back in the days när du och dina polare surfa hotpants. men mina oneill är pefect börjar snart försvinna upp i intet då tyget nu är så tunt att jag snart kommer gå i genom.

Logga in för att svara
#11491 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Karolina skrev:
Hey!
Tack för alla inlägg! Trevligt att se att det blev lite diskussion här! Jag tar till mig era tankar och funderar vidare...

det grundläggande problemet som jag ser det (och som mång andra påpekat innan) är att det finns så många olika sorters brädor och surf stilar att det blir svårt att generalisera.

om man t.ex skulle kolla lite närmare på vad proffs tjejerna rider på idag så finns det säkert klara skillander mellan deras brädor och männens...men frågan är hur relevant det är för den "vanliga" surfaren som inte kör shortboards.

här (oahu) så det väldigt många tjejer som kör longboard......och oftast är de lite smalare och tunnare än "vanliga" longboards...

....men annars får jag nog hålla med sharkboy i det mesta...

hej på er alla!!!!

Logga in för att svara
#11507 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

[c] skrev:

undviker longboard och bic, de känns skrymmande och ogillar tanken på att få dem i huvudet.

Right on igen [c], precis det jag menar med att ha kontroll på brädan så att den inte äger en, inte lätt att dra sig ur eller duckdiva en våg med en bic när man inte är hulken. Skönt att kunna greppa hela och känna att man orkar dra med sig den. Men... smaken är som...

Logga in för att svara
#11513 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Hej!

Jag orkade inte läsa alla inlägg så jag vet inte vart diskussionen är just nu, men jag läste dem första och jag har lite tips angående bräda för bruds.

Viktigast: faktumet att vi tjejer är klenare av naturen i vågor ch på väg utpadlandes, så borde en lättpadlad bräda vara optimal, kan hända att även klena killar eller rättare sagt överlag, folk som inte är i toppform än, kan tänkas använda en sådan så det gynnar ju alla.

Bredden är också viktig för mig i allafall. En kort, men ganska bred bräda som är lätt att ta med sig på flyg o buss och som ändå fungerar någorlunda i stora vågor och små vågor. men egentligen är detta något för alla surfare. Eller?

Sist kanske som inte har med bräda att göra är färger. nej vi gillar inte babyblått eller babyrosa. Korta surfshorts skaver på fel ställen! jag köper alltid långa för barn eftersom det inte finns många spådana i tejejmodell (finns de är de, gissa! Rosa eller babyblåa). Dessa är mycket skönare att ha när man surfar. Vad man också borde uppfinna är bikini som sitter säkert och inte spolas av när man dras in i tvättmaskinvågor. Ni tjejer vet säkert vad jag menar, Inte så kul att komma upp och visa härligheten för alla i lineupen.

något som skulle gynna alla är skor med dragkedja, det kanske redan finns, jag har aldrig sett det dock. Det är otroligt irriterande att få på sig dessa skor man blir otroligt arg .grrr. Så går de sönder om man forcerar dem för mycket. okej jag avslutar med att säga att färg på bräda inte spelar så stor roll. Min drömbräda är dock en slags Cuba inspirerad, grön med en röd stjärna. Så snyggt! men det måste man få specialbeställd gissar jag..

Sno inte idén nu, ser jag er med en sådan bräda vet jag vart ni hört det först...!

lev väl o glad påsk!

G

Logga in för att svara
#11518 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

Jag fick just en idé....Hmm...vad tror ni om att göra en Kuba-inspirerad bräda?

Hahahha. Tack för alla tips. Supervärdefullt! Och jag håller med i mångt och mycket själv, angående färger, shorts, vintredräkter och annat. Min första surfbräda var en NSP SurfBetty (rätt igenom rosa), och jag sålde den härom veckan i ren agression, hehe.

Kom och hälsa på i Spanien folks! Jag har en takterass och luftmadrass. Peace.

Logga in för att svara
#11522 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Säg inte för mycket Karolina....rätt vad det är så dimper vi ner på din terass:)

Logga in för att svara
#11551 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 0

sandysurfgirl
graphgraph

Karolina skrev:
Kom och hälsa på i Spanien folks! Jag har en takterass och luftmadrass. Peace.

Hej Karolina ! Jag kommer på momangen ! Takterass...mmm...nice ! Och vilket schysst jobb!

Karolina skrev:

Jag skulle inte sätta på mig knallrosa shorts eller skaffa en knallrosa bräda. Åtminstone inte i Sverige... Som flera nämnt kan ju mode vara väldigt lokalt, och i varmare länder är modet att tjejer ofta bär knalliga och klara färger. Det passar där, men inte här. Liksom för kallt och blekt i Sverige för det... Jag har kläder som jag burit varje dag i månader, men inte skulle få för mig att bära i Sverige... Jag såg en kille i en full mörkröd ripC dräkt en gång och måste säga att det var riktigt läckert, men som sagt det var i ett varmt land och mot solbrun hud...

Personligen föredrar jag alltid så enfärgat som möjligt.
Vinterdräkten som är så tjock funkar bäst i svart tycker jag...
Sommar dräkt har jag funderat ... vore inte en tunn hudfärgad dräkt ganska kul

Well, summasummarum färgerna hänger inte på kön utan på landet/miljön. I hajvatten kan det tydligen vara bättre med så få kontraster som möjligt, dvs dämpade enfärgade dräkter. Undrar varför producenterna dekorerar armar och ben så mycket på dräkterna så man måste måla över.

Brädval: Surfförhållande och kunskapsnivå dominerar väl över kön... men kul att läsa om hur kroppsformen kan utgöra ytterligare en parameter

Vilken typ av surf vi föredrar? Hänger väl på nivå, och inte på kön. Men procentuellt sett är vi väl förre tjejer som tar oss till en nivå där vi ger oss ut på nästintill torra rev... Själv föredrar jag Sandy breaks

Eko e reko, och jag försöker att konsumera "rätt", men för att sätta saker i perspektiv, så utgör flygtrafiken tydligen 1/3 av växthuseffekten, så om vi verkligen vill make a difference borde vi segla till surfet. Fick se de här siffrorna nyligen och blev helt knäckt. Jag är en stor miljöbov, faktiskt. Flyger alldeles för mycket... och kan inte segla...

Logga in för att svara
#11552 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen  

[c]

GZaa: schysst grafikidé! Rött och khaki är överlag snyggt. David Rastovich har en helsvart liten bräda (kolfiber har jag för mig), inte fel det heller. Men så är å andra sidan inget fel när det gäller den killen...

SurfBettyn, hehe. Den som gjorde grafiken till den "båten" borde ha smisk...! NSP's grafik är iof rätt tacky överlag

Intressant det där om hajar och kontraster! Är det så? Jag hade gissat att en helsvart våtdräkt var mer riskfyllt, med tanke på hur sälar (och annat de normalt mumsar på) ser ut

Logga in för att svara
#11555 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Hej Karolina - tycker du forenklar lite for mycket och lagger alldeles for mycket i genusperspektiv som t.ex om man gillar rosa eller blatt. eller vilka vagor de gillar.

T.ex det viktiga vid utformning av en brada, ska goras efter varje persons forutsattningar o vad man vill ha, men har kommer anda en generallisering av en kvinnlig braddesign:

Jag ser tjejer kor alldeles for ofta for langa o tjocka shortboards,detta gor det svart att svanga, duckdiva men enkelt att komma in I vagen. Sa dra ner langden och vidden och liten entry rocker. T.ex for en tjej som ar 160 och vager 54 kg och kan surfa(!) bor kora en 5'8", 18 1/2", 2 1/16" med low entry rocker o rounded pin.

Angenede vatdraker har oneill en psyco 6mm som ar bra. sen kan man mattbestalla fran Reef o Snugg

Logga in för att svara
#11556 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Hej Karolina!!

Bra trad:P Suverant jobb och bra initiativ!

Angaende anatomin for tjejer och killar sa ar det ju helt klart att det skiljer sig, men det borde val bli mer betydelse fullt nar man kommer upp pa en hog niva och behover en customer made brada, och da ar det val mer individen an konet, som manga papekat redan.. Jag ar inte uppe pa den nivan (an:whistle: ), men jag foredrar en lattare brada som ar latt att hantera i vattnet, eftersom jag inte ar sa stark. Jaja jag sager alltid till min pojkvan att "om jag var sa stor som du sa skulle jag vara tio ganger starkare", men det ar jag ju inte.

Angaende vatdrakter sa tycker jag inte att det ar jattelatt att hitta bra tjejdrakter som ar varma och har BRA passform. Jag vet att det finns men utbudet ar inte jattestort. Det beror val pa att det inte ar sa manga tjejer som surfar heller.

Angaende farger sa spelar det val egentligen ingen som helst roll.. Personligen tycker jag dock att baby rosa och baby blatt har den effekten att den "forgulligar". Overlag sa tycker jag att killar har en ganska ok attityd till tjejer som surfar, men jag har erfarenheter av motsatsen ocksa. Och jag tror att i de fall dar attityden ar mindre trevlig, kan nog den dar babyrosa eller bla fargen ha en forstarkande effekt. Samtidigt kanns det helt fel att saga sa, for det ar inget som gor mig sa forbannad som grabbar som har den attityden.. Kanske vi skulle tillverka alla brador och vatdrakter i baby rosa och baby blatt??

Jag tror dock att de killar som har en mindre bra attityd till tjejer, ocksa ar de som har en mindre bra attityd till killar.

En sak till som bekymrar mig en del ar hur gravida kvinnor kan ligga pa mage och paddla? Det gar val knappast pa de brador som finns idag va? Skulle du kunna ta fram en brada designad for gravida kvinnor Karolina Kanske med en liten grop i mitten? Eller ja jag vet inte.. Tips och forslag??

Logga in för att svara
#11562 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

På kvinnor som surfar borde inget annat än string vara tillåtet. Annars är det väl meningslöst för dem att vara i vattnet att ta plats. Allt började gå utför när de små liven fick rösträtt.

MVH Ironi

NAKEN FÖR FOLKET!

Logga in för att svara
#11579 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 2

pikles
graphgraph

Andiss skrev:
Jag ser tjejer kor alldeles for ofta for langa o tjocka shortboards,detta gor det svart att svanga, duckdiva men enkelt att komma in I vagen. Sa dra ner langden och vidden och liten entry rocker. T.ex for en tjej som ar 160 och vager 54 kg och kan surfa(!) bor kora en 5'8", 18 1/2", 2 1/16" med low entry rocker o rounded pin.

Just så!
För övrigt, den roligaste brädan jag någonsin testat, salomon noseless 5'3. Dom är 18 3/4, 2 3/8, så lite mer volym...
Den är en dröm, så jäkla kul! Som en del av dig, den gör det man bara hinner tänka på att göra! Får paddla som en gnu bara...

Logga in för att svara
#11604 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 1

BennyS
graphgraph

Inte för att jag är Läkare men att surfa när man är gravid låter inte som en bra ide när man ex kan bli helt sabbad i revben och annat för att endast surfa...låter inte som en bra ide att tjejer surfar med en bulle i ugnen, vissa surfskolor låter inte gravida surfa iallafall.

Sen en liten tanke om Eko brädor, kan vara svårt att bevisa att en bräda som är gjord av epoxy, eller en vanlig bräda som är gjord av polysytren och glasfiber att dessa skulle vara eko anpassade, särskilt om de är gjorde i ett u-land där kontrollen inte är den bästa...jag personligen skulle nog inte betalat ngt extra för en "eko" bräda.

/B

Logga in för att svara
#11628 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Borde inte baddräkt vara det bästa för tjejer på allvar?!

Sen kan man välja om man vill ha den string, vanlig eller varför inte små fransar som hänger ner?

Mvh Sverre

Logga in för att svara
#11637 Svar: Kvinnor och Surf 18 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Weeeell, som vanligt är det killarna som ska vara rappa i käften och svara för vad TJEJER antas ha för behov.. Suck. (Jag heter Liina egentligen)

Men iaf, jag anser att surf är grymt grabbig, kanske mer här i Norden där surf ses som något mer exklusivt eftersom vi inte har de bästa surfmöjligheterna. De som beger sig ut är ju i de flesta fall just killar. I Australien osv är ju surf något som var och varannan utövar och därmed är det inte så jäla special.

Kläderna för en surfchick behöver väl knappast vara särskilt feminina, men surfkillar föredrar ju som det låter här inne på forumet en brud med stringbikini. Kanke är det för många män som styr över tillverkningen eller så är det vi brudar som ständigt vill behaga med våra kroppar.
Men korta shorts är väl mer praktiskt och dessutom snyggt ju?
Min bräda är iNTE rosa. Men det skulle fan vara snyggt ju.

Tror inte det går att generalisera vilken sorts surf tjejer föredrar. Vi är alla olika. Fråga killarna om det går att generalisera bland dem! Näää.

Tror det är mer än intressant med EKO-anpassade föremål idag bland särskilt surfare som värnar om havet och därmed jorden. Alla blir ju mer allmänt mer och mer miljömedvetna.
Dessutom finns det ju många som säkert skulle föredra en bräda gjord av gräs, så att de när brädan knäcks kan röka upp den.. Eeeehh.

[

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!