Facebook data

1
Mer vintergummi...
#99988 Mer vintergummi... 13 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Första milda vintern på två år och med sex stormar sen första advent, kanske fyra som stängt Älvsborgsbron, senast var 2007 som överhudtaget stängde den (Per?). Stormar betyder som regel milt väder här i söder som är lika med ingen is, som ger oss vintersurf. Gummit på sommaren och hösten är egentligen inte avgörande alls, eller ens egentligen viktigt.

Nu när temperraturen börjar gå ner under 5­°C i Kattegatt, det är nu det gör ont, det svider i ansiktet, det är kallt om rumpan, tårna, fingrarna etc. Då vill man ha det bästa, det lättaste, det varmaste, det som torkar snabbast, helst dubletter men vill man kunna använda detta in på den kalla våren, därav kan man tänka sig en att gå ner i gummi mot 5/4.

Vi har pratat om dräkter, jag vill speca ner mig på några specifika och få tips, först vad jag har och vilka slutsatser jag drar utifrån dessa.

Xcel Infiniti 6/5/4 2005 troligen den varmaste dräkten fram tills då, väl använd och slutsliten och läckande numera. Gav 2års iskallt vintersurf bra värme, gav väl upp 3:e året när det gick under 5-6 grader i vattnet.
West Lotus 6/5/4 Limestone geoprene, kanonvarm, var smidig, men små i storlekarna, har dessvärre blivit stelare år för år
Matuse Tumo 5/4/3 2009/2010 grymt smidig, torr, snabbtorkande, lätt, varm, men känslig för "windchill" verkar ha bättre hållbarhet än West, trots "samma" limestone geoprene.
Rip Curl F-Bomb 6/5/4, håller för det mesta, kallt om skrevet, men kan alltid köra underställ i form av shorts utan att tappa någon prestanda. Dåligt lås för chest-zip, dessutom går den åt fel håll enl. mig.

Meningslöst att bygga lager under på en dräkt med Fireskin/hålfiber/firewall/etc., bygg utanpå isf.

Så, jämfört med sista F-bomb, om man skall få varmare eller smidigare, lättare, torkar snabbare bla bla, vad väljer man? Kikade runt lite, utesluter O'Neill, C-Skin etc. och fokuserar enbart på tre märken: Xcel, Patagonia och Rip Curl. Så frågan är, om vill kompletera sitt gummiskydd, vad skiljer de olika modellera åt, i verkligheten?

Hur varm Xcel Ininiti 6mm är vet jag, från 2005, men hur är drylock:en? Hörde ett bra omdöme i den andra tråde här. Är RC Flash bomb så mycket smidigare i nacken, finns det andra fördelar, är den varmare? Är verkligen Patagonian värd 150£ mer värd, håller den, och blir den väldigt tuntg, som jag hört, och torkar verkligen så fort? Fader?

Kan säga, jag känner en kvalié i japanska gummit, Yamamoto, som bl a Matuse kör, men med vinden i Sverige, hjälper det föga så här års i Sverige, åtminstone med tunna 5mm.

Xcel - Mens Infiniti 6mm Hooded X-zip2 Winter Wetsuit (2012/Black) £310.00
Rip Curl - Mens Flash Bomb 6/5/4mm CZ Hooded Wetsuit 2012 (Black/Black/Silver) £330.00
Xcel - Mens Infiniti Drylock 5mm Hooded Winter Wetsuit (2012/Black) £360.00
Patagonia - Mens R4 5/4mm Front Zip Hooded Full Wetsuit (Black) £499.00

I övrigt kan jag rek. Xcel 8mm skorna, grymt nöjd, mindre nöjd med Patagonia R4 handskar 5fingers, obkvävma jmf. med Xcel motsvarande. Kanske jag vänjer mig.

Logga in för att svara
#99994 Svar: Mer vintergummi... 13 år, 3 månader sen Stoke: 1

peterpan
graphgraph

The frozen ass cheeks issue on the new Oneil suits has been resolved. Surfed last winter in -12 outside with snow coming down and ice blocks floating in certain break section....as well as a few sessions in the past few days...and I got tired before I got cold. Surf time was around 2-3.5 hours.

I am referrring to the new psyshofreak 5.5...I had the psycho2 before that and will most likely go to Xcel based on what my buds on the east coast are saying.

Just mu 2 cents

Logga in för att svara
#99995 Svar: Mer vintergummi... 13 år, 3 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Jag har en psyshofreak 5.5 och är lätt i 2-3 timmar i 2-gradigt vatten, men då är jag ju Norrlänning
Jag behöver i och för sig inte vara ute när det blåser för att få surf, vilket jag inbillar mig att ni istort sett alltid har på västkusten.
Så det viktigaste att fokusera på är kanske vilken dräkt som skyddar bäst mot blåsten och inte om det är noll eller 5 grader i vattnet.
När det gäller fötterna så har jag numera yllesockar i våtskorna, vilket fungerar hur bra som helst!
Ingen is alls än här uppe så januari ut borde vara isfritt, jag håller tummarna att den isfria säsongen för fyra år sedan upprepar sig!

Logga in för att svara
#99996 Svar: Mer vintergummi... 13 år, 3 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Glömde säga att försvarets hudsalva i ansiktet fungerar mycket bra, du slipper svidandet och smärtan vid duckdives!

Logga in för att svara
#99999 Svar: Mer vintergummi... 13 år, 3 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Har svårt att ge ett korrekt omdöme gällande värmen i Pat R4 eftersom den är för stor för mig. Det känns att merinoullen är speciell o håller en varm så jag tror på de som säger att den numera är den varmaste vid rätt passform. Trots att den är för stor surfade jag senast idag 2,5 h med den, hade dock underställströja också, och var inte det minsta kall om min core, njurpartiet, skrevet, bröstet etc. när jag gick upp. Fötterna bangade dock ur efter 2,5 h o då har jag sprillans 8 mm excel. Kan tillägga att det var 2-3 c i vattnet o nästintill vindstilla, blev dock en del stillasittande den sista timmen.

Den är inte speciellt flexig men inte stel på något sätt. Skulle säga att den är lika flexig som min quiksilver ignite. 654. Inte heller en dräkt känd för sin flex.

Jag tror dräkten kommer att hålla länge, det är mycket sömmar på den, de där speciella hand- och fotmuddarna gör nog att den kommer att hålla formen bra längst ut i dräkten länge. Känns som genuint hantverk och inte som en slit- o- släng- billabong.

Den där merinoullen på 2 mm som kommer att ligga närmast huden torkar snabbt, därför kommer det att kännas som den är torr och varm trots att jag tror att gummit tar lika lång tid att torka som vilket annat.

Köp den! Tror verkligen den är värd de extra kronorna. Om inte patagonia hade haft patent på merinoutformningen tror jag alla seriösa fabrikanter hade experimenterat med det vid det här laget.

Logga in för att svara
#100002 Svar: Mer vintergummi... 13 år, 3 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Jag har kört min gamla Xcel Infinity i ca 5år men idag gav den upp. Dragkedjan gick åt helvete. Tänker sy dit en ny och köra med den tills jag får arslet ur vagnen och beställer en mått sydd BOZ. Har hört mycket bra om dessa dräkter och efter Erik Gs tips och rekomendationer är jag ännu mera klar för en formsydd dräkt.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!