Facebook data

1
Nybörjare med frågor om svenska förhållanden
#99279 Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Tja!

Behöver lite hjälp med få en bättre bild över surfningen i Sverige. Jag är ny på surf, provade första gången förra året en gång hemma i Brasilien, tyckte det var kul och provade igen i Portugal i somras och senast nu två veckor i Marocko. Har insett att detta är något jag vill fortsätta med men det håller inte att bara surfa på semestrar, då man hinner tappa det man vunnit under förra resan.. Har under större delen av mitt liv hållt på med skateboard och stundvis snowboard, men detta är något helt annat!!

Till frågorna:

1) Hur ofta kan man, mellan tummen och pekfingret, tänka sig kunna surfa en vinter runt Stockholmsområdet?
2) Hur vet man när det blåser tillräckligt för att skapa acceptabla vågor?
3) Vilka mått är bra på en bräda för att surfa i Svenska vatten?
4) Vilka mått är bra på en våtdräkt för Svenska vatten och hur varmt blir det egentligen? Orkar man vara i vattnet en timme utan att man fryser ihjäl?

Tacksam för svar, jag vill verkligen kunna fortsätta med detta!

Ändrat av pennywize
Logga in för att svara
#99287 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

2.Det krävs att du vet vart det går att surfa och där på plats kollar på en karta var det är lämpligt att vinden ska komma ifrån för att skapa vågorna. Sen kollar du vindprognoser för platsen ofta. Ibland kan det krävas en bön för att det ska blåsa kuling oftare.

Logga in för att svara
#99289 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Pennyize, måste säga att jag uppskattar ditt ödmjukhet när det gäller dina nybörjare frågor

1) jag kan inte svara på stockholm, bor själv på västkusten där jag har som bäst haft 60 plus dagar, och som sämst ca 20 dagar.
2) det beror nog väldigt mycket på ställen, lär dig att läsa väderkartar, håll ett logg och då kommer du både öka dina kunskap och minimera dina chansar för en bomkörning
3) Can of worms detta fråga, beror väldigt mycket på hur man önska köra och vilka vågor det är lämpad till, för mig så är prestation i brädan viktigast, så jag kör bara kortare men med samma volym som min standard shortboard
4) 4/3 har mest 'range' i med mening. 10-20 grader, från 10-15 så kan skor, handskar och hoodie hjälpa. Jag kör faktist 4/3 med hood nu och tempen är ca 8 i vattnet utan vidare problem. Kan stanna i vattnet 3 timmar plus. Under 8 grader så drar jag på mig en 6/5/4 och en ännu tjockare bräda

Logga in för att svara
#99298 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Angående väderkartor, dessa ser ut som hieroglyfer för mig. Hur tog ni er till för att lära er läsa dom?
Har en liten bil till hands som jag nog kan få i en shortboard i, så kan väl svansa runt nynäs när det blåser en ledig dag. Det känns dock som mycket jobb, men jag är övertygad om att det är värt det när man väl hittar bra vågor 8).

20-60 dagar låter absolut inte illa i mina öron, det låter lagomt så man klarar sig till nästa surfresa! Surfar man hela vintern dock? Tänker mig att det kanske blir för kallt en vinterdag i -18C i luften, men våtdräkten kanske värmer tillräckligt även då?

Angående bräda så har jag provat lite olika. Lärde mig med en sån där färglad stor skumbräda dom har på lägren, och gick vidare sen mot en NSP funboard mellan 7-8. I marocko provade jag en liten 5'10 fish som var lite svår för mig, men när man väl fångade en våg så var känslan grym! Rent storleksmässigt kanske en 6'2-6'6 kanske passar mig? Jag är 168cm, runt 67kg. Vill ha en bräda som jag kan 'växa' i hemma och utomlands.

Tack för svaren!

Logga in för att svara
#99299 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

För bra info och andra tips kan du testa Depontes surfshop eller den andra surfbutiken i Fjålholmen 6/5/4

Logga in för att svara
#99301 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

pennywize skrev:
Angående väderkartor, dessa ser ut som hieroglyfer för mig. Hur tog ni er till för att lära er läsa dom?
Tack för svaren!

Vissa väderkartor har någon slags förklaring vad de olika symbolerna betyder. De vanligaste hieroglyferna som brukar uttydas är vindriktningen och då kan symbolen vara en pil åt det håll som vinden blåser, sen hur mycket det blåser står i knop eller i m/s. Så om pilen pekar mot norr så blåser det sydlig vind hehe alltså tvärtom. På vissa väderprognoser visas detta i samband med en färgkarta se t,ex på denna för att öva. Precis som vid tabeller står det vad som kan uttydas där.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99330 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

Camenor
graphgraph

2) Torö Stenstrand funkar från Sydost - Sydväst över 10 m/s. Kör hårt

Logga in för att svara
#99459 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Gazzer skrev:
För bra info och andra tips kan du testa Depontes surfshop eller den andra surfbutiken i Fjålholmen 6/5/4

Tack för tipset. Svängde förbi Depontes idag och snackade med ägaren Junho. Fick ett grymt bra bemötande och förslag till brädor och våtdräkter samt lite allmänna tips för surf! Kommer nog haffa mina grejer därifrån.

Logga in för att svara
#99460 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Han heter Junior tror jag. Men är en skön snubbe!! Nirre på 6/5/4/ är en halv legend och adisgladis har egen ekobutikt med bl.a. surfwax - så istället för julrushen kan du surfsnacka och handla!!

Logga in för att svara
#99488 Svar: Nybörjare med frågor om svenska förhållanden 13 år, 4 månader sen Stoke: 9

pennywize
graphgraph

Ja du har rätt Junior är det.. vet inte var jag fick Junho ifrån hehe.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!