Facebook data

1234
Adventskännsla med Surfprästen
#99063 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -3

Gotsurf
graphgraph

Gazzer skrev:
Kan du komma och hjälpa och också be Viking Line om hjälp?

inte gud???

Logga in för att svara
#99064 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Gazzer, jag är hemskt ledsen men jag kan fortfarande inte följa dina resonemang, eller din meningsuppbyggnad. Jag finner det ofta mycket svårt att faktiskt förstå själva kärnan i dina inlägg, men jag ska försöka svara.

Andekontakt i Vestervik och svindleri av en spådam, som senare döms till fängelse.
Sen skriver du att det bör gälla det flesta samfund. Då förstår jag det som (för det är svårt att förstå vad du faktiskt menar) att du tycker att det vore lämpligt om dom flesta medlemmar ur flertalet kyrkliga samfund hamnade i fängelset på grund av sin tro. Gäller det även det litet drygt 6000 000 svenskar som tillhör svenskakyrkan. Eller gäller det bara dom du inte tycker om.

Ledsen att höra om din vän Simonsson som förolyckades. Det är altid tråkigt när människor behöver lämna oss för tidigt.
Var Simonson eller din Marocoskalbagge är har jag ingen aning om. Du kan läsa mina andra inlägg som berör hur jag ser på begreppet tro.

Gazzer ursäkta mig, men höj kvaliteten på inläggen i den här tråden eller skriv någon annan stans. Vi lever i ett fritt land, som råder under tryckfrihetslagar så du får givetvis göra som du vill. Men av samma anledning behöver jag heller inte svara om jag anser det vara ogenomtänkt och svamligt.

Om det skulle vara så att du av någon anledning, förutom lathet, skulle ha problem med att formulera dig i skrift. Ber jag givetvis om ursäkt för mitt tidigaer stycke.

/karljohan

Logga in för att svara
#99065 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Förstår att det för allmänheten kan uppfattas negativt då man hör om medium som håller seanser och tar betalt flera tusen för en kväll innan de som deltar vet var de får tillbaka. Bara en sån verksamhet kräver antingen väldigt mycket övertygelse på att det i detta falla Terry enligt artikeln gör är sant eller kritiskt tänkande för att inse att något är galet. Vad jag förstår så är medium som håller seanser egenföretagare och för att få in någon lön så måste de ta betalt. I kyrkan får prästen lön via andra medel och behöver inte direkt kräva en avgift innan besökarna kommer till mötet.

I de kristna samfunden förekommer det mer eller mindre krafter som många kan anse är övernaturliga just för att inte alla människor har utvecklat dessa förmågor. Bara vetskapen att vi använder en väldigt liten del av vår hjärna är ett faktum. De ledare och pastorer eller andra kyrkbesökare som har denna förmåga att använda sig av energier för att hela någon eller komma med ett profetisk tilltal/synskt tilltal till någon besökare uppmanar ibland att personen ska använda kritiskt tänkande och känna efter om någon förändring skett. Om man däremot manipulerar folk psykologiskt för att den som utövar det övernaturliga ska få rätt är det inte någon andekraft utan mer något annat. Att kunna skilja på vad som är vad tränas upp ju mer man befinner sig i sådana miljöer och där ledaren är öppen för olika åsikter.

Att få profetiskt tilltal/vara synsk eller som Terry benämns använda cold reading tror jag även har lite med intution att göra. Sen är det upp till varje person att använda detta rätt som gagnar den andre personen. Men om det kombineras med diverse manipulation så blir utfallat oftast negativt. För att upptäcka sånt krävs det oftast att man har kunskap om psykologi, ledarskap eller har stor förmåga av kritiskt tänkande. I kyrkosammanhang finns det oftast många olika åsikter om detta eftersom många olika personer vimlar runt där med olika färdigheter.

Terrys verksamhet är bara en metod för att få kontakt med andevärlden. Det ända han förmår folk är att tro på honom och hans eventuella kraft. Inom religiösa riktningar är uppmaningen oftast att alla människor kan få kontakt med guds kraft samtidigt som det oftast även finns andra krafter som kan störa för den som inte håller sitt fokus.

Innan en surfsession är det för mig oftast bra att försöka sluta tänka för att sedan endast börja tänka på surfet för att bli fokuserad, ju mer koncentrerad jag blir desto mer öppen blir jag för att känna in allt som händer och använda alla mina olika sinnen. Ibland sätts även intuitionen in och den kan jag oftast inte förklara då det är över min egna tankeförmåga.

Logga in för att svara
#99066 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Härlig tråd vänner. En till reflektion bara:
bevis för religion behövs inte, det finns ju, för det mesta, böcker som förklarar respektive religions absoluta sanningshalt. Heliga böcker som ofta bygger på röster som någon hört (profet alltså). Helt okej så långt. Om nu någon vill måla upp ett paradis där du får sätta på 72 oskulder (vet inte om den sexdrömmen gäller även kvinnor?) och folk vill tro det så är det väl inga problem. Eller om Bibeln beskriver hur man ska sköta sina slavar så är det inga problem så länge det inte blir till samhällelig norm. Problemen börjar alltså när religionen infekterar politiken och därmed lagstiftningen (och detta gäller inte bara sharia såklart). Det är inte enbart talibanerna som vill pådyvla oss knasigheter med exempelvis kvinnoförtryckande funktioner. Enda sättet är att hålla isär vidskepelse/religion/tro/inbillning och politik. Vad folk inbillar sig höra när ingen annan hör bör inskränkas till fantasifacket - inte betraktas som grund för lagstiftning. Då kan vi behålla ett visst mått av yttrandefrihet, fri debatt, demokrati och vi kan därmed fortsätta att jobba för jämlikhet och rättvisa - något som ingen religion någonsin jobbat speciellt hårt för (jag tänker i ett historiskt perspektiv på hinduismen, islam, kristendomen och ett par religioner till).
En annan reflektion är att väldigt få religioner enligt sina heliga skrifter skulle tillåta ovanstående diskussion. Ingenstans i någon religion (jag räknar inte Buddhismen som religion) har jag hittat något som pekar mot demokrati, kvinnors frigörelse eller att behandla barn med respekt. Minns att det faktiskt inte är så länge sedan Norge totalförbjöd Life of Brian, på grund av den blasfemiska tonen. Tack för (det fria) ordet.

Logga in för att svara
#99079 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Hej KinkyFriedmann, kul att du har hittat hit och tack för dina ord.

Jag håller med dig i ditt påstående att politik och religion inte ska blandas ihop. Det kan alldeles för lätt leda till ett stort förtryck, då en ledare eller ett parti kan påstå att det lagar och regler som skippas kommer från en Gud. Det kan göra att en ledare eller grupp kan komma att gömma sig bakom något större och högre för att kunna skapa egna fördelar.  

Men ditt påstående "Ingenstans i någon religion har jag hittat något som pekar mot demokrati, kvinnors frigörelse eller att behandla barn med respekt" eller "vi kan där med fortsätta att jobba för jämlikhet och rättvisa -något som ingen religion jobbat särskilt hårt för" ger jag inte mycket för.
Du kan uppenbarligen inte letat särskilt länge, rätt typiskt för sekulär västerlänningen att utgå från att alla religioner är alltigenom förtryckande och destruktiv. 

Jobba för en mer jämlik och rättvis värld:
Vilka är det som hänger med dom utslagna, står timme ut och timme in med sina grytor? Ger den ensamstående mamman som har blivigt utförsäkrad pengar till julmat. Där har du för jämlikhet och rättvisa.

Demokrati: Har du hört talas om kyrkvalvet?!

Kvinnors frigörelse:
Utifrån sin samtid så var urkyrkan (alltså i kristendomens vagga tidsperiod 50 f. Kr) tok radikal vad gällande kvinnors rätt i samhället, några av de först predikanterna var kvinnor. Även många av Jesu lärjungar var kvinnor (dock inga av de närmaste 12)

Behandla barn med respekt:
Jesus själv hävdade att barnen hade samma rätt att höra honom som vilken människa som helst. Urkyrkan tog tidigt barn till sig genom dopet något som var mycket kontroversiellt. Den tidiga kyrkan i Rom var känd för att ta hand om, och begrava foster som slängdes ut i rännstenen, då Rom ansåg att barn var ovärdiga att brännas.

Nu var jag kanske lite hård men i så fal så står jag för det.

Det är ju också så att som jag tidigare nämnt att maktens män (oftast har det varit män) inte sällan har använt sig av tro och religion som slagträ. Det får aldrig blandas ihop med själva grundbudskapet.

/karljohan

Logga in för att svara
#99080 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

karljohan eklund skrev:
Hej KinkyFriedmann, kul att du har hittat hit och tack för dina ord.

Jag håller med dig i ditt påstående att politik och religion inte ska blandas ihop. Det kan alldeles för lätt leda till ett stort förtryck, då en ledare eller ett parti kan påstå att det lagar och regler som skippas kommer från en Gud. Det kan göra att en ledare eller grupp kan komma att gömma sig bakom något större och högre för att kunna skapa egna fördelar.  

Men ditt påstående "Ingenstans i någon religion har jag hittat något som pekar mot demokrati, kvinnors frigörelse eller att behandla barn med respekt" eller "vi kan där med fortsätta att jobba för jämlikhet och rättvisa -något som ingen religion jobbat särskilt hårt för" ger jag inte mycket för.
Du kan uppenbarligen inte letat särskilt länge, rätt typiskt för sekulär västerlänningen att utgå från att alla religioner är alltigenom förtryckande och destruktiv. 

Jobba för en mer jämlik och rättvis värld:
Vilka är det som hänger med dom utslagna, står timme ut och timme in med sina grytor? Ger den ensamstående mamman som har blivigt utförsäkrad pengar till julmat. Där har du för jämlikhet och rättvisa.

Demokrati: Har du hört talas om kyrkvalvet?!

Kvinnors frigörelse:
Utifrån sin samtid så var urkyrkan (alltså i kristendomens vagga tidsperiod 50 f. Kr) tok radikal vad gällande kvinnors rätt i samhället, några av de först predikanterna var kvinnor. Även många av Jesu lärjungar var kvinnor (dock inga av de närmaste 12)

Behandla barn med respekt:
Jesus själv hävdade att barnen hade samma rätt att höra honom som vilken människa som helst. Urkyrkan tog tidigt barn till sig genom dopet något som var mycket kontroversiellt. Den tidiga kyrkan i Rom var känd för att ta hand om, och begrava foster som slängdes ut i rännstenen, då Rom ansåg att barn var ovärdiga att brännas.

Nu var jag kanske lite hård men i så fal så står jag för det.

Det är ju också så att som jag tidigare nämnt att maktens män (oftast har det varit män) inte sällan har använt sig av tro och religion som slagträ. Det får aldrig blandas ihop med själva grundbudskapet.

/karljohan

Demokratinfrågan uppfattade jag som att Kinky syftade på de religösa skrifterna och alltså inte hur de praktiska kyrkosammanhangen idag fungerar organisatoriskt det som du svarade med.

Intressant att du endast kommenterar de som skriver åsikter som du ej håller med om och att du sedan går i försvar.

Vad anser du om surfing som aktivitet i Svenska kyrkan? Vet att det finns klättringskonfirmation men finns det surfingkonfirmation än i Sverige?

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99081 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Jo IST det kan du nog ha en poeng i. Men det är viktigt att komma ihåg att Nya testament är en samling skrifter som skrevs för 2000 år sen. Frågar du en ultrakonservativ bokstavstroende så kommer den svara att vi ska leva till punkt och pricka efter evangeliet.
Medan jag menar att Bibeln är "levande" som altid måste tolkas utifrån sin samtid för att vara relevant. Så på ett plan är svaret: kyrkoval ett helt relevant svar.
Men om vi istället för att prata om kristna idag utan om religösa skrifter som skrevs för 2000 år sen, så rymmer det massor av demokrati.
Det nämns tillexempel att en annan lärjunge Valdes in istället för Judes när denne enligt tradition begått självmord. Så vist fins det tydliga inslag va demokrati, men jag känner inte till några stadgar eller mallar för hur ett regelrätt församlingsmötesprotokol skulle se utt.

Angående surfkonfirmation så har jag facktiskt funderat på det. Jag lade fram en skiss på hur ett uppläg för en konfirmations grupp med actionsport inriktning skulle kunna se ut. Fick dock inget större medhåll för den iden. Litet trist kan man tycka, men det är ju aldrig fel att försöka igen.

/k

Logga in för att svara
#99082 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

karljohan eklund skrev:

Angående surfkonfirmation så har jag faktiskt funderat på det. Jag lade fram en skiss på hur ett uppläg för en konfirmations grupp med actionsport inriktning skulle kunna se ut. Fick dock inget större medhåll för den iden. Litet trist kan man tycka, men det är ju aldrig fel att försöka igen.
/k

Ja du får lägga fram förslaget igen och kanske gå ut och fråga tonåringarna i skolorna om de skulle vara intresserade att kombinera surf + trosfrågor, borde ju faktiskt vara dem som bestämmer eller påverkar innehållet med tanke på den rådande demokratin. I verksamheten kanske ni även kan se den där Bethany filmen som nästa år kommer på bio. De som inte då i kyrkorådet godkänner idén bör du visa denna surfforumtråd till.

Logga in för att svara
#99088 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Ha ha =)
Dom flesta högstadiekids vet inte ens om att det går att surfa i Sverige. Och det är ännu färre som faktiskt har en egen utrustning.
Därimot så verkar det ju som att det fins grund för att starta en surfteologgrupp =) Där man kan vända och vrida på frågor som är lite störe en tailpads och cutbacks.
Vad gällande Soul surfer så kommer kommer den säkert att användas som diskutions underlag.
Bethany Hamilton lägger ju fram en av kristendomens härligaste tankenötterr, nämligen teodicéproblemet, (Om Gud är god hur kan det då finnas ondska i världen) vilket brukar va ett spännande ämne att diskutera.
Men själva filmatiseringen och manus är nästan litet väl cheesy enligt mitt tycke.

/k

Logga in för att svara
#99096 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

KinkyFriedmann skrev:

En annan reflektion är att väldigt få religioner enligt sina heliga skrifter skulle tillåta ovanstående diskussion. Ingenstans i någon religion (jag räknar inte Buddhismen som religion) har jag hittat något som pekar mot demokrati, kvinnors frigörelse eller att behandla barn med respekt.

Jo i Haditerna (islam) står det följande om ett uttalande av Muhammed:
"Den är inte en av oss som inte visar ömhet gentemot de yngre och visar respekt gentemot de äldre"

Logga in för att svara
#99098 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Religion är skit. Punkt slut!

Logga in för att svara
#99104 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Per: Helt sant Per, Islam rymmer massor med visdom.

Lars: Kul att du tittade in och gjorde din röst hörd.
Så härligt och välformulerat det va sen, verkligen ett bra och givande inlägg som lyfte den här tråden till nya höjder.

/karljohan

Logga in för att svara
#99105 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Nu hor det ju till att karl johan ar gift med ida...

Har kommer mitt inlagg

storre version

rickardsoderberg.se/wp/wp-content/uploads/2010/10/ins%C3%A4ndare.jpg

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#99106 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Jo jag har läst det =) Coolt att du hittade den, jag hade facktiskt glömt bort den.
Tycker det är en tok kul och skarp, artikel som belyser det jag tidigare skrivit. Att kristen tro inte är något statiskt, utan ständigt lever parallellt med sin samtid. Enligt mig bör och ska, Biblen för att den ska bli relevant tolkas utifrån sin samtid.
Artikeln skrevs om jag inte mins fel som ett inlägg i debatten kring samkönadeäktenskap. Och fick tyvärr inte så stor genomslagskraft som jag hoppades på.

Vi får heller inte missa att det bara handlar om verser från gamla testamentet. Kristendomens lära har ju sitt huvudbudskap och sin kärna i nya testamentet. Det är ju två helt skilda tankegångar i de båda, vända andra kinden till (nya testamentet), öga för öga och tand för tand (gamla testamentet).

/k

Ändrat av karljohan eklund
Logga in för att svara
#99107 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Jag vet inte, kanns som att det finns en rad FALSKA PROFETER och vad sager att din / fur tolkning ar ratt eller

Matteusevangeliet 7:15-23
"Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Plockar man kanske druvor på törnen eller fikon på tistlar? Så bär varje gott träd bra frukt, men ett uselt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett uselt träd bära bra frukt. Varje träd som inte bär bra frukt huggs ner och kastas i elden. På deras frukt skall ni alltså känna igen dem. Inte alla som säger 'Herre, herre' till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja. På den dagen skall många säga till mig: 'Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?' Då skall jag säga dem som det är: 'Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!'"

Logga in för att svara
#99111 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

oj, oj
jag försökte hålla igen lite. Vi måste nog, tyvärr begränsa detta till kristendomen enbart. Synd.
karljohan eklund, vad ger dig (och andra uttolkare) rätten att liksom godtyckligt välja ut det i bibeln som passar dig för tillfället. Det är ju guds ord det handlar om. Och enbart påven har väl kontakt med gud???
Du kan, eller i alla fall, bör inte bortse från tokigheter som att det de facto står i bibeln att homos ska brinna i helvetet, onani är kriminellt, kvinnor ska tiga i församlingen, småbrott (med dagens mått mätt) ska bestraffas med stening till döds, den man älskar agar man (jo, det står i bibeln men jag minns inte ordagrant). Listan kan göras längre. Vem vill vara del av en rörelse som bygger moral på såna orimligheter. Och ja, nu kom jag på en intressant sak. Moses (för GT är väl en del av bibeln?). När han instruerade sitt folk hur dom skulle handskas med Midianiterna 31:18 (min översättning från engelska) är han noga med att betona att den skonsamhet hans soldater visat var fel. Nej, istället betonade han att man skulle döda alla gossebarn och kvinnor. Flickebarnen kunde man behålla för eget bruk. Alltså, inte nog med att han förespråkade massmord på oskyldiga, han var även inne på pedofili.
Nej, jag tycker det är orimligt att kunna välja och vraka när det gäller guds ord. Då kan jag till slut utropa mig till Messias och så blir det ett nytt Waco, Texas (Davidianerna, David Koresh). Att välja ut exempelvis höga visan och bortse från exempelvis att det är okej att att ha slavar (NT) är fegt. Det är som om jag skulle bortse från Hitlers illdåd och lyfta fram att "ja men han byggde förbannat fina motorvägar".
Hade kristendomsförespråkarna fått härja fritt hade jorden fortfarande varit platt och religionsfrihet varit ett okänt begrepp.

Logga in för att svara
#99112 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

ps.
härmed beordrar jag samtliga i denna tråd att läsa Richard Dawkins The God Delusion.

Logga in för att svara
#99113 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

att föräldrar lär ut kristendom t.ex. tillderas småbarn bör betraktas av en sorts misshandel. Folk som leder ungdomsgrupper som propigera för religösa vaneförställningar som kristendom bör också de betrakas med stort mått skepsis-

Logga in för att svara
#99115 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

K:
Först en ganska elementär sak at att det är en störd skillnad mällan GT och NT. GT handlar om Guds folks önskan och strävan att nå Gud. NT handlar om att Gud blir människa och når världen. Om GT är festinbjudan så är NT festen.
Hitta ett enda ställe i NT där det står att homosexualitet mällan två människor som älskar varandra är fel. Du kan också leta efter onani om du känner för det =)
Det är sant att Paulus skrev till församlingen i Korint, och bad församlingen att kvinnorna skulle tiga. Dock var det enligt merparter av alla de kyrkohistoriker jag känner och de jag pratat med på grund av att det va ett sånt sjukt liv när församlingen samlades.
Jag har heller aldrig sakt att kristen tro är som en godispåse där man kan plocka och välja som man vill.
A: Du svarar själv på frågan. Hur känner man igen en falsk profet, jo på frukten av dennes lära.

/karljohan

Ändrat av karljohan eklund
Logga in för att svara
#99116 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

KinkyFriedmann skrev:
Hade kristendomsförespråkarna fått härja fritt hade jorden fortfarande varit platt och religionsfrihet varit ett okänt begrepp.

Ja kanske det, men de flesta kristna idag håller säkert med om att kyrkan varit trångsynt många gånger genom historien. Nu har denna institution stått för en hel del bildning också genom århundradena. MEN tyvärr har kyrkan allt för ofta levt främmande från Jesu budskap. Tycker nog att det han (om han nu funnits) sa var kloka ord. Redan Jesus var sekularist skulle man kunna säga när han i enligt Matteus säger att "ge åt Kejsaren vad tillhör honom och Gud vad som tillhör Gud." Så den förtryckande, likriktande kyrka som växte fram i Europa under medeltiden och inte minst i Sverige under 1600-talet är för mig långt från budskapet i evangelierna. Tror det är denna maktmaskin från förr många fortfarande vill slå sig fri från. Men som nämnts tidigare i denna tråd så är kristendomen föränderlig (många samfund i alla fall) och går inte att likställa med 1800-talskyrkan.
Tycker själv religion är intressant och även om jag inte är konfessionell på något sätt så vore det ju kul om någon av alla dessa religioner hade rätt så det fanns "något på andra sidan".

/Per

Ändrat av Per
Logga in för att svara
#99117 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

det blir mycket att prata om till slut. Hårklyveri och tolkningar.
Men en enda fråga som avslutning:
Är det någon enda tänkande människa här som tror att vi hade haft religionsfrihet om kristendomens företrädare hade fått bestämma?
Svaret på denna fråga belyser det jag vill säga. Och än en gång: please, läs Richard Dawkins. Lika viktigt som att läsa Koranen, Vedda och bibeln.
Och det finaste är ju att vi får tycka och skriva nästan som vi vill. För vi bor i en sekulär stat.

Logga in för att svara
#99118 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

karljohan eklund skrev:
K:
Först en ganska elementär sak at att det är en störd skillnad mällan GT och NT. GT handlar om Guds folks önskan och strävan att nå Gud. NT handlar om att Gud blir människa och når världen. Om GT är festinbjudan så är NT festen.
Hitta ett enda ställe i NT där det står att homosexualitet mällan två människor som älskar varandra är fel. Du kan också leta efter onani om du känner för det =)
Det är sant att Paulus skrev till församlingen i Korint, och bad församlingen att kvinnorna skulle tiga. Dock var det enligt merparter av alla de kyrkohistoriker jag känner och de jag pratat med på grund av att det va ett sånt sjukt liv när församlingen samlades.
Jag har heller aldrig sakt att kristen tro är som en godispåse där man kan plocka och välja som man vill.
A: Du svarar själv på frågan. Hur känner man igen en falsk profet, jo på frukten av dennes lära.

/karljohan

karljohan, är inte innehållet i bibeln guds ord alltså? Är bibeln bara en massa sköna aforismer som man kan tolka lite som man vill? shit, det förändrar ju en del. Då kan man jämställa bibeln med koranen, Kalle Anka och Breiviks manifest. Eller?

Logga in för att svara
#99119 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Håller helt med dig KinkyF vad gäller den sekulära statens betydelse. Jag är inte alls för religiöst styre och inblandning i politiken. Där är vi helt överens. Staten skall vara sekulär. Men andliga frågor är så viktigt och betydelsefullt för så många människor att jag tycker man skall respektera det och vara tolerant inför olika religionr och livsåskådningar.

Logga in för att svara
#99120 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#99121 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Per: Den frågan du ställer nu är lite klurig. Men det bästa svaret är nog det jag gett tidigare. Men det var några dagar sen så jag tar den igen.
Bibeln är enligt många och jag en av dom, en bok skriven av människor inspirerad av Gud. Det är alltså Guds ord på set och vis men altid typ filtrerat genom människan som fått det på perent.

För att svara din första fråga.
Kristendomen har används, används och kommer att användas som maktmedel då människor försöker kuva och skaffa sig makt över andra.

/karljohan

Logga in för att svara
#99124 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

karljohan eklund skrev:
Per: Den frågan du ställer nu är lite klurig. Men det bästa svaret är nog det jag gett tidigare. Men det var några dagar sen så jag tar den igen.
Bibeln är enligt många och jag en av dom, en bok skriven av människor inspirerad av Gud. Det är alltså Guds ord på set och vis men altid typ filtrerat genom människan som fått det på perent.

För att svara din första fråga.
Kristendomen har används, används och kommer att användas som maktmedel då människor försöker kuva och skaffa sig makt över andra.

/karljohan

Tror det var KinkyF som frågade

Logga in för att svara
#99127 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Jobbit att urskjla det ena från den andra eller hur?

Two months before Oscar Ramiro Ortega-Hernandez allegedly fired shots on the White House, he asked an Idaho University student to videotape him as the second coming of Christ. “It’s not just a coincidence that I look like Jesus. I am the modern-day Jesus Christ that you all have been waiting for,” Ortega-Hernandez says in the 20-minute video. People who know him said Ortega-Hernandez had told them that he “needed to kill” President Obama, who he referred to as “the devil” and “the anti-Christ.”

Logga in för att svara
#99128 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

JG 19:22-29 A group of sexual depraved men beat on the door of an old man's house demanding that he turn over to them a male house guest. Instead, the old man offers his virgin daughter and his guest's concubine (or wife): "Behold, here are my virgin daughter and his concubine; let me bring them out now. Ravish them and do with them what seems good to you; but against this man do not do so vile a thing." The man's concubine is ravished and dies. The man then cuts her body into twelve pieces and sends one piece to each of the twelve tribes of Israel.

SA 18:27 So that David might be allowed to marry the king's daughter, the king asks David to bring him 100 Philistine foreskins. David, the over-achiever, brings the king not 100, but 200, foreskins of murdered Philistines.

The so called “God” of the Bible makes Osama Bin Laden look like a Boy Scout. This God, according to the Bible, is directly responsible for many mass-murders, rapes, pillage, plunder, slavery, child abuse and killing, not to mention the killing of unborn children.

God also orders the destruction of 60 cities so that the Israelites can live there. He orders the killing of all the men, women, and children of each city, and the looting of all of value (Deuteronomy 3)

In Judges 21, He orders the murder of all the people of Jabesh-gilead, except for the virgin girls who were taken to be forcibly raped and married. When they wanted more virgins, God told them to hide alongside the road and when they saw a girl they liked, kidnap her and forcibly rape her and make her your wife! Just about every other page in the Old Testament has God killing somebody!

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#99129 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

En liten, liten fråga att fundera på under helgen:

Why doesn't a prayer to cure cancer worldwide tomorrow work?

Logga in för att svara
#99131 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Tycker du låter mer religionsfientlig än icketroende Gazzer. Varför måste troende personer ta ansvar för galningar med samma tro. Det är väl inte så att icketroende måste ta ansvar för alla mord som begås av icketroende eller? Bara för att ett brott begås av en ateist betyder inte att alla måste bli religiösa för att det skall bli bättre. Eller?
Sedan är det faktiskt bevisat i en stor undersökning att bön inte hjälper mot fysiska sjukdomar, det är sant, men som en tröst och stöd psykiskt i svåra stunder har bön fungerat i alla tider för många. Detta om något gör att jag tycker man skall respektera de troende.

Trevlig helg

/Per

Logga in för att svara
#99132 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

jag vill inte sparka på någon som ligger, men den som fortfarande har svårt att se att det historiskt sett fanns (och ännu i viss mån finns) en motsättning mellan demokrati och livssådning som utger sig för sitta inne med den enda och absoluta sanningen (religion således) bör läsa följande tänkvärda essä.

www.fritankesmedja.se/religionens-mote-med-demokratin

Logga in för att svara
#99133 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Visst är det så KinkyF, därför skall ett land styras sekulärt punkt men låta troende människor fritt få utöva sin tro. Och om man studerar befrielseteologin i Latinamerika under 1900-talet och katolska kyrkans kamp i Polen på 80-talet för demokrati blir kanske saken mer nyanserad.

Logga in för att svara
#99135 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

ja, Per, jag kan väl sträcka mig till "inget ont som inte har nåt gott med sig". Och så gillar jag temat "älska din nästa" (som Lao Tse, Buddha, Jesus och några till så vackert uttryckt det).
Men det där med att "fritt utöva sin tro"... Hmmm, här blir det svårt med religionsfriheten om någon galen sekt vill begränsa exempelvis min rätt till det fria ordet. Jag tänker Ecce homo, Muhammedavbilder, militanta abortmotståndare med mera.
Det blir alltid en krock mellan sekularitet och religionsfrihet. De religiösa kan ju inte gå emot guds ord/sin övertygelse.

Logga in för att svara
#99142 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -2

mossan
graphgraph

gud, visst är det han "det flygande spagettimonstret"?

Logga in för att svara
#99143 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

mossan skrev:

Det är upp till dig att avgöra, tron kommer innifrån där visheten bor.

Logga in för att svara
#99144 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -2

mossan
graphgraph

om det är upp till mig att avgöra så är det så!
alla KRIStna och andra otrogna bege er bums till:
www.venganza.org/
för upplysning om vägen till frälsning!

Logga in för att svara
#99147 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

KinkyFriedmann skrev:
jag vill inte sparka på någon som ligger, men den som fortfarande har svårt att se att det historiskt sett fanns (och ännu i viss mån finns) en motsättning mellan demokrati och livssådning som utger sig för sitta inne med den enda och absoluta sanningen (religion således) bör läsa följande tänkvärda essä.

Jag är inte den som har svårt att se att demokratin ej fungerar i vissa livssåskådningssammanhang som kyrkor kan vara, därför har jag valt att vara med där och påverka för att utveckla den till det bättre. Kan vara svårt med allt ifrågasättande som jag genererar men det gör att folk får sig en tankeställare då och då.

Okej valde även att kolla in länken och fastnade för denna grundläggande värdegrund för demokrati som skribenten skrev under rubriken TOLERANS – RESPEKT – BEJAKANDE.

Kan utifrån denna värdegrund isåfall uttala:
Jag tolererar dig och respekterar dina olika åsikter eftersom att jag tror att mångfalden och att olika livsfilosofier kan berika den enskildes syn på det goda livet.

Med detta uttalat så inser jag nu att surfsverige.se som plattform har lång väg kvar för att nå demokratins värdegrund med neutral livsåskådning. Bara att jag har -60 i stoke är ett typiskt exempel för att det fria ordet inte är tolererat, respektlösheten regerar samt att många inte samtycker att mångfald är bra. Mångfald ute i lineupen är ju katastrof bland vissa här.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99149 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

mossan skrev:

jo jag brukar utge mig för att vara pastafarian ibland. Genial drift med dogmatism.

Logga in för att svara
#99150 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

IST skrev:
KinkyFriedmann skrev:

Jag är inte den som har svårt att se att demokratin ej fungerar i vissa livssåskådningssammanhang som kyrkor kan vara, därför har jag valt att vara med där och påverka för att utveckla den till det bättre. Kan vara svårt med allt ifrågasättande som jag genererar men det gör att folk får sig en tankeställare då och då.

Okej valde även att kolla in länken och fastnade för denna grundläggande värdegrund för demokrati som skribenten skrev under rubriken TOLERANS – RESPEKT – BEJAKANDE.

Jag tolererar dig och respekterar dina olika åsikter eftersom att jag tror att mångfalden och att olika livsfilosofier kan berika den enskildes syn på det goda livet.

Med detta uttalat så inser jag nu att surfsverige.se som plattform har lång väg kvar för att nå demokratins värdegrund med neutral livsåskådning. Bara att jag har -60 i stoke är ett typiskt exempel för att det fria ordet inte är tolererat, respektlösheten regerar samt att många inte samtycker att mångfald är bra. Mångfald ute i lineupen är ju katastrof bland vissa här.

Men vi måste kämpa för mångfalden här på surfsverige på samma sätt som vi kämpar för bra stämning i line up. Halleluja. Visst är det svårt att tolerare andras idiotiska åsikter, men man har inget annat val i en någorlunda fri demokrati. Ljuset vinner till slut alltid över mörkret. Tror(!) jag.

Logga in för att svara
#99152 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

KinkyFriedmann skrev:
IST skrev:
KinkyFriedmann skrev:

Men vi måste kämpa för mångfalden här på surfsverige på samma sätt som vi kämpar för bra stämning i line up. Halleluja. Visst är det svårt att tolerare andras idiotiska åsikter, men man har inget annat val i en någorlunda fri demokrati. Ljuset vinner till slut alltid över mörkret. Tror(!) jag.

Tycker det är härligt att se att så många deltog i SM på Torö och därmed även tvingades lösa medlemskap i SSA, detta är paradoxalt bra för demokratin inom svensk surfing då fler har möjlighet att påverka vad SSA beslutar i framtiden.

Logga in för att svara
#99153 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

IST/Elin: anledning, tror jag att du har så pass mycket minus stoke är att du har lite svårt med att känna hur dina kommunikationer fungerar ghemnemot andra. Hur de tolkar och reagera på dina meddelande är något av ett mysterium för dig. Detta i sin tur tror jag (igen) att du har inte riktigt klart för dig vem människan IST/Elin är. Att vara scout, kristen, medlem i forumet och liknande är inte dig "Människan" IST/Elin eller vad du av dina föräldra döpt dig till. Det finns en människa där inne, rädd för att inte bli accepterad eller omtyckte, lämnad åt sitt öde, nertrampad eller förlöligad. Vet du vem du är behöver du inte vara rädd för att vara ensam, du behöver inte andras bekräftelse och det du gör få en mening. Det du då åstadkommer tillsammans med andra blir "på riktigt" eftersom det kommer från DIG - MÄNNISKAN och inte från en handbok om att göra upp eld i skogen eller de 10 budsorden eller om du är bra på att surfar eller inte. De kristna människor jag träffat som jag respektera var medmänniskor (japp, det faktiskt flera stycken !!) först och främst - deras tro eller ställning till det kom i efter hand i relation till mig. Om du inte bygger dina relationer på den DU är blir det aldrig "på riktigt" du hamnar i underläge, du blir rädd och osäker känner dig attakerade osv .... Ta reda på vem du är. Du är säkert älskvärd precis some du är utan scoutkåren, bibeln eller att har postat en länk till en surfreelterade ämne på forumet. Peace, Gaz

Logga in för att svara
#99199 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Om ni inte slutar,,,,,,

Ni vet vad som händer, om man inte är SNÄLL

Då kommer Langojärerna och tar er.

Mohahahahaha

Logga in för att svara
#99200 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Logga in för att svara
#99212 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 0

kiwii
graphgraph

Hallå surfers!
Suttit och läst många inlägg nu och måste bara säga OJ OJ OJ! haha många starka åsikter och punker om religion. Lite OT egentligen men vi kan väl säga såhär;
Gazz tycker att religion är skitsnack och helt idiotiskt och vi kan konstatera att Karljohan har en annan bild av religion. Soo... Agreed to disagree!
Istället för att försöka bevisa om Gud finns eller inte så skulle jag gärna vilja diskutera ett liknande ämne, eller jag är nog mer ute efter några svar bara!

Skulle jätte gärna vilja ha svar från både Gazz, Ist och Karljohan som är mest aktiva i denna tråd.

#1 Hur kommer det sig att nästan alla länder i hela världen och speciellt USA är så religiösa att nästan varje amerikansk president avslutar nästan alltid stora tal med "God bless America" medan svenskarna knappt tror längre?
#2 Varför tror inte svenskarna längre?
#3 I en undersökning som Ulf Sjödin rapporterar om i sin bok "Flygande tefat, spöken och sanndrömmar" svarar ungdomar på frågan om de tror på en högre makt.
~14 procent svarar att de tror på en personlig Gud.
~34 procent svarar att de tror på någon slags ande eller livskraft.
~33 procent svarar att de inte vet vad de ska tro.
~20 procent svarar att de inte tror att det finns något slags ande, Gud eller livskraft.
Kommer den yngre generationen bli mindre religiös om 10 år eller kommer svenskarna börja tro igen och en dag kanske tom. på en Gud?

Jag ber om ursäkt om jag klivit någon på tårna! Jag är bara en chill kille som surfar mig genom livet med hopp att vi alla kan komma överens en dag Hoppas alla mår bra och får några vågor snart!

Fred ut!

Logga in för att svara
#99222 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

fred in fred ut och freedom ...

Logga in för att svara
#99224 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Penn Jillette: An Atheist's Guide to the 2012 Election

Logga in för att svara
#99233 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

#1 Hur kommer det sig att nästan alla länder i hela världen och speciellt USA är så religiösa att nästan varje amerikansk president avslutar nästan alltid stora tal med "God bless America" medan svenskarna knappt tror längre?
-Okej har aldrig varit i USA men har hört folk som varit där något år och den första frågan de fått när de skulle presenterat sig är frågan på vad de tror på. Tänker mig då endast av denna ovetenskapliga observationen att normen i USA är att man tror på något samt att man pratar om tro rätt så öppet ungefär som om svenskar pratar om vädret, inget konstigt med det. Sen det där med presidentens uttryck har nog mycket med tradition att göra, folk uppskattar helt enkelt att bli välsignade av en person med politisk makt. Men kan tänka mig att Gazzer har ett mer realistiskt svar på denna fråga för jag gissar bara jag tror ens inte att det kan vara så.

#2 Varför tror inte svenskarna längre?
-Många svenskar tror mycket men oftast på olika saker samt håller sina funderingar för sig själv.

#3 I en undersökning som Ulf Sjödin rapporterar om i sin bok "Flygande tefat, spöken och sanndrömmar" svarar ungdomar på frågan om de tror på en högre makt.
~14 procent svarar att de tror på en personlig Gud.
~34 procent svarar att de tror på någon slags ande eller livskraft.
~33 procent svarar att de inte vet vad de ska tro.
~20 procent svarar att de inte tror att det finns något slags ande, Gud eller livskraft.
Kommer den yngre generationen bli mindre religiös om 10 år eller kommer svenskarna börja tro igen och en dag kanske tom. på en Gud?

- Svårt att gissa sig till men om diskussionerna om ämnet blir mer öppna i skolan och accepterade så är det möjligt att fler börjar ta ställning till ämnet. Så alltså "~33 procent svarar att de inte vet vad de ska tro" kanske om 10 år vet vad de tror på och är antingen för eller emot.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#99251 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: -11

karljohan eklund
graphgraph

Hej kivii.
Kul att du gillar våran tråd, det känns på ditt inlägg som att du faktiskt läst väldigt mycket av vad som tidigare skivrigt. Kul med en lite ny vinkel också.
Jag ska försöka att fatta mig hyfsat kort.

#1 Jag vet ganska lite om Amerikansk kristenhet, men i världen i stort så är ju tron ofta en större del av folksjälen och kulturen, än hur det ser ut här i Sverige.
Men om man ska försöka närma sig frågan hur det kommer sig att vi i Sverige inte tror längre. Så tänker jag att en del av svaret kan ligger vår välfärd.
Vi har förhållandevis god sjukvård, låg arbetslöshet och ett gott rättssamhälle. Vi behöver helt enkelt aldrig, eller mycket sällan i vår vardag, ställas inför några större existentiella dilemman.

#2 Jag tror att IST har rätt i sitt påstående. Tro är inte något ovanligt, tvärtom. Däremot tror jag att väldigt få talar om sin tro, än mindre har ett språk att förklara sin tro. Det gör inget, för jag tror att Gud är större en vårt språk och förnuft. Men det kan bli lite krångligt att beskriva vad man känner, tänker eller resonerar.
Själv tror jag svaret till vis del kan ligga lite i just välfärden.
Vi lever i en tid då mängder av företag och organisationer säger sig ge både lycka och välbefinnande.
Med välfärden och ekonomin öppnas möjligheterna och valen blir flera. Få attribut kan enligt mig bättre kännetecknar vår tids Svensk så bra som lättförförd.
Men vad händer bortom mobiltelefoner, kolfibersurfbrädor och ”alla har rätt till ett nytt kök”. När prylarna är köpta och resan är avklarad vad finns då kvar?

3# Sverige är katastrof troende.

När det oförståeliga och oanade inträffar, tsunamis, mördad utrikesminister eller sjunken värja, då sprängfyllds våra kyrkor, andaktsrum och kapell.
Det är som att vi vaknar ur en jobbig dröm och helt plötsligt måste ta tag i det där jobbiga, det Stora. Vem är jag? Vad det här alt? Vad är meningen med mitt liv?
För att sedan, lite illa tillmods åter somna in och fortsätta i vardagslunken.

Jag tror på en ny nyfiken generation som inte längre är sugen på den sekulära skåpmaten som serveras ur vår folkmun.
En generation som äntligen vågar släppa fåra förfäders dåliga erfarenheter av en fördömande och kall bild av religionen i allmänhet.
En generation som blir erfarenhets centrerad i stället för att vara Googeliserade och Wikipedia förstörda.

Tack för mig
kärlek
/karljohan

Logga in för att svara
#99254 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Jag håller mig hellre till vetenskap och frihet från dogma, gamla riter och motsägelsemättade sagor.

Noahs ark med tillhörande översvämning där gud dödar ALLA då levande människo på jorden? En trovärdig historiebeskrivning??

Logga in för att svara
#99255 Svar: Adventskännsla med Surfprästen 13 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Den här killen är precis lika trovärdigt som bibeln:

Logga in för att svara
1234
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!