Ha ha!
Du är ju helt underbar Gazzer.
Har du över huvud taget läst och försökt ta in ett enda inlägg som gjorts på den här tråden. Eller är du för upptagen med att skriva dina egna inlägg.
Om du skulle ha någon som helst koll så vet du att jag redan har svarat på de du just skrev. Dess utom så har jag redan refererat till det svaret, förra gången du försökte göra den här tråden till en historielektion i gammal testamentets fasor =)
Om du vill så kan jag gör en lista på gammal testamentets grymhet, så kan du helt enkelt bocka av dom en efter en. Eller jag vet vi skulle kunna göra det till en adventskallender =) På så vis får vi ju med litet evangelium (det glada budskapet) också =D
Härlig med vetenskap, förgängligt och underbart. Dagens sanningar och"det mest trolig" kan i morgon betraktas som nonsens.
Jag har sagt det för och jag säger det en tredje gång. Vetenskap och kristentro letar efter, och säger sig kunna ha svar på två helt olika frågor!
Vetenskap = Hur.
Kristen tro = Varför.
Skilnaden är enorm, till exempel. Hur skapades jorden. Eller varför slappades jorden.
Vetenskapliga upptäcker och forskning kommer aldrig att någonsin uppvisa de fantasifoster och rena dumbheter som genomströmar biblen och har således omögligen svara på några som helst frågor överhuvudtaget. Beträffande "Varför" så är själva exitsenen också själva svaret och (om man bry sig om det) så skapar bibeln oehört för ni religösa många stora, svåra frågor. Svält, krig, ondskan m.m. Själv är jag nöjd med en daglig och laddat nyfikenhet och faktum att jag lever som svar.
Oj Gazzer, där fick du till en halv riktigt djup mening, "Beträffande "varför" så är själva existensen också själva svaret" Om du hade stannat där är det så hade jag kunnat tänka mig att förstora upp det citatet och ha på väggen = ) Hur fet som helst att tänka att i själva vår existens, i dess komplexitet skulle vi kunna se en skymt av Gud.
Det är tunga grejer! =)
Fast det här med svält, krig och ondskan i världen är väl inget som är typiskt för kristna att fundera på. Det är väl en allmän mänsklig solidarisk gräj att gå och oroa sig för =)
Forskning är störe eller mindre fantasifoster och dumheter tills man bevisat motsatsen. Det är ju det som är att forska, att bryta ny mark och befinna sig där ingen ricktigt varit förut.
Per skrev: FANTASTISKT!!!! Över 100 inlägg i denna tråd. Äntligen en tråd som engagerar ordentligt på detta forum. Visar intresset för livsåskådningsfrågor
the following is an actual question given on a University of Washington chemistry mid-term.
The answer by one student was so 'profound' that the professor shared it with colleagues, via the Internet, which is, of course, why we now have the pleasure of enjoying it as well :
Bonus Question: Is Hell exothermic (gives off heat) or endothermic (absorbs heat)?
Most of the students wrote proofs of their beliefs using Boyle's Law (gas cools when it expands and heats when it is compressed) or some variant..
One student, however, wrote the following:
First, we need to know how the mass of Hell is changing in time. So we need to know the rate at which souls are moving into Hell and the rate at which they are leaving. I think that we can safely assume that once a soul gets to Hell, it will not leave. Therefore, no souls are leaving. As for how many souls are entering Hell, let's look at the different religions that exist in the world today.
Most of these religions state that if you are not a member of their religion, you will go to Hell. Since there is more than one of these religions and since people do not belong to more than one religion, we can project that all souls go to Hell. With birth and death rates as they are, we can expect the number of souls in Hell to increase exponentially. Now, we look at the rate of change of the volume in Hell because Boyle's Law states that in order for the temperature and pressure in Hell to stay the same, the volume of Hell has to expand proportionately as souls are added.
This gives two possibilities:
1. If Hell is expanding at a slower rate than the rate at which souls enter Hell, then the temperature and pressure in Hell will increase until all Hell breaks loose.
2. If Hell is expanding at a rate faster than the increase of souls in Hell, then the temperature and pressure will drop until Hell freezes over.
So which is it?
If we accept the postulate given to me by Teresa during my Freshman year that, 'It will be a cold day in Hell before I sleep with you,' and take into account the fact that I slept with her last night, then number two must be true, and thus I am sure that Hell is exothermic and has already frozen over. The corollary of this theory is that since Hell has frozen over, it follows that it is not accepting any more souls and is therefore, extinct......leaving only Heaven, thereby proving the existence of a divine being which explains why, last night, Teresa kept shouting 'Oh my God.'
Tack för att posta länken. Jag tror att Jesus är Gud och att han dog för att betala för mina synder. Jag också tycker om att surfa och har surfat för nästan 30 år.
The is no way in hell you can judge claims, ideas, fables or any historic accounts from the bible using objective criteria. If you think about it ti is the ultimate ego-trip. Giving your ego what heroine does to your brain - extrem personal bliss- What it all amounst to is something more like public emoting, singing, poetry, or cheering. Religious zealots need you to belive them and tend towards condescending, or self-righteous attitudes towards others in disagreement. One can sum up religion by stating that it is a so called speach act (like poertry) emcompasing non-cognitivist dogma.
Nu Gazzer, tror jag inte riktigt att jag förstår vad du vill säga. Skulle du kunna stolpa upp dit inlägg lite så att man får en chans att greppa vad du menar.
1. The is no way in hell you can judge claims, ideas, fables or any historic accounts from the bible using objective criteria.
2. If you think about religion is the ultimate ego-trip. Giving your ego what heroine does to your brain - extrem personal bliss.
3. What it all amounst to is something more like public emoting, singing, poetry, or cheering. Religious zealots need you to belive them and tend towards condescending, or self-righteous attitudes towards others in disagreement with them.
4. One can sum up religion by stating that it is a so called speach act (like poertry) emcompasing non-cognitivist dogma.
Hej! Surfprästen, in person här Jag har inte haft något konto på surfsverige innan, men har följt alla inlägg med stort intresse. Det gläder en präst att se hur religion berör och skapar diskussion. Den enda smolken i glädjebägaren är den hårda tonen och de fördömande uttalandena som ibland dyker upp.
Men det har varit många intressanta och kloka inlägg och jag kommer att fortsätta läsa med spänning!
Ett litet tips i all välmening Ida. Inte alla uppskattar det intrång och det aktiva missionerande ni kristna ständigt envisas med.
JAG uppskattar personligen ett forum för surfing så fritt som möjligt utan aktivt missionerande av religiösa grupper eller politiskt propagerande för den delen.
Det är ofta den stämningen man möter ute i vattnet.
Jag hoppas verkligen ni känner er helsaliga i er kristendom eller vad ni nu önskar få ut av det hela.
Jag upplever själv inte att jag bedrivit något "intrång" eller "aktivt missionerande" här på Surfsverige. Jag har ju inte ens haft nått konto När det gäller "ni kristna" i allmänhet så kan jag inte svara för vad alla världens 2 miljarder kristna sysslar med.
Om du irriterar dig på en tråd som många verkar tycka är Surfsveriges intressantaste och hetaste på länge (om man ser på antal inlägg och hittar) är det väl bara att sluta läsa. Förlåt om jag verkar hård, men det är väl ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet?
Ida.K skrev: Den enda smolken i glädjebägaren är den hårda tonen och de fördömande uttalandena som ibland dyker upp. Den som kommit med i det närmaste personangrepp och gjort sig löjlig över andras inlägg samt varit nedlåtande på det personliga planen är faktiskt (din sambo?) karl johan. Jag har endast påpekat i min mening religonens orimlighet och brist på objektiv och kritiskttänkande bland troende människor. (vad jag kommer ihåg och brukar håller mig till!!) peace and FREEDOM!! //Gaz
Att ha en åsikt eller livssyn som vissa inte andra har och samtidigt berätta om den eller agera utifrån den i sådana här sammanhang som denna forumtråd bidragit till är alltså intrång på andras människors personligheter/intigritet om jag förstår Eriks uppfattning rätt.
Som jag skrivit tidigare så uppfattar jag att många av personerna på detta forum uppskattar likatänkande då oliktänkande kan vara för obekvämt och skapa irritationer över att någon annan anser sig ha mer rätt om livet än personen i fråga. Oftast är detta inte syftet med att uttrycka sin åsikt att vilja missionera/föra fram sin åsikt för att alla andra borde tänka om och tycka likadant, utan mer bara något naturligt för att berätta vad man tycker om det som ämnet handlar om, dialogen är ju det som är i fokus inte monologen.
Jag vet att många bara vill surfa i sin ensamhet och inte se surfing som en gruppaktivitet och ibland då gå in på ett surfforum för att samla fakta eller titta på bilder för att förenkla sin surfing på många områden. Helt okej om man tycker och vill ha det så. Ett forum består dock av många människor som alla kan bidra med olika åsikter och färdigheter, där man kompletterar varandra. Om någon har en uppfattning som inte är lika som man själv tycker så ska det vara okej att ändå se den utan att behöva tycka likadant eller känna att någon inkräktar på vad man själv tycker. Gazzer har förstått denna princip då han gärna ville berätta om sin livssyn i sammanhanget och han verkar även gilla diskussioner där dialogen är i fokus.
Frid vare med er!
eller jag borde kanske skriva fred eller peace som många ickekyrkfolk gör fastän att innebörden är desamma.
Gazzer 1:
Nu förstår jag i sak vad du menar men tycker kanske inte att det ligger så mycket i dina påståenden.
Flertalet av mina tidigare inlägg får stå som svar från min sida sett.
ErikG:
Vad intressant att du känner dig påhoppad med mission. Själv tycker jag mest att vi har diskuterat tro i rätt så allmänna begrepp.
Om du känner dig provocerad så skulle jag råda dig att antingen sluta följa denna tråd, eller att kanske bjuda lite mer på Dina egna tankar.
Jag tror säkert att du sitter inne på lite spännande grublerier att filosofera kring =)
Gazzer 2: Så spännande att du tycker jag varit nedlåtande. Om du räknar mina nedlåtande inlägg som inte följts av en eventuell ursäkt, så räknar jag dina =)
Ida.K skrev: Jag upplever själv inte att jag bedrivit något "intrång" eller "aktivt missionerande" här på Surfsverige. Jag har ju inte ens haft nått konto När det gäller "ni kristna" i allmänhet så kan jag inte svara för vad alla världens 2 miljarder kristna sysslar med.
Om du irriterar dig på en tråd som många verkar tycka är Surfsveriges intressantaste och hetaste på länge (om man ser på antal inlägg och hittar) är det väl bara att sluta läsa. Förlåt om jag verkar hård, men det är väl ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet?
Är de inte ett enklare sätt att du säljer din jesusprodukt på nåt annat vis än att spamma ett forum för SURFING?
KJ du är omöjligt helt befriade av ett seriöst självinsikt ang dina inlägg men därimot ett ärlig erkännande vore på plats. Låt din sambo läsa igenom dina inlägg och komma med kommentarer. Tror nog hon i ärlighetens namn blir tvungen att ta parti till min fördel i denna aspekten av discutionen.
Nu lugnar ni er lite. Jag upprepar:
"Religion is like a penis. It's fine to have one and it's fine to be proud of it, but please don't whip it out in public and start waving it around... and PLEASE don't try to shove it down my child's throat."
Gazzer skrev: KJ du är omöjligt helt befriade av ett seriöst självinsikt ang dina inlägg men därimot ett ärlig erkännande vore på plats. Låt din sambo läsa igenom dina inlägg och komma med kommentarer. Tror nog hon i ärlighetens namn blir tvungen att ta parti till min fördel i denna aspekten av discutionen.
Jag anser att både han och du har blivit påverkad av varandras inläggspåhopp , så nu kan ni fortsätta diskussionen, jag tycker den är intressant.
didine: Nu lugnar ni er lite. Jag upprepar:
"Religion is like a penis. It's fine to have one and it's fine to be proud of it, but please don't whip it out in public and start waving it around... and PLEASE don't try to shove it down my child's throat."
Är din åsikt den som alla bör ändra till? Trodde vi utövade demokrati här. Tror vi måste först rösta om saken haha.
jocke 3.0:
Langojärerna kommer att ta den där Karljohaneklund
De där Langojärerna är hemska jag kommer ihåg att tvn visade den filmen av denna livssyn för mig när jag var liten, jag fick till och med mardrömmar på natten om dessa Langojärer . Bara för att du tagit upp begreppet igen påminns jag om mina obehagliga känslor som barn. Langojärerna vill ingen möta igen.
jag har en snabb fråga till "ni KRIStna" och då kanske speciellt surfprellen kan svara:
varför är gamla testamentet med i bibeln när ni ändå inte står för dess budskap?
jämt när man påpekar absurditeter i GT så säger krista bara att den inte gäller... va e grejen med att ha med den överhuvudtaget i så fall?
Kul! Och så har det tagit fart igen =)
Jo Gazzer jag kan medge att jag har skruvat till tonen lite i mina inlägg.
Men nu när jag har läst din och minna inlägg, så måste jag säga att jag leder på ursäkts fronten. Dess utom så har du bra många härliga inlägg på första sidan som du måste ha förträngt, =D där är du alt annat en varm i din framtoning =D
Jag tror att det kan vara så att det kanske helt enkelt kan kännas lite jobbigt för dig att det finns folk som orkar käfta emot =)
/k
Till Mossan
Gamla testamentet är en slags historia som bevisar att det som beskrivs i nya testamentet är nödvändigt att ta till sig. Om inte hade alla kristna varit judar. De kristna har ju Jesus som förebild i hans sätt att kommunicera och leva sitt liv gentemot andra, tyvärr är det många av de kristna som har svårigheter med detta. Jesus var ju väldigt radikal i sitt sätt och var van med att andra tänkte annorlunda än honom. Ändå hade han känsla för diskussioner och fick t.o.m folk att skapa en religion kring hans lära fastän det var detta som han var emot rent praktiskt. Han ifrågasatte ju sånt hela tiden därför som han blev korsfäst av judarna. Kristenheten handlar mer om en relation till Gud men många vill göra det till en religion med vissa regler hit o dit.
Jag kan dock inte komma med några exakta källor då jag bara pratar från minnet och egna åsikter. Kristna har oftast många olika synvinklar på denna fråga om vad som borde vara med i Bibeln.
Vad märkligt att du kände dig så påhoppad Gazzer när du inte har varit fördömande alls
Maken min får sköta diskuterandet här bäst han vill, och jag blandar mig inte i vad han sagt och inte sagt. Däremot tror jag att jag kastar in handduken och håller mig borta från den här tråden. Känner att det blir för svamligt och tjaffsigt. Dessutom tar det en herrans massa tid att skriva...
Vill man kontakta mig kan man göra som flera andra (som tyckt forumet här är lite oseriöst) och maila.
Mossan: Jag tror på Gamla testamentet, men att det får sin förklaring och tolkning genom nya testamentet.
karljohan eklund skrev: Kul! Och så har det tagit fart igen =)
Jo Gazzer jag kan medge att jag har skruvat till tonen lite i mina inlägg.
Men nu när jag har läst din och minna inlägg, så måste jag säga att jag leder på ursäkts fronten. Dess utom så har du bra många härliga inlägg på första sidan som du måste ha förträngt, =D där är du alt annat en varm i din framtoning =D
Jag tror att det kan vara så att det kanske helt enkelt kan kännas lite jobbigt för dig att det finns folk som orkar käfta emot =)
/k
Så det ok att typ: "you're a asshole ... oh, sorry" hahahah!! Låt blir i första hand för det som slipprar ut - den är borta och lever sitt eget liv. Grow up dude!!
Nej, det INTE jobbit alls! Men det klart att ett så pass sjukligt beteende som Jesus dog för dina synder känns mycket märkligt att diskutera med vad som bor vara tänkande, vuxna människor. Otroligt svårt att i den paradoxen ta dig .bl. andra på alvar. Därför - nej du proviserar inte mig eller stör mitt ställningtagande men nog känner man en viss nedstämdehet när inte resonamang funkar som samtal. Ett löjligt example från ett par timmar sedan. Jag var på tidningskiosken och handlade en Cap&Design. De hade satt upp en stor affiscsh. "GRATIS TILL VINNAREN AV 1,2 miljoner kronor. Lotten köptes i denna butik!!" Efter som Gazzer gillar att vända och vrida på allt under himel och jird så frågade jag expediten varför de satt upp affischen. Hon svarade att då köper folk mera lotter här. Vänta nu lite tänkte jag och sa till henne. Men rent statistiskt skulle det egentligen innebär att det var MINDRE chance att just den här butiken drog hem en liknande vinst inom kort. DET vore otroligt om det skulle inträffa. Alltså folk tänker helt enkelt INTE efter. De har en förhoppning MEN analysera INTE eller lägger nån krisitkt tankar till verkligheten. Religon i ett nötskal!!!!!
karljohan eklund skrev: Gazzer 1:
Nu förstår jag i sak vad du menar men tycker kanske inte att det ligger så mycket i dina påståenden.
Flertalet av mina tidigare inlägg får stå som svar från min sida sett.
ErikG:
Vad intressant att du känner dig påhoppad med mission. Själv tycker jag mest att vi har diskuterat tro i rätt så allmänna begrepp.
Om du känner dig provocerad så skulle jag råda dig att antingen sluta följa denna tråd, eller att kanske bjuda lite mer på Dina egna tankar.
Jag tror säkert att du sitter inne på lite spännande grublerier att filosofera kring =)
Gazzer 2: Så spännande att du tycker jag varit nedlåtande. Om du räknar mina nedlåtande inlägg som inte följts av en eventuell ursäkt, så räknar jag dina =)
/helsalig
Vet du vad KJE om det inte är att missionera när man lägger ut länkar till videos med adventspredikningar (på ett forum för SURFING!!!) vad är det då????
Ja jag vänder mig emot att man försöker sälja kristendom på ett forum som handlar om surfing!
Tycker du att det är märkligt?
Vad vill du se härnäst här?
Nån som står och predikar om hur mycket vi behöver en ny toyota, volvo, pripps blå?
Jag ser ingen större skillnad på reklam för varken det ena eller det andra eller konserverad jesus på burk.
Kom igen om ni har nåt surfrelaterat tack!
ErikG skrev: Vet du vad KJE om det inte är att missionera när man lägger ut länkar till videos med adventspredikningar (på ett forum för SURFING!!!) vad är det då????
Ja jag vänder mig emot att man försöker sälja kristendom på ett forum som handlar om surfing!
Nån som står och predikar om hur mycket vi behöver en ny toyota, volvo, pripps blå?
Jag ser ingen större skillnad på reklam för varken det ena eller det andra eller konserverad jesus på burk.
Jag såg inlägget och såg det som att det var en präst som surfade som var med i TV inte som ett missionerande. Så viss surfrelation hade den. Nu är iofs inte jag rädd eller hatisk mot religion utan mer intresserad av fenomenet.
Jag tror att om vi hade haft en surfande konstnär som skulle vara med på Kobra eller liknande kulturprogram och prata om sin konst och visa sin surfbräda i köket skulle tonen ha varit en helt annan. Då hade det säker hörts mer positiva röster. Tycker själv att en sådan tråd också skulle vara intressant om den kom upp.
Om man nu känner så starkt mot religion och andlighet är det ju bara att inte läsa tråden. Jag tycker det har varit en intressant tråd att läsa och gett mig en blogg (Präst-Ida) att följa.
Per skrev: ErikG skrev: Vet du vad KJE om det inte är att missionera när man lägger ut länkar till videos med adventspredikningar (på ett forum för SURFING!!!) vad är det då????
Jag såg inlägget och såg det som att det var en präst som surfade som var med i TV inte som ett missionerande. Så viss surfrelation hade den. Nu är iofs inte jag rädd eller hatisk mot religion utan mer intresserad av fenomenet.
Jag tror att om vi hade haft en surfande konstnär som skulle vara med på Kobra eller liknande kulturprogram och prata om sin konst och visa sin surfbräda i köket skulle tonen ha varit en helt annan. Då hade det säker hörts mer positiva röster. Tycker själv att en sådan tråd också skulle vara intressant om den kom upp.
Om man nu känner så starkt mot religion och andlighet är det ju bara att inte läsa tråden. Jag tycker det har varit en intressant tråd att läsa och gett mig en blogg (Präst-Ida) att följa.
/Per
Ja tidigare har forumtrådar postas när surfare varit med i mat-tvprogram samt musiktvprogram, de har självklart även då säljt ut sig själva och surfingen som identitet eftersom att de nämnt att de surfar som intresse fastän de hållt på med något annat på tvinslaget.
Alla som kommersialiserar sig själva eller surfingen borde kanske köpa en annons här på surfsverige först så att de som inte vill provoceras kan välja om de ska klicka eller inte. Denna forumtrådsrubrik var dock inte så vilseledande för första inlägget, men den som vill läsa alla forumtrådar på ett surfforum har självklart inget val.
Det är viktig att man diskutera om det finns sanningen. Om man tror att man har hittat sanningen så dela det med andra människor. Men gör det med kärlek. Andra människor behöver inte att lyssna.
Logik och att använda hjärnan är främmande konsept för religösa. Ge mig ett enda liten "sanning" som härstammar från bibeln, gud eller intelligent design att göra och jag kan tänka mig ändra inställning. Här är fakta: 99% av biologi som har funnits på jorden är nu borta genom utslagning (evolution) Låter det som en gud varit med? Avstånd och tid i universum placerar oss människor i en oänligt infintesamel position (obegriplig liten del av en fraktion av dessa genomfört med tid och avtånden .. du måsta TÄNKA för att grepa nånting av detta ..... www.wired.com/wiredscience/2011/12/universe-size/ ). Att vetensapen inte är "färdig" eller har alla svar där religion är färdig och har alla svar visar enbart klart och tydlig vilken man kan förlita sig på. I en enda gram av matjord t.ex. finns många tusen hittintills oupptäckta läs icke namngivna organismer - det betyder INTE att vi inte vet vad är mikrorganism är ... vetenskapen söker och omvärderar - vilket är en poäng i det hela .. religöra menar ibland att vetenskap gör misstag och "tar tillbaka" sanningar - det stämmer altså inte. Konstig att alla dessa fantastiska berättelser som inspireras av gud slutade för typ 2,000 år sedan och sen dess har ni religösa krigat angående hur och vem vet mest och bäst ... Vi kommer aldrig att möta några andra tänkande varleser från andra delar av universum. Vi kommer att dö precis som jorden kommer att dö slutgiltigen när solen exploderar och steker solsystemt till kolrester. Unisersum accelererar under en oehört expansion. Hur DET slutar eller börjar om eller vad det nu kommer att hända är fullständig oväsentlig ... mänsklighten är vid den tidpunkten för unimaginable länge sedan utdöd och reduserat stjärnstoff. Det är faktum och sanning. (Drömmer, fantasier och förhoppning till trots) Vi människor agerar knappast som en produkt av en kärleksfullt skapare. Religösa har inte bättre betyg - (fakta angående misshandel, våldsbrott, självmord och pedofili visar att det är faktiskt tvärtom!!) än vi som inta anamat gammalt skåpmat från några egocentriska fårahedar som skänkat allt annat är näringsrikt underlag till eftervärlden. Det är sanning. Om man tors lämna tanken att Du, människa ÄR ensam, att du kommer att DÖ punkt slut och good bye, finito och you have just surft your last wave dude - då få livet en mening LÅNGT utöver den som dessa löjliga stories kommer någonsin att ge dig. Världen och livet i den är så mycket mer! Och den finns där ute att upptäcka beundra och begrunda. VGA de nästa tankar du får i huvudet är början på den resa!! //Gaz (KarlJohan kommer att fråga mig vad FAAAN menar du eller kan jag bena upp mina ebegripligheter med det är relgion som är obegriplig att folk tror på det)
Gazzer skrev: Att vetenskapen inte är "färdig" eller har alla svar där religion är färdig och har alla svar visar enbart klart och tydlig vilken man kan förlita sig på.
Vi kommer aldrig att möta några andra tänkande varelser från andra delar av universum. Vi kommer att dö precis som jorden kommer att dö slutgiltigen när solen exploderar och steker solsystemt till kolrester. Unisersum accelererar under en oehört expansion. Hur DET slutar eller börjar om eller vad det nu kommer att hända är fullständig oväsentlig ... mänsklighten är vid den tidpunkten för unimaginable länge sedan utdöd och reduserat stjärnstoff. Det är faktum och sanning.
Vilket som blir universums slutliga öde går att spekulera om i det oändliga.
Vad anser du Gazzer om denna teori där universom kommer att sluta som en isglass? Du nämner ovanför att du tror att jorden brinner upp.
Du missar (avsiktligt eller oavsiktligt .. med dig vet man inte eftersom du missar så pass mycket man kan verkligen undrar..) hela poängen - the point is we are ALL gunna DIE!!!!! punktslutfinitonomoresurfingnothingziltchandfuckoff So honor the billions of life forms their billions of births and deaths it took to get you here right now. And stop with the silly asshole spirit in the sky bullshit bcuz you only get ONE chance and this is IT!
Gazzer skrev: Du missar (avsiktligt eller oavsiktligt .. med dig vet man inte eftersom du missar så pass mycket man kan verkligen undrar..) hela poängen - the point is we are ALL gunna DIE!!!!! punktslutfinitonomoresurfingnothingziltchandfuckoff So honor the billions of life forms their billions of births and deaths it took to get you here right now. And stop with the silly asshole spirit in the sky bullshit bcuz you only get ONE chance and this is IT!
Letade inte efter din poäng som du skrivit om utan ville bara ha din åsikt om den dära vetenskapliga teorin, måste ju passa på nu när jag är i livet.
Oj oj oj! Vilka diskussioner det blir när religion dyker upp som samtalsämne, väljer att hålla mina åsikter för mig själv....men den video är väldigt rolig ändå
Gazzer skrev: KJ du är omöjligt helt befriade av ett seriöst självinsikt ang dina inlägg men därimot ett ärlig erkännande vore på plats. Låt din sambo läsa igenom dina inlägg och komma med kommentarer. Tror nog hon i ärlighetens namn blir tvungen att ta parti till min fördel i denna aspekten av discutionen.
Gazzer skrev: Logik och att använda hjärnan är främmande konsept för religösa. Ge mig ett enda liten "sanning" som härstammar från bibeln, gud eller intelligent design att göra och jag kan tänka mig ändra inställning. Här är fakta: 99% av biologi som har funnits på jorden är nu borta genom utslagning (evolution) Låter det som en gud varit med? Avstånd och tid i universum placerar oss människor i en oänligt infintesamel position (obegriplig liten del av en fraktion av dessa genomfört med tid och avtånden .. du måsta TÄNKA för att grepa nånting av detta ..... www.wired.com/wiredscience/2011/12/universe-size/ ). Att vetensapen inte är "färdig" eller har alla svar där religion är färdig och har alla svar visar enbart klart och tydlig vilken man kan förlita sig på. I en enda gram av matjord t.ex. finns många tusen hittintills oupptäckta läs icke namngivna organismer - det betyder INTE att vi inte vet vad är mikrorganism är ... vetenskapen söker och omvärderar - vilket är en poäng i det hela .. religöra menar ibland att vetenskap gör misstag och "tar tillbaka" sanningar - det stämmer altså inte. Konstig att alla dessa fantastiska berättelser som inspireras av gud slutade för typ 2,000 år sedan och sen dess har ni religösa krigat angående hur och vem vet mest och bäst ... Vi kommer aldrig att möta några andra tänkande varleser från andra delar av universum. Vi kommer att dö precis som jorden kommer att dö slutgiltigen när solen exploderar och steker solsystemt till kolrester. Unisersum accelererar under en oehört expansion. Hur DET slutar eller börjar om eller vad det nu kommer att hända är fullständig oväsentlig ... mänsklighten är vid den tidpunkten för unimaginable länge sedan utdöd och reduserat stjärnstoff. Det är faktum och sanning. (Drömmer, fantasier och förhoppning till trots) Vi människor agerar knappast som en produkt av en kärleksfullt skapare. Religösa har inte bättre betyg - (fakta angående misshandel, våldsbrott, självmord och pedofili visar att det är faktiskt tvärtom!!) än vi som inta anamat gammalt skåpmat från några egocentriska fårahedar som skänkat allt annat är näringsrikt underlag till eftervärlden. Det är sanning. Om man tors lämna tanken att Du, människa ÄR ensam, att du kommer att DÖ punkt slut och good bye, finito och you have just surft your last wave dude - då få livet en mening LÅNGT utöver den som dessa löjliga stories kommer någonsin att ge dig. Världen och livet i den är så mycket mer! Och den finns där ute att upptäcka beundra och begrunda. VGA de nästa tankar du får i huvudet är början på den resa!! //Gaz (KarlJohan kommer att fråga mig vad FAAAN menar du eller kan jag bena upp mina ebegripligheter med det är relgion som är obegriplig att folk tror på det)
Gazzer skrev: Det finns ett klar samband mellan religösa samhällen och lägre IQ nivåer jämfört med samhällen med mindre dogmatiska kulturhistoriskaytringar.
Gazzer: Menar du verkligen det? Eller är det bara en provokation?
Billy the kid: Kul att du hittat hit. Jag syftade till ett inlägg sam postades in lite tidigare, men det greppade du säkert
karljohan eklund skrev: Gazzer skrev: Det finns ett klar samband mellan religösa samhällen och lägre IQ nivåer jämfört med samhällen med mindre dogmatiska kulturhistoriskaytringar.
Gazzer: Menar du verkligen det? Eller är det bara en provokation?
/karljohan
Det är idag ett vädertagit fenomen där det socialutveckligen avspeglar sig i flera för oss människor livsvikiga moment. Även kvinnorättigheter och demokrati varit negativt påverkad av religion och influerat levnadsvilkoren negativt. IQ är inte ett statiskt tillstånd utan påverkas att näringtillförsel, utbildning och medvetenhet, moral och hälsotillstånd b.la. Religion hindrar även aktivt utveckling på de flesta vad vi kan kalla samhällsuppbygnadsprosseser. Det t.o.m. så att just nu kan jag inte komma på ett enda aspekt på samhället där religion haft eller kunde även möjligen ha ett posativt påverkan. Några example du kommer på KJ?
Det du pratar om är fundamentalism, kristen eller muslimsk spelar ingen roll.
Så fort ett folk blir kuvat under något som anser sig vara suprimt kollapsar systemet inifrån. Vi har sett det under hela historien, det tar tid men för eller senare dör även en elefant.
Det senaste exemplet på detta är den Islamskvåren som svept över värden det gångna året.
Om jag säger Europa! =)
Vi har i ett gäng med hundra år varit ledande inom sjukvård, infrastruktur, utbildning och så vidare.
Så vitt jag vet är fortfarande en extremt stor del av innevånarna i Europa bärare av en tro.
Du glömmer fortfarande att Sverige har 6 miljoner kyrkotillhöriga, i bara Svenska kyrkan.
Går vi längre bak i tiden så kan vi helt enkelt bara boka av en efter en.
Tidiga Kina Sjukt väl utvecklat. Tidiga Egypten. Aztekerna. Rom. Tidiga Grekland. Och så vidare.
Jag är helt för att va människa ska få välja och tycka som man vill, det fria ordet och alt sånt där som vi redan har gått in på. Men om du får för dig att dina åsikter är nån form av globalt mainstream tänk så tycker jag att du ska fundera ett varv till.
Ha ha!
Du är ju helt underbar KJ.
Har du över huvud taget läst och försökt ta in ett enda inlägg som gjorts på den här tråden. Eller är du för upptagen med att skriva dina egna inlägg.
I am only hostile when a religion
1) Encourages people to disbelieve scientific evidence
2)Encourages violence
3) Teaches specific salvation (as in if you don't believe what they believe you go to hell). Unfortunately much of Christian populations fits one or all of these criteria.