Facebook data

1
Australiens öst-kust
#98483 Australiens öst-kust 13 år, 5 månader sen Stoke: 0

wessborg
graphgraph

Tjenare allesammans! Första inlägget äntligen....känns skönt att bli av med oskulden...

Jag har bott i Melbourne, Australien i 6månader. Under denna tiden har jag blivit helt såld på surfing och har mer eller mindre surfat 2 gånger i veckan under hela perioden.

Nu är det dock dags för mig och några polare att semestra lite. Så planen är att bila upp Australiens öst-kust (1månad). Mitt huvudmål med detta är ju självklart att surfa på så många bra ställen som möjligt när vi tar oss upp kusten. Därför jag vänder mig till er här bl.a.

Finns det några städer/stränder man bara inte få missa när man nu ska bila hela öst-kusten?

Cheers

Logga in för att svara
#98487 Svar: Australiens öst-kust 13 år, 5 månader sen Stoke: 8

kapten
graphgraph

Har surfat Sydney-Byron ett 10 tal gånger och kan rekomendera några ställen på den sträckan. Gå in på närmaste surf shop och köp en wavefinder bok där du hittar mer detalierad info om bryt. Här är 3 bra områden norr om Sydney, börjar söder ifrån:

Seal Rocks - Forster, en 3 mil stäcka med många bra bryt som funkar i alla swall wind riktningar.
Point Plummer (speicellt Plummer back beach)
Yamba

Söder om Sydney finns det tokigt många bra ställen men kan dom inte så där får någon annan fylla in.

Det är letandet som är halva lyckan med en bra surf så kolla prognoserna och stick ut och leta.

Lycka till.

Logga in för att svara
#98549 Svar: Australiens öst-kust 13 år, 5 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

låter grymt kul wessborg!
Jag o en polare gjorde precis samma sak för typ ett halvår sen fast från byron bay till melbourne...så andra hållet!
Mkt. bra surf utöver hela sträckan med hundratals episka platser.
Ett bra hjälpmedel är att köpa ett av alla små surf"lexikon" över australien. som Wavefider säljer. kolla i surfshop eller fråga era aussiekompisarom de har en. Litet bra häfte med relevenat info om många bryt utmed vägen. Annars generellt sett så kan ju alla bryt vara dåliga eller bra på olika dagar så kommer ni till nåt som gunkar så stressa inte iväg till nästa utan stanna tills ni tröttnar men några ställen som jag minns spec. är:

Självklara Bells Beach utanför Melbourne, mot torquetrakten, ganska mkt crowd men grymt bra surf..är det för gnarly med crowd och stort swell så sitt bara o se o njut, 2 st. 3-400 m långa vänster och höger bryt när det funkar

Durrah Beach. Lång strand med beachbreak, peakar av olika kvalite, både höger o vänster. Väldigt lite crowd trots Australia Day som var i annalkande och fina vågor helt för oss själva. Vi bodde långt ute i bushen utanför södra durras i en bushcamping som var rätt häftig och gratis om jag minns det rätt

sen norrut innan sussex inlet och jervis bay har ni en hel del bra spots som är värda att spana in så ta lite extra tid på er i det området då det fortfarande(innan Sydney och woolongong) kommer vara förhållandevis riktigt lite folk ute i lineup..Men framförallt åk över på jervis bay och kolla runt lite av de legendariska surfspotsen de har där, framförallt Black rock och aussiepipe, (Wavefonder nästan ett måste för o hitta här) o kolla förhållandena på MSW innan ni åker äver här...kan bli en hel dag i onödan annars..

Sen nästa stora stopp vi hade norrut var 7Mile beach, innanGerroa. Riktigt fina beachbreaks, kristallklart vatten och trots mkt crowd, väldigt utspritt så ni kan garanterat hitta ett eget peak o sitta o mysa på=) Spec. eftersom ni är ute i god tid innan jul o semester. Norra änden på stranden har plattare vatten och mera blåsigt så mkt vindsurfare i den änden. Parkera nånstans i mitten och leta upp eran egen favvospot.

Sen har ni wollongong med bra surf och ett av de sista stoppen innan sydney kommer och ett svart håll kommer uppträda i eran surfresa, Planera in 4 timmar på att köra runt sydney och kör absolut inte in där om ni inte är supersugna på mera storstadsliv och trängsel i lineup..

efter sydney några mil söder om newcastle norrut kommer mitt personliga favoritbryt på den här trippen: Norah Point, eller Norah Head. ca 300 m långt vänsterbryt över rev på sandbotten. om man orkar paddla hela vägen ut och tjata lite med alla longboardgubbar kan man efter mkt strävsam väntan få en riktigt lång vänster hela vägen in till stranden, annars hoppa bara på på vägen och jobba dej ut igen, behöver lite spec. swell o vind för att funka så kolla återigen i MSW eller eran wavefinder. Kör på pacific highway och inte highway1 för att hitta till bryten på denna sträckan och dessutom få en trevöigare körning.

Sen precis norr om Newcastle Anna Bay. Eller snarare typ några mil norr om newcastle för stranden är så lång har ni norra änden på stranden. Har en öken utmed stranden så om ni ser kameler skutta runt är ni på rätt väg. Blev strandade här i en vecka då vi väntade på bilreparation och blev helt kära i stället. en strand med otroligt många peakar. dock säkrast och bäst i norra änden då det finns livräddare här och även toaletter osv. Ca. dubbelgubbe supercleana bryt när vi kom hit och Localsen sa att det var bästa på länge, rätt kallt i vattnen men värt den långa paddelturen om man bara kom ut till brytet. Offshore i Nordliga vindar här..kolla även one mile becah precis runt hörnet. Vi bodde precis mellan stora vägen till anna bay och öken i en ledningsgata där de kärde sand o stora lastbilskaravaner..men slapp bli tillsagda och kunde njuta av frukost och soluppgång vid havet.

Boomerang beach..!! stort beachbreak, kan hantera rätt stort swell. lite folk o sköna locals. Naturcamoing några km norrut.

Många bryt på vägen härefter osm yamba crescent head coffs harbour området osv. bara åk ner till närmsta strand o kolla

Absoluta måsten innan ni når byron bay o all crowd är
Evans head, utmed stor sluttning spring ner o ut på stenarna, lååångt höger point med barrels i rätt swell i storlek. Episk surf och här börjar vattnet bli varmare så på med springsuits eller shorts om ni inte redan har det.
sen Broken head ca 15 min söder om byron bay: Vackert höger pointbreak i nationalpark, lätt tillgängligt genom en kort avstickare från huvudvägen. Även strand med en del surfare när det fungerar men paddla ut i högra hörnet och ta er runt för grym surf upplevelse..Skyddat från sydöstliga vindar så om allt är utblåst i bryron bay o tallow beach kan dett a fungera..

Just pray to huey and surfs up!

Ändrat av blackpoint
Logga in för att svara
#98552 Svar: Australiens öst-kust 13 år, 5 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

there's heaps more in between all of that stuff he wrote above mate...just drive with a map and get to the beach that faces the right way when the swell hits from the right direction..you'll learn soon enuff ...oz is a wave paradise! search,find, and enjoy!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!