Har bott där 5 månader så har en del info. Norra sidan har väl som regel bäst surf men också sämst väder, om det nu är sol du är ute efter. På södra halvan har du nästan alltid någon form av surf kring Playa de Las Americas, gångavstånd mellan 5 olika bryt. Dock är denna sidan väldigt "turistig" vilket man kanske kan överleva i 2 veckor om det är surfet som prioriteras. Boende tycker jag var lättast att hitta via diverse engelska bostadsförmedlare, googla och du kommer hitta massor! Fråga gärna om det är något annat du undrar över
Detta uppskattas høgt ska ni veta. Vi e 6-7 polare nu och har hittat ett hus nere vid stranden på Las Americas. 2 veckor før 16000 læt otroligt billigt så den bokar vi sækert, riktigt schysst om d va så næra till bryten dær ifrån. Mest revbryt elr ?
Vågorna är absolut bäst tidigt på morgonen. Dom blåser oftast sönder på eftermiddagen. Den som är ute och festar med alla stupfulla och feta britter missar mycket surfing.
Det finns en hel del uppstickande lavastenar som är bra att ha koll på innan man ger sig ut. Syns bra vid lågvatten. Räkna med en del skrapsår. Vågorna går in långt. Det gäller att vika av vågen i tid. Revskor rekommenderas varmt.
Ovanstående gäller vågorna inne i Americas. 3-4 bryt ligger precis bredvid varandra inom någon km.
var i puerto dela cruz för några år sedan. hyrde bil ock åkte runt för att hitta vågor. kan varmt rekomendera Bajamar, vi var där i februari, då rullade det in riktigt fina vänstrar, världsklass. parkera inte där stigen går ner:) om det är lite mindre, så är Socoro bra, när vi var där bled det ganska tungt, stark rip. Man kan lägga många timmar i bil när man försöker ta sig ner till vattnet, bara stup överalt, man ska även gå försigtigt på stigarna ner till vattnet, eftersom väldigt många verkar gilla att bajsa på/vid stigen. Teneriffa, fribajsarnas hemvist.
Puerto De La Cruz är ett klassiskt gayfäste (jag gör inga kopplingar till friluftsbajsandet som beskrivs eftersom fribajsande verkar förekomma även vid Torö m fl ställen. Kanske en del av surfkulturen?).
Jag körde med 3´2 och tyckte det räckte (i feb-april) och då är jag rejält frusen. Hatar revskor och klarade mig fint utan, gäller bara att inte trampa ner i hålen där sjöborrarna finns!
Läste tråden och blev också lite nyfiken. Någon som kan rekommendera något ställe likt El Cotillo på Fuerte? Ett lite lagom sömnigt ställe, nära till bra surf och långt från Kalles kaviar, dygnsgamla kvällstidningar där man kan häckla i några veckor?
Någon som har varit på grannöarna El Hierro och La Gomera förresten?
Hittade detta klipp:
Man verkar inte kunna klaga på crowden i alla fall!
Jag åker ner på söndag och stannar en vecka. Kommer bo nere i söder och ha bil. Vilket av breaken i las americas är lättast att surfa med tanke på grunda rev och locals? Andra spots som kan rekommenderas inom 30-40 min med bil?
Håll dig till brytet som ligger bredvid Spanska vänstern. Bryter både höger och vänster mest mellanduktiga surfare där inte så localiserat heller. Tidiga mornar är bra att köra då spanjorerna inte gillar att gå upp tidigt.
Som "Surfer" säger så är brytet brevid spanska vänstern relativt snäll, kan vara lite trassligt att ta sig i/ur på high tide om det är större men har man lite koll brukar det gå fint. El Conquistador som ligger bredvid la Derecha är också ett alternativ men passa dig för den stora stenen som ligger mitt smeten och som poppar upp på mid-low tide.
Har inte hittat ngn annan bra sida men brukar kolla www.laterrazzadelmare.com/es/webcam.html för att iaf få ett hum om hur mkt det blåser, vilket jag tycker är det som oftast förstör vågorna i Las americas men även se om det blir ngra vågor vid vågbrytaren vilket isf brukar tyda på att det även bryter längre bort vid surfspotsen.
Hola, åker ner till Fanabe invid Las Americas 29jan-5feb. Är det ngn annan som ska ner då? Som ensam surfare (nåja...) på resan lutar det mot brytet invid spanska vänstern och Conquistador efter tipsen ovan. Ska gå en kurs med jobbet där nere men hoppas på att ha lite tid över i svinottan och under siestan. Kommer antagligen hyra bil men inte ta med bräda. Någon på forumet som har tips om ngn bra uthyrare?
Sen blir det eventuellt ngn utflykt till Bajamar, är det uppenbart var brytet är när man kommer dit? (kan tänka mig att det som gäller för mig är brytet som i stormrider kallas el callado, alltså en hyfsat snäll våg)
Tack för lånet av tråden!
/Pontus
Jepp! Det är på La Gomera. Morsan har bott där några vintrar och då har jag passat på. Jag har ändå upplevt den spoten som halvbra. Som du kan se så stänger den gärna från båda håll mot mitten och det bryter oftast inte förrän väldigt långt in. Det är inte mjuk sandstrand heller utan rullsten, så... MEN har alltid varit helt solo på vattnet där Jäkligt fräckt ställa dit dom åker efter surfet i a f! Castillo typ... Surrealistiskt på något sätt.
Försökte lägga in en bild där jag surfar med snöklädda Teide i bakgrunden men funkar ju fn aldrig enkelt med foton på den här sidan:-( Juttz skrev: Läste tråden och blev också lite nyfiken. Någon som kan rekommendera något ställe likt El Cotillo på Fuerte? Ett lite lagom sömnigt ställe, nära till bra surf och långt från Kalles kaviar, dygnsgamla kvällstidningar där man kan häckla i några veckor?
Någon som har varit på grannöarna El Hierro och La Gomera förresten?
Hittade detta klipp:
Man verkar inte kunna klaga på crowden i alla fall!