Facebook data

1
Surf-glasögon?
#98029 Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Någon som har kass syn och alltid tyckt det varit jobbigt och surfa just pga det?

Själv har jag -4,5 och en en hel del astigmatism.
Har provat att surfa utan glasögon, men ser då bara hjälpligt när det är bra ljus, men sol och surf samtidigt i Sverige är det ju inte alltid.
Har provat hårda linser, men de poppade ur ögonen alltför lätt.
Sedan kom mjuka månadslinser och till slut dagslinser. De större fungerade bäst, men trots det spolas de ur ögonen om jag tittar under vattnet eller tubar på Torö.

Köpte i somras simglasögon Speedo med synkorrigering för endast 299 kr inkl frakt och fick en helt ny syn i simhallar där linser känns ofräscha att använda. Men de har lite för litet synfält för surfing känns det som.

Kikar nu på att köpa Barz Optics för 270 AUS Dollar = ca 1800 kr + frakt och antagligen tull och moms.
www.barzoptics.com/prescription-afras

Någon som provat dessa eller någon annan variant?

Logga in för att svara
#98032 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Har -3.75, kor med en dags linser.

1. Titta inte nar du duckdivar

2. Tubar pa toro - hur menar du nu?

Korde en gang med simglasogon nar det var typ 20m/s offshore. funkar kasst - immar o dyl.
Plus du kommer se ut som en koooooooooook

Logga in för att svara
#98033 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 2

teodorH
graphgraph

Kör också linser (-3,5, astigamtism osv.), lite surt när en spolas ut så jag blundar riktigt mycket. Också mycket nyfiken på de där glasögonen..

Logga in för att svara
#98035 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Bli jedi och kör på känsla

Logga in för att svara
#98036 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Jag har haft linser i 10 år och aldrig tappat en lins fast jag surfar och spelat vattenpolo med dom.. hur fan lyckas du? =O =P

Operera ögonen.. gjorde det i våras och det är awesome! slipper allt skit och ser bättre än med glasögon.. KING!

Logga in för att svara
#98037 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

1. Jag vill titta när jag duckdivar. Tittar aldrig med linser som sagt.

2. Det gäller inte bara Torö, men flera bra dagar i Sverige och utomlands har blivit förstörda av att jag tappat linsen i ena ögat. Torö har nice tuber ibland

3. Ser gärna ut som en kuk om det retar någon

Andiss skrev:
Har -3.75, kor med en dags linser.

1. Titta inte nar du duckdivar

2. Tubar pa toro - hur menar du nu?

Korde en gang med simglasogon nar det var typ 20m/s offshore. funkar kasst - immar o dyl.
Plus du kommer se ut som en koooooooooook

Ändrat av Ants
Logga in för att svara
#98038 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Har surfat i 29 år och tappat många linser och kört med jedi-känsla en massa.

Operera ögonen går inte längre, behöver snart köpa dubbelglasögon så jag kan både se långt och kort. De kan inte operera så tyvärr.

MacBeth skrev:
Jag har haft linser i 10 år och aldrig tappat en lins fast jag surfar och spelat vattenpolo med dom.. hur fan lyckas du? =O =P

Operera ögonen.. gjorde det i våras och det är awesome! slipper allt skit och ser bättre än med glasögon.. KING!

Ändrat av Ants
Logga in för att svara
#98040 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

ska kolla runt en massa forum vad surfare tycker om sådana glasögon.. Undrar lite om det är jobbigt med vatten som skvätter på glasen o hamnar innanför och förvränger synen.. Undrar hur pass de sitter kvar, om det förutom spännet har en säkerhetslina runt halsen också, och hur det fungerar rent praktiskt.

teodorH skrev:
Kör också linser (-3,5, astigamtism osv.), lite surt när en spolas ut så jag blundar riktigt mycket. Också mycket nyfiken på de där glasögonen..

Logga in för att svara
#98041 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Om du vill satsa på simglasögonvarianten borde du kolla in utvecklarna Proteye som tillverkar Proteye Delta rx, simglasögon som kan beställas med din exakta styrka som du behöver.
Säljs bland annat av Sportoptik i Stockholm. Så kolla med dem för exakta detaljfrågor.

Logga in för att svara
#98044 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Som sagt köpte ett par simglasögon med styrka för 299 kr inkl frakt från simbutiken.se. Den modellen såldes med fast styrka på hela och halvstorlekar, så -4,5 fungerade utmärkt för mig. Mycket prisvärt.

Men nu vill jag ju inte surfa med sådana simglasägon då de är för små i synfältet som också sagt. Men otrolig känsla att kunna se i simhallen.

Snackade med Sportoptik någon månad sedan, men ett par "surfglasögon" från dem med styrka skulle sluta på 6000 spänn. Så ett par från Australien för 1800 kr + moms och tull är ju mer spännande!

IST skrev:
Om du vill satsa på simglasögonvarianten borde du kolla in utvecklarna Proteye som tillverkar Proteye Delta rx, simglasögon som kan beställas med din exakta styrka som du behöver.
Säljs bland annat av Sportoptik i Stockholm. Så kolla med dem för exakta detaljfrågor.

Logga in för att svara
#98046 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Det blir ju grymt billigare att kora med linser och ett par bra open water simglasogon.
Risken finns ju alltid att du tappar dinsa surfglasogon. I varsta fall kan du ju kora med slipade dykglasogon. Fast verkar bulkigt...

Kolla Zoggsen eller aquasphersen

www.wiggle.co.uk/swim/glasses-goggles-1/

Logga in för att svara
#98048 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Aha du hade redan snackat med sportoptik, så bra då.
Ja det kan självklart bli dyrare om du går via svensk optiker/återförsäljare av det dära Nederländska märket än glasögonen från Australien. Hoppas att det löser sig!
Ants skrev:
Snackade med Sportoptik någon månad sedan, men ett par "surfglasögon" från dem med styrka skulle sluta på 6000 spänn. Så ett par från Australien för 1800 kr + moms och tull är ju mer spännande!
IST skrev:

Logga in för att svara
#98064 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Hittade även dessa SeaSpecs med styrka för 190 USD + frakt, tull och moms,
www.seaspecs.com/html/specifications.html

Följande skulle passa svensk surf, men även utomlands (en kompromiss):

6. The Sunset Specs use the Black Frame with the Polarized Brown Lenses and are excellent for cloudy, early morning and late afternoon, low light conditions;

9. The Crystal Specs use the Black Frame with non–polarized Clear Lenses and are excellent for very low light conditions, nighttime or in extreme shade when protection from wind and water is desired.

Ändrat av Ants
Logga in för att svara
#98065 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Ändrat av Ants
Logga in för att svara
#98068 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

men vadå dom där håller väl inte tätt?

Logga in för att svara
#98070 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Behöver de det? Jag vet inte, just därför jag frågar och kollar på forum, men ännu inte förstått hur det fungerar med "surfglasögon".. Inbillar mig att det vore jobbigt att ha surfglasögon som sitter tätt. Simglasögon är ju inte det mest komfortabla att bära i några timmar..

Finns en massa bilder på surfare i stora vågor i SeaSpecs webbsida, så de verkar ju fungera och många surfare har gett bra betyg på sidan.

MacBeth skrev:
men vadå dom där håller väl inte tätt?

Ändrat av Ants
Logga in för att svara
#98071 Svar: Surf-glasögon? 13 år, 6 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

jo men jag tänkte det måste ju spolas mot ögonen när du duckdivar i dom där oxå..
känns som att du kan få problem ändå, plus att det känns bökigt med ett par brillor?

jag vet inte, funderar bara så du inte köper nånting i onödan.. fast kanske värt att testa..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!