|
#97720 |
Vinterdräkt. Matuse eller vanlig? 13 år, 7 månader sen |
Stoke: 11 |
Willy
|
Det är dags att pensionera min übervarma Quik-dräkt och investera i en ny.
Jag har funderat lite på att satsa på en Matuse-dräkt (Yamamoto-geoprene eller vad fan de nu kallar det) eller liknande. Men är orolig över slitage.
Alla säger att dräkten är supersmidig och tar inte in så mycket vatten. Men är den hållbar? Jag har läst ett par trådar här i forumet och är nyfiken på er som haft en dräkt i ett par säsonger. Håller de fortarande måttet? Är de lika varma och smidiga som tidigare? Kom med lite plus och minus efter hårt nötande. Berätta även vilka temperaturer/förhållande ni brukar vara ute i. Mycket vind/lite vind. Mycket paddling/lite paddling.
Tack och bock!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97729 |
Svar: Vinterdräkt. Matuse eller vanlig? 13 år, 7 månader sen |
Stoke: 68 |
|
Surfar du i södra eller norra Sverige!??? Om du surfa i norrland finns det ingen dräkt varmar en xcel 6/5/4! varmast och mest hållbara på marknaden! Om du surfar söderut behöver du inte lika mycket värme och kanske Matus eller Rip curl f-bomb eller patagonia osv! Det viktigaste är att dräkten passar din kroppsform perfekt när det är riktigt kallt! Lycka till!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97736 |
Stoke: 3 |
|
I have a Matuse and love it! I used it all last season and it is by far the warmest suit i've used. I don't know the exact temp when I was in the water, but i used it in Feb when the ice was melting and I came out of the water sweating...
The only two problems I can think of when it comes to the suit is that it is quite expensive, and that Matuse can be known as Frankenstein suits. Meaning that the stitching is known to come undone. This was more of an issue when he first started the company a few years back, but now a days he seems to have it fixed. I personally have not had any problems with the stitching. If so, they would fix it for free, no questions asked.
The pros definitely outweigh the cons though. The suit is extremely warm, eco-friendly, comfortable, light, and is dry after only a few hours!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97758 |
Stoke: 45 |
marQs
|
Jag slår åter igen ett slag för c-skin, en dräkt som inte verkar så populär i Sverige dock???
I England är den tydligen "the one" enligt min vän som surfat där länge. Även här i Norge har sågott som alla en c-skin, om inte det så verkar det vara Xcel som gäller.
Jag har en c-skin 654 tjock som jag har använt i snart tre säsonger och den är fortfarande hel på alla sätt utom ett par "rivsår" på insidan i ena benet efter stressiga ombyten, såklart inte lika varm längre men egentligen för varm för dessa dagar nu, 12-14 i vattnet 10-15 i luften.
Den senaste modellen med orange på insidan har jag använt ett par ggr bara på de absolut kallaste dagarna och den höll mig varm go och bekväm upp mot en å en halv två timmar i minus 10 och ca 4 grader i vattnet.
Dem har åtgärdat den något stramande luvan med en som faktiskt är riktigt skön att surfa i, för mig är den lätt att paddla mycket i och smidig när man väl surfar. Och på nåt konstigt sätt är den nästan inte kall att ta på blöt heller, nåt med det orange tydligen. Fick en känsla i början av att den tog in vatten vid hakan när man duckdivade men märkte sen att om jag höll ner huvet var det tvärtom inget vatten in. Den har nåt litet hakskydd oxå som jag vänjde mig vid efter ett par sessions.
Det som sägs i butikerna här om c-skin är att den passar bäst på långa och smala personer men det verkar ju konstigt eftersom den finns i massa olika storlekar.
Jag har bara surfat en gång i en xcel dräkt av tjockaste modellen 2010 upplaga och måste säga att den var tyngre och osmidigare än min 2011 c-skin. Vilken som var varmast kan jag tyvärr inte avgöra. =/
Den kalla nordanvinden är nästan standard här.
Jag hatar att frysa!!!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97765 |
Stoke: -13 |
|
@marQs: Var ligger "key pocketen" på C-skins dräkten? Hur lång och smal är du?
@Alex.Schumacher: where is the key pocket?
I know key pocket question may sound stupid, but its easier to get into the car and get warm without having to take your suit off.....
Anyone wear XL size in Matuse och C-skins and could compare from Oneal Psyc 2? Sucks to buy a winter suit without trying...
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97767 |
|
Haha i know the feeling  The key pocket is by the lower thigh, right above the knee sort of. Its on the outside of the suit so no need to take the suit off before getting toasty in your car.
I don't know about the sizes though in comparison to other suits. I do still have their size chart from when I bought my suit. I can send you some measurements if you'd like...
Or you can take a look here matuse.com/about/product-info/size-scale/
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97768 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har en Matuse i M den sitter som ett ålskinn mao tajt. Jag är 178 lång runt 73 kg mina andra dräkter i M brukar inte sitta så tajt
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97769 |
|
Thanks for the info alex & Erik...think I might try the Matuse in XLT since I am 194cm and weigh in at 95kg...and I surf all year long including winters when its really cold 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97771 |
Stoke: 10 |
Qanik
|
När jag testade Matuse i butik tyckte jag att den var smal över axlarna. Vilket antagligen kommet påverka hur lätt den paddlar. annars verkar de som en grym dräkt. som är lätt att ta av och på. (antagligen eftersom de har tunnare neopren i benen än många andra). Annars verkar de som en grym dräkt. Själv har jag just beställt min 3dje 5mm, XCEL vinterdräkt. XCELen är möjligen lite styvare än andra dräkter i samma mm. Beroende på olika sätt att mäta tjockleken i neprenet. Men de du förlorar i flex vinner du definitivt i värme.
Lycka till med köpet
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97784 |
Willy
|
Jag kommer inte köra vintersurf i södra Sverige. Det blir östkusten eller inlandskusten.
Svårt det här med dräkter. Tröttnade lite på min Quik nu efter ett par år för jag tycker den har stelnat till och är sjukt osmidig. Det kan vara så att jag saknar paddelträning men satan vad det gick trögt att paddla senast jag var ute. Smidighet är nummer 1 just nu! Lite därför jag är sugen på en Matuse.
Ett problem som jag läst till mig om Matuse är att deras tjocklekar inte riktigt stämmer. 6/5/4 t ex är egentligen en 5/4, för 6 mm neoprenet (geoprenet) finns bara i bröstpanel och ryggpanel typ 5 % av våtdräkten. Så dräkterna kan knappast vara så varma som de själva säger. Eller?!??!
Xcel-dräkter är det många som lovordar och de har vunnit priser i många för bästa vinterdräkt, men stelheten är trots allt något som får mig att backa lite.
Men det kanske är så att jag egentligen bör leta efter en dräkt som passar mig så jävla bra som det bara går. Det är lite svårt för mig som är så lång och stilig. 193 cm och just nu 75 kg (men brukar ligga runt 80 kg). När jag letar dräkter bland alla size charts så brukar jag vara för lätt för LT och för kort för MT.
Är det någon som vet hur det ligger till med alla mainstream märken? Rip Curl har sin E3+, O'neill kör med nån SG8, Excel har skickat in bambu i sina, men det är väl inga som använder Yamamoto geoprenet, inte ens i sina mest exklusiva dräkter. Materialet har ändå funnits i några år, är det nån (läs Daniel F) som vet varför??
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97785 |
Whale
|
Menar du verkligen att att du är för kort för MT?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97788 |
Willy
|
Whale skrev:
Menar du verkligen att att du är för kort för MT?
JA! Iaf nu när dräkten inte töjer sig lika mycket som förr...
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97792 |
Stoke: 12 |
Per
|
Xcel tycker inte jag är styv. Bara tjockare. 6.4:an jag har är 5 mm i armarna vilket ger mycket värme över axlarna. Klämde lite påMatusen när jag skulle köpa ny och min erfarenhet var att den var supertunn för sina siffror. Sedan tycker jag inte som så många andra tycker att den är smidig. För sin tjocklek tycker jag den är ganska stel. Mjuk yta men stel i gummit. Så det blev en O'Neill istället. Bra dräkt men Xcelen är varmare!
Nu är ju stel ett relativt begrepp. Alla dräkter är ju supersmidiga nu för tiden.
Nu är ju detta bra vad jag tycker.
Per
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97793 |
marQs
|
Nyckelfickan på 2011 c-skinen sitter på vänster smalben, insida / baksida, under knäet alltså.
186 lång å 70kg, gröna ögon fyllda av hat och kärlek.
Gillar långa promenader och mysiga hemmakvällar, men även hårda slagsmål, stark sprit och svordomar faller mig i smaken.
PM:a för en dejt.
c-skins. . mmmmummm! =)
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97794 |
Stoke: 2 |
|
det här med att dela med sig av vikt och längd har fått min uppmärksamhet. 191 lång 74kg. jag har gått igenom allas size charts, väldigt svårt att hitt nått som är bra. nu har jag en bodyglove 4/3, som sitter bra, MT, men jag har inte hittat några som säljer deras vinterdräkter(med huva) här i sverige. jag har sytt på sånna snoddar som man sätter under hålfoten på mina våtdräkter, för att de inte ska åka över skokanten och släppa in vintervattnet. funkar ganska bra, men man får byta snoddar i bland.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97795 |
Stoke: 1 |
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97800 |
Pati
|
Surfade ett par gånger med matuse 654, materialet känns bra men den kändes inte smidig kring axlarna. Surfade turvis xcel 654 och matusen några dagar med luften ca 0 grader och vattnet kring 7. Dräkterna ungefär lika varma eller matusen i varje fall inte varmare. Matuse har små storlekar som Erik nämnde, jag är 178/72 och har alltid haft storlek M, men matusen kändes onödigt tight. Alla dräkter blir styvare med tiden, brukar räkna med att en bra dräkt håller sig hyfsat smidig och varm 100 surf gånger, sen kan den användas ännu en tid som reservdräkt. Min nya dräkt blev en xcel...
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97813 |
Stoke: 15 |
|
Har Matuse Tumo 5/4/3 den är supersmidig, torkar snabbt (2-3hrs!!) och efter ett år håller ihop som ny, både i sömmar, smidighet etc. Däremot är den tunn som alla påstår, definitivt inte för dagar med mindre än 5 i luften och vattnet, om det blåser. Om det inte blåser, en helt annan story.
Jag har börjat köra MS på RC och Rhino (179/75), förvisso 4/3 men inga problem, däremot tycker jag West t ex är alldeles för trång över axlar i M, har både 4/3 och 6/5/4 av Lotus. Köpte en RC F-bomb 6/5/4 2011 i vintras, supervarm, smidig, lätt att ta av och på, rek. men vet inget om tåligheten på den, än.
Paddlar du mycket, kör vindskyddade spots och inte är frusen, satsa på Matuse, vill du go safe, köp Xxel eller Rip Curl, även om Xcel är ca 500-1000 dyrare, åtminstone i U.K.
Lycka till! 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97821 |
Willy
|
Tack för dialogen boys!
Tillslut hittade jag en RC F-bomb i rätt storlek och till bra pris. Matusen verkar bra men jag tror inte helt på dess förmåga i svenska vintrar/vårar.
Om Daniel F och Erik G skulle ha en "flest våtdräkter vinner"-tävling, vem tror ni skulle vinna??
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97822 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Willy skrev:
Tack för dialogen boys!
Tillslut hittade jag en RC F-bomb i rätt storlek och till bra pris. Matusen verkar bra men jag tror inte helt på dess förmåga i svenska vintrar/vårar.
Om Daniel F och Erik G skulle ha en "flest våtdräkter vinner"-tävling, vem tror ni skulle vinna??
ErikG vinner när det gäller att ha använt flest olika dräkter men tror att han gjort sig av med dem då han inte behövt de dåliga längre, så frågan om han vinner är osäkert.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97827 |
ErikG
|
Daniel och jag surfar troligen mer än er andra pratmakare? Eller?
Jag är frustrerad över att den ultimata våtdräkten inte tillverkas, ibland slår mig tanken att sy ihop min egna modell.
Det finns ju TRE väldigt viktiga variabler när det gäller våtdräkter när det gäller våtisar, flexet i gummit, passformen och sen en design som inte tar in massor med vatten. Dessvärre toppar ingen av tillverkarna alla dessa tre på en gång, vilket är rätt märkligt egentligen.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97830 |
ErikG
|
Det blir ju en del dräkter...Vet inte riktigt men hur länge behåller ni era dräkter? 2-3 år är max för mina vinterdräkter och jag är även glad i att prova nya varianter om de ser ut att ha nåt nytt i sig.
Har just nu tre vinterdräkter, en BOZ thermo Boss 6/4 skräddarsydd från Peru, en Oneill 5.5/4.5 mm superfreak eller vad den nu kallas. Och en splitter ny Matuse som hänger och väntar på kallvattnet för testning.
Det är förbannat synd att BOZ inte kan designa sin dräkt bättre. Den tar in för mycket vatten i öppningarna vid axlarna. I övrigt har den ett gummi som är TOTALT i en klass för sig, fantastiskt bra kalltejpade (för hand) sömmar osv.
I övrigt har jag bara en dräkt till en Xcel 4/3mm. BOZ dräkten är flexigare än samtliga dessa inklusive Xcelen.
Jag vet inte om det kan räknas som att ha många dräkter?
Att diskutera och läsa om dräkter är ju jävligt intressant iom att vi surfar i ett av världens kallaste vatten i Sverige och dessutom ofta(st) i tillägg med isande kulingvindar.
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#97838 |
marQs
|
Är det ingen annan än jag som surfat i en c-skin vinterdräkt?????? !
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97840 |
|
Har haft ett par c-skin skor 7mm men de var på tok för breda i foteh och för tighta runt vristen för mig. Ingen dräkt från dom.
Kör med xcel nu men kommer troligen få hem en BOZ dräkt till vintern.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97841 |
|
Jag vinner troligen inte.  Men en viktigt faktor i Sverige, faktiskt viktigare än brädan i många fall, är vårt skydd mot kylan. Som Erik sa, det blir faen inte mycket kallare än här.
Rip Curl: 2st Classic 4/3, 4/3 E-bomb Pro, F-Bomb 6/5/4, 2mm shorty Classic
Xcel: Infinity 6/5/4
West: Lotus 4/3 & 6/5/4
O'Neil: Heat 3/2
Rhino: 4/3
Matuse: 5/4/3 Tumo
Oavsett, alla är olika och trivs bättre i vissa modeller. Ser fram emot en vinter med surf utan is, även om jag själv inte tror på det, utan det blir vargavinter 3. ;-/
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97843 |
|
Tja, det är rätt få som verkligen surfar riktig vinter med -10 i luften, igensnöade vägar...det har sin charm  För mig blev det en o'neil igen...lättare när man kan prova vad man skall köpa 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97857 |
|
kul att läsa denna tråd, iom att jag väntar på min matuse tumo 654. beställde den för ca 3 veckor sedan.
antar det är bara att kolla senare hur det blir när det blir kallare om tumo håller värmen, jag surfade ifjol med -11 i luften(någon dag innan isen lade sig) med min rip curl 6/5/4, och det gick bra, blev lite kyligt efter 3 timmar i vattnet, men det gick.
Undrar om tumo kommer hålla samma värme. Vi är också beroende av nordliga vindar som gör det ännu kallare för att få swell.
jag bor på finlandssvenska kusten. Men som kommunfullmäktige säger, det har sin charm att bege sig ut när det är snö och kallt!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97878 |
Svar: Vinterdräkt. Matuse eller vanlig? 13 år, 6 månader sen |
Willy
|
Jag hade hellre köpt O'neill men den fanns inte i min storlek. Ni som har Psychofreak, hur är muddarna, de har ju speciella muddar vid händer och fötter som ska förhindra vatten att skölja in i dräkten. Det är sjukt sällan jag upplevt det, så problemet känns inte så jättestor. MEN hur är det att få av sig dräkten? Fötterna kan vara helt sjukt irriterande svårt att dra av. Speciellt när det är -5 och blåser och fingrarna har domnat och hela dräkten är av förutom de jävla fötterna som inte vill släppa dräkten. Är det värre för er med Psyckofreak?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97879 |
Stoke: 101 |
|
Du gjorde nog helt rätt som köpte dig en RipCurl F-Bomb! 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97881 |
Stoke: -1 |
|
turkos skrev:
kul att läsa denna tråd, iom att jag väntar på min matuse tumo 654. beställde den för ca 3 veckor sedan.
antar det är bara att kolla senare hur det blir när det blir kallare om tumo håller värmen, jag surfade ifjol med -11 i luften(någon dag innan isen lade sig) med min rip curl 6/5/4, och det gick bra, blev lite kyligt efter 3 timmar i vattnet, men det gick.
Undrar om tumo kommer hålla samma värme. Vi är också beroende av nordliga vindar som gör det ännu kallare för att få swell.
jag bor på finlandssvenska kusten. Men som kommunfullmäktige säger, det har sin charm att bege sig ut när det är snö och kallt!
Vart beställde du? vad får man böta för en matuse?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97885 |
|
marQs skrev:
Är det ingen annan än jag som surfat i en c-skin vinterdräkt?????? !
Har precis köpt mig en C-Skin som skal föra mig tryggt (läs varmt) genom vågorna i vintern. Nu vill jag höra ALLA goda egenskaper med denna dräkten 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97892 |
marQs
|
Hållbar, mjuk, mysig, rörlig, "varm" insida fast den e blöt.
Kombinera din c-skin med varm välling i magen innan session så jäklar blir de bra. =)
Du får rapportera in vad du tycker senare i vinter när du provat några gånger!
|
|
|
Ändrat av marQs
Logga in för att svara
|
|
#97894 |
|
fredriks : jag köpte den av nocomply.se , mailade med nicolai där och han fixade hem en 654, så vi får se då, borde få den på posten inkommande vecka, kan informera vad jag tycker, om den är bättre eller sämre än f bomben jag har nu.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97895 |
|
marQs skrev:
Hållbar, mjuk, mysig, rörlig, "varm" insida fast den e blöt.
Kombinera din c-skin med varm välling i magen innan session så jäklar blir de bra. =)
Du får rapportera in vad du tycker senare i vinter när du provat några gånger!
Will do. Ska ut i dag, men det är allt för varmt för att testa den nya. Dessa högtryck tar knäcken på mig. Nästa vecka kommer höststormarna. DÅ!
Idag ska min första longboard, 9'6 få sig en tur i knähögt! Tjoho!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97896 |
Stoke: 0 |
|
Vart köper ni C-skin dräkterna? Hur är den där Bodygloven, någon som har erfarenhet?
|
|
|
Ändrat av astroman
Logga in för att svara
|
|
#97899 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
F-Bomb? Flashbomb is the shit om vi snackar Rip-Curl!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97900 |
|
astroman skrev:
Vart köper ni C-skin dräkterna? Hur är den där Bodygloven, någon som har erfarenhet?
Jag köpte min i en av de lokala surfbutikerna här i Stavanger. Vet inte hur det funkar att beställa till Sverige: shop.srfsnosk8.no/index.php?product=CJB48FX03&c=129
Men betala inte det priset för en 2010.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97902 |
Willy
|
Hasse skrev:
F-Bomb? Flashbomb is the shit om vi snackar Rip-Curl!
Japp, fick tag i en fjolårs F-bomb- Flashbomb är den nya varianten. Uppfluffad innematerial, ny tejpning på insida av sömmarna, annars typ samma förutom 1000 kr mellanskillnad.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97907 |
|
Willy skrev:
Jag hade hellre köpt O'neill men den fanns inte i min storlek. Ni som har Psychofreak, hur är muddarna, de har ju speciella muddar vid händer och fötter som ska förhindra vatten att skölja in i dräkten. Det är sjukt sällan jag upplevt det, så problemet känns inte så jättestor. MEN hur är det att få av sig dräkten? Fötterna kan vara helt sjukt irriterande svårt att dra av. Speciellt när det är -5 och blåser och fingrarna har domnat och hela dräkten är av förutom de jävla fötterna som inte vill släppa dräkten. Är det värre för er med Psyckofreak?
Ärligt talat inte superimponerad av de där muddarna, släpper in en hel del ändå. Och skitsvår att få av sig runt fötterna. Som alla dräkter I guess. Men i övrigt är psychofreaken bra. Provade en xcel (på land) som kändes varmare men svårt att jämföra med att prova i verkligheten/vätan.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97918 |
Stoke: 5 |
hman
|
Nån som testat att surfa i triathlondräkt? Måste vara rörligare (och förmodligen ömtåligare...) än surfdräkter. Jag har testat att simma i min RC 3/2 E-bomb och det var sjukt jobbigt. Större skillnad på simning med/utan dräkt än surf med/utan dräkt så min hypotes är att triathlondräkt kan vara ett vinnande koncept. Dock en liten hake att det inte verkar finnas särskilt tjocka modeller...
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97969 |
Whale
|
hman skrev:
Nån som testat att surfa i triathlondräkt? Måste vara rörligare (och förmodligen ömtåligare...) än surfdräkter. Jag har testat att simma i min RC 3/2 E-bomb och det var sjukt jobbigt. Större skillnad på simning med/utan dräkt än surf med/utan dräkt så min hypotes är att triathlondräkt kan vara ett vinnande koncept. Dock en liten hake att det inte verkar finnas särskilt tjocka modeller...
?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#97974 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
Flashbomben torkar då jävligt bra i alla fall. Körde en morgon session, hem hängde ut den och så var den torr på under en timme i alla fall. Gött mos är det. Tur att det kommer en 6/5 med huva till mig snart.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#98067 |
|
Hämtade ut min matuse tumo 654 idag, samt shabo 2.5mm handskar. skall bli intressant att testa dräkten! som någon hade skrivit så blev jag sjukt förvånad när jag hämtade paketet, hur lätt paketet var! (om jag jämför med min f bomb 654)
återstå att se hur den är nudå, om den är bra eller dålig..otroligt spännande!
jag återkommer med info när swellet lagt sig!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#98158 |
|
C-skin: Varm, väldigt varm. Nu är det fortfarande 12° Anders Celsius i vattnet, men jag börjar nästan svettas om, framförallt benen. Den berömda flexen är bra, väldigt ledig och fin runt axlarna. Jag tror dock att den sitter lite löst från naveln och uppåt. Vet inte om jag är för tunn(?) eller om jag har en storlek för stor. Sitter fint neråt och passar bra i längden. Mer paddling?
Förvånansvärt tät, både fötter och händer håller tätt.
Det enda jag stör mig på, som kanske är en konsekvens av lite-för-stor-i-axlarna, är att jag får skav nedanför armhålan av bröstplattan på höger sida. Någon som har haft liknande problem? Ska testa med en rash under. Borde hjälpa!?
Generellt är jag väldigt nöjd och det känns nästan inte att den sitter på (nåja) trots att den faktiskt är ganska tung.
God höst!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#98164 |
Qanik
|
Norrsken skrev:
Det enda jag stör mig på, som kanske är en konsekvens av lite-för-stor-i-axlarna, är att jag får skav nedanför armhålan av bröstplattan på höger sida. Någon som har haft liknande problem? Ska testa med en rash under. Borde hjälpa!?
God höst!
De brukar kunna vara ett täcken på att storleken inte är helt rätt eller att dräkten inte passar så bra som den borde. En rash borde hjälpa.
Lycka till!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#98220 |
|
god dag!
har varit ut 2 gånger nu i min nya matuse tumo 654. och det jag läst om dräkten innan verkar stämma till 100%. den är kanske lite, lite mindre än t.ex min RC fbomb för att vara en Large. så den sitter otroligt tight, där den sitter som hårdast är runt armarna och benen konstigt nog.
jag är ca 178cm och 83.5 kg, och anser mig inte att ha stora armar, eller tjocka ben haha.
dräkten är otroligt lättpaddlad och lätt i sig själv, såg någon som skrev att den känns som ett "andra skinn" vill hålla med lite där faktiskt, den torkar förvånandsvärt snabbt! jag var ut i vattnet igårkväll, och den var torr nu på morgonen. shabo 2.5mm handskarna känns oxå otroligt smidiga.
dräkten är varm, har aldrig upplevt en sån värme i någon annan dräkt, köpte en RC f bomb i förra hösten, och jag visste inte om vad värme var i en dräkt förän nu, jag var ute i min RC 654 i augusti, och inte ens då kändes den lika varm som matusen i detta höstväder.
ända minus jag vill tillägga, är att jag saknar SKOR från matuse, det är allt! mailade till matuse och frågade, och dom lär komma hösten 2013.
kärlek!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|