Geografi, geologi, väder och vind har alltid varit ett av mina stora intressen och jag tycker alltid det är lika roligt när Surfline lägger ut en ny post med ”The Mechanics of…..”
Vet inte hur många trådar jag läst här på forumet när svenska surfare (oftast nybörjare eller relativt färska) som skriver och vill ha hjälp med att hitta bryt. Det finns också en massa surfare med mycket erfarenhet om väder, vind, geografi, batymetri m.m. som oftast rekommenderar att ”ta ett sjökort och stick ut och leta, eller lär dig vilka vindar som krävs för ”ditt bryt” så slipper du bomköra så mycket”.
Hur som helst, för den som är intresserad och men inte vet vart man ska starta så kan de här länkarna vara intressanta. Den första är för Long Beach där Quiksilver Pro hålls just nu, och den andra är till bryt som granskats tidigare.
www.surfline.com/surf-news/mechanics-long-beach-new-york_58972/
www.surfline.com/find/results.cfm?cx=000803195209833410955%3A2ctlfnalsam&q=mechanics%20of%20more:undefined&sa=Search&cof=FORID%3A9#988
Börja sen leta after liknande information om ditt land, område, bryt eller det. Var sen inte lata, att få bra surf tar tid och hårt arbete.
Jag kan ”min” surf stäcka med 20 bryt+ innan och utan och vet hur ofta turister kommer hit och inte scorar för att dom inte gjort bakgrunds arbetet. Träffar ofta surfare som surfat midje-högt halv onshore, medan jag 10min bilfärd bort scorat upp mot dubbel gubbe, offshore och perfekt. Vart jag än åker så kollar jag liknande information som länkarna ovan beskriver vore det andra ställen in Aus, Indo, Afrika, eller Sverige.