|
#97039 |
Kanarieholmarna - surf och familj -bra kombo? 13 år, 7 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Håller på å førsøka sälja in en kamouflerad surftur till frugan. Funderat lite över kanarieholmarna över Jul nyår. Någon som har något bra tips på vilken av öarna som det är lättast att få fru och 2 åring att bli nöjda, samtidigt som man får surfa lite fina vågor?
|
|
|
|
|
#97040 |
Svar: Kanarieholmarna - surf och familj -bra kombo? 13 år, 7 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tjena!
Var i Cotillo på Fuerteventuras nordvästra sida förra nyår under två veckor. Sömnig och mysig by med nära till surf. Gav lite tips till en "pontuspontus" här på forumet då, klipper in det nedan. Hör av dig om du vill ha mer tips.
SPOTS
1. El Cotillo strand. Har varit för stort för att funka (mått enligt Magicseaweed ca 2.5-3 m) och stänger hela tiden. Var och kollade ikväll och nu börjar det se bra ut (1.7 m enligt Magicseaweed). Måste nog vara denna storlek eller annan riktning än nv för att bli bra.
2. Majanicho. När det enligt Magic Seaweed har varit ca 2.5-3 m så bryter Majanicho stort. Om man som mig inte gillar 3-4 m vågor, så bildas det bra vågor i halva storleken inne i bukten i Majanicho. Här surfar man bäst på inkommande högvatten, eller högvatten.
3. Har kört sträckan (grusvägen) längs havet mellan El Cotillo och Majanicho, finns en handfull spots som ser bra ut, har varit ute på "German Right" ett par gånger, riktigt bra våg!
4. Corralejo. Har ej varit och kollat mellan Majanicho och Corralejo, men finns säkert många bra spots där och även söder om Corralejo (tror det finns några bra stränder där, som kan ge bra vågor på stora nordsidedagar).
BUTIKER
Behöver du köpa/hyra bräda så finns ett par ganska bra surfbutiker i Lajares (inne i landet, mitt emellan El Cotillo och Corralejo). Även många mysiga caféer. Mysig liten by mitt i ingenstans, men med bra utgångsläge för nordsidan.
EL COTILLO
Såg att du hade familj med dig. Bra strand med "laguner" i norra änden på Cotillo. Finns även en schysst strandrestuarang där (ser ut som ett kiosk med uteservering under glest tak, precis norr om lagunerna) och en riktigt bra restaurang inne i byn som heter La Vaca Azul - ta ett bord på takterassen och ät fisk och skaldjur.
TIDVATTEN
Verkar som om de flesta bryt surfas bäst på inkommande högvatten eller högvatten, du finner tidvattentabell i surfbutikerna.
Ok, ha så skoj!
/ Calle
|
|
|
|
|
#97041 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Prova storstaden Las palmas på Gran canaria om din fru är shoppingtypen
|
|
|
|
|
#97044 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Prata med din fru från första början så slipper du kamouflera någon säljande surfresa. En sak som de flesta kvinnor vill är att vara delaktiga i det som de ska göra. Vid gemensamma förväntningar och planer på reseupplägg så får både du chans att surfa och hon chans att vara med o bestämma så att hennes intressen uppfylles. Läs mer i din gästbok.
Nära till en sandstrand kan vara bra så att barnet kan bygga sandslott med mamman och sin pappa i emellanåt.
|
|
|
Ändrat av IST
Logga in för att svara
|
|
#97045 |
Stoke: 28 |
|
Min erfarenhet av Cottilijo med omnejd är att det går skit bra att kombinera surf och familj ... varit där typ 4 gånger ..
|
|
|
|
|
#97046 |
Stoke: 24 |
|
Corralejo: Flera kilometerlång sandstrand, shopping, barnvänliga hotel, dykskolor, surfskolor, massa surfspots, vattenpark, marknader, live musik m.m.
|
|
|
|
|
#97047 |
Stoke: -3 |
|
|
|
Ändrat av Gotsurf
Logga in för att svara
|
|
#97048 |
Stoke: 6 |
|
|
|
|
|
#97049 |
Stoke: 11 |
|
bästa tipset för den lyckade surf/familjeresan - ha en fru som surfar - förståelse, utbyte intresse för samma del av stranden.
|
|
|
|
|
#97051 |
Stoke: 8 |
|
tjenare !! jag har ingen egen familj men jag ingår i en  vi var där förra vintern och kan bara säga att det finns aktivter för alla åldrar och vågor överallt !!! =) vi var på syd sidan kolla wannasurf så kommer du hitta feta ställen!
|
|
|
|
|
#97054 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#97055 |
Stoke: 28 |
|
Famara eller some Swingkid säger Correlejo!
|
|
|
|
|
#97058 |
Stoke: 5 |
|
Playa de las Americas, Teneriffa. Restauranger, charterhotell, sandstrand med vågbrytare, safe revsurf inom 10 min gångväg. Jag har varit där två gånger, och minst 5 av 7 dgr bjöds det på surf båda gångerna jag var där. Och det var i Nov resp Mars.
Man kan även bo i Los Christianos om man hittar bättre hotell för kids där. Då tar man en taxi så är man nere vid surfet på 5-10 min.
|
|
|
|
|
#97064 |
Stoke: 3 |
|
Herrvondoftljus tips var grymma att ha på Fuerte i vintras. Ett problem då var snarast att det var för mycket swell för i princip hela nordkusten många dagar. Vi bodde i Corralejo och hade typ gångavstånd till Rocky Point, som är lite mer skyddat, så det var ju bra de dagar vindarna var rätt. Ett annat problem var att jag var för snål för att hyra bil från början... Finns ju spots för i princip alla förhållanden inom ganska kort bilresa + familjeutflykter till glass beach. Hyr bil! Har inte varit på teneriffa eller gran canaria. Med familj skulle jag nog rekommendera Fuerteventura framför Lanzarote iaf.
|
|
|
|
|
#97082 |
Stoke: 84 |
|
|
|
|