Facebook data

1
Köpa bräda, vad ska man tänka på?
#96927 Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

gröngöling
graphgraph

Hej och hå!
Jag tänkte höra med er som är mer kunniga. Jag ska köpa en bräda under min första surfresa i Biarritz nu i September. Vad är det jag ska tänka på? Jag funderar på en som är runt 7"-7"5' eller vad säger ni?

Logga in för att svara
#96933 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 8 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Beror på hur mkt du surfat tidigare.
Men är du helt nybörjare så är den storleken i minsta laget om du vill ha roligt med en gång. Du kan absolut lära dig på den storleken av bräda men kommer behöva ett par dagar innan du kan stå upp "ordentligt". Beror också på hur stor du är, vikten... Väger du mkt så ta en större bräda och är du liten och lätt så funkar det bättre med mindre.

Har du kört lite innan så låter det vättigt med en storlek runt 7´6 kanske. Har du surfat ett par veckor innan och känner dig bekväm med takeoff och balans, så klarar du dig säkert bra med en 7´0. Svårt o säga när man inte sett dig i vattnet.

Vill du köra på seriöst och vill fortsätta och surfa hemma och i framtiden, köpa en bräda nu som också funkar om 2 år så gå på en mindre. Men vill du framförallt ha roligt den veckan i frankrike nu så ta en större...

Hopaps tipsen givit dig nåt.
Lycka till!

Logga in för att svara
#96937 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

Chris_gbg
graphgraph

som elis skriver är det helt beroende på hur mkt du har surfat, vad för typ av vågor du skall surfa, vikt osv.

iome att du skriver "första surfresa" antar jag att du är i startgroparna för en lysande surfkarriär?
utan att veta alltför mycket om dina förutsättningar hade jag nog rekommenderat en begagnad, större o billigare bräda att lära sig på. när du väl har fått in grunderna kan du gå ner i storlek o lägga mer pengar på en bräda du kan utvecklas med och när du väl har passerat det stadiet också, så går du till en shaper;) Mao hade jag inte lagt för mycket pengar på en stor förstabräda då du förhoppningsvis kommer vilja gå ner i storlek ganska snabbt! tänk även på att det inte enbart är length på en bräda som räknas, utan även width och depth (den sammanlagda volymen på brädan).

hör gärna av dej om vad det blev till slut o hur det gick för dej, enjoy!!!!

Logga in för att svara
#96961 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: 1

gröngöling
graphgraph

Jag är som ni räknade ut nybörjare har paddlat runt lite i sjön där jag bor, (he-he)
70kg
177cm lång

Jag och mina polare ska vara där i ca en månad och försöka surfa så mycket som möjligt!!
vi har redan planerat att köpa en begagnad bräda för en mindre peng. men sen vet vi inte hur lång som sagt, depth width. tips?
tack för svar!

Logga in för att svara
#96975 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Ska ni vara där en månad så finns alternativet at thyra stor bräda första dagarna och sedan köpa när ni vet vad ni vill ha. Men vill ni köpa en bräda direkt så satsa på något runt 7´2-7-6 ni kommer lära er rätt fort och ha roligt från början. På slutet skulle ni gärna vilja ha en mindra och antingen säljer ni och köper ny eller tar ni med den hem och säljer hemma. Finns inte jättemkt till salu i den storleken och ni skulle lätt bli av med den hemma och kunna köpa nåt mindre. Satsa på begagnat... Jag har en 6´6a ni kan köpa när ni kommer hem den började jag själv surfa på för 10 år sen och facit på den är att den var för liten o börja på. Ödslade mkt tid på att lära mig när man idag ser folk stå upp på första försöket när de börjar på en större. Efter en månad "hade jag dock lärt mig" även på den. Men det är en omväg att börja för litet...

Logga in för att svara
#96979 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Prova o hitta en 7´6 , 21 3/4 ( typ liknande denna www.masimes.co.uk/shop/cortez-7ft6-mini-mal-blue-resin-tint-surfboard/ bred minimal) .. Bra nybörjarbräda. Har jobbat som surfinstruktör och haft en hel del som lyckats ställa sig upp första dagen. Man tröttnar inte på den i första taget heller.
Men longboard tröttnar man aldrig på så om du köper en 9´3 så kommer du vilja ha den resten av livet

Ändrat av Swingkid
Logga in för att svara
#96992 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: 0

surfbetty
graphgraph

Jag började med en7,2 men det tog tid att lära sig på den, och jag har ändå lätt för att lära mig och väger bara 60kg. Om jag börjat i dag skulle jag hyrt eller köpt longboard från början, longboard e lättast att lära sig på och alltid gött att ha så att man kan surfa även när det inte är så stort.
Kolla även på surfsimply.com för riktigt bra surf tipps.

Logga in för att svara
#96995 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

För nybörjare så kan surfing både vara svårt eller enkelt. Jag har haft punkbrudar som aldrig stått på en bräda som lyckats ställa sig upp första försöket på en Surfbräda och jag har haft sponsrade vindsurfare, skateboardare och snowboard åkare som knappt lyckat ställa sig upp på en vecka. Även sådana som har väldigt lätt för att lära sig saker har haft svårt med surfing. Jag har använt mig en hel del av 7´6 men kan rekommendera för de som vill lära sig fort att ju större bräda desto lättare. Men jag har även stött på folk som lärt sig surfa och ta en våg cleant på en 6´2 fish efter bara en vecka. Allt beror på vad du vill.. Det bästa är att göra en hyr deal med någon shop o testa dig fram under en vecka.
Lycka till!

Logga in för att svara
#97000 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Jättebra med mkt volym och så MEN brädjäveln måste vara snygg också man kan inte ha en ful surfbräda!

Logga in för att svara
#97001 Svar: Köpa bräda, vad ska man tänka på? 13 år, 7 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Lite som att välja mellan en Rickenbacker och PRS gitarr faktiskt
Valet självklart Rickenbacker

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!