|
#96785 |
Surf i Nyköping 13 år, 8 månader sen |
Stoke: 1 |
|
|
|
Ändrat av blackpoint
Logga in för att svara
|
|
#96788 |
Svar: Surf i Nyköping 13 år, 8 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Bästa stället i Nyköping... kartor.eniro.se/m/a1w5k fäst ett rep i bron och surfa vågen i ån. eller kolla en karta, nyköping ligger inomskärs. inte så många vågor som letar sig in där.
ps dont mention the war... 
|
|
|
Ändrat av freddandson
Logga in för att svara
|
|
#96790 |
|
haha skön idé, tack för den!! =) vi får ta o testa men är ju ändå inte riktigt vad jag tänkte mig, mitt mission är ju ändå att se han piskas av ett fett höstaswell
surfsup!
|
|
|
|
|
#96791 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
jag föreslår örebro där rullar anfallen in utav bara fxn
|
|
|
|
|
#96792 |
ErikG
|
svallen inte anfallen haha
|
|
|
|
|
#96794 |
Stoke: -1076 |
IST
|
Klart det är värt besväret!
Vet att Nyköping brukar kallas för Vakummet, ständigt frånvarande av god vind, vågor.  Men ändå finns det en surfklubb där men de är vindsurfare. Har hört att i alla fall ett ställe kan få vågor där när vinden är exakt från rätt riktning. Så tysken kan bli vän med vindsurfarna så kan de säkert berätta vart de sett dessa vågsvall gissar att det är en bit från hamnen i alla fall.
|
|
|
|
|
#96798 |
Stoke: 2 |
|
en månads jobb, kanske vet vad det handlar om;) Nyköping är ett riktigt vakum vad gäller vågor. jag har kört många timmar och letat längs denna kuststräcka, som borde funka på ostlig vind. som jag förstår det så är det ju Oxelösund som är blottat för lite hav, dessvärre så går det en undervattens-bergrygg från Arkösund till fyren GustafDahlen, denna gör att det inte blir några bra vågor trotts bra vind:( men ovanför denna bergrygg borde det komma in vågor i ytterskärgården.
Jag har surfat ett ställe utanför Nyköping, för tre år sedan, då blåste det 25m/s rak östlig vind. fick 1 våg... men Torö finns ju ganska nära.
|
|
|
|
|
#96807 |
Stoke: 9 |
perry
|
Letade så sent som i fredags utanför Nyköping. Får säga att jag blev besviken över det jag "hittade". Måste nog dundra på ordentligt i vindstyrka om det överhuvudtaget ska gå.
|
|
|
|
|
#96808 |
Stoke: 84 |
|
Ja fy fan. Surf på helt fel sida av Sverige...
|
|
|
|
|
#96809 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Helt fel sida av jordklotet 
|
|
|
|
|
#96812 |
|
Nyköping kan du glömma!
Det finns en vik utanför Oxelösund som typ funkade när den där jättestormen drog in helgen v29 eller v30.
Sen rycktas det om en ö som får lite vågor då och då.
|
|
|
|
|
#96813 |
|
Jag har hört att viken utanför Oxelösund är pepprad med armeringsjärn. är det viken längst ut eller den med en brygga längst in? jag har försökt i den längst ut... vilken ö är det som ska funka? jag tror även att det ryktas om ett litet sandrev, som möjligen är den våg som funkar på en riktining, typ +- 3 grader. vi kan väll lobba för en bro över mot Nynäshamn:)
|
|
|
|
|
#96814 |
ErikG
|
Det finns ju gratis sjökort på eniro.se Det är inte så oerhört svårt att räkna ut var vågor def inte kommer in...
|
|
|
|
|
#96820 |
Stoke: 15 |
|
På femöre som det heter är det armeringsjärn i vattnet. I alla fall sist jag var där, ca 8 år sen. Kanske har de rostat bort vad vet jag. Jag gjorde några tappra försök att surfa där ända tills jag såg ett av dom när jag faktiskt kom med en våg, efter det simmade jag runt lite och hittade flera. Efter det har jag inte vart där mer.
Men sen är ju frågan om det är vart att åka dit när det blåser syd ost +25m/s? Järnen var längst in mot stranden, antagligen som någon sorst försvar mot båtar efter som det är ett gammalt militärområde. Åk dit och dyk lite kolla vad ni hittar.
annars är det ån som gäller. Bästa vågen är ovanför bron men vet ifan om det går att surfa. Vi satte engång ett rep i bron och försökte surfa i strömmen nedanför NK villan. Gick sådär, min kusin höll på att drunkna när han traslade in foten i repet och drogs ner i strömmen. Kapade repet tillslut och han försvann i strömmen, kom upp ca 100 m längre ner med blåa läppar och lätt andnöd. Inte så smart att kapa repet efter som det lätt kunnat fastnat i botten och då hade det nog vart värre än blåa läppar...
|
|
|
|
|
#96822 |
|
freddandson skrev:
På femöre som det heter är det armeringsjärn i vattnet. I alla fall sist jag var där, ca 8 år sen. Kanske har de rostat bort vad vet jag. Jag gjorde några tappra försök att surfa där ända tills jag såg ett av dom när jag faktiskt kom med en våg, efter det simmade jag runt lite och hittade flera. Efter det har jag inte vart där mer.
Men sen är ju frågan om det är vart att åka dit när det blåser syd ost +25m/s? Järnen var längst in mot stranden, antagligen som någon sorst försvar mot båtar efter som det är ett gammalt militärområde. Åk dit och dyk lite kolla vad ni hittar.
annars är det ån som gäller. Bästa vågen är ovanför bron men vet ifan om det går att surfa. Vi satte engång ett rep i bron och försökte surfa i strömmen nedanför NK villan. Gick sådär, min kusin höll på att drunkna när han traslade in foten i repet och drogs ner i strömmen. Kapade repet tillslut och han försvann i strömmen, kom upp ca 100 m längre ner med blåa läppar och lätt andnöd. Inte så smart att kapa repet efter som det lätt kunnat fastnat i botten och då hade det nog vart värre än blåa läppar...
Usch o fy, vi får vara glada att din kusin lever idag men tack för alla tips o goda råd på vägen, som sagt vi får nog jobba mot en bro mot nynäshamn, haha de som bor där uppe skulle nog jubla!
Verkar ju som det för övrig förtjänar sitt öknamn vaakumet iallafall  Samma öknamn borde Växjö ha där jag kommer ifrån, här behövs det mer än 25m\s för o se några vågor, kanske en stor urgrävning av Växjösjön =)
|
|
|
Ändrat av blackpoint
Logga in för att svara
|
|
#96826 |
|
Viken på Femöre, det var den "längst ut" jag menade bör vara safe nu, jag och min bror simmade runt en hel del i sommras ut att hitta något. Han var även ute under den där stormen. Den andra med båthuset kommer aldrig att få surfbara vågor då den ligger i lä av skären/öarna utanför samt är för djup. Beten är det som ska ha en surfbar strand, men den är ju en bit ut så man får nog ta sig dit innan stormen kommer.
|
|
|
|
|
#96839 |
Stoke: 0 |
|
Ok nu outar jag beten. Går att surfa- ja. Värt det-nej. Var ute där förra sommaren på 15 m/s syd
|
|
|
|
|
#96856 |
|
aj aj aj, nu blir det crowd på beten... ja den stranden har man ju zomat in med maps några gånger. men som sagt tror jag att den där undervattensbergryggen förstör chanserna för bra vågor där. men ändå kul ! Sandrevet ska tydligen finnas utanför vindsurfingklubben, det är väldigt innomskärs men det fins en kannal där möjligen nått kan komma in. jag har fått uppgifter om en axelhög våg av en gammal jobbarkompis som gör framåtvolt på vindsurfbräda, så ganska trovärdig källa. förmodligen går det 20 bommkörningar vid ostlig vind på varje våg... vågen jag surfat ligger utanfrör buskhyttan, say no more.
|
|
|
|
|
#96901 |
|
Har även jag gjort frest på den kusten - med besvikelse en dag då det borde blivit ngt om det skulle funkat! Men alltid gött med en utflykt om man tar med picknickfilten istället för brädan!
|
|
|
|
|