Facebook data

1
Surfspots på Västkusten runt Gbg
#96261 Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 2

olapalm
graphgraph

Hej,

Har precis flyttat från Skåne t Gbg och letar efter möjliga surfspots hyfsat nära Gbg på lite olika vindriktningar...

Tidigare har jag kört i Åsa, Varberg och Halmstad, men vilka fler ok spots finns det nära Gbg, antingen lite söder om eller norr om...

Tacksam för så mkt info som möjligt!

Logga in för att svara
#96301 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

Tror inte du får så mycket rsvar på nätet. Kolla istället runt med surfare i omgivningen i gbg så som med mail mm . Lycka till!

Logga in för att svara
#96429 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

haha, det är så gay att alla tror det blir mindre folk om de håller spots hemliga, vill man ta reda på det så kommer man under fund med det till slut ändå, blir bara så mkt krångligare o frustrerande den tiden o bensinen man måste lägga ner på andras tjurighet skulle kunna spenderas så mkt bättre...efter ett halvår hemma i sverige igen är jag redan less på det, imorgon bokar jag bilj till costa rica

Logga in för att svara
#96430 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 2

olapalm
graphgraph

Ok, har du ngt tips runt Gbg då?

Logga in för att svara
#96431 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

Det är en frihet att ha ett eget ställe att surfa;) ja det är inga på mitt ställe än och om nån kommer är det bara att vifta med kniven och skrika locals only!!!! secrets mår bra att vara hemliga det hör man på namnet men flyg till Costa Rica det är bara bra en mindre att oroa sig för som kan paddla ut samma Line up som en själv!! Peace ha det fet i Costa Rica se upp för localsen bara!!!!

Logga in för att svara
#96435 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

blackpoint skrev:
haha, det är så gay att alla tror det blir mindre folk om de håller spots hemliga, vill man ta reda på det så kommer man under fund med det till slut ändå, blir bara så mkt krångligare o frustrerande den tiden o bensinen man måste lägga ner på andras tjurighet skulle kunna spenderas så mkt bättre...efter ett halvår hemma i sverige igen är jag redan less på det, imorgon bokar jag bilj till costa rica

Gay hit och gay dit......din avundsjuka är enastående barnslig

Logga in för att svara
#96437 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Om du hade fått välja mellan att trängas med 20-30 andra surfare på ett litet ställe med litet vågfönster, vilket gör att du kanske inte lyckas ta dig upp på fler än 5-6 vågor på en hel dag. Eller ett ställe som en handfull människor vet om och ta 40 vågor på en dag. Vad hade du valt då?? Vilket ställe hade du fått utvecklas mest på? Vilket ställe skulle du gå runt och prata om??

Jag har flera kompisar med SECRETS. Somliga av deras spots funkar då man minst anar det. Vilket gör att dom får surfa ytterligare fler dagar per år.

Kolla bara på Varberg vad toktjockt med folk det har blivit. Ligger folk ivägen varje gång. Alltd nån som ligger rakt bakom när man börjar paddla in på en våg. Det blir lite irriterande ibland.

Så om du hittar ett nytt ställe och är trött en rejäl "crowd". Skulle du läcka om det då?
Tror inte de, va?

Vill du ha fler surfdagar med vågbrädan, så finns det Kite att köpa. Men det är bara fel. :-D

Logga in för att svara
#96441 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

blackpoint skrev:
haha, det är så gay att alla tror det blir mindre folk om de håller spots hemliga, vill man ta reda på det så kommer man under fund med det till slut ändå, blir bara så mkt krångligare o frustrerande den tiden o bensinen man måste lägga ner på andras tjurighet skulle kunna spenderas så mkt bättre...efter ett halvår hemma i sverige igen är jag redan less på det, imorgon bokar jag bilj till costa rica gay??? Snackar du om saker som är gay??? Det är inte jag som som reser över hela jorden för att surfa med män utan wetsuit!! och om man lägger samman det med att du gillar crowd så menar du att du gillar att trängas med halvnakna män i Line up ?????????

Logga in för att svara
#96442 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

1) Uttrycket gay handlar nog inte om män som gillar män (sexuellt) mer än kvinnor här, utan används som mer allmänt nedsättande epitet. Rätt trist för alla som faktiskt är gay (sexuellt).
2) Vet inte vad som är sexigast: Män i boardies eller i svart gummi?
3) Det finns tjejer som surfar, både med mycket bar hud och med gummi.. både i costa rica och svensk västkust.
4) Vilken tur att det finns kända "outade" surfspots, annars hade ingen av oss någonsin börjat surfa.
5) Man kan förstå både håll-mitt-hemliga-spot-hemligt och ingen-äger-rätten-till-en-våg argumenten. Det kan bli både roliga och trista diskussioner och finns bra argument för båda positionerna. Eftersom båda "alltid" kommer finnas sida vid sida kan det vara läge att acceptera det. Man kan liksom stå för vad man tycker i detta men ändå respektera de som tycker annorlunda.
6) Att "outa" spots på nätet är rätt känsligt givet punkt 5 ovan, även om man tycker det är rätt.

/JB

Logga in för att svara
#96443 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Jesper B skrev:

4) Vilken tur att det finns kända "outade" surfspots, annars hade ingen av oss någonsin börjat surfa.
5) Man kan förstå både håll-mitt-hemliga-spot-hemligt och ingen-äger-rätten-till-en-våg argumenten. Det kan bli både roliga och trista diskussioner och finns bra argument för båda positionerna. Eftersom båda "alltid" kommer finnas sida vid sida kan det vara läge att acceptera det. Man kan liksom stå för vad man tycker i detta men ändå respektera de som tycker annorlunda.
6) Att "outa" spots på nätet är rätt känsligt givet punkt 5 ovan, även om man tycker det är rätt.

/JB

4. Fel, vissa av oss började surfa & leta spots innan det fanns några och kom därmed att hitta dom som idag är "kända". Förmodligen en och annan okänd oxå, men det kanske vi inte talar om.

5. Det är dags att vi börjar bena upp dom där termerna. Det handlar överhuvudtaget inte om "ingen-äger-rätten-till-en-våg" utan vad som ständigt kommer upp är INFORMATIONEN eller KUNSKAPEN om spots. Information och kunskap kan mycket väl ägas och kontrolleras.

Logga in för att svara
#96444 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

Bra sagt Lilja håller med:)

Logga in för att svara
#96446 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

7-10: Bättre att gå till en båtklubb i närmaste hamn och starta en dialog och där använda de mer maritima begreppen för surfspots för att lära sig att hantera kunskapen om vilka områden som alltid haft tendens till brytande vågor. Vilka som har upptäckt områden först är inte relevant eftersom att det inte riktigt går att kontrollera.

Kunskapen är århundrades gammal om de maritima vågförhållandena i Sverige och med rätt svenskt ordförråd kan detta medföra att du själv kan anpassa sjöfartens kunskap till passande fokus för vågsurfing och själv skapa informationen om vilka ställen som funkar för surfing och dina förutsättningar.

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#96449 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

blackpoint skrev:
... blir bara så mkt krångligare o frustrerande den tiden o bensinen man måste lägga ner på andras tjurighet skulle kunna spenderas så mkt bättre...
På andras tjurighet??? Hur mkt stålar tror du inte vissa spenderat på att hitta nya bryt och access till dessa + all den tid o möda som krävts + veta rätt förhållanden för att de ska funka?! Vågletare e inte avlönade av staten eller nåt multinationellt företag. Bomkörningar kostar en massa pengar i slutändan + i vissa fall slitage på bilen. Men att till slut lyckas hitta 'sitt' bryt ger lön för mödan.

Logga in för att svara
#96450 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Esta skrev:
blackpoint skrev:
... blir bara så mkt krångligare o frustrerande den tiden o bensinen man måste lägga ner på andras tjurighet skulle kunna spenderas så mkt bättre...
På andras tjurighet??? Hur mkt stålar tror du inte vissa spenderat på att hitta nya bryt och access till dessa + all den tid o möda som krävts + veta rätt förhållanden för att de ska funka?! Vågletare e inte avlönade av staten eller nåt multinationellt företag. Bomkörningar kostar en massa pengar i slutändan + i vissa fall slitage på bilen. Men att till slut lyckas hitta 'sitt' bryt ger lön för mödan.

Stoke mannen!

Logga in för att svara
#96451 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

Bra sagt esta:) tumme upp:)

Logga in för att svara
#96457 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

IST skrev:
7-10: Bättre att gå till en båtklubb i närmaste hamn och starta en dialog och där använda de mer maritima begreppen för surfspots för att lära sig att hantera kunskapen om vilka områden som alltid haft tendens till brytande vågor. Vilka som har upptäckt områden först är inte relevant eftersom att det inte riktigt går att kontrollera.

Kunskapen är århundrades gammal om de maritima vågförhållandena i Sverige och med rätt svenskt ordförråd kan detta medföra att du själv kan anpassa sjöfartens kunskap till passande fokus för vågsurfing och själv skapa informationen om vilka ställen som funkar för surfing och dina förutsättningar.

håller nog med om att brädseglare i allmänhet kunde dra stor nytta av lite allmän seglarkunskap och av o tex kunna hantera avancerade vädertermer eller kan man ju dra slutsatser av sina erferenheter men det räcker inte långt om man inte faktiskt åker o tittar på spotsen, man får då svar på, tex är det överhuvudtaget möjligt att surfa här, går det att ta sig i utan att lägga en dunderding i sin nya epoxybräda, bryter vågorna direkt mot brant strand eller bryter de längre ut på ett rev eller på långgrund sandstrand osv. svar på dessa frågpr får man inte på smhi

Logga in för att svara
#96458 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

Esta skrev:
blackpoint skrev:

visst lön för mödan i all ära, men hade vi inte sluppit all denna möda om man hade delat med sej fårn första början, npn måste vara först o bryta cirkeln, jag tror att det endast leder till mer och bättre surf för alla. Jag kommer aldrig hålla ett bra surfspot hemligt, för
1 det leder till att trycket lättar på andra spots
2 fler börjar surfa och sporten har möjlighet att överleva i sverige, butiker och forum som dessa skulle helt dö ut om folk inte hade haft visst intresse för sporten utan såg den som allt för elitistisk
3 du kan ha tur o träffa fler trevliga själar som delar din passion ön du tror
4 det finns ju givetvis argument mot dessa med men de tänker jag inte skriva här för jag förespråkar öppenhet o kamratskap, kosta ett secret spot om det så skulle göra det

Logga in för att svara
#96461 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

just det skulle bara kommentera att användadet av ordet gay var nog inte helt PK från min sida, led nog av en blodsockersvacka där. Men Gay betyder happy o det unnar jag dem till 100 procent

Logga in för att svara
#96463 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

blackpoint skrev:
IST skrev:

håller nog med om att brädseglare i allmänhet kunde dra stor nytta av lite allmän seglarkunskap och av o tex kunna hantera avancerade vädertermer eller kan man ju dra slutsatser av sina erferenheter men det räcker inte långt om man inte faktiskt åker o tittar på spotsen, man får då svar på, tex är det överhuvudtaget möjligt att surfa här, går det att ta sig i utan att lägga en dunderding i sin nya epoxybräda, bryter vågorna direkt mot brant strand eller bryter de längre ut på ett rev eller på långgrund sandstrand osv. svar på dessa frågpr får man inte på smhi

Självklart måste man även åka ut och reka kunskapen och informationen som bildats av snacket med båtklubben. Bra att du nämnde det då jag missade den punkten.

Logga in för att svara
#96464 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

1 skiter jag högtidligen i så länge jag kan surfa en del spots själv eller med ett par polare
2 Vem fan söte lille jesus och satan i helvete vill att fler ska börja surfa???? Varför??? Låt både butiker och forum dö en smärtfri död om det skulle vara fallet vilket det givetvis INTE kommer vara (total retorisk överdrift)
3 Här har du en viss poäng man träffar en del likasinnade, det går dock rätt många nötter på alla trevliga kanske något färre än i övriga samhället.
4 Åk till ställen som jävla cirkusen Sxxxxt om du vill ha nån nyfunnen kamrats bräda i nyllet.
DU är fan ta mig inte frisk i huvet, gå ut och leta upp dina egna spots din snyltare!
Hur trevligt är det för övrigt när fler och fler surfare leder till press på naturområden, privata vägar och andra känsliga ställen???

Logga in för att svara
#96465 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

ErikG skrev:
1 skiter jag högtidligen i så länge jag kan surfa en del spots själv eller med ett par polare
2 Vem fan söte lille jesus och satan i helvete vill att fler ska börja surfa???? Varför??? Låt både butiker och forum dö en smärtfri död om det skulle vara fallet vilket det givetvis INTE kommer vara (total retorisk överdrift)
3 Här har du en viss poäng man träffar en del likasinnade, det går dock rätt många nötter på alla trevliga kanske något färre än i övriga samhället.
4 Åk till ställen som jävla cirkusen Sxxxxt om du vill ha nån nyfunnen kamrats bräda i nyllet.
DU är fan ta mig inte frisk i huvet, gå ut och leta upp dina egna spots din snyltare!
Hur trevligt är det för övrigt när fler och fler surfare leder till press på naturområden, privata vägar och andra känsliga ställen???
Erik G du säger vad vi andra tänker tumme upp!!

Logga in för att svara
#96466 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

blackpoint skrev:
visst lön för mödan i all ära, men hade vi inte sluppit all denna möda om man hade delat med sej fårn första början...
Nu förstår jag inte hur du tänker. Vadå slippa mödan? Om ett bryt inte upptäcks än går det ej att dela med sig. Hur ska man hitta det, menar du - ringa Saidas släktningar???
Och allt snack om solidaritet, gemenskap bland surfare etc... Det gäller säkert på land men i lineupen blir det lätt krig om vågorna och större risk för olyckor när det e för många i, speciellt på ett pointbreak.
Att outa ett spot och/eller ta med nya snubbar betyder att du och alla andra som surfar där kommer få färre vågor i fortsättningen.

Ändrat av Esta
Logga in för att svara
#96467 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Hoppas att Ola hittar vågor i Göteborg och ursäktar den kapade tråden.

Andra har varit inne på det men vill gärna sammanfatta Blackpoints inställning:
1. Du är alltför okunnig för att veta var du ska surfa.
2. Du är alltför lat för att orka leta spots.
3. Du har för dåligt umgänge för att någon skull vilja ta med till surf.
4. Du är så bortskämd så att du tycker att någon annan ska leta reda på spots åt dig. Som Esta påpekar lägger du bara kostnaden på någon annan.
5. När "någon annan" inte vill dela med sig så är du istället oförskämd. Det är ett lamt försök till förolämpning men det är tanken som räknas.

När du eller någon annan kritiserar eller retar er på att folk inte "outar" så fundera på det där. Varför i hela världen skulle någon vilja surfa eller göra nåt annat med någon med din egoistiska inställning? Och din punkt 3 "du kan ha tur o träffa fler trevliga själar som delar din passion ön du tror" stämmer mycket sämre än du anar. Dom flesta jag träffar NU är folk som delar min uppfattning. Dom människorna som dyker upp för att det basuneras ut på nätet brukar inte vara särskilt trevliga.

Logga in för att svara
#96469 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

blackpoint skrev:

visst lön för mödan i all ära, men hade vi inte sluppit all denna möda om man hade delat med sej fårn första början, [/quote]

Jag är inne på Estas linje här. Att hitta ett nytt bryt är ju hur kul som helst och gör det värt att leta flera gånger om. Det är ingen möda, det är en del av surfingen. Och så länge jag inte går ut med en komplett surfguide över "mina" så är det exakt den upplevelsen som jag kan dela med mig till folk: dom kan själva få upptäcka exakt samma spot som jag. Har dom väl gjort det har dom förmodligen lärt sig nåt på vägen, vilket dom inte hade gjort om dom hade följt en vägvisning.

Så där har du det: jag delar med mig av en av dom roligaste upplevelserna jag vet. Att hitta ett spot.

Och Jesper B, det finns ett problem i idén om samexistens och det är att attityderna inte samsas så väl. Om du skulle outa ett av mina spots så har mitt "surfa för mig själv och dom jag tar med mig" spot helt enkelt försvunnit. Precis som om du hade vandaliserat eller bränt ner det. Att knipa igen skadar ingen, att babbla offentligt gör, speciellt för dom som redan surfar på spotet.

Logga in för att svara
#96471 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

JFL skrev:
blackpoint skrev:

Och Jesper B, det finns ett problem i idén om samexistens och det är att attityderna inte samsas så väl. Om du skulle outa ett av mina spots så har mitt "surfa för mig själv och dom jag tar med mig" spot helt enkelt försvunnit. Precis som om du hade vandaliserat eller bränt ner det. Att knipa igen skadar ingen, att babbla offentligt gör, speciellt för dom som redan surfar på spotet.

Håller med, samexistens är bökigt! Jag menar dock inte att det kan funka helt smärtfritt, men: Min ide´är ju att man ska försöka förstå även de som tycker annorlunda och se att deras poäng faktiskt har viss grund. En grundattityd kan vara att varje gång man gör något överdjävligt fantastiskt så skulle man vilja att hela världen gjorde detsamma, att alla fick uppleva detta, och att man gärna hjälper andra att kunna göra det. En annan grundattityd kan vara att man tvärt om vill göra det så mycket som möjligt själv även om det innebär att man på olika sätt försvårar för andra att göra detsamma. Man kan förstå båda inställningarna och därmed försöka respektera dem, även om man inte håller med. Mer konkret innebär det att någon som gärna outar alla spots för den stora allmänhetens bästa INTE gör det när någon som är mer restriktiv med att sprida kunskap om spots bjuder med den förstnämnda till mer hemligt spot. För troende mellan guid och medsurfare ävärderas då högre än den egna grundinställningen. Detsamma kan ju gälla när någon lite naivt frågar om spots på nätet, då behöver denna inte förlöjligas eller utsättas för allehanda personangrepp, inte heller de som uttrycker sina ståndpunkter hyfsat hyfsigt i efterföljande tråd. Lite mer tolerans och hänsyn till varandras ståndpunkter både i www-världen och i andra, kanske mer verkliga, världar helt enkelt. Men visst, kolla bara på hur denna tråd skapar energi, i vissa poster inte helt positiv. Tolerans är inte så enkelt att praktisera som att propagera.

/JB

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#96472 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Folk som avslöjar surfställen (speciellt de som exploaterar andras hemmaställen) borde doppas i tjära och rullas i fjädrar. Folk som GNÄLLER om hur jobbigt det är att leta upp surfställen likaså.

Logga in för att svara
#96477 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Jesper, min erfarenhet är att folk som "outar" spots på nätet eller offentligt inte gör det för nån allmänhets bästa, vad nu det skulle kunna tänkas vara. Dom gör det för att själva få uppmärksamhet. "Titta på mig, titta vad jag har gjort, titta vad jag har surfat, titta vad jag har hittat. "

När jag INTE berättar var jag surfar så gör jag det delvis för min egen skull men även med omtanke om dom surfare som surfar samma spots. Så skillnaden är inte som du tror om man agerar för sig själv eller för andra, utan snarare vilka dom andra är och vilka drivkrafter för dig själv som avgör hur du agerar. Min drivkraft är nöjet av att surfa. Gärna så mycket om möjligt och jag delar gärna med mig, men till dom som redan är där och som jag tror inte går raka vägen hem och lägger ut saker på nätet. Jag har alldeles för lång och alldeles för dålig erfarenhet av hur folk beter sig.

Logga in för att svara
#96481 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Och Blackpoint, din idé om att mer spotinfo skulle tunna ut crowden ger jag inte heller särskilt mycket för. Även det baserat på erfarenhet. Av anledningar som jag inte begriper, men det är pga hur jag är funtad och det vet jag om, så är folk väldigt mycket flockdjur. Jag vet inte om någon minns det men Fredrik Lindström hade ett program om Svenskar för en massa år sen om hur ängsliga svenskar är för att göra saker fel. I surfsammanhang verkar folk vara väldigt oroliga för att surfa "fel" spot. Det är ju DÄR borta man ska vara... För att det är där alla andra är...

Så dels vill folk vara bland andra och dels vill dom surfa det dom tror är det "rätta" spotet. =crowd.

Exempel från livet:
Blev uppringd av en surfare, vi kan kalla honom Allan.
"Är på spot x, här är fullt med folk, alldeles för många. Har du nån idé om vart jag kan åka istället?"
Varpå jag ger Allan beskrivning till ett alldeles nytt ställe som jag har hittat och surfat ett par gånger. Dels gör jag Allan en tjänst och dels kan han ge mig lite input på hur det funkar. Dessvärre kan jag inte vara på alla ställen samtidigt.
Nån timme senare ser jag Allan i lineup på spot x.
"Vad gör du här? Funkade inte?"
"Jodå, men det var ju ingen där".

Information spriden, utan någon egentlig nytta.

Logga in för att svara
#96483 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Jesper, under senare år har jag varit med och organiserat och donat med aktiviteter för att delvis försöka bevara spots i mina hemtrakter. Dvs ganska handfasta åtgärder för "allmänhetens bästa". I min värld kan det nämligen inte bli bättre än att vi 1. har spots, 2. har tillgång till dom (parkering, strand access osv). Oavsett hur kända eller okända dom kan tänkas vara. Detta är dessutom "mödor" som alla kan ställa upp på som nu inte har haft möjligheten att vara med och "upptäcka" spots. En chans att dra sitt lilla strå till lasset.

Och jag måste säga att mina erfarenheter är milt sagt blandade. En hel del människor är villiga att bidra med väldigt mycket. Även till spots som dom själva aldrig kommer att vara i närheten av.

Men förvånansvärt många lyfter inte ett finger. Inte minst folk som gärna filmar eller fotar spots och lägger ut i alla möjliga sammanhang. Många verkar vara precis som Blackpoint, utgår från att spotsen finns, att dom har rätt att surfa dom och att dom kan göra vad dom vill efteråt. Skita i den insats som ligger bakom, skita i folk som surfar där redan, skita i dom eventuella anledningar det kan finnas att spotet i fråga inte finns på bilder till allmänn kännedom osv.

Så att påstå att man "sprider stoke" eller gör nån allmännytta köper jag inte en sekund.

Logga in för att svara
#96485 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

JFL: Jag vill inte säga emot dig. Du resonerar vettigt, med trevligt tonläge och jag håller med dig om mycket rent innehållsmässigt, tycker jag, ska kanske tilläggas. I alla sådana här frågor blir det ju lätt orättvisa förenklingar; till exempel att de som outar spots skulle vara goda eller onda och de som inte gör det onda eller goda... eller tvärt om. Självklart är det mycket knepigare än så. Det du skriver om att folks motiv (till att outa) ofta är att framhäva sig själva, göra sig lite viktiga, inte minst här på nätet kanske, det håller jag otroligt mycket med om. Grejen är att jag tycker mig se liknande motiv bakom att hålla på och skälla på allt och alla som faktiskt bara vill dela med sig av entusiasm och underlätta för andra att ha kul surf. Jag upplever att många håller på och lappar på sina kanske lite bräckliga identiteter när de diskuterar för och nackdelar med att hålla spots hemliga vs. sprida kunskap om dem.

Min personliga grundinställning, som inte håller i alla lägen och inte är helt konsekvent eller logisk, är att världen skulle vara mycket bättre om ALLA surfade skiten ur sig dagligen. Att alla skulle dela med sig, inte enbart vad gäller vägbeskrivningar till små tighta svenska surfspot utan om det mesta. Att alla diskuterade öppet och sansat olika värdegrunder, idéer om lycka osv. OTROLIGT NAIVT kanske och som sagt, jag lever inte upp till det själv...

Trots denna grundinställning, så har jag full förståelse för att det är skitkul att leta nya spots, surfa dem med sina närmaste surfkompisar, hålla det hemligt, bjuda in noggrannt utvala, bli skitsur när någon av dessa sprider vidare utan att kolla osv. Det lilla antalet, hemligheten dem emellan skapar extremt mycket gemenskap, grupptillhörighet och identitet. Men som sagt, det är inte mitt ideal och jag TROR världen skulle bli bättre om man försökte öppna upp lite mer, bjuda in... (och så slår verkligheten tillbaka och både JFL, jag och andra får bita i det sura äpplet). Jag tänker fortsätta stå för min position, men också fortsätta anpassa mig till andras. Nej jag tycker inte vi ska doppa någon i tjära varken för att de vill hjälpa även de de inte känner att hitta till surf, behöver lappa på sina bräckliga identiteter, har dåliga erfarenheter av folk som missbrukar ens spotkunskaper, eller liknande.

Fasen så långrandig jag är. Hade inte alls tänkt engagera mig i detta här och nu. Det bara rann på. Den här tråden får leva vidare utan mig...

Ses på line up!

/JB

Logga in för att svara
#96486 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Hade ju inte heller tänkt att vara så långrandig och ja, jag håller med dig oxå. Fast du gör det igen: talar om för mig vad jag gör, varför jag gör det osv i ordalag som inte är helt positiva.

"Trots denna grundinställning, så har jag full förståelse för att det är skitkul att leta nya spots, surfa dem med sina närmaste surfkompisar, hålla det hemligt, bjuda in noggrannt utvala, bli skitsur när någon av dessa sprider vidare utan att kolla osv. Det lilla antalet, hemligheten dem emellan skapar extremt mycket gemenskap, grupptillhörighet och identitet."

Det är helt enkelt inte så det funkar, iallafall inte för mig. Tror faktiskt att det är mer så i Stockholm, men vad vet jag? Vi har inga hemliga handslag, inga konstiga initieringsriter. Vi surfar och gillar det. Ungefär så. Jag har bara vänt på steken så jag vet knappt var jag själv surfar nuförtiden. Och jag har hur kul som helst.

Logga in för att svara
#96487 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Kul med lite diskussion.

Jag hoppas ni har kul med alla danskar jag visat runt i Skåne. Jesper - du borde surfa lite mer i Skane ocksa.

Logga in för att svara
#96488 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jesper B skrev:
JFL: Jag vill inte säga emot dig. Du resonerar vettigt, med trevligt tonläge och jag håller med dig om mycket rent innehållsmässigt, tycker jag, ska kanske tilläggas. I alla sådana här frågor blir det ju lätt orättvisa förenklingar; till exempel att de som outar spots skulle vara goda eller onda och de som inte gör det onda eller goda... eller tvärt om. Självklart är det mycket knepigare än så. Det du skriver om att folks motiv (till att outa) ofta är att framhäva sig själva, göra sig lite viktiga, inte minst här på nätet kanske, det håller jag otroligt mycket med om. Grejen är att jag tycker mig se liknande motiv bakom att hålla på och skälla på allt och alla som faktiskt bara vill dela med sig av entusiasm och underlätta för andra att ha kul surf. Jag upplever att många håller på och lappar på sina kanske lite bräckliga identiteter när de diskuterar för och nackdelar med att hålla spots hemliga vs. sprida kunskap om dem.

Min personliga grundinställning, som inte håller i alla lägen och inte är helt konsekvent eller logisk, är att världen skulle vara mycket bättre om ALLA surfade skiten ur sig dagligen. Att alla skulle dela med sig, inte enbart vad gäller vägbeskrivningar till små tighta svenska surfspot utan om det mesta. Att alla diskuterade öppet och sansat olika värdegrunder, idéer om lycka osv. OTROLIGT NAIVT kanske och som sagt, jag lever inte upp till det själv...

Trots denna grundinställning, så har jag full förståelse för att det är skitkul att leta nya spots, surfa dem med sina närmaste surfkompisar, hålla det hemligt, bjuda in noggrannt utvala, bli skitsur när någon av dessa sprider vidare utan att kolla osv. Det lilla antalet, hemligheten dem emellan skapar extremt mycket gemenskap, grupptillhörighet och identitet. Men som sagt, det är inte mitt ideal och jag TROR världen skulle bli bättre om man försökte öppna upp lite mer, bjuda in... (och så slår verkligheten tillbaka och både JFL, jag och andra får bita i det sura äpplet). Jag tänker fortsätta stå för min position, men också fortsätta anpassa mig till andras. Nej jag tycker inte vi ska doppa någon i tjära varken för att de vill hjälpa även de de inte känner att hitta till surf, behöver lappa på sina bräckliga identiteter, har dåliga erfarenheter av folk som missbrukar ens spotkunskaper, eller liknande.

Fasen så långrandig jag är. Hade inte alls tänkt engagera mig i detta här och nu. Det bara rann på. Den här tråden får leva vidare utan mig...

Ses på line up!

/JB

Du verkar förvirrad. Jag förstår inte hälften av vad det är du vill ha sagt. Gör du det själv?
Ämnet är kanske förvirrande? Det är missriktad välvilja att slänga ut surfspots på internet, det leder till totalkaos i lineup med fårskockseffekt och mentalitet.
hade

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#96525 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

ErikG skrev:
Folk som avslöjar surfställen (speciellt de som exploaterar andras hemmaställen) borde doppas i tjära och rullas i fjädrar. Folk som GNÄLLER om hur jobbigt det är att leta upp surfställen likaså.

Är det okej att avslöja surfställen som inte är hemliga om det enligt surfaren är den som har hittat/skapat stället först och är ett såkallat "hemmaställe"?
EXEMPEL HÄR

Ändrat av IST
Logga in för att svara
#96597 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

haha fan vad det tog skruv för vissa

Logga in för att svara
#96599 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

shorteyyy
graphgraph

tyst!

Logga in för att svara
#96612 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

Gurra_G
graphgraph

Jag har precis flyttat från Halmstad till Göteborg så letar också efter andra surfare och bryt nära Göteborg! Mest kört i Halmstad tidigare..

Jag har bil och på lördag kanske det kan bli nått söder ut.. Hade varit fint med sällskap i bilen och dela bensinpengar! Skicka Pm eller hör av er på 076-2219066 om någon vill hänga på!

/Gustav

Logga in för att svara
#96616 Svar: Surfspots på Västkusten runt Gbg 13 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!