Kan inte komma på något hållbart argument för vindsurf. Ärligt!
Med kite och en vanlig vågsurfbräda utan stroppar är du friare på vågen än med vindsurf (mer likt vågsurfing m a o), men det är lättare att börja med EN foot strap för främre foten. Du utvecklar också snabbare tekniska surfing-moves som är väldigt svåra att lära inom vanlig hederlig vågsurfing, såsom aerials, floaters, snaps, etc. Vad ja menar är att en vågsurfare i Sverige kan utveckla sin vanl vågsurfingteknik med hjälp av en kite!
Med en kite är du ju även mer mobil (lättare, inte så skrymmande) än med vs. Du behöver heller inte så mycket vind för att kunna ha kul med en kite (vs vindsurfing), men klarar samtidigt stormbyar med en 5 kvm (fast sådana dagar vågsurfar man ju oftast hellre här i Sverige)...
Dessutom riskerar man inte bli ruinerad för att få tag i en helt ok utrustning som täcker vindar fr 6-15 m/s. Men man MÅSTE ju ha dyra boarder shorties utanpå dräkten, fast bara om man har liten...

Testa och utvärdera själv vet ja!
Börja med att kolla lite länkar på strapless kite surfing här:
vimeo.com/channels/straplesskitesurfing
vimeo.com/channels/straplesskitesurfing/38534130
vimeo.com/channels/schiller
Pura vida,
/Nicco
gnuzen skrev:
Tjena!
Det är så att jag tänkte börja surfa och jag bor i Varberg.
Frågan är om jag ska börja med kite eller vindsurf? just nu är jag mest inne på kite för det ser och verkar vara roligare. Vad tycker ni? kom gärna med tips och förslag!
Tack på förhand alla surfande själar!
peace