Facebook data

1
Öronkrux - vilka proppar funkar?
#95737 Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Tjena Alla smarta surfare!
Har haft lite krux med bihålor och inser att jag kanske behöver surfa med öronproppar. Enda kruxet är att jag är i sri lanka just nu och att det knappast finns några high tech varianter här. Kan det funka med vanliga proppar om dessa sätts in hårt?

Några andra bra förslag på lösningar?

Grymt tacksam för hjälp!

/Peter

Logga in för att svara
#95739 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

kolla på ett apotek om de har såna där silikonproppar som du täcker för öronöppningen med. det finns i alla fall på alla apotek i indo även ute i bushen. de ska inte skruvas in i örongången utan bara täcka för öppningen, funkar fint om man får öroninfektion osv.

Logga in för att svara
#95742 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

tja peter.

jag sprängde trumhinnan i Norge tidigare i år. Då körde jag med öronpropp, skavsårsplåster, kirurgtejp och toppade detta med silvertejp. Funka fin fint. Annars tror jag att proppar och lite tejp borde lösa trasslet.

Logga in för att svara
#95745 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Annars funkar bomull och massor vaselin oxå.. det brukade jag köra när jag lirade vattenpolo

Logga in för att svara
#95750 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

STORT TACK för alla svar Grabs!

Kan en surfare bli gladare än när andra surfare kommer till nöds? Troligen inte! =)

Har dock en följdfråga på detta, känner fortfarande av både bihålor och Öra, men gissar på låg nivå av inflammation då jag fått antibiotika och lite annat smått och gott från "Best Doctor in Aragum Bay".

Vad tror ni då om att dra ut och köra med ett par stiligt hemmagjorda surfplugs? Blir det värre genom insläpp från näsan, eller bara tuta och köra?

Tack än en gång!!!

/Peter

Logga in för att svara
#95754 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

det blir inte värre genom näsan.. plugga igen örat ordentligt bara..

När jag va på läger i tyskland fick jag öroninflamation och doktorn sa bara att jag skulle ha en propp i örat och ha en badmössa nerdragen över örat.. såå en propp och silvertejp bör göra susen ;D

Logga in för att svara
#95760 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

De här är de som funkar bäst för mig. De till höger vet inte om de finns i Sverige men med den större flens längst ut så är de anningen tätare.

Ändrat av Gazzer
Logga in för att svara
#95764 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

SUPERTACK!!! Kan inte vara mer tacksam just nu =)

Så otroligt gott att alla är så sköna och kommer till ens hjälp!

Kram
Peter

Logga in för att svara
#95765 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Peter.

det viktigaste är bara att inte få in vatten till mellanörat. Det är där det gör skada. Sen får du in vatten så kommer det gå igenom systemet och hamna i svaljet.
Men se till att inte få in mer vatten. Det är inte jätte nyttigt. Och antibiotika ska man inte ta för mkt av. Man kan bli imun mot dess verkan.

Logga in för att svara
#95781 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

Btw får man anstränga sig när man knaprar antibiotika? ;D

Logga in för att svara
#95786 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 2

carligula
graphgraph

Man blir inte immun mot antibiotikas verkan men däremot skapar man riktig resistenta bakterier genom att ta AB i onödan. Att få in vatten i mellanörat lyckas man endast med genom att ta hål på trumhinnan, sannolikheten att få in vatten via örontrumpeten är i stort sett obefintlig, däremot kan man själv bilda vatten i mellanörat som inte töms via en alltför svullen örontrumpet. Här hjälper inte antibiotika heller. Det är ärligt talat ovanligt med äkta bihåleinflammation men vanligt med svullnad i området, säkert en reaktion på vad du nu kan tänkas doppat näsan i. Gissningsvis har det väl så god effekt med något avsvällande, typ Nasonex/Rhinocort. Likadant i örat är det vanligast att surfare får eksem i yttre hörselgången vilket botas främst med kortisondroppar, ev med tillägg av lokalt antibiotikum, tex Terracortil med polymyxin B. Orent vatten kan förstås ge nasty infektioner också. Tipset är nog öronproppar i förebyggande (vilket jag är okunnig om) men kontentan är att skita i antibiotikan om du inte har en ordentlig dos feber. Ska du trots bättre vetande äta möget kan du förstås bete dig som vanligt. Tror du du behöver effekten av antibiotika kanske du ska softa med den sista 6an GT på puben.

Lycka till med surfen och silvertejpen!
/Doc

Logga in för att svara
#95872 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: -2

surfingGBG
graphgraph

Tack för allt Guys! Sjukt glad man blir för all info! Skall tänka på er i vågorna!!
KRAM

Logga in för att svara
#95924 Svar: Öronkrux - vilka proppar funkar? 13 år, 9 månader sen Stoke: 0

CarlVandal
graphgraph

Jag har haft problem med öronen så länge jag surfat, och tycker det är sjukt jobbigt med öronproppar som bara flyger ur.
Nu när jag senast var i Nicaragua en månad använde jag ett spray som torkar bort vatten direkt efter surf. Funkade skitbra...
www.mylan.se/produkter/aqua-clear.aspx

Vet inte om det finns utomlands dock...
//C

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!