Facebook data

123
'Eight 08' smågalet projekt!
*
#100920 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

BHP i skåne har en bra epoxy, annars går det att skicka efter RR från seabase, det blir inte så oerhört dyrt.

Logga in för att svara
#100921 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det går att lägga finish eller hot coat med epoxy. Ett annat alternativ är två komp polyurethanlack, man ska klart för sig att pu-lack dock inte är att leka med. Det känns rätt giftigt.
En del som bygger i epoxy lägger polyester som hot coat, jag har aldrig provat men det är lurigt för det fäster inte helt som poly på poly.
Har du otur kan det flagna av i stora sjok.

Logga in för att svara
#100931 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Tack Erik,

Jag spanade på seabase och det var inte så dyrt med epoxyfrakten som jag hade befarat. Med polyester så lägger de på 65 pund för att det är farligt gods... ca 130 pund för 6liter Resin Research Epoxy, 250 ml Additive F och frakt, not bad.

Tänkte testa Additive F som tillsats till epoxyn, det ska göra den mer lättflytande och mycket bättre att slipa, typ på samma sätt som paraffinvax i poly.

Rapporterar om resultat senare

Logga in för att svara
#100983 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Varför syns inte mitt inlägg????????????????

Logga in för att svara
#100984 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Här är det igen, nu utan den under 500 breda och höga bilden:

OK, har inte varit inne här på ett tag.

Epoxy:
Jag har inte använt RR men funderar på att beställa mest pga av att det vore kul att jämföra med den jag använder. Jag använder NM 650 med den snabba härdaren. NM gör ju flera olika epoxy, och av de jag provat tycker jag 650 är helt grym:

1) Den är transparent, dvs härdaren är inte gul utan mer eller mindre klar. Det finns ju många andra som är det men då ofta med en massa tillsatser, NM 650 är helt och hållet utan diverse uv-stabiliserare mm. Ändå håller den sig vit och fin länge.

2) Den är otroligt rinnig. Den är egentligen utvecklad för injicering och inte för handlaminering, därför är den rinnigare än allt annat jag provat. Det gör att den väter fibrerna mycket lättare än andra epoxyhartser. Jag kan laminera flera lager (precis som med polyester) utan att behöva pressa in epoxyn och undviker därmed att pressa in luft mm som det lätt blir med mer trögflytande epoxy. Detta gör även att det lätt blir ganska tunna laminat (lite epoxy per fibrer) och man kan gå på med lite mer väv med bibehållen vikt, dvs starkare! En mindre bra grej är att den ursprungligen hade väldigt lång härdningstid, den var utvecklad för just det. Med den nya härdaren (F som i snabb) är den dock lika snabb som flertalet epoxyhartser där ute. OBS: Tillsätt inte axelerator. De är nästan alltid lite gul-röda i färgen och det blir inte snyggt.

3) Mycket starkare än deras std/konsument-epoxy NM275. Kolla in databladen och jämför! Enligt NM beror det bland annat på att den just inte innehåller några tillsatser.

4) Finns på lager i Stockholm (Epotex) och bra service från NM om man ringer och frågar om råd. Att den finns i lager är bra mer än att det är enkelt att köpa, det gör att man alltid kan få färsk epoxy. Lagar man epoxy länge kan härdaren rodna lite, dvs laminatet blir lite mindre klart/mer gulbeiget.

Men som sagt, ska nog prova RR vid tillfälle. Kanske bättre, om inte annat för att veta.

Gloss-coat:
So far har jag gjort mina brädor matta, dvs struntat i gloss-coat. Way back lackade jag dem med 2 komp pu-lack. Vette 17, inga pro gör så vad jag vet. Vore kul att prova med polyester... Jag ska göra några riktigt blanka retrobrädor nån gång framöver och tills dess måste jag bestämma mig???

Jesper B

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#100986 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Jesper B skrev:
Varför syns inte mitt inlägg????????????????

Verkar vara någon bugg. Kollar upp!

Logga in för att svara
#101283 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

surfineurope skrev:
Jesper B skrev:
Jonas! Kul med att du är inne här. Antar att du mest datashapar? Förutom rockerkurvan så kör jag enbart för hand. Det är en av grundorsakerna till att jag shapar - att göra något 3d med händerna. Skulle dock såsmåningom vilja behärska datashaping också.

Ok, tillsammans med 2:an lär det bli en grym quiver! Ja, jag datashapar det mesta. För mig var det ingen större omställning. Tidigare la jag den mesta tiden på att mäta av olika brädor, göra papperskisser, och försöka visualisera den färdiga brädan. Sedan gjorde jag mallar och försökte följa dessa så gott jag kunde, men själva handshapandet var aldrig den kreativa biten för mig. Nu använder jag en laserskanner för att mäta av brädorna, ett CAD-system för att modellera och visualisera mina brädor i 3D, och en CNC-maskin för att skära ut dem. Den kreativa processen är dock i stort oförändrad, men jag kan lära mig mer av varje iteration då jag har mer data och bättre koll på processen.

/Jonas

Ändrat av nekons: Blev nå´t konstigt... :-o
Logga in för att svara
#101284 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Fick precis en offert på att CNC-fräsa ut en design jag och grannen gjort i hans CAD-program (han är professionell industridesigner så det är by the book). Priset jag fick var SEK 17 500 per bräda!! Tjohoo...

Var fräser ni? Och vad kostar det där? Vad SKALL det kosta?

Älskar att shapa för hand, men mitt livsschema rymmer inte de timmarna för tillfället. Svårt nog att klämma in glasning, slipning, polering. Vill ju ha några timmar kvar till att surfa plastbitarna också! :-o

Ändrat av nekons
Logga in för att svara
#101285 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

17500kr?????

Närmaste cutting center för surfbrädor lär ligga i Storbrittanien. Googla AKU shaper för information.
I Japan där jag bodde kostade det 400-500 kr/bräda(short)

nekons skrev:
Fick precis en offert på att CNC-fräsa ut en design jag och grannen gjort i hans CAD-program (han är professionell industridesigner så det är by the book). Priset jag fick var SEK 17 500 per bräda!! Tjohoo...

Var fräser ni? Och vad kostar det där? Vad SKALL det kosta?

Älskar att shapa för hand, men mitt livsschema rymmer inte de timmarna för tillfället. Svårt nog att klämma in glasning, slipning, polering. Vill ju ha några timmar kvar till att surfa plastbitarna också! :-o

Logga in för att svara
#101291 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 10 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Jag fräser hemma i garaget. Första bräda kostade 50 000 kr, men sedan har det varit gratis

Annars kostar det normalt 25 EUR/bräda här i Portugal.

/Jonas

Logga in för att svara
#101497 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Fräsa hit och dit. Jag köpte en moddad Hitatchi planhyvel med den där trumman som funkar bättre än skär. Trumman kostar egentligen 500 dollar men jag fick köpa en beggad av en gammal shaper för 150 dollar. Jag tycker det är kalashäftigt att i stort sett vemsom helst kan cadda en bräda och få den utfräst, men för mig personligen är det just att komma bort från datorn och arbeta med händerna i material. Jag vill lära mig att designa medans jag bearbetar, vara kreativ när jag nämar mig en slutform som jag kan känna med händerna, göra konkaviteter där alla linjer kan kännas fram genom att vrida på handleden när jag reglerar djupet på planhyveln och så. Jag vill inte arbeta med mallar, med siffror eller med mått överhuvudtaget. Jag vill använda ögat, händerna och materialet.

Men det är ju bara min grej, för den som gillar att sitt och cadda så ska man självklart göra det!

Nu har jag i vart fall byggt klart nummer 2 och 3. Båda är sjösatta och provade de senaste tre dagarna i Ericeira och Pernich. De går som ett skott båda två! En 5'8 och en 6'4 enligt vad jag filat på enligt inlägg ovan:

Logga in för att svara
#101500 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jag blir småtokig av att det bara funkar att skriv inlägg med bilder IBLAND???? Nu får ni koll min blogg om ni vill se botten!

Logga in för att svara
#101502 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 12 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Nu går det tydligen inte heller att lägga in en länk på snabbsvar????? Sök på jeppes surf notes, om ni orkar och vill se botten.

Logga in för att svara
#105168 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 11 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Men vad är det för bugg nu då. Två försök att skriva ett kort svar plus en jpg bild 500 pix bred?

Snabbsvar utan bild tycks funka??

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#105172 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 11 månader sen Stoke: -1076

IST
graphgraph
Donerat Brons

Jesper B skrev:
Blev så inspirerad av den andra byggtråden att jag blev tungen att limma ihop ett blanks i helgen. Ska bli en 6'2-6'3 lite rund och skön allroundbräda för mig när Torö är bra och utomlands är sissådär. Sen ska jag bygga en 6'7 step up för utlandet, men en sak i taget. en lite bild på stringerinlimmningen. Tar man mycket snålt med pu-lim behövs ingen teap. Är man osäker tar man lätt för mycket och då jäser det ut på blanket och då är det grymt smart att ha dragit en maskeringstape på varje sida om stringern. Oavsett: Snåla och skrapa ut med stålspackel!
/JB

Jesper B skrev:
Men vad är det för bugg nu då. Två försök att skriva ett kort svar plus en jpg bild 500 pix bred?

Snabbsvar utan bild tycks funka??

Tidigare har bildbuggen haft sambandet att filnamnet har varit för långt som denna gång: Stringer_in_place_S-20130204.jpg
bildfilen syns dock på en egen sida
surfsverige.se/images/fbfiles/images/Stringer_in_place_S-20130204.jpg men så länge buggen finns kvar så vill den bara ha korta filnamn.

Logga in för att svara
#105518 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Shapade en ny Eight-08 häromdagen. Blev en 6'2'' x 21'' x 2 3/4'' Torö Ripper! Shapade hela i ett svep. Skitnöjd med det mesta även om jag gjorde några missar som irriterar, men som förhoppningsvis inte spelar någon roll, dessutom gör jag inte om dem. Här lite bilder. Outline utsågad och finslipad. Sågar med sticksåg och "knivblad" ca en dryg halvcentimeter utanför strecket då det blir lite av en smält yta av värmen. Denna gång hyvlade jag in till strecket med planhyveln - gick snabbt och enkelt! Gillar nosen som är rätt lik min 6'4 fish (se ovan). Från mitten och bakåt kurvan från en blandning av mallar från både en Kazuma och en Firewire. Ville ha lite fish-raka kanter bakom mitten, men sen böja in den utan steg eller bumpar. Tycker den ser ok ut?

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#105519 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Single nästan hela vägen, sista knappa dm blir det helt plant. Dessutom rätt djupa double precis under framfenorna. Gjorde grovjobbet med elhyveln och det känns bra, nästa bära vågar jag ta ännu mer med den. Sedan block med liten mjuk pad och slipnät. Tycker jag börjar få kläm på att få till konkaviteterna som jag vill utan att hålla på och pilla. Kontrollmäter rocken i konkaviteterna så det blir harmoniskt och som som man tänkt sig.

Logga in för att svara
#105520 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Rails är roliga att göra för man kan ta bort mycket skum snabbt. Lite tunnare än min uberfeta 6'4 (se ovan) men inte i närheten tunn som en riktig shortboard.

Logga in för att svara
#105521 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Direkt efter elhyveln (med en fantastisk "fräsrulle" i stället för blad vilket ger en grymt fin yta) på med slipnät och runda av. Långa drag så blir det jämt och harmoniskt.

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#105522 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Mäta ut fenpositioner. Lite mer tow in på framfenorna jämfört med bak (sätter dit pluggar till fem fenor, tänkte först bara truster men kan vara kul att prova olika och bra med reserv om en plugg skulle gå sönder). Tvekade mycket om vilken tail jag skulle ha, men det blev till slut ursprungsplanen, dvs en grund lite rundad swallow.

Logga in för att svara
#105523 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Min superlyxiga fräs. Tillsammans med FCS fräsmall är det sååååå enkelt och går löjligt fort att fixa hål till fenpluggarna. Rätt löjligt men en av de svåraste grejorna med att shapa en bräda är att få till lite snyggt skrivna mått och signatur på brädan. Får sätta mig med en mjuk blyerts och en skumbit och träna, för nu ser det inge snyggt ut.

Logga in för att svara
#105524 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Färdig för lamminering!

Logga in för att svara
#105525 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Grymt snyggt Jesper! Alltid lika kul att läsa om era byggen, inspererar sjukt mycket!

Logga in för att svara
#105527 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Tack för att du delar med dig Jesper! Mycket intressant Och verkar som du börjar få riktigt jäkla bra kläm på det där med brädbygge! Snygg bräda Vad landar volymen på.... 36-38 liter eller nåt?

Logga in för att svara
#105543 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Har ingen koll på volymen alls. Det jag försöker få till är sköna rails från tjockaste punkten precis framför mitten hela vägen bak. Känner med handen, stirrar och blir helt förvirrad. Får för mig att ena sidan är för tjock, sedan att den andra är för tunn, sedan att de är identiska... Provmäter med mina fuskmallar, men det handlar om så lite och mer om flowet än om just en punkt. Här skulle man vilja ha shapat några tusen brädor. Men förhoppningsvis kommer det allt eftersom.

Djädrans massa fenor. En fin grej till med FCS fusion och fräsa hål med fräsmallen är att hålen blir så fina att vinklarna nästan blir perfekta bara av att trycka ner och vinkla pluggen. OK lite tape på ett par av dem. Har även slutat att maskera runt pluggen. Med rätt mängd epoxy (13.5 gram per plugg för att vara exakt) behövs ingen maskering.

Logga in för att svara
#105570 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Ser ju råbra ut! Ser ut som om du kört fenklustret ganska långt fram. Vad kör du för mått? Ser lite ut som Mckee.

Logga in för att svara
#105601 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 10 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Tack för smickrande kommentarer, gör dock mer misstag än vad som kanske framgår av text och bilder, men det är ju dem man lär sig på. Redan sugen på nästa bräda som ska bli lite mer för större tyngre vågor (dvs fortfarande rätt veka, den ska ju vara för mig!).

Fen set-up. Jorå inspirerat av Mckee är det, Dvs bakfenorna lite närmare mitten än den där andra std-set-upen som jag inte kommer ihåg namnet på (dock har jag den också uppsatt på vägen i min shaping bay, i princip sätter man bakfenan lika nära kanten som framfenorna enligt den). Jag har bara läst lite på nätet om detta, men framför allt var fenorna placerade likt Mckee på den Von Sol "Moonfish" (shapad av Sean Mattisson) som jag tog mycket inspiration av när jag byggde min uberfeta 6'4 fish (se ovan). Den går som tåget och känns allmänt skön, så jag ville inte frångå det. Kanske lite framflyttat, men tror även bilden ljuger lite (det som är nära kameran ser större/längre ut). Dock ska man flytta fram lite om man vill ha loosare bräda enligt Mckee själv, och loos vill jag ha denna! Har inte måtten i skallen men kan mäta av vid tillfälle. Så här skriver Mckee på sin hemsida:

Mckee’s ‘Width between back fins’ formula, is calculated to give the most fluid and redirectional interchange between turns while maintaining drive, eliminating tracking, rail grab and the need for baby back fins, all associated with having fins too close to the rail. In the past l have placed fins in hundreds of different positions all over the tail. For the ‘M4Quattro’ purist, the ‘Mckee M5 Multisystem’ is just a security blanket or like training wheels because for them the ‘Thruster’s’ central fin is obsolete. The quad cluster can be moved forward to loosen up a board and for shapers of custom boards, many compensations can be made for weaker riders or for special needs such as looser guns but with the advantage of not losing drive. Although taken off the current formula there is the shapers option to move the cluster at any amount not exceeding the stupidity level. I personally had great results on pintails by moving the positions forward up to 2cm or ¾” forward. The videos of Tom Carroll in Hawaii are examples of the result of these positions — The variations are limitless!

(www.mckeesurf.com/?page_id=267)

/JB

Logga in för att svara
#105771 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Skulle lägga in en bild här på nya 6'2an här men det funkar inte. Kort filnamn 500x375 pixar...?

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#105776 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

OK ett försök till. Nyshapad, nuvaxad och nysurfad 6'2. Går som ett skott och svänger på en 5-öring!

Logga in för att svara
#105777 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Jippi, bilden kom med. Här en på undersidan:

Logga in för att svara
#105786 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 9 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Ooooh ser grym ut! Har du testat den på Torö?

Logga in för att svara
#105789 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jimmy.S
graphgraph

Nice jesper!! Riktigt fina "cuts" du får med fräsbladet. Är det EPS du shapar?
Snart blir det shapa för mig också,har blanks liggande hemma.

Peace,jimmy.

Logga in för att svara
#105799 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 9 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Nix inte Torö, men det ska väl ske så fort det går. Har shapat den med Torö i baktankarna. Jo, den där fräsrullen är rena magin. Skummet (EPS) släpper inga kulor alls som med vanliga hyvelblad. Fräsrullen verkar istället slipa av kulorna och det blir som en nästan lite "trådig" "mikro-randig" slät yta.

/JB

Logga in för att svara
#106112 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 8 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Jesper B skrev:
Här är det igen, nu utan den under 500 breda och höga bilden:

OK, har inte varit inne här på ett tag.

Epoxy:
Jag har inte använt RR men funderar på att beställa mest pga av att det vore kul att jämföra med den jag använder. Jag använder NM 650 med den snabba härdaren. NM gör ju flera olika epoxy, och av de jag provat tycker jag 650 är helt grym:

1) Den är transparent, dvs härdaren är inte gul utan mer eller mindre klar. Det finns ju många andra som är det men då ofta med en massa tillsatser, NM 650 är helt och hållet utan diverse uv-stabiliserare mm. Ändå håller den sig vit och fin länge.

2) Den är otroligt rinnig. Den är egentligen utvecklad för injicering och inte för handlaminering, därför är den rinnigare än allt annat jag provat. Det gör att den väter fibrerna mycket lättare än andra epoxyhartser. Jag kan laminera flera lager (precis som med polyester) utan att behöva pressa in epoxyn och undviker därmed att pressa in luft mm som det lätt blir med mer trögflytande epoxy. Detta gör även att det lätt blir ganska tunna laminat (lite epoxy per fibrer) och man kan gå på med lite mer väv med bibehållen vikt, dvs starkare! En mindre bra grej är att den ursprungligen hade väldigt lång härdningstid, den var utvecklad för just det. Med den nya härdaren (F som i snabb) är den dock lika snabb som flertalet epoxyhartser där ute. OBS: Tillsätt inte axelerator. De är nästan alltid lite gul-röda i färgen och det blir inte snyggt.

3) Mycket starkare än deras std/konsument-epoxy NM275. Kolla in databladen och jämför! Enligt NM beror det bland annat på att den just inte innehåller några tillsatser.

4) Finns på lager i Stockholm (Epotex) och bra service från NM om man ringer och frågar om råd. Att den finns i lager är bra mer än att det är enkelt att köpa, det gör att man alltid kan få färsk epoxy. Lagar man epoxy länge kan härdaren rodna lite, dvs laminatet blir lite mindre klart/mer gulbeiget.

Men som sagt, ska nog prova RR vid tillfälle. Kanske bättre, om inte annat för att veta.

Gloss-coat:
So far har jag gjort mina brädor matta, dvs struntat i gloss-coat. Way back lackade jag dem med 2 komp pu-lack. Vette 17, inga pro gör så vad jag vet. Vore kul att prova med polyester... Jag ska göra några riktigt blanka retrobrädor nån gång framöver och tills dess måste jag bestämma mig???

Jesper B

Vad kör du för väv, Jesper?

Har precis byggt klart en planka här hemma, men fick nå´n j-la tysk byggväv och epoxi. Genomvätningen var väl så däääär, kan jag säga.... :-/

Skall påbörja en ny design nu, men måste få tag i bättre epoxi och väv denna gång, även om jag bara prototypar i år...

j/

Logga in för att svara
#106113 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 8 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

ErikG skrev:
Det går att lägga finish eller hot coat med epoxy. Ett annat alternativ är två komp polyurethanlack, man ska klart för sig att pu-lack dock inte är att leka med. Det känns rätt giftigt.
En del som bygger i epoxy lägger polyester som hot coat, jag har aldrig provat men det är lurigt för det fäster inte helt som poly på poly.
Har du otur kan det flagna av i stora sjok.

Någon som prövat Krylon acrylat klarlack? Fångade upp på nå´t amerikanskt forum att det funkade bra som "fusk-finish". Har en DVD med Greg Loehr där han avslutar med sprayfinish (acrylat) istället för gloss-lager (på epoxi).

Logga in för att svara
#106115 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jesper B skrev:
Har ingen koll på volymen alls. Det jag försöker få till är sköna rails från tjockaste punkten precis framför mitten hela vägen bak. Känner med handen, stirrar och blir helt förvirrad. Får för mig att ena sidan är för tjock, sedan att den andra är för tunn, sedan att de är identiska... Provmäter med mina fuskmallar, men det handlar om så lite och mer om flowet än om just en punkt. Här skulle man vilja ha shapat några tusen brädor. Men förhoppningsvis kommer det allt eftersom.

Djädrans massa fenor. En fin grej till med FCS fusion och fräsa hål med fräsmallen är att hålen blir så fina att vinklarna nästan blir perfekta bara av att trycka ner och vinkla pluggen. OK lite tape på ett par av dem. Har även slutat att maskera runt pluggen. Med rätt mängd epoxy (13.5 gram per plugg för att vara exakt) behövs ingen maskering.

Det är rätt enkelt få fram volymen om man shapar skumblock som har uniform densitet (Pu-blanks har ju inte det dessvärre)
Man bara väger färdigshapade brädan och dividerar med den kända densiteten.

Logga in för att svara
#106159 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 8 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

@nekons Seabase har RR Epoxy och glasfiber, svårt att få det billigare eller bättre. Bara att beställa! Pundet e lågt med, leverans brukar ta en vecka kanske. Glöm inte att beställa Addetive F också, gör genomvätning och slipning lättare.

Logga in för att svara
#106162 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 8 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Hoppla, har missat att det var lite nya poster här. Jo Seabase har ju vad man behöver. Vad gäller väv vet jag faktiskt inte vilket fabrikat jag använder, kanske är det hexcel. Jag köper dock alltid på mig en rulle 4 oz (125gr) S-glas när jag är på Maui. Där finns en grymt välsorterad och trevlig affär med allt för professionellt brädbygge vid namn Fiberglass Hawaii. Jag köper S-glas trots att det kostar mer än vanlig E-glas, men jag har bra priser så det blir ändå inte så mycket per bräda. Tror Fiberglass Hawaii även finns på Oahu och Calif. Deras hemsida är rejält mycket sämre än deras riktiga butik(er).

www.viral-surf.com/shaper/en/60-hexcel-fiberglass-cloth-for-surfboard-lamination

www.fiberglasshawaii.com/tools/tools.html

/JB

Logga in för att svara
#107921 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 11 år, 1 månad sen Stoke: 4

Martinez
graphgraph

har du något tips på vad som är en bra sealer? Som man kan få tag i på hemmaplan.

Logga in för att svara
#109087 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

OK, har inte haft tid att shapa på sååååå länge, men hag har desto fler mind-shapade brädor inne i huvudet. Efter att ha snackat en massa bräddesign med allehanda surfkompisar (ett gäng vindsurfare som äntligen börjat ta sin surf på lite mer allvar och som vindsurfare är de väldigt pryl, mått, mät, technologi-orienterade), och självklart de senaste dagarnas surf fick mig äntligen att komma till skott.

Min nya 6'5 "Step up"
Tja, jag har ju hittills shapat rätt knubbiga saker. Min 6'4 är überfet och 21.5 bred. Används numera endast när det är riktigt flackt och segt (ofta bland en massa nose-riders 9'6or). Min 6'2 är mycket mer allround och min to go bräda, funkar i segt skvätt (bland en massa potatisar och bottenfödare) till förvånansvärt fina vågor (bland riktigta shortboards). Men jag har saknat en bräda när det börjar bli lite mer på riktigt. När folk börjar leta tuber och det trycker på med lite mer size. Jag behöver helt enkelt en kompletterande bräda till min småknubbiga 6'2:a. Dessutom är jag skjut sugen på att shapa en lite längre bräda med smalare nos och häck, fortfarande med mycket volym men tunnare kanter än mina tidigare alster. Outline: Bredaste punkt precis på mitten (tjockaste precis framför) relativt mina knubbisar mycket smalare nos och häck. Framför allt har jag försökt få så mycket flow och harmoni i outlinen, inga steg, kanter eller knixar, bara sköna kurvor. Tycker den blev fin:

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#109088 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Så var det det här med att bifoga bilder. 500 bred och döpa om till kort namn. Nudå:

Logga in för att svara
#109089 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Skit också. Vad gör jag för fel???????

Logga in för att svara
#109090 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Haha - den får ju inte vara över 500 hög heller... nu fick jag till det! Glömde skriva ett tack till min kompis MAX för en leverans av fina MAX Blanks! Jag fyllde Humlan med ett gäng EPS-blanks redan i höstas och körde hem dem till skjulet:

Logga in för att svara
#109091 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Lite mer tail-kick än mina knubbisar så att den passar i lite vassare vågor trots sin längd. Dessutom inte lika markerade dubbla konkaviteter i häcken, nästan lite single hela vägen. Eftersom häcken är smalare kan man sätt och byta rail utan varken V eller genom att sätta dubbelkonkaver i singlen (påstås det av experterna). Därför lite svag dubbel i häcken istället för kraftiga som jag har på knubbisarna:

Logga in för att svara
#109092 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Även lite mer nos på denna. Fundera på att hooka upp sista biten lite lite till:

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#109093 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Den är hela 2 7/8 tjock på mitten men trots det hyfsat tunna kanter. MEN jag funderar på att tunna ut häcken lite till. Dels för att det är snyggare och dels för att få kontroll. Jag har shapat hela brädan i ett svep och då är det lätt att man blir lite "blind" mot slutet. Tänkte låta den ligga ett par dar och funder på om den ska tunnas ytterligare. För samtidigt får man inte glömma att jag är rätt kookig, dvs jag kan behöva lite volym för att överhuvudtaget komma in i vågorna, även om de är lite kraftigare. Men kanske lite lite tunnare för syns skull? Vad tycker ni?

Logga in för att svara
#109094 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Funderar även på att tunna ut nosen lite genom att kicka upp den lite till sista 10 cm. Bestämmer mig som sagt om nån dag eller så. Vad säger ni? Kanske svårt att säga utifrån bilderna, men jag tycker tunna nosar är så snygga och har bara shapat knubbiga hittills..

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#109095 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Svårast av allt: En snygg signatur! Har inte direkt någon snygg handstil till att börja med och att skriva på EPS är skitsvårt, trots mjukaste blyerts:

Logga in för att svara
#109096 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 7 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Desto enklare att fräsa hål för fenpluggarna. Bara på med fräsmallen på blyertsmarkeringarna och ner med fräsen. Tänker mig den som en trefenad, men det skadar väl inte att klämma dit två extra hål. Kollar ni noggrant ser ni lite blyertsmarkeringar som visar hur jag velat med en liten grund swallow eller ej. Vill dock hålla det cleant så det blev en vanlig rounded squash:

Jaha, då blir det till att städa garaget (lamineringsverkstan), printa ut loggor och blanda epoxy (ska prova RR för första gången, spännande att se hur den är jämfört med den NM jag använt tidigare)...

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#109474 Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år, 4 månader sen Stoke: 1

persson_jon
graphgraph

Grym tråd!

Fråga till JesperB.
Hur var RR-epoxyn jämfört med NM-epoxyn? Är det någon nämnvärd skillnad?

Fråga till de som känner sig manade.
Jag har fått tag i eps av kvaliteten s100. Det rekommenderas i princip överallt s200 eller s300.
Min fråga är om det funkar med s100?
Behöver jag förstärka med ytterligare lager fiberväv?
Det ska bli en longboard. 9,0
Jag har tänkt använda två lager med 206g/m på toppen och ett lager under.
Tänkt att inte ha någon stringer, dum ide?

Tacksam för svar!

Logga in för att svara
123
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!