|
#109475 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 10 år sen |
Stoke: 49 |
|
Helloj,
Kul att tråden och hemmabyggandet lever!
RR fast vs NM 650F
RR är inte riktigt lika tunn/lättflytande, men suger in i väven lika bra! I och med att den är en smula tjockare i konsistensen så fick jag för mig att det inte riktigt blir ett lika lätt slutresultat, dvs jag fick blanda till lite mer epoxy än vad jag brukar för att få till det. MEN det kan bero på att jag är van vid NM och det var första gången med RR.
RR sög in och mättade väven nästan magiskt enkelt. Väven blev även klibbigare, den fäste bättre på skummet vid och runt kanter och ändar. Där jag är van att väven reser sig och man får vänta tills epoxin blivit lite seg innan man kan vika in laminatet runt nosen och ändan, där bara sög väven fast i skummet. OTROLIGT positivt, och bara jag vänjer mig lite till vid RR tror jag att laminaten kommer bli klart snyggare än med NM.
Jag hade väldigt varmt i garaget och trots att jag blandade till epoxin i två omgångar (båda uppmätta och uppmätta men inte hopblandade) fick jag bråttom. Jag är van att kunna stå och dutta med loggorna mm innan man kör på hela väven och under den i mitt tycke korta tiden började RR-epoxyn kicka, dvs stelna lite. Blev väldigt bråttom. Nu hade jag 25 grader varmt och tog som sagt en hel del tid på mig med loggorna (som ju ligger under väven). När jag vände på steken och laminerade däcket hade jag istället 20 grader och gjorde en liten minimix till loggorna och då var det inga problem att hinna med!
Additiv-F har jag inte använt tidigare och vet inte om det är RR eller Additiv-F som gör skillnaden (eller en kombination av dem. Men mitt sliplager med RR+Add.-F blev MYCKET bättre än med NM. Igen: RR är lite mer trögflytande så det blev till att blanda lite mer och trycka lite hårdare med penseln för att få ut det, men sen flöt det ihop och blev så jämt och fint, framför allt blev det knappt ett enda sk "fish eye". Med NM har jag haft problem med detta, kanske är det Additive-F som gör skillnaden dock.
Sen tycker jag att RR är ännu vitare än NM. Mina NM-laminerade bräder har med tiden blivit rätt beiga av solen. Inte jättestörande och helt jämt och fint. Min RR-bräda har fortfarande inte fått komma ut i solen, men jag bara känner på mig att de kommer hålla sig vita längre - tiden får utvisa!
Summa kardemumma
RR är skitbra! Tycker den är enklare att laminera med än NM. Häftar bättre i skummet, blir mindre fiskögon och är ännu lite vitare.
S100
Tror det kan bli lite svagt. I synnerhet på en longboard utan stinger. Jag skulle ladda på ett lager till på både botten och topp och laminera extremsnålt/torrt. Det är även skillnad på väv och väv. En billig no-brand E-glas på 200g är inte lika bra som en bra E-glas som säljs just för surfbrädelaminering och inte hälften så stark som en bra S-glas.... Bra väv är även mycket lättare att laminera. Kan du få tag på s200 så kör på det, eller som sagt gå upp ett lager väv.
Mina små ören...
/JB
|
|
|
|
|
#109476 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Har för mig jag kollade priserna på NM -epoxyn nån gång och att den var jävligt dyr.
Jag har kört SP-systems 115 på ett par brädor och RR på ett annat par st.
Håller med om att RR med tillsats av Add F slipar bra mycket lättare än annan epoxy.
SP-systems epoxy är annars nästan likvärdigt bra.
Väv är ju också rätt stora skillnader på, kan vara en mardröm att få väv som inte är gjord för brädbyggen att väta igenom ordentligt.
Hexcel -väv har vart den mest lättjobbade jag använt. Väv från BHP i Skåne har också vart bra.
|
|
|
|
|
#109482 |
Stoke: 1 |
|
Tack för svar!
Har någon erfarenhet av Greenpoxy? Känns ju gött inombords att köra lite mer eko-vänligt, utan att egentligen veta hur mycket bättre den epoxyn är jämfört med annan.
www.viral-surf.com/shaper/en/epoxy-resins-for-surfboard-lamination/841-greenpoxy-28kg-surf-epoxy-kit.html
Jag satsar på att få tag i s200, visste egentligen att det var det svaret jag skulle få.
Har fått ordning på verkstan. Byggde en ram med presenningar till väggar inne i mitt vardagsrum. Tejpar i golv och i tak så slipper jag förhoppningsvis en massa frigolit i resten av bostaden. Blir vrålsnyggt!
Tänker att jag väntar med att beställa väv och epoxy till jag är färdig med shapandet. Blir jag riktigt nöjd så köper jag nog s-väv. Blir jag halvnöjd så blir det nog lite billigare väv till den första brädan.
|
|
|
|
|
#110244 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 9 år, 5 månader sen |
|
Jahapp, då har man en liten nybyggd bräda igen. Denna gång en 5'11 x 21''1/2 x 2''3/4. Döpte den till "Torö Summer". Rockerkurvan är handjagda från ett lite större blank, men lite grovt avmätt en Lost RV 5'10. Var enklare än jag trodde att få till en harmonisk fin rockerkurva. Outlinen från mitt och bakåt kopierad från samma bräda, dock lite skarpare wingers/steg. Nosen är lite utdragen, dvs en inch längre och en gnutta smalare än RVn. Railsen är lite tunnare och ett snäpp vassare tucked under, men istället lite mer tjocklek mitt på. La in en svag enkelkonkavitet fram, bakåt är den lik RV:n i både V och konkaviteter. Idén är helt enkelt att göra en RV men lite mer performance.
Laminerade med RR och snabb härdare (dock inte kvick-kick). Två lager 4 oz S-glas på däck och 1 lager i botten. Tänkte även klippa till såna där snygga svartrutiga förstärkningslappa utmed baken och railsen bak, men min sax klarade inte av att klippa i aramiden (har nu beställt en kevlarsax från England till nästa bräda), så jag la in lappar i vanligt glas. Lamineringen gick bra även om jag lyckades få lite ojämnheter i sliplagret på botten, däcket blev perfekt!
Shapemassigt blev allt som jag tänkt, dock med en liten disharmoni i volymdistributionen utmed railsen främre dryga foten. Tror inte det har någon som helst funktionell betydelse men jag ser det när jag tittar på just det och det är irriterande att jag inte såg det när jag shapade. Nästa gång!
Får se om det blir någon knöl nog för provsurfa, kanske söndag morgon?
/JB
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#110245 |
|
Ovansidan:
|
|
|
|
|
#110246 |
|
Botten:
|
|
|
|
|
#110251 |
|
Ser ju proffsbyggd ut, hur funkade den?
|
|
|
|
|
#110298 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 9 år, 4 månader sen |
|
Blev inget Torö den morgonen, men kom just hem från 4 dagars surf i portugal. Västligt svall och onshore i Ericeira så jag hängde mest i Peniche, smått men fint (Supertubos som ligger öppet mot västsvallen krankade loss totalt häromdagen). Brädan var som gjord för de ganska flacka vågorna inne i bukten! Otroligt nöjd. Har provat bottomfeeder och baked potato, men denna kändes minst lika fantastisk! Möjligen kändes den något lite för korkig innan jag vande mig. Inte för att jag inte behöver volym men absolut första intrycket var att den hade ett par liter i onödan. Men den känslan försvan snabbt. Lättpaddlad, kvick och loose. Var orolig för att min "tuning" från RVn (se ovan), i synnerhet den inlagda svaga single-konkaviteten i nosen och den lite lite skarpare kanten skulle få brädan att "catcha rail" - INTE en tillstymelse till det. Tror bara den gjorde brädan ännu lite snabbare och kvickare. Sjukt nöjd!
Sista dagen var det fantastiskt fint morgonsurf i Rebeira/Ericeira. Väl över huvud, glasigt och då tog jag ut min "Torö Step-up". Som gjord för den vågen! Även här kanske några onödiga liter volym för mig... Volym har ju mycket fördelar, men det handlar lite om känslan. Nästa version av denna kommer nog vara lite tunnare, om inte annat när setten trycker ner en mot klippväggen och varje duck-dykning är rätt viktig...
Dessa två sista brädor ger mig dock otrolig mersmak att shapa mer. 5'11an "Torö Summer" är nog perfekt för mig som småvågsbräda. Men jag ska fila lite på en ännu vassare "Step-up" och sen shapa den för mig optimala "Torö-Ripper", dvs det som ska motsvara en short board för mig (lite smalare än "Summer" och lite kortare än "Step-up").
/JB
|
|
|
|
|
#110301 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 9 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
Mag
|
Kul att du blev nöjd!
Väldigt inspirerande att läsa om din brädutveckling. Jag blir själv sugen på att börja shapa, fast longboards i mitt fall.
Shapa är kul men laminera är jag mer skeptisk till. Men Primentas epoxy som inte luktade kändes som en stor förbättring jfr annan epoxy. Kanske skulle fixa ett shaping rum hemma?
|
|
|
Ändrat av Mag
Logga in för att svara
|
|
#110688 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 8 år, 11 månader sen |
KOA
|
|
|
|
|
#111138 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 8 år, 5 månader sen |
|
Ny "Torö-Ripper"!
Fick äntligen tillfälle att shapa en ny bräda. Har den perfekta Torö-rippern (för mig) som en lite mer långsiktig målsättning för mitt shapande och denna bräda var tänkt att bli just det. Lite mindre och mer prestanda än min "Summer Torö" (se ovan) som är tokfet och bred för de minsta dagarna, men inte heller lika långsmal som min "Torö Step-up" (finns också i tråden ovan), utan helt enkelt något mitt emellan.
Mäter allt mindre när jag shapar (försöker lära mig en gammal klassisk shapstil och då måste man förska lita på processen och känslan snarare än att hålla på och malla och kontrollmäta) och måtten blev till slut 6'0 x 20''7/8 x 2''11/16. Hade tänkt fota hela byggprocessen men det blev inte mer än några foton i början och när den var klar. Jag blir så engagerad och inne i shapandet när jag väl sätter igång så jag glömmer bort allt annat inklusive fotande. Här en bild på nya brädan mellan min sommartorö och torö step-up, dvs min quiver! Lägger snart ut lite fler bilder, lite byggerfarenheter och en utvärdering av hur den funkar (provade i Portugal i helgen), men nu måste jag springa.
/JB
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#111140 |
|
OK, lite om byggerfarenheter och om brädan. Hade som sagt tänkt fota hela processen. Började bra – laddad för shaping!
|
|
|
|
|
#111141 |
|
Börjar med att kolla rockern på blanket. Blanket jag använder här är både lite för långt och tjockt. Längden gör att det är lite fel rocker, men tjockleken innebär att den går att fixa till, dvs korta ner och böja till.
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#111142 |
|
Fortfarande lite läskigt att handjaga rockern. Nosen känns enkel men att få en riktigt bra kurva i häcken är mer nervöst. Har dock blivit bra varje gång jag frångått blankets kurva så jag borde inte vara så nervös. Sen börjar det roliga med att välja ut lite outlinemallar och få ihop en snygg outline. Sååå mycket roligare att göra det på blanket istället för att göra en helt ny mall förväg. Börjar få ihop en bra samling mallar. Här är några av dem:
|
|
|
|
|
#111143 |
|
Häcken blev en blandning av en tidigare bräda jag byggt till min dotter (långt upp i denna tråd) och två olika Firewire Spitfire. Till nosen använde jag en mall som jag gjorde när jag byggde min 6'5 "Torö Step-Up". Man lägger ju inte mallen rakt på utan försöker hitta en lagom böjd kurva som harmoniserar med helheten.
|
|
|
|
|
#111144 |
|
Såga ut outline kan man göra på alla möjliga sätt. Handsåg, sticksåg... Spelar inte så stor roll då jag sågar enbar bit utanför linjen och sedan fixar till med elhyveln. Kapar längden lite grovt med handsåg.
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#111145 |
|
Kapar testen av outline med min sticksåg.
|
|
|
|
|
#111146 |
|
Hyvlar in till linjen med elhyveln. Viktigt med 90 grader och harmonisk kurva. Älskar elhyveln. Frigolit (EPS) är skittråkigt att såga. Antingen lossnar kulor eller så smälter de. Elhyveln är en dröm som fixar till detta på nolltid!
|
|
|
|
|
#111147 |
|
Färdig outline och kaffet fortfarande varmt. Sen shoppade jag konkaviteterna och då glömde jag bort allt som har med tid och fota att göra. Kan väl lägga in lite bilder på konkavitetsshape vid nästa brädbygge!
|
|
|
|
|
#111148 |
|
Blev en bild till precis före konkavitetshape. Markerar femposition för att konkaviteterna ska harmonisera med det.
|
|
|
|
|
#111149 |
|
Från lamineringen har jag inte en enda bild. Det gick väl lite si och så. Min epoxy hade stått för kallt och var grynig och trög. Blev till att köra i mikrovågsugn. Upptäckte detta när allt var förberett för laminering och att springa upp och ner till köket och micro epoxy blev en stressfaktor. La även in sådana där trendiga rutiga förstärkningar på tailen vilket var lite knepigt att få fritt från luftblåsor. Hållbarhetsmässigt blev det bra, men inte 100 rent utseendemässigt. Här dock en bild från lamineringen av femboxarna. ÄLSKAR FCS fusion-boxarna som är sååå enkla att få rätt. Behövde bara tape på en av fenorna för att få rätt vinkel.
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#111150 |
|
Färdig bräda topp:
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#111151 |
|
Färdig bräda botten (bevis på stress: satte röda loggan 90 grader fel):
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#111152 |
|
Färdig bräda:
|
|
|
|
|
#111153 |
Stoke: 13 |
Kribz
|
Ser galet fint ut! När öppnar du för business?
|
|
|
|
|
#111155 |
|
Kribz skrev:
Ser galet fint ut! När öppnar du för business?
Tackar!
Har faktiskt fått lite frågor om att bygga och sälja Eight-08 brädor, men tackat artigt nej. Eight-08 är helt och hållet ett soul-projekt. Dvs jag är oftast ganska speedad pga tokigt mycket att göra, dåliga prioriteringar och en allmänt vimsig (men glad) grundpersonlighet. Dessutom har jag ett riktigt stelt kontorsjobb och sitter mycket framför datorn, läser rapporter mm. Jag har lovat mig att Eight-08 aldrig ska spä på den stress som mitt rätt kompakta liv redan producerar.
Att jobba med händerna i "riktiga" material, hantverka utan deadline och en massa krav, utan press från kunder, att knalla in i shapeverkstan med en idé, att helt tappa uppfattningen om tid och komma in i ett kreaktivt flow - det skulle kunna förstöras om jag gjorde "business" på det. Det är även därför jag gör så få brädor. Jag vill bara bygga bräda när det finns ett bra tillfälle. Inte bryta ryggen för att få lite tid emellan allt annat. Mitt shapeskjul är helt enkelt min lilla meditiationsstudio.
Men vem vet...
/JB
PS: Däremot har jag sålt av några av mina beggade brädor till kompisar, så det är inte helt omöjligt att ni ser en Eight-08 på line-up även när jag inte är på plats.
|
|
|
|
|
#111161 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 8 år, 4 månader sen |
Kribz
|
Darn you, soul surfers!!!
Nej, jag skojar verkligen. Förstår totalt din grej.
Jävligt nice att ha sina andhål. Har just börjat lära mig gura efter att ha sagt att jag ska i typ 20 år. Nu kan jag bli den där soul surfer typen som plågar alla med dåliga Jack Johnson covers vid lägerelden. Mohaha!
|
|
|
|
|
#112858 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 4 år, 12 månader sen |
|
Det var inte igår jag skrev något i denna tråd. Har skapat en hel del sedan senast, mest en massa varianter på en "Allrounder" till mig själv. Senaste och bästa varianten en 6'3 x 20 1/2'' rounded pin funkar i precis allt för mig, skulle inte behöva någon annan bräda. Lägger ut bild på den "vid tillfälle".
Men så provade jag en kompis hembygge en minidag på Torö. En liten tunn spikrak fish som går som tåget och är hur livlig och kul som helst - var bara tvungen att skapa till en egen variant på den. Calles hemmabygge var inspirerad av en Lostfish. Jag tog lite mått på både lostfishen och på Calles hembygge och gjorde en egen variant. Hade inget tillräckligt rakt blank så jag fick yxa till rockern ganska rejält - lite osäker på hur den kommer funka. Resten gick både fort och blev bra - känns som jag börjar få till shape-processen riktigt bra! Nu ligger den med nypåstruken top-coat i garaget och härdar. Ska bli otroligt intressant och prova nästa minidag. Ses på lineup! /Jesper
|
|
|
Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
|
|
#112859 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 4 år, 12 månader sen |
KOA
|
Härligt Jesper, mycket kul snack o kläm o känn på brädorna, och din blev också grymt fin / Calle N
|
|
|
|
|
#112860 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 4 år, 11 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Haha kul att se forumet i liv igen. Fin bräda.
|
|
|
|
|
#112982 |
Svar: 'Eight 08' smågalet projekt! 4 år, 6 månader sen |
Kribz
|
Hoppas jag får tillfälle att kika på dina verk nästa gång du kommer till ön
|