Facebook data

1
Retrofisk
#95093 Retrofisk 13 år, 10 månader sen Stoke: 0

AndyHill
graphgraph

Testade en retrofisk i Marocko i vintras. Blev störtförälskad och funderar på att skaffa en själv.
Någon som har åsikter om dem?
Läste runt lite på andra forum och en del hävdar att de presterar dåligt i choppy condition. Är det så?

Logga in för att svara
#95116 Svar: Retrofisk 13 år, 10 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Ett tips som jag har märkt med retrofishar är att den blir roligare om railen tunnas ut och inte är lika tjock som brädan. Annars kan brädan vara ganska tung att få ner på railen då den har mkt flytkraft.

Personligen tycker jag att en kortare retro är roligare. typ 5 6" - 5 11"

Men allt är ju en smaksak och beroende på hur pass bra du är, hur du surfar och hur stor du är.
Hur var den du testade i M?

Logga in för att svara
#95141 Svar: Retrofisk 13 år, 10 månader sen Stoke: 0

AndyHill
graphgraph

palo skrev:
Ett tips som jag har märkt med retrofishar är att den blir roligare om railen tunnas ut och inte är lika tjock som brädan. Annars kan brädan vara ganska tung att få ner på railen då den har mkt flytkraft.

Personligen tycker jag att en kortare retro är roligare. typ 5 6" - 5 11"

Men allt är ju en smaksak och beroende på hur pass bra du är, hur du surfar och hur stor du är.
Hur var den du testade i M?

Den jag testade hade tjocka rails, upplevde inga större problem att få ner railen men det skulle ju kanske varit ännu enklare med tunna. Den var 6'2" lång har jag för mig, minns inte de andra måtten. Håller på att gå ner från funboards nu och upplevde den som lika lätt att ta vågor med som dem fast mycket mer manövrerbar. Tänkte att retrofiskar borde vara idealiska för svenska förhållanden ända tills jag såg kommentarerna om att de inte klarar chop.

Kör du själv på en retrofisk? Isånnafall vad är din åsikt om deras egenskaper i svenska västkustsförhållanden?

Tycker inte man ser så mycker folk ute med retrofiskar här i krokarna så gissar att det finns en anledning till det?

Logga in för att svara
#95143 Svar: Retrofisk 13 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

they are good for certain things but bad for others. You\ll have a lot of fun on them in flat faced waves that are lined up.
Not sure where you surf in sweden, but most surf I surf here generally has a pretty short pocket and tapered shoulder, so my ideal board turns quick so I can fit it into the smaller pockets of the waves.
Retro fish are generally flat and with straight outlines so they trim and skate down the line super fast and are good for floating and small snappy turns.
However, you will be relying on your board shape for a lot of your projection and you will be utilizing less of the wave.

In short, if you just like cruising down the line in flat faced but lined up surf - which I rarely see here, even at the great spots, than a fish will be fast fun and drivey.

But it will be way harder to surf from a better position on a wave, which I feel, is the most important thing in performance surfing. You might also notice that it might go great frontside, but more difficult backside as one tends to pivot from further back during backside turns.

I can have a blast on those sort of boards in the right conditions, but I wouldn't ever surf that flat, straight of a board as my all rounder.

Logga in för att svara
#95171 Svar: Retrofisk 13 år, 10 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Det finns väl fishar som har en modernifierad bottenkontur, t.ex walden magic fish ( waldensurfboards.com/store/fish.html ) finns ju att köpa i sverige. Är det ngn som vet om det kan vara något? Låter ju som man kommer runt en del av problemen. Kanske svårsurfat för en ganska kass surfare, som undertecknad? Är själv som trådstartaren nyfiken på fish som alternativ till en något längre och trögsvängd bräda som körs i nuläget. För övrigt goofy, så torö blir ju mycket backsidesväng

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!