Aloha alla soulsurfare!
Jag fick ett samtal från campingen i Salusand igår angående att det var några surfare som gjort upp eld på stranden i helgen och även kört bil ner på sanden. Surfarna hade även lämnat skräp efter sig. Jag vet att ingen av er gjorde detta utan att det förmodligen var några surfare från Grönland eller så.... men egentligen spelar det ingen roll vilka det var. Campingen och campinggäster ser surfare som surfare.
Men det gäller för oss alla som surfar i Salusand att respektera campingen och campingens gäster och verkligen anstränga oss för att ha en bra relation men dem. Visst kan vi ha synpunkter och tycka till men det är ändå campingen som bestämmer och campingen som äger marken. Jag vill återigen betona vikten av att vi håller en god relation med campingen...annars kan vi säga adjöss till klubbstugan....så enkelt är det. Nu ska jag säga att Monika på campingen inte var toksur men dock tydlig i hennes budskap. Hon är glad att vi surfare finns men det finns ett par saker att styra upp.
Ett par saker.
1. Området inom campingen är endast avsett för campingens betalande gäster. Dvs, har du inte löst campingplats så ska bilen lämnas på parkeringen. Campingen kommer i sommar att sätta upp en bom som bara kan öppnas av campinggäster.
2. Plocka upp skräp och lägg på anvisad plats. Salusand soulsurfers kör en strandstädningsaktion nu på lördag kl 10 och det vore ju kul om vi slapp plocka upp skräp efter oss själva. Här vill jag att vi föregår med gott exempel.
3. Eld ska göras upp på avsedda platser, ex grillplatser. Eld på stranden får göras upp i typ engångsgrillar men inget annat. Stranden i Salusand är klassat som ett Natura 2000 område.
4. Ingen bilkörning på sanden/stranden. Detta är mycket viktigt eftersom området/stranden är klassat som ett Natura 2000 område. Länsstyrelsen gör ibland kontroller och skulle de upptäcka hjulspår på stranden så kan campingen hamna i trubbel.
5. Använder du campingens duschar så skölj av sand från våtdräkt och skor mm utanför duschbyggnaden.
Sammanfattningsvis. Campingen är glada att vi finns men vi måste föregå med gott exempel. Sprid detta gärna vidare till andra surfare ni känner. Vi håller på att hitta en lösning tillsammans med campingen för att kunna ha en klubbstuga året runt och för att lyckas så krävs att samarbetet med campingen fungerar.
Jag vädjar till er alla, för surfingens skull i Salusand, att ni följer ovanstående.
Aloha till er alla!
Martin "Silversurfarn"
PS! Om du väljer att på något sätt äventyra den goda stämning som finns surfare emellan, mellan surfare och campingägarna eller mellan surfare och campinggäster, så skall jag utfärda en förbannelse över dig som gör att ditt surfvax blir till Karlsons klister, din leash blir till en kålarem, din bräda blir till en softboard och din våtdräkt blir rosa

.
Vi ses i lineup och kom ihåg att en dålig dag surfing är bättre än en bra dag på jobbet !