|
#94758 |
Hjälp! 13 år, 11 månader sen |
Stoke: 1 |
|
Har skarpa funderingar på att lära mig vågsurfing men oroar mig för att jag kanske är/börjar bli för gammal (37)
När är man egentligen för gammal för att lära sig Surfa?
Och utifall jag nu inte är för gammal, vad är bästa utrustning för nybörjare?! Kan ju ingenting sådant här så behöver Massa tips! 
|
|
|
|
|
#94760 |
Svar: Hjälp! 13 år, 11 månader sen |
Stoke: 2 |
|
I have many friends that have taken up surfing long after their 30s, as long as you are still fit and flexible then you should be fine. Plan a trip away with a surfcamp and spend at least a month getting conditioned for it. Swimming laps, upper body training, borrow a surfboard and paddle it around Stockholm, push ups etc will get your body ready for the learning process. Apart from balance the hardest thing with learning is the sudden muscle fatigue you get from having to paddle, push through waves and also doing push ups to spring up onto the board. If you are conditioned for this before hand then you will get much more out of your surf trip and the learning process will be much quicker. The better conditioned you are the more time you can actually spend practicing rather then recovering on the beach. Surfakademin can help you out this summer down in Biarritz, they are great teachers and i was impressed with how quickly their students were able to actually start surfing. One other training tip is to do vattengympa, sounds funny hanging with the old ladies but i have tried it out and it was perfect training. The resistance of the water really works the muscles and the cardio part got the heart rate up, but the other good thing was the stretching that you could do in the water was much more effective then anything else i have tried, the zero weight meant you could really stretch your muscles more than normal. Lycka till
|
|
|
|
|
#94762 |
|
Thanx 
|
|
|
|
|
#94765 |
Stoke: 10 |
|
Det är aldrig för sent att lära sig något! Utan kör så det ryker för det du brinner för så håller du dig ung och vacker kroppsligt och framförallt psykiskt:-)
Brädval som start är typ en malibu men jag rekommenderar hyr på en camp typ Lapoint, surfakademin etc. och lär känna dig själv och dina behov. Nu menar jag brädor ha ha
Lycka till med ditt nya liv som fortsättningsvis kommer handla om? Vart ska jag resa? Hur mycket blåser det och var? Hur ska jag få semester igen? Osv..........
|
|
|
|
|
#94766 |
Stoke: -3 |
|
|
|
|
|
#94767 |
Stoke: 15 |
|
|
|
|
|
#94768 |
Stoke: 33 |
|
Rekommenderar ett halv ar utomlands.
|
|
|
|
|
#94774 |
|
Tack Daniel, Surfer & Chops för era svar!
Anmälde mig till en vågsurfingkurs till veckan som kommer så hoppas att få en liten känsla av om det är något som passar mig 
Andiss: Varför ett halvår utomlands?
|
|
|
|
|
#94777 |
Stoke: 14 |
|
Hej Noomi
Satsa på en lite större bräda och kasta dig ut i vattnet. för gammal blir man aldrig.
Men det e klart att det hjälper med en kurs eller två.
Lycka till
//Peter
|
|
|
|
|
#94781 |
|
Tack Peter!
En eller två kurser lär det med alla säkerhet bli innan jag vågar bege mig ut "själv" 
|
|
|
|
|
#94782 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Du är för gammal när du är "äldst i kommun"
Ta Andiss råd gör en rivstart med ett halvårs surf om du verkligen är seriös på att komma igång vid lite högre ålder.
|
|
|
|
|
#94784 |
Stoke: 84 |
|
|
|
|
|
#94785 |
Stoke: 101 |
|
|
|
|
|
#94786 |
|
ErikG: Vid lite "högre ålder" har jag tyvärr inte den möjligheten att dra 6 månader då jag har många saker i livet som är seriösa. Tror nog det kommer gå fint ändå, envis som en tonåring!
Liinus: Mest nyfiken på vågsurf men givetvis ska jag kika in, dumt att dö nyfiken
Tack danneroyal, ska kika in!
|
|
|
|
|
#94789 |
Stoke: 68 |
|
noomi...go for it!! 
|
|
|
|
|
#94790 |
Stoke: 30 |
|
|
|
|
|
#94791 |
ErikG
|
Noomi Gustafsson skrev:
ErikG: Vid lite "högre ålder" har jag tyvärr inte den möjligheten att dra 6 månader då jag har många saker i livet som är seriösa. Tror nog det kommer gå fint ändå, envis som en tonåring!
Liinus: Mest nyfiken på vågsurf men givetvis ska jag kika in, dumt att dö nyfiken 
Tack danneroyal, ska kika in!
Hej igen! Ja vad folk gör eller inte gör i olika åldrar är ju lite väldigt olika. Lite som hur gammal personen är rent biologiskt. Det handlar kanske inte exakt om just 6 månader men försök få ett längre uppehåll nånstans där det stadigt rullar in jämna vågor i fina förhållanden för nybörjare är ett tips.
Jag skulle föreslå Costa Rica, Svenska campet i Grupuk, Lombok som bra förslag.
Ska man vara ärlig(?) så har man ju oddsen mer emot sig ju äldre man blir.
Det är ju rätt vanligt att många som provar på surfing gör det för att kunna pricka av nåt på en lista. Lära sig surfa och fortsätta med det som hobby eller "livsstil" kräver givetvis mer satsning om man inte vill bli en evig nybörjare eller medelmåtta.
Är det en seriös satsning du gör i att vara seriös förresten? Eller är det bara en delvis seriöst menad satsning? Vafan då är det ju inte speciellt seriöst ? Jag fattar som vanligt ingenting! Måste försöka bli mer seriös.
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#94792 |
ErikG
|
|
|
|
|
#94793 |
Stoke: 30 |
|
ErikG skrev:
SharkBoy skrev:
Kelly's almost 40:
cisurfboards.com/blog/2011/kelly-slaters-alley-oop-in-rio/
Hur gammal var han när han började??? Under tio år???
säkert, jag vet att min inlägg var nog irrelevant, men tyckte ändå det är coolt....såg du airen?
men i allt ärlighet, att surfa är en väldigt bredd begrepp. För vissa gäller det ett vittvatten åk, för andra att får tubar i Indo. Under dem rätta förhållande, kan alla som kan en push up, klara sig det enklaste att ta en våg.
Side note: Var i mexico där vi chartrade en båt, möt ett par ifrån aspen som hade aldrig surfat förut, riktigt bra skidåkare var dem i all fall, både fyllt 40. Tjejen lyckades fånga ett ganska bra bröst hög våg innan den bröt och åka på den obrutna vågen hela vägen in.
Om alla dagar var midje högt malibu eller waikiki så skulle den initiella läro kurven var relativt brant. Dock måste jag säga, sverige är inte det optimala ställe för det.
|
|
|
Ändrat av SharkBoy
Logga in för att svara
|
|
#94801 |
|
[/quote] Hej igen! Ja vad folk gör eller inte gör i olika åldrar är ju lite väldigt olika. Lite som hur gammal personen är rent biologiskt. Det handlar kanske inte exakt om just 6 månader men försök få ett längre uppehåll nånstans där det stadigt rullar in jämna vågor i fina förhållanden för nybörjare är ett tips.
Jag skulle föreslå Costa Rica, Svenska campet i Grupuk, Lombok som bra förslag.
Ska man vara ärlig(?) så har man ju oddsen mer emot sig ju äldre man blir.
Det är ju rätt vanligt att många som provar på surfing gör det för att kunna pricka av nåt på en lista. Lära sig surfa och fortsätta med det som hobby eller "livsstil" kräver givetvis mer satsning om man inte vill bli en evig nybörjare eller medelmåtta.
Är det en seriös satsning du gör i att vara seriös förresten? Eller är det bara en delvis seriöst menad satsning? Vafan då är det ju inte speciellt seriöst ? Jag fattar som vanligt ingenting! Måste försöka bli mer seriös.[/quote]
Har i flera år varit pro. dansare, och lika mycket som surfing är en livsstil är så dansen så jag förstår precis vad du menar . Jag har ingen "pricka av lista" i mitt liv utan gör det jag verkligen känner att jag vill göra, resterande lägger jag inte min tid på.
Vattenelementet är egentligen inte mitt element men jag är både envis som jag skrev förut och har otroligt höga krav på mig själv vilket gör att jag ALDRIG ger upp! Jag gör aldrig någonting halvdant när jag väl bestämt mig men förstår att kroppen upp i åldern har vissa begränsningar vilket innebär att träningen för att bli bra blir extra hård.
Jag ska som sagt ta minst en kurs, förhoppningsvis fler för att känna på det för att sedan ta mitt beslut om hur seriöst det är. Men som sagt, har jag någonstans i sinnet bestämt mig för att jag vill något blir det alltid så och då är jag lika seriös som någon annan som verkligen brinner för det den gör 
|
|
|
Ändrat av Noomi Gustafsson
Logga in för att svara
|
|
#94802 |
|
SharkBoy skrev:
ErikG skrev:
SharkBoy skrev:
Kelly's almost 40:
cisurfboards.com/blog/2011/kelly-slaters-alley-oop-in-rio/
Hur gammal var han när han började??? Under tio år???
säkert, jag vet att min inlägg var nog irrelevant, men tyckte ändå det är coolt....såg du airen?
men i allt ärlighet, att surfa är en väldigt bredd begrepp. För vissa gäller det ett vittvatten åk, för andra att får tubar i Indo. Under dem rätta förhållande, kan alla som kan en push up, klara sig det enklaste att ta en våg.
Side note: Var i mexico där vi chartrade en båt, möt ett par ifrån aspen som hade aldrig surfat förut, riktigt bra skidåkare var dem i all fall, både fyllt 40. Tjejen lyckades fånga ett ganska bra bröst hög våg innan den bröt och åka på den obrutna vågen hela vägen in.
Om alla dagar var midje högt malibu eller waikiki så skulle den initiella läro kurven var relativt brant. Dock måste jag säga, sverige är inte det optimala ställe för det.
Kanske inte det optimala, men gott nog att starta i kanske 
|
|
|
|
|
#94807 |
Stoke: 33 |
|
Min 6 manader kommentar ar val egentligen med utgangspunkt pa hur man vill surfa.
Du har 2 alternativ
1. Inte surfa sa bra men vill ha livsstilen, kop prylarna och harva runt 1-2veckor totalt i skummet pa nagot beachbreak i te.x frankrike.
2. Om man vill surfa mycket i sverige rekommenderas foljande - flytta till Gotland och jobba som nattvakt.
|
|
|
|
|
#94811 |
|
Hmm.. tyckte verkligen jag läste vindsurf !!!! Dags att dra ner på pluggandet märker jag...
Hur som helst, vågsurf funkar också fiiiint. Vem som helst kan stå på en bräda om man övar på det. U can do it girl!
|
|
|
|
|
#94821 |
|
Andiss skrev:
Min 6 manader kommentar ar val egentligen med utgangspunkt pa hur man vill surfa.
Du har 2 alternativ
1. Inte surfa sa bra men vill ha livsstilen, kop prylarna och harva runt 1-2veckor totalt i skummet pa nagot beachbreak i te.x frankrike.
2. Om man vill surfa mycket i sverige rekommenderas foljande - flytta till Gotland och jobba som nattvakt.
Tror jag gör ett eget alternativ 
Surfa massa kontinuerligt under hela sommaren in på hösten i Skandinavien där någolunda vågor bjuds på för att öva. Öva på grunder, balans, regler osv så att man har bästa förutsättningar att bli riktigt bra när man går på det större vågorna utomlands.
Jag vet inte men i dans och många andra sporter är i alla fall grunderna det allra viktigaste av allt och få in den kroppslig känsla och tänket av det. Man kan aldrig få för mycket träning på grunder, det är ju bara en själv som oftast är allt för ivrig för att utmana "storhet" Är det inte så med vågsurf oxå? Låter mitt alternativ som en illusion kanske att komma någonstans?!
Jobba som nattvakt på Gotland låter inte riktigt som min grej. Men en långsemester dit i kombination av mitt egna arbete på ett veckor ser jag ingen omöjlighet i 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#94822 |
|
Liinus skrev:
Hmm.. tyckte verkligen jag läste vindsurf !!!! Dags att dra ner på pluggandet märker jag...
Hur som helst, vågsurf funkar också fiiiint. Vem som helst kan stå på en bräda om man övar på det. U can do it girl!
Thanx Liinus!
|
|
|
|
|
#94826 |
|
Har varit/ är pro. dansare så har du många fördelar, hyfsat stark i bålen, smidig och god balans. Lär ju inte vara några problem alls.
Kör hårt säger jag!
|
|
|
|
|
#94827 |
|
Soulshine skrev:
Har varit/ är pro. dansare så har du många fördelar, hyfsat stark i bålen, smidig och god balans. Lär ju inte vara några problem alls.
Kör hårt säger jag!
Har varit, slutade för 3 år sedan och faktiskt pga åldern 
Ja kanske har jag några fördelar kvar av det samtidigt som några nackdelar av skador.
Tack, uppmuntran till att "köra" gör det lite enklare att "våga"!
Sjukt taggad idag, ska på min första kurs i vågsurfing ikväll. Vi får väl se om jag är lika optimistisk imorgon 
|
|
|
|
|
#94828 |
ErikG
|
Kör hårt och se upp för alla jävla strandraggare
|
|
|
|
|
#94829 |
|
ErikG skrev:
Kör hårt och se upp för alla jävla strandraggare
Lovar! 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#94898 |
|
Jag trodde jag hade muskler men fick bevisat för mig igår att jag inte hade "tillräckligt" Jäklar vad mör jag är i armar och axlar idag , men attans vad kul jag hade igår
Kanske att vi kör till helgen igen...ryktena säger blåst... 
|
|
|
|
|
#94923 |
|
|
|
|