|
#94639 |
vilka fenor? 13 år, 11 månader sen |
Stoke: 9 |
|
har precis beställt en ny bräda för sommaren, en Firewire Alternator Bump Squash (puuhh), och har insett att jag inte kan fortsätta använda kassa fenor till alla brädor. testade motvilligt ett par lite "bättre" fenor förra året (vita FCS med blå stjärna på), och det var ju en jäkla skillnad måste jag säga.
brädan är 6'4" x 19" 1/2 x 2" 1/2, jag väger 73-77 kilo beroende på hur mycket mie goreng jag får i mig. vilka fenor vill jag ha om jag ska surfa axelhögt till dubbel gubbe, i Indonesien? kanske ska köpa två set? ni som är lite åt det prylnördiga hållet, vad är era åsikter?
tack på forehand
|
|
|
|
|
#94641 |
Svar: vilka fenor? 13 år, 11 månader sen |
Stoke: -6 |
|
|
|
|
|
#94642 |
Stoke: -18 |
|
Hej jag har kört dom här fenorna på både min Red Beauty och min motorboat och tycker dom är riktigt sköna
www.surffcs.com/en/products/fins/thrusters/AM-2PC.aspx
Jag har iof Futurefins versionen men dom borde ju vara likadana tycker jag samma Al Merrick design
www.surffcs.com/en/products/fins/specialty/M.RTFX.aspx dom här fenorna hade jag på min Nordfish och dom gjorde att brädan efter jag satte på dom var som ny grymt bra drive och mycket sväng dock så hade jag en en standard typ G5 som mittfena istället för den lilla fenan man får med.
Jag är verkligen ingen fennörd och trodde som du verkligen inte att jag skulle känna skillnad på fenor
men faktiskt så var det brutal skillnad.
Men kolla också upp vilken storlek på fenor du ska ha jag menar jag som är en öldrickande mångsysslare med förkärlek för allt som inte är så nyttigt kör Largefenor du kanske ska ha Small eller medium
Men kolla på FCS hemsida finns en bra guide där
|
|
|
|
|
#94647 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag skulle också kollat FCS eller varför inte Firewires hemsida. Sen tycker jag brädan är åt h-vete för bred för indonesiska vågor ifall det är vad du tänkt ha den till.
Gå ner till runt 18 eller 18.5 tum i bredd och kanske en bit tunnare också. Jag väger ungefär samma som du. Det är ju iofs en smaksak och beror på vilka typer av vågor du är ute efter.
|
|
|
|
|
#94653 |
Stoke: 101 |
|
Har den brädan fast med round tail. (6.2 dock) Den levererades med Fcs PC-5 fenor. Fenor som Firewire rekomenderar själva.
Har inte prövat andra andra fenor på den brädan. Men de funkar skitbra iallafall!
Är annars ett rätt stort fan av vanliga M-5or.
Är du inne på att få upp fart så kan jag oxå rekomendera TC Aqua-Line.
|
|
|
|
|
#94654 |
Stoke: 10 |
|
Det är precis som Danneroyal säger. Firewire rekommenderar PC-5. Fungerar mycket bra tycker jag men jag tror nog att NEV på Firewire har bättre kunskap om detta än vad jag har:-)
|
|
|
|
|
#94660 |
|
ErikG - eftersom jag inte får surfa någonting alls under vinterhalvåret är jag rätt färsk första veckorna i vattnet varje år. vill därför inte göra samma misstag som jag ser var och varannan svennebanan där nere göra och dyka upp med en lövtunn bräda de inte får några vågor med. är man inte proffs utan faktiskt intermediate så har man roligare med en större bräda, så är det bara.
men ser du någon annan bräda på sidan du tror skulle passa bättre? jag surfar väl i stort sett allt jag ser i indo, upp till ungefär 1 1/2 gubbe då jag blir lite mer selektiv i mitt vågval...blir inte tubad hela dagarna men väl någon gång om dagen om det vill sig väl. de skickar inte brädan förrän imorn så kan du övertyga mig ikväll så kanske jag byter! uppskattar alla tips.'
tack också för alla fen-tips, uppskattas!
jake
|
|
|
Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
|
|
#94661 |
Stoke: 101 |
|
Round tail! 
|
|
|
|
|
#94662 |
|
danne - varför round tail? förklara gärna mer tekniskt vad som är speciellt med den.
låter lite som elin_nybörjaren här, men ironiskt nog har jag faktiskt noll koll på bräd-shapes över huvud taget. vet inte vilken tailform som gör vad, varför vissa brädor lämpar sig bättre för vissa vågor osv, förutom de mest uppenbara fallen givetvis.
hittills i min surfkarriär har jag surfat det jag hittat, har varit allt från 5'10 kex till 6'6' semiguns, men aldrig riktigt hittat den där magiska allround-brädan för de lite bättre destinationerna (där det är bra tryck och offshore/glass hela tiden). FW-brädan beställde jag i en hastig impuls då jag insåg att jag hade lite pund liggandes hemma och skräpade och kände att jag kunde unna mig en ny bräda. kanske var dumt, vad vet jag.
enlighten me!
|
|
|
|
|
#94663 |
ErikG
|
jacobw skrev:
ErikG - eftersom jag inte får surfa någonting alls under vinterhalvåret är jag rätt färsk första veckorna i vattnet varje år. vill därför inte göra samma misstag som jag ser var och varannan svennebanan där nere göra och dyka upp med en lövtunn bräda de inte får några vågor med. är man inte proffs utan faktiskt intermediate så har man roligare med en större bräda, så är det bara.
men ser du någon annan bräda på sidan du tror skulle passa bättre? jag surfar väl i stort sett allt jag ser i indo, upp till ungefär 1 1/2 gubbe då jag blir lite mer selektiv i mitt vågval...blir inte tubad hela dagarna men väl någon gång om dagen om det vill sig väl. de skickar inte brädan förrän imorn så kan du övertyga mig ikväll så kanske jag byter! uppskattar alla tips.'
tack också för alla fen-tips, uppskattas!
jake
Vet inte men jag antar att du tänkt ha samma bräda där nere som här hemma eller?
Jag skulle köpt en på plats, utbudet är enormt. Priserna på brädor är helt ok på Bali ffa begagnat.
Det går ju köra samma bräda här hemma som på Bali. En för bred, platt och tjock bräda kan dock ställa till med en hel del krångel när man tar ut den i kraftiga tubiga vågor.
Nosen dyker, brädan studsar, och bottomturns i hög fart studsar man åt h-vete.
Får du tuber vareviga surfdag är du väl ingen dålig surfare??
|
|
|
|
|
#94664 |
ErikG
|
Den enda firewire brädan där jag skulle vilja ha i Indo är kanske flexfire.
|
|
|
|
|
#94665 |
|
okej, den har squash-tail, hur skulle jag märka skillnad från en round-tail som danneroyal föreslog?
här hemma har jag andra brädor jag tar ut om det är bra, så jag vill ju egentligen bara ha en bra bräda för utlandet.
köpa på plats har jag ingen lust med, nya brädor är dyrare än hemma, begagnade får man hålla på och köpslå i timmar och man vet aldrig riktigt vad man får.
har inte heller påstått att jag är en dålig surfare, men om man mäter sina skills i att man får en liten cover-up en gång om dagen i perfekta vågor så är man ju knappast ens i närheten av att vara en "advanced" surfare heller. många (särskilt svenska) surfare, som överskattar sina kunskaper enormt...
tackar väldigt för input, även om det gjort det lite svårare för mig så hjälper det massvis. inväntar svar från boardshop angående hur de tycker jag ska göra. vill absolut inte ha en massa studsande i bottomturns, men jag vill ju också fånga vågor!
|
|
|
Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
|
|
#94666 |
|
Alternatorn funkar alldeles utmärkt i Mentawaii Har kört den under två resor dit, förövrigt en Squash tail.
Däremot har Erik rätt i att Flexfire är en mer lämpad bräda i lite större tubande vågor. Dock som Svennebanan surfare som inte kan underhålla paddelmusklerna så uppskattar jag den extra volymen i alternatorn.
Det var även Nevs åsikt när vi pratade om vilka brädor jag skulle välja. Dock så tyckte han att jag skulle komplettera min quiver med en Flexfire för att använda när vågorna blir större och mer hollow.
|
|
|
|
|
#94667 |
|
Okej - Flexfire är helt klart den brädan jag i så fall skulle byta till. Den finns i 6'2 och 6'4. Vilken tror du mest på i så fall?
Det skiljer ju rätt mycket i volym mellan alternatorn och flexfiren (35L vs 30/28.5L beroende på längd).
Surfade en 6'4 x 19" 3/4 x 2"1/2 roundtail förra året och upplevde att den gärna studsade och släppte rail lite i hårda bottomturns så detta är ju givetvis något jag vill försöka undvika.
|
|
|
|
|
#94668 |
ErikG
|
När det är stort och TUBIGT tycker inte jag att det spelar nån roll om man har en tjockare bräda. Antingen fångar du vågen eller har du inte där att göra, en tjockare bräda i fel vågor gör det bara svårare. Sanning med modifikation iofs.
|
|
|
|
|
#94669 |
|
Använd dig av Firewires storleksväljare som finns på deras sida. Den stämmer jävligt bra om du är ärlig med dina skills och din vikt.
Jag skulle välja Alternator 6.2 eller Fireflex 6.3
I övrigt kan jag bara säga att Firewires brädor är väldigt livliga, svänger på en femöring, snabbpaddlade och en djävla kick ut ifrån svängen:-)
|
|
|
|
|
#94672 |
Stoke: 30 |
|
ErikG skrev:
När det är stort och TUBIGT tycker inte jag att det spelar nån roll om man har en tjockare bräda. Antingen fångar du vågen eller har du inte där att göra, en tjockare bräda i fel vågor gör det bara svårare. Sanning med modifikation iofs.
exact, använd längd kanske, men bredd och tjocklek jobbar emot en i brantare vågor
|
|
|
|
|
#94673 |
|
tror det blir en fireflex 6'4 ändå. lite bred kanske men tror att det jag kommer sakna större dagar kommer jag vara glad för de kassare dagarna.
tack för tips!
|
|
|
Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
|
|
#94683 |
Stoke: 0 |
|
Tyreso_soulsurfer skrev:
Hej jag har kört dom här fenorna på både min Red Beauty och min motorboat och tycker dom är riktigt sköna
www.surffcs.com/en/products/fins/thrusters/AM-2PC.aspx
Jag har iof Futurefins versionen men dom borde ju vara likadana tycker jag samma Al Merrick design
www.surffcs.com/en/products/fins/specialty/M.RTFX.aspx dom här fenorna hade jag på min Nordfish och dom gjorde att brädan efter jag satte på dom var som ny grymt bra drive och mycket sväng dock så hade jag en en standard typ G5 som mittfena istället för den lilla fenan man får med.
Jag är verkligen ingen fennörd och trodde som du verkligen inte att jag skulle känna skillnad på fenor
men faktiskt så var det brutal skillnad.
Men kolla också upp vilken storlek på fenor du ska ha jag menar jag som är en öldrickande mångsysslare med förkärlek för allt som inte är så nyttigt kör Largefenor du kanske ska ha Small eller medium
Men kolla på FCS hemsida finns en bra guide där
Lite rörigt men om jag kommer ihåg rätt så är AM2 från Future den större fenan och AM1 liten medans från FCS så är den som heter AM störst och AM2 den mindre
Vad gäller brädorna så tror jag du gjorde helrätt att gå på Flexfire istället för Alternator. Jag (84 kg) tog med mig en 6'4" alternator i höstas till en tvåmånaderstrip till bali men efter att kört på den några veckor så slutade det med att jag sålde den och köpte en lite mindre bräda av annat märke. När det blev lite större (med mina mått mätt, inte några jättevågor) så kändes det inte som jag hade den under kontrol. för mycket flyt.
Flexfiren stog jag och fingrade på en del och med tanke på att den är lite tunnare och lite smalare så lär den gå mkt mkt bättre i lite större vågor.
Tror dock du skulle kunnat gå ner i storlek 6'2" / 6'3" vad jag har sett så är du i alla fall en klart bättre surfare än jag själv och det enda som en bräda med mindre volym gjort för mig är att så länge det inte blir svårt att fånga vågorna och förutsatt att det är lite kraft i vågorna så har det hjälpt mycket och verkligen underlättat surfandet med en mindre bräda.
|
|
|
|
|
#94735 |
Stoke: 2 |
|
Hej, ett förslag är att ta med dig den brädan, och sen köper du en billig beg shortboard el indo-gun om du vill surfa större/brantare vågor, som du kan sälja innan du åker hem. Finns gott om såna till salu (speciellt som många köper för liten bräda som nybörjare). Du kommer ju att behöva mer än en bräda hur du än gör. Speciellt om du ska resa utanför Bali. Inte kul att knäcka sin enda bräda nånstans ute i obygden...
|
|
|
|
|
#103009 |
Svar: vilka fenor? 12 år, 8 månader sen |
Stoke: 3 |
|
Hittade den här tråden och öpnnar upp den igen, Jacob vad blev det för bräda och hur tyckte du att den fungerade? Sitter och funderar på en Flexfire...
|
|
|
|
|
#103012 |
Svar: vilka fenor? 12 år, 8 månader sen |
|
Tjena sillen - det blev faktiskt ingen FW, cancellerade köpet och surfade en 6'4 x 18" 3/4 x 2" 3/8 webber istället, och en 6'6 x 18" 1/2 x 2" 5/16 från samma märke när det blev snäppet större. Har insett att jag inte är ett fan av epoxy och liknande utan föredrar traditionell foam.
I år köpte jag två bali-shapade brädor (Dylan samt Bushman), en 6'3 roundtail shortboard och en 5'9 dumpster diver kopia, som var de enda två brädor jag surfade under en månad i indo. Sitter dock och sneglar lite på FW's potatisar som jag tycker ser ut som ultimata torö-brädor....någon med erfarenhet?
|
|
|
|
|