|
#94577 |
Vårstädning/brädauktion 13 år, 11 månader sen |
Stoke: 17 |
|
Jag håller på att vårstäda i garaget och hittade ett par trasiga blanks som jag vill bli av med. Istället för att slänga dem tänkte jag lappa ihop dem och bygga något kul som jag auktionerar ut. Bygget kommer även att dokumenteras här. Jag börjar med en bräda och beroende på intresse kan det eventuellt bli fler senare.
Det blir alltså helt nya brädor, men med mindre skönhetsfel på blanksen. Jag kommer att köra auktionen innan jag glasar brädorna så det finns möjlighet att välja till airbrush för att dölja lagningarna helt och samtidigt göra brädorna mer personliga.
Utropspriset är 100 EUR.
Maxpris 300 EUR.
Om maxpris uppnås avslutas auktionen. I så fall bjuder jag även på valfri airbrush (värde 50 EUR). I annat fall pågår auktionen i max en vecka.
Frakt till Sverige ingår.
/Jonas
|
|
|
|
|
#94578 |
Svar: Vårstädning/brädauktion 13 år, 11 månader sen |
|
Först ut är ett blank där maskinen skar ett 1 cm djupt spår längs med stringern p.g.a. ett programmeringsfel när jag tog fram den nya versionen av BoardCAD. Här har jag limmat i en bit PU-skum från railen med polyurethan-lim. Limmet blir som skum när det torkar, så lagningen påverkar inte själva strukturen utan är av mer kosmetisk natur.

|
|
|
|
|
#94579 |
|
Av det här blanket har jag skurit ut en kul liten sommarbräda för tighta svängar i små vågor. Outlinen är lite inspirerad av Dane Raynolds brädor med en rejält bred tail och lite smalare i nosen. Något mer high performance än t.ex. Firewires Dominator, men fortfarande rejält med bredd (20") och generöst med volym (28,5 l) för att fungera för de flesta. Standardrocker som är ganska platt under framfoten för snabb acceleration och lite mer tail kick för tighta svängar. Detta förstärks av en enkelkonkav som övergår till dubbel med lätt V den sista biten vilket ger extra kurva längs railen. Slutligen toppas det hela med en quad-setup.
Mått: 5'10" x 20" x 2 1/4"
Volym: 27 l
Fensystem: 4wfs/FCS/Futures
Här är en bild på den utskurna brädan:
|
|
|
|
|
#94580 |
|
Nytt försök att posta bilden:

|
|
|
|
|
#94581 |
|
Ytterligare en bild på brädan:

|
|
|
|
|
#94582 |
|
och slutligen en bild på lagningen. Har vi 100 EUR?

|
|
|
|
|
#94583 |
Stoke: 3 |
MesS
|
surfineurope skrev:
och slutligen en bild på lagningen. Har vi 100 EUR?
Japp 
|
|
|
|
|
#94584 |
Stoke: 2 |
dana
|
Grymt!!! 150 euro för diamondtailen
|
|
|
|
|
#94585 |
Stoke: 68 |
|
|
|
|
|
#94586 |
|
Kul att det verkar finnas lite intresse!
Notera att det här är ett Teccel-blank. Teccel är ingen billig skit, utan "crème de la crème" när det gäller blanks. Det är ett superhårt PU-skum som ger både lätta och hållbara brädor tack vare att blanket inte suger en massa onödig resin. Tätheten är dessutom en fördel om man råkar dinga brädan.
Hörde jag 200  ?
/Jonas
|
|
|
|
|
#94590 |
Stoke: 7 |
|
|
|
|
|
#94602 |
Stoke: 10 |
Whale
|
|
|
|
|
#94611 |
|
spännande att se vad mer som dyker upp!
|
|
|
|
|
#94621 |
|
teodorH skrev:
spännande att se vad mer som dyker upp!
Ja, jag vet faktiskt inte själv vad som kan göras av de andra blanksen då jag inte har mätt av dem ännu. Tyvärr blir det nog mindre brädor, så om den här känns rätt så är det lika bra att lägga ett bud direkt. Hade jag inte precis byggt en ny bräda åt mig själv hade jag lätt behållt den här  .
Ok, 225 EUR är bjudet. Får jag 250 EUR?
/Jonas
|
|
|
|
|
#94632 |
Stoke: 15 |
|
|
|
|
|
#94643 |
|
Tjena Daniel! Jag har inget trasigt blank som är tillräckligt stort, men nya blanks har jag i alla storlekar. Priset för en ny bräda är 350 EUR (polyester), 400 EUR (epoxi), och 450 EUR (sandwich). Fram till midsommar är det gratis frakt då jag kommer hem till midsommarstormen.
/Jonas
|
|
|
|
|
#94676 |
dana
|
|
|
|
|
#94693 |
|
Ok, 250 EUR bjudet av dana! Auktionen stänger vid lunch imorgon (onsdag kl 12:00 svensk tid), så det finns fortfarande chans att lägga ett sista bud. 275 EUR någon?
/Jonas
|
|
|
|
|
#94705 |
|
Första... andra... tredje...
...såld till dana för 250 EUR!
Ett stort tack till alla som varit med och bjudit! Jag skall försöka komma ihåg att dokumentera så mycket som möjligt av byggprocessen och lägga upp lite bilder här. För tillfället har jag en muskelsträckning efter att ha åkt wakeboard i lördags, men hoppas komma igång med bygget innan helgen.
/Jonas
|
|
|
|
|
#94706 |
dana
|
|
|
|
|
#94913 |
Svar: Vårstädning/brädauktion 13 år, 10 månader sen |
|
Här kommer en kort uppdatering. Efter att ha knaprat smärtstillande tabletter i en vecka så kändes armen rätt ok till helgen. Beslutade att använda lördagen till att stilla surfsuget och söndagen till att bygga brädor. Efter att ha tillbringat större delen av lördagen med familjen och knappt knähöga vågor på Carcavelos, så var surfsuget fortfarande ohämmat och jag bestämde mig för att åka till Guincho och vindsurfa istället. På vattnet kändes det ganska direkt att armen inte var riktigt bra, men jag körde på ett tag i alla fall. På söndagen kändes hela armen som en vattenballong med vätska som skvalpade omkring i musklerna. Inget brädbyggande i helgen alltså.
Igår var armen äntligen tillräckligt bra för att kunna användas igen. Stod över morgonsurf och gick direkt till garaget för att inte riskera några nya bakslag. La in ett nytt blank i maskinen och satte igång fräsen. Medan maskinen fräste ut en ny bräda passade jag på att finputsa brädan ovan. Här är en bild på den färdigshapade brädan.
/Jonas

|
|
|
|
|
#94914 |
|
och här är en bild på brädan som skars ut...

|
|
|
|
|
#94915 |
|
Nästa steg är att fräsa ut fenboxarna. Det kommer att bli FCS fusion och 5 fenor istället för planerade 4. Tyvärr hade jag lånat ut fräs och installationskit till en annan shaper så feninstallationen får vänta till helgen. Fräsar har jag visserligen gott om. Dels sitter det ju en i shapemaskinen och utöver den så har jag en minifräs från Bosch, en minifräs från Dewalt, en vanlig överhandsfräs från Bosch, samt ytterligare en överhandsfräs från okänd fabrikant. Det är ju alltid bra med lite extra verktyg, så därför passade jag på att ta en shoppingrunda efter lunch...
Shoppingrundan resulterade i två nya leksaker. Den första var en ganska enkel trähyvel. Seabase säljer en sjukt dyr Japansk trähyvel med rundad bottenkurva som jag varit sugen på. Den rundade botten gör att man kommer åt även i nosen på brädan och slipper använda en sådan där liten spoke shave. Den jag hittade var visserligen platt i botten och lite längre än jag önskade, men efter lite modifieringar så blev den riktigt fin.

|
|
|
|
|
#94916 |
|
Hyveln visade sig fungera grymt bra, både i kurvor och på plana ytor. Gott att slippa hålla på och byta hyvel. Anledningen att man vill hyvla blanket är för att ta ner stringern så den ligger lite under det omgivande skummet innan man putsar till brädan. Då slipper man dels att få trädamm i skummet och riskerar inte heller att stringern sticker upp ovanför skummet vilket annars är lätt hänt då sandpappret tar mer på skummet än på stringern.

|
|
|
|
|
#94917 |
|
Den andra leksaken var en konturmätare. Den är användbar både för att kontrollera att railen är lika på båda sidor av brädan, samt för att mäta och kopiera rails från andra brädor. Mer uppdateringar följer efter helgen...
/Jonas

|
|
|
|
|
#95371 |
|
Imorgon åker jag hem till Sverige och inväntar midsommarstormen. Kom på att jag missat att uppdatera den här tråden. Har visserligen inte varit så bra på att fota bygget, men här kommer i alla fall ett par bilder...
Med FCS Fusion-system görs feninstallationen samtidigt som bottenlamineringen. Här har jag satt i boxarna och klippt till förstärkningar.

|
|
|
|
|
#95372 |
|
Glasning av däcket görs med två lager glasfiberväv...

|
|
|
|
|
#95373 |
|
Jag hoppar över den tråkiga delen (slipningen) och visar istället det färdiga resultatet.

|
|
|
|
|
#95374 |
|
Ytterligare en bild på botten...

|
|
|
|
|
#95375 |
|
Slutligen en bild på en sandwichbräda som byggts parallellt och som också skall med till Sverige imorgon. Nu hoppas jag på vind!

|
|
|
|
|
#95381 |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#95383 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#95391 |
Stoke: 0 |
Hank
|
Som det har sagts tidigare så var det väldigt trevlig läsning. Nu ser jag framemot att testa min nya bräda som är på den sista bilden.
|
|
|
|
|
#95396 |
Stoke: 10 |
Whale
|
Claimar den röda! 
|
|
|
|
|
#95405 |
|
Ups!!!
Jag kanske redan nu kan claima ett bygge med ett något def. block fast med Sandwich-konstruktion (gärna med något lätt träslag med längsgående fibrer för flexet ex bambu)?
Skulle vilja ha den ca 5.6-5.10 x 19,5 x 2 1/4
Gärna med ganska rund outline och square tail alt tunn swallow, konkaviteter, låg entry rocker men en del progressiv tail rocker för snappy turns. Tänkt för små branta on shore vågor m a o och ska kunna hålla för feta airs. Gärna möjlighet att köra både med tri och quad fin set up (twin & five)... Skulle önska en bräda där man kan använda railsen rätt mycket när man vill det, men gå att få till en fin slide när så önskas också. Tänker rätt tunn bräda alltså men full rails fram och kanske S-rails bak...
Vad tror du?
Airbrusch: Får du fria händer (Riktigt snygg den röda by the way)
M v h,
Nicco S
---------
surfineurope skrev:
Slutligen en bild på en sandwichbräda som byggts parallellt och som också skall med till Sverige imorgon. Nu hoppas jag på vind!

|
|
|
|
|
#95406 |
|
Mycket snygg design på air brush!
Like!
surfineurope skrev:
Jag hoppar över den tråkiga delen (slipningen) och visar istället det färdiga resultatet.

|
|
|
|
|