|
#9443 |
Enkät: surfkostnad 18 år, 1 månad sen |
Stoke: 5 |
hman
|
Satt på jobbet och filosoferade m kollegorna över vad man egentligen betalar per timme för t.ex att kolla tv (ca100kr/h) och köra bil (dyrt!) mm och slogs av en obehaglig känsla av att det nog är rätt dyrt att surfa - särskilt om man räknar in den tid som man faktiskt står på brädan och har den någorlunda under kontroll...
Hur ser er kostnad/surfad sekund ut?
För att det ska bli en riktig jämförelse så måste vi enas om en rättvis standard som jag inte är riktigt 100på idag. Förslagsvis ska följande ingå:
surfutrustning (brädor, gummi, rashies, boardbags osv)
reskostnader (bilkostnader inkl bomkörningar, flygbiljetter, transfers, kost och logi mm)
läkarbesök och medicin pga surf (nån mer än jag som legat på infektionskliniken m dropp efter att ha varit lite för glupsk?)
För att göra det hela hanterligt bortser vi från alternativkostnader. T.ex skulle man annars kunna tänka sig att räkna bort reskostnader - "man ska ju ändå åka nånstans på sommaren".
Och för att göra det extra intressant lägger vi till merkostnader pga ickesurfande familjemedlemmar som ska hållas på gott humör ("inte en chans att jag åker buss till Sumbawa- vi flyger!" Inte en chans att jag bor på det där skabbiga stället utan AC - jag tänker på ett ställe m AC och pool!" osv
Man får använda sitt goda omdöme och göra rimliga bedömningar. Har man köpt en surfbuss ska givetvis hela kostnaden räknas in, köpte man en kombi istället för en sedan för att få bättre plats m brädorna kanske man tar upp mellanskillnaden till exempel
Om vi får tillräckligt med data skulle man (någon annan än jag...) kunna skapa ett surfkostnadsindex där man t.ex kan jämföra sin kostnad över tiden. Det blir ju lite hopp i samband m större inköp  men man kan använda t.ex 3månaders glidande medelvärde för att utjämna sånt
Synpunkter?
//hman, tvättäkta nörd med lite för lite att göra på jobbet idag
|
|
|
|
|
#9445 |
Svar: Enkät: surfkostnad 18 år, 1 månad sen |
hman
|
Naturligtvis är det "riktig" surf vi snackar om. Att stå kontrollerat på brädan alltså. Att ligga och paddla, bli spolad osv osv räknas inte
|
|
|
|
|
#9446 |
Stoke: 4 |
|
Återkommer.
Måste kontrollerar dagböcker, bensinräkningar, kontrolluppgifter från arbetsgivare, deklaration, kvitton, före detta quivers, trasiga mojänger, fyllebedövade minnen från vänner, kvarvarande mynt i exotiska valörer mm mm mm. Detta är ett ämne för en vetenskaplig uppsats i surf economics.
Jag håller för ögonen och betalar.
|
|
|
|
|
#9451 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Dyraste kostnaderna är att transportera sig till surfet, bilar slukar pengar både i bränsle och underhåll.
Dyraste långresekostnaderna för mig är oftast på flygbiljetten eftersom jag antingen drar till billiga resmål eller reser iväg och campar om möjligt.
Övriga kostnader är egentligen relativt små, en våtdräkt kostar en del i inköp men per gång är det inte så otroligt dyrt. Samma med brädor bagar leashar osv.
Pengar är runda och skall hållas i rullning, åtminstone på saker man brinner för.
|
|
|
|
|
#9452 |
hman
|
Självklart är det värt varenda krona (oavsett hur många det är...)
|
|
|
|
|
#9455 |
Stoke: 33 |
|
1 brada per ar: 2500 (om man saljer sin brada)
1 vatdrakt per ar: 3000
Snittkostand bilkorning per surf: 0 - 250kr
Per surf kostnad 50 - 200 kr

|
|
|
|
|
#9465 |
Stoke: 0 |
|
Hman: Jag och frugan har precis kopt ny bil (en kombi med plats for brador etc.). Om vi inte surfade sa skulle vi endast behove en lite mindre bil, men nu har vi altsa tva, sa hela bilens kostnad maste anses vara en surfkostnad. Under hur lang tid ska jag skriva av denna kostnad? Jag antar att jag bor gissa hur mycket jag sa smaningom saljer bilen for, och sedan rakna ut kostnad per dag inklusive bensin, forsakring, reparationer, missade investerings tillfallen, etc.
(Missade investeringsinkomster skall for ovrigt tas med i beraknande av alla surfkostnader: om man inte surfade kunde man investera alla sina besparingar och lagga ner all sin tid pa att ta hand om sina investeringar. Ska vi alla redovisa samma "kostnad" for missade investeringar eller skall de med ekonomi/finansutbildning vara tvugna att rakna med att de forlorar mer pa att inte investera?)
Skall surfvideos raknas med?
Det basta vore om du kunde sammanstalla ett excelark som tar hand om allt outomatiskt och lagga upp det nagonstans dar vi andra kan ladda ner det sa att vi sen bara behover fylla i och klicka pa "Berakna Surfkostnad"...
|
|
|
|
|
#9467 |
|
En fraga till: om jag kollar surfsverige eller surfline eller liknande pa arbetstid sa tjanar jag ju faktiskt pengar medan jag gor nagot surfrelaterat. Far jag dra av den inkomsten fran mina surfutgifter?
|
|
|
|
|
#9472 |
Thor
|
Säg att man åker på en månad till en svallsäker surfdestination.
Resa 10 000 + utrustning 6000 + budget levnad 5000 = 21 000 kr
Om det är ett långt bryt kanske man kan få 10 sek / våg i snitt. Realistiskt sett kanske man surfar 20 dagar under den här fiktiva månaden, 2 sessions per dag. 40 sessions a' 2 timmar = 80 timmar
Med en våg periodicitet på ett bra svall på 15 sek passerar 4 vågor / minut = 240 vågor / tim. I den bästa av världar kanske man kan plocka 12 vågor / tim, 1 var 5e minut.
12vågor/tim x 80tim = 960 vågor x 10 sek = 9600 sek = 160 min effektiv surftid.
Då kostar varje minut effektiv surfing 131.25 kr och varje sekund 2 kr och 19 öre.
va fan har jag räknat ut det här för...??? 
|
|
|
|
|
#9490 |
hman
|
Cred till Thor som faktiskt tog sig tid att räkna på det där.
Staffan-jag tänkte i första hand på direkta kostnader men inser att gränsdragningen kan bli svår.
Äh, när jag tänker efter så var det här en ganska korkad idé. Jag skyller på tillfällig sinnesförvirring pga jobbet (försöker bli inflationsexpert...) Hur mkt man lägger per sekund på surf är ju ointressant i jämförelse med hur kul man har. Jag vill inte veta hur mkt jag cashar men räknar lugnt m att det är mer än Thors modesta beräkningar
|
|
|
|
|
#9493 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Läste faktiskt i en ny surfblaska att din "surftid" utgörs av 99.3 % leta vågor, vax, borttappade prylar, paddla ut, sitta och koma i lineup, paddla in, checka prognoser, kolla det där första stället igen etc etc.. Vilket ger effektiv ståtid på 0.7 % -Skrämmande siffra. Kan alltså användas vid diverse surfmässiga beräkningar. Tillsvidare kallas den- Den hemliga konstanten. Eller hur? Det här kan vi ju inte gå ut med.
|
|
|
|
|
#9509 |
Thor
|
0,7% ståtid... *den hemliga konstanten' det är ju fantastiskt! Egentligen är väl det en riktigt bra liten siffra att gå ut med.... lineupen skulle ju definitivt bli glesare... min lilla beräkning var nog att ta i i underkant oxå när jag tänker efter, det är säkert dubbelt så dyrt, och ska man sen räkna in tid.... oj oj oj...
En liten jämförelse för en kalenderbitare:
Säg att man är löneslav och drar in 25 000 kr / månad, vad har man kvar då efter skatt? Skit samma, en hyfsad lön kanske ligger på 17 000. För den har man jobbat 4x40 tim = 160 tim. = 106,25 kr/tim
Man tjänar alltså 1,77 kr / minut på att jobba... ooouch, det låter skrämmande lite... ja ja
Och på surfing kanske den 'vanlige' lägger 2 månader om året = 320 timmar x 0,7 % = 2,24 timmar = 134,5 min. enligt den hemliga konstanten.
om man sen tar och dubblar min lilla glädje-siffra på 131.25 kr / effektiv surfminut + bortfallen arbetstid får man en årskostnad på följande: 134,5 min x 262,50kr/minut + 34 000 bortfallen inkomst kr
= ca 70 000 kr om året. Varje minut effektiv surfing kostar då ca 520 spänn. 8,66 kr / sekund...
Då spenderar man ungefär 290 gånger mer pengar per minut när man surfar än man tjänar när man jobbar.
fan, det här börjar ju likna en matteuppgift för sjätte klass... nä nu måste jag jobba... hatar egentligen statistik, den ljuger nästan alltid.
The journey is the destination, och surf knäcker det mesta här i vår pengafixerade lilla värld... så som Erik säger låt dom rulla! Det är bara att hosta upp och åka! och man kanske ska komma ihåg att utan pengar hade vi nog inte surfat överhuvud taget. om man inte föddes på en playa och det fanns ett nedfallet balsa träd intill...
|
|
|
|
|
#9535 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Tubindex.........Alltså, när man befinner sig i tuben står tiden stilla, har jag hört. Det betyder ju att "Ståkonstanten" (fd. hemliga konstanten) går mot oändligheten vid tuberides. Således minskar också kostnaderna, eller ? Efter varje tub börjar man på noll igen. Häpp. Fick en liten coverup på Lanza sist så jag drar bort tid för surfcheck.
|
|
|
|
|
#9536 |
Thor
|
vackert cagge!... variablerna är oändliga för den här lilla ekvationen... perfekt! You hit the nail on the head som man säger, en tub och sen är man på plus för resten av sitt liv! Hurra!
|
|
|
|
|
#9562 |
Stoke: 15 |
|
Kostnader sen aug 05:
Våtdräkt: RC Classic 4/3 GB: 1 999:-, Xcel Infinity 6/5/4: 3 599:-, O'Neill Heat 3/2: 1 100:-, RC Classic 4/3 GB: 1 999:-, RC Classic 2/2 699:-.
Tillbehör: skor O'Neill 3mm 599:-, handskar Xcel 3mm: 399:-, 5mm 499:-, skor Xxel 7/6 699:-
Brädor: Webber Afterburner 6'8": 4 500:-, Takayama In the Pink 9'3: +4 000
Boardcover till ovan: 599:- samt 999:-
Fenor: 599:-
Vax: Sexwax 34 kakor ca 1 000:-
Resor: +40 000 (hoddevik norge, frankrike biarritzX2, portugal, stavanger norge, costa rica
Bensin Sverige: +70 trips, snittar omkring 13 mil ToR, det är drygt tusen mil, dvs. 10 000:-
Well, en bit över 65 000:- har man nog spenderat på drygt 1½år (lågt räknat). Vad/är det värt det? Utan tvivel!

|
|
|
|
|
#9611 |
|
Thor: måste säga att din uträkning var ambitiös - och väldigt positiv. Att man plockar 5 vågor/h i snitt tror jag är väldigt positivt räknat. Hur ofta sitter man inte på ett crowded bryt eller för stort/litet eller vad det nu är och är frustrerad för att man inte fått ngn på på typ 40 minuter? Men kul var det.
vågar inte ens tänka på utlägg.
Senaste året:
Bräda Semente: 4000.
Smågrejer: 1000.
Laga boardbag: 500.
Resor: Portugal. 7000.
Lanzarotex2 (sammanlagt 5 veckor): 30 000 (har familj).
20 svenska bilresor: 3000.
= på tok för mycket. men kul var det!
|
|
|
|
|