Facebook data

1
Vädersiter, hur hittar jag swellet?
#94291 Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: -1

JoBo
graphgraph

Hej hej,

Har varit bortskämd med vågor utomlands och måste nu leta egna ett tag igen, finns det någon broderlig surfare som kan bidra med tips om väderleks-siter, swell siter med mera och vad som brukar funka på både västkusten (Halland) och även i öst (runt Stockholm)? Hur jag läser dessa med mera. Har verkligen ingen koll

Alla "surfare" som inte vill hjälpa till slipper men undbes kommentera, orkar inte med den här nördgrejen med att allt skall vara hemligt och hatande kommentarer. Vill bara få surfa och känna den underbara känsla som havet kan ge..............

Logga in för att svara
#94294 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Luktar troll men here goes: Först lite egen logiskt tänkande ... sedan googla och kanske t.o.m. som jag gjorde en gång i tiden upptäcka en surfspot ( som folk hade surfat i minst 15 år redan .. men poängen är att en koll på sjökort = eniro.se - eller Google Earth ger en hel del tips!!) Hmmm, få se : vart är längsta sträckan vågorna har en chance att bygga ... leta djupt botten fram till spotet och en rundad udde vore inte helt fel. Tänk Malibu ....

Beskök en surfshop funkar också bra och minst och sämst resutat få du av att fråga på denna forum

Logga in för att svara
#94296 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: -1

JoBo
graphgraph

Gazzer skrev:
Luktar troll men here goes: Först lite egen logiskt tänkande ... sedan googla och kanske t.o.m. som jag gjorde en gång i tiden upptäcka en surfspot ( som folk hade surfat i minst 15 år redan .. men poängen är att en koll på sjökort = eniro.se - eller Google Earth ger en hel del tips!!) Hmmm, få se : vart är längsta sträckan vågorna har en chance att bygga ... leta djupt botten fram till spotet och en rundad udde vore inte helt fel. Tänk Malibu ....

Beskök en surfshop funkar också bra och minst och sämst resutat få du av att fråga på denna forum

Hej hej, inget troll här. Okej, sjökort är alltså ett bra sätt ska börja googla direkt, är uppväxt i Varberg där man kan surfa Kåsa/Apelviken vid stormiga tillfällen har dock aldrig haft riktig koll på vind och sånt.

Tack för tipsen, alla tips uppskattas

Logga in för att svara
#94297 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: -1

JoBo
graphgraph

www.wannasurf.com/spot/Europe/Sweden/

Här en trevlig site som hjälper till lite för andra som undrar, återkommer med mer info som jag hittar om vind och dylikt.

Mvh

Logga in för att svara
#94298 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: 1

Bobban
graphgraph

Det finns en bok som heter ungefär surfscience. Den har empiriskt framtagna formler om hur vågorna växer med vilken vind. Inverkande faktorer är vindstyrka, hur lång sträcka vinden hinner påverka vattnet, hur länge vinden har blåst och ibland vattendjup och temperatur skillnad mellan luften och vattnet. En vågs hastighet och styrka är i förhållande till vågens våglängd (inte höjd). Eftersom vågor är ojämna när de föds så är i teorin en sandstrand det bästa alternativet när man surfar vågor medan det blåser mot land. Men... Ju större våglängden är ju mer skruvas vågen när den kommer från djupt vatten till mindre djupt vatten. Detta betyder att du i teorin kan finna vågor med offshore vind ifall du funderar lite. Det lönar sig att kolla lokala vindar, men ibland kan det också i Österjön vara så att vågor som föds någon annan stans kommer fram utan vind. Så kolla vinden över hela fetchen. Vanligtvis tänker man sig att bästa vågorna är när det slutar blåsa. Erfarenhet talar ändå för att det lönar sig att söka sig till stranden lite före prognoserna visar på de största vågorna (kom ihåg att vågor med längsta våglängden har största farten och mesta kraften). Appropå våglängd, när du surfar, titta inte efter de största vågorna, utan de vågorna som har den bredaste och tjockaste ryggen. Du känner igen dem på att de skruvar mer än de andra. Bästa stället jag vet funkar när vinden är 8 m/s. När vinden är 12-14 m/s är det super. Hårdare vind är sälsynt där jag bor. När du funderar på om det blir sur eller inte, kolla väder sajternas vindprognoser, andra sajters vågprognoser, och kolla också vågbojor. Det lönar sig speciellt före du far ivåg. Kan spara dig många extra kilometer.

Logga in för att svara
#94301 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Vad de gäller väder sidor, så kan de löna sej att kolla på första sidan.
10+ m/s on shore brukar funka på de flesta svenska bryt.

Lycka till.

Logga in för att svara
#94305 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

kolla surfsveriges hemsida och till höger ser du 'väder'. under denna rurkien finns flera vind och väder sajter!! peace..

Logga in för att svara
#94311 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Det där med längre mellan vågorna ger starkare vågor var nånting jag hade intuitivt i hjärnbalken men aldrig tänkt medvetet angånde det .. Tack Bobban!!

Logga in för att svara
#94324 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 14 år sen Stoke: -1

JoBo
graphgraph

Stort tack för hjälpen, har hittat siterna ni hänvisade till. Dags att börja följa dem och försöka översätta teorin i praktik.

Stort tack än en gång.

Mvh

Logga in för att svara
#96455 Svar: Vädersiter, hur hittar jag swellet? 13 år, 8 månader sen Stoke: 1

blackpoint
graphgraph

kul att du inte fått ett enda konkret svar men ändå är tacksam =) Tyvärr kan jag inte tiosa om flera spots än du redan visste då jag inte hunnut utforska tillräckligt o folk är knäpptysta om sina spots men så är det antar att det bara är till att lägga några sura helger på o leta vågor, kanske man blir lycklig o hittar ett "eget" spot nån gång så man kan vara med i klubben för inbördes beundran.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!