Facebook data

1
Torö – Guide
#94058 Torö – Guide 14 år sen Stoke: 1

Falken
graphgraph

Ny på forumet. Om följande frågor finns behandlade tidigare får moderator gärna låsa tråden. Jag kunde dock inte hitta informationen.

På vilken tid på dygnet och månad på året är Torö som bäst enligt er? Jag är själv rätt ovan på brädan och skulle vilja höra hur bra stället är ur ett nybörjarperspektiv? Brukar ni rekommendera newcomers att kasta sig ut på egen hand eller är det bättre att hitta någon "local" som kan guida? Är det bättre att trots en sinad studentekonomi vänta på en resa och kurs till vita vatten innan man kan behärska de svenska? Mycket skador med anledning av dess steniga botten?

Logga in för att svara
#94060 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Kl 1500, sondagar, juli

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#94061 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Jag kan ge dig en liten guide tur för en 5000kr då ingår allt förutom brädhyra

Logga in för att svara
#94062 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 3

palo
graphgraph

Tjena.

Folk här på forumet gillar inte när man talar om spots, vilka prognoser de funkar i etc. så jag vill inte få hotbrev

Men några tips för att komma igång. kika på kartan, tänk över vilken vindriktning som Torö är exponerat för. När yr.no , smhi.se , windguru , klart.se visar rätt vindriktning och vinden är mer än 9 m/s så åk dit.
Åk en vardag mitt på dagen. då är det lite folk där ute och du kan få hjälp av de få som är där då. åker du dit en helgdag eller vardagkväll kan du få kriga med typ 30-50 pers i vattnet.

De flesta skador som kan uppstå på torö är nog relaterat till för mycket folk i vattnet eller för stora vågor. Är det för stort så hoppa inte i. är det för mkt folk hoppa inte i.
Men det finns fler ställen än torö. Leta upp ett eget spot så kan du utvecklas orderntligt.

Keep up the stoke

Logga in för att svara
#94064 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 1

Falken
graphgraph

Tack för ditt svar "palo", uppskattas! Givetvis var det inte gömda spots jag ville luska ut men mestadels om Torö betraktas som allmänt olämpligt för ovana surfare. Jag har hört en del om att höstvädret ofta är bäst men är det möjligt att även under sommarmånaderna hitta några vågor eller är det mestadels höst mot vinterhalvår som anses vara det enda?

Logga in för att svara
#94065 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
graphgraph

Åk och kolla när du tror det fungerar så får du din egen uppfattning

Logga in för att svara
#94069 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Du kan alltid söka upp trådar som visar bilder från Torö så kan du se på ett ungefär hur förhållandena är. T.ex finns det en tråd från förra helgen...

Logga in för att svara
#94070 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jag skulle nog inte tipsa om Torö till nybörjare. Det är jävligt stenigt och det alltid många surfare där. Så för din andras säkerhet borde du inte surfa där utan en polare med lite erfarenhet som kan guida dig. Oavsett så borde man inte surfa ensam.

Inte för att det hjälper dig så mycket men det finns ställen på Sveriges västkust som är mycket bättre lämpade för nybörjare. Sandbotten och vikar gör det betydligt enklare för en nybörjare. Men annars skulle jag rekommendera en resa på några veckor till ett lite vågtätare område såsom frankrike, portugal eller egentligen varsomhelst med äkta havskust.

ps Torö funkar när det blåser syd till sydväst från 9 m/s och uppåt.

Logga in för att svara
#94072 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Håller med. Satsa på att åka utomlands, du får roligare då och kommer säkert känna att du utvecklas mer.

Logga in för att svara
#94074 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

kör torö! är klart du ska köra där. och även utomlands. torö funkar bra för nybörjare.lite svårt kanske, men bättre surfa än sitta hemma. tid i vattnet är det viktigaste!

håll i brädan när du paddlar ut och ha roligt!!ses hoppas jag!

vintern är bäst förutom dom senaste 2 åren då det varit is. sommaren kan leverera!

Logga in för att svara
#94079 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 0

nejs
graphgraph

Tagga ner nu Plåtslagarn! Va lite schysst. Skaru ha hjälp med att lära dig droppa näsetrampen?

Logga in för att svara
#94086 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

nejs skrev:
Tagga ner nu Plåtslagarn! Va lite schysst. Skaru ha hjälp med att lära dig droppa näsetrampen?

det är en dröm att få hjälp. jag suger å behöver hjälp å taggning!

Logga in för att svara
#94093 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Torö är svårsurfat för alla oss nybörjare. I synnerhet 1a (där flertalet surfare hänger). Är det pyttesmått bryter det nästan mot stranden, är det stort är det svårt att paddla ut med större bräda och dålig teknik. Ute på udden, dvs dit man går från allmänningen i bortre skarpa kurvan är vågorna slöare, i synnerhet vänstern, och om det inte blåser för mycket, klart enklare för nybörjaren.

Jag tycker det finns lite bra råd att ge. Att vara där vardagar och gärna förmiddagar (som nån skrev ovan) är grymt vettigt eftersom till och med en och annan surfare måste jobba då, dvs mindre crowd. Även vettigt att åka ner när det är pyttesmått. Udden funkar även bättre än man kan tro om man står och tittar borta från allmänningen i kurvan. Det som ser ut som vriststort är inte sällan rumphögt och perfekt att träna take-off på longboard eller minimal. Om du väl är nere och tvekar för att det är för smått - stick ut på udden och paddla, du kan nog bli övveraskad och få lite ståtid på brädan. Om inte annat får du paddelträning och lära dig lite om var stenar ligger mm som kan kännas tryckt till nästa gång då vågorna kanske är lite större.

Givet att man kan får ut nåt av pyttesmått (vilket totalnybörjare får) så tycker jag man kan chansa på att åka ner även om det inte blåser 9m/s eller mer. Jag har varit nere när det i princip inte blåser nåt alls, men ändå går surfbara vågor. Antingen för att det blåst mer dagen eller natten innan eller för att det blåser mer längre ut och söderut. Då kan man få riktigt glasiga minidagar på udden - skitbra att lära sig på. Har du tid och ambition - åk ner på allt som kan tänkas generera vågor. Kolla självklart våg och vindprognoserna. Snart lär du dig vad som funkar eller inte.

Men som du antaglingen förstått av andra kommentarer: Kooka omkring på en trång lineup i förhållanden man inte behärskar alls, är både farligt och extremt irriterande för dina medsurfare. Blir inte bättre av att du troligen har en bräda modell större. GÖR inte det! Självklart ska du ner även när det är lite större, men håll dig undan. Stenstrand är lång och du kan nästan alltid hitta en liten sektion som ingen annan surfar. Om du inte kommer ut pga stängande vågor så kan du alltid simma ut och kolla in läget. Bodysurfa, kolla in hur andra gör. Jag har kompisar som inte kan surfa det minsta lilla som ändå får ut en hel del av att umgås med vågor på det sättet. Vågor är helt enkelt grymt kul att umgås med på alla möjliga vis och oberoende av utrustning.

Go go go!

/JB

Ändrat av Jesper B
Logga in för att svara
#94102 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 1

Falken
graphgraph

Tack för era svar särskilt Jesper B och Willy. Guld! Ska göra ett försök men med eftertanke.

Ändrat av Falken
Logga in för att svara
#94105 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 2

Sanne
graphgraph

Fint Jesper B, kul att se ett schysst svar här i mängden bland alla pajasar.

Logga in för att svara
#94113 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 1

Extreme
graphgraph

Grymt bra svar Jesper B! Alla nyborjare borde lasa det inlagget!!

Logga in för att svara
#94119 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Sanne skrev:

Riktigt jävla onödig kommentar.

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#94128 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 9

perry
graphgraph

Finns inte så mkt mer att tillägga efter Jesper B:s inlägg.
Möjligen då: kör sakta på grusvägen, parkera på avsedda platser och hälsa vänligt på boende o surfare. Plus lämna inget skräp kvar.
Kör hårt!

Logga in för att svara
#94143 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 2

Sanne
graphgraph

Liinus skrev:
Sanne skrev:

Riktigt jävla onödig kommentar.

Jag ser inget fel i att credda någon som faktiskt svarar seriöst här inne och samtidigt kasta lite skit på alla oseriösa svar som postas i varje tråd. Din kommentar då, är du nöjd med den?

Logga in för att svara
#94144 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Liinus är en sån där bokstavsbarn ...

Logga in för att svara
#94147 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jag betackar mig för era jävla påhopp. Ganska onödigt att "kasta lite skit". Det bidrar liksom inte på något som helst sätt till någon positiv stämning.

Ändrat av Liinus
Logga in för att svara
#94151 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 2

Sanne
graphgraph

Att ge credd till ett bra inlägg och samtidigt kritisera oseriösa ser jag som någonting positivt PUNKT

Ändrat av Sanne
Logga in för att svara
#94159 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Liinus skrev:
Jag betackar mig för era jävla påhopp. Ganska onödigt att "kasta lite skit". Det bidrar liksom inte på något som helst sätt till någon positiv stämning.

Logga in för att svara
#94161 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja absolut! Oschyssta kommentarer och allmän mobbing är knappast något jag accepterar. Men det är ju så jävla enkelt att ta till det på ett forum. Svagt och så långt ifrån en surfig attityd man kan komma.

Logga in för att svara
#94169 Svar: Torö – Guide 14 år sen Stoke: 1

Falken
graphgraph

Jag håller samtidigt med att det är onödigt att kommentera en tråd med oseriösa inlägg, ett barnsligt beteende. Sådant hör hemma på Lunarstorm.

Dock så hör diskussionen hemma i en annan tråd då det är OT i denna. Endast Torö.

Logga in för att svara
#94368 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: 0

Pouf
graphgraph

Hej alla,

I live in Linköping since last august and I've heard about Torö and some other possible waves to surf in Sverige only two weeks ago. I used to surf a lot in my country and was desperate to find something to surf here. This guide, all these informations and some photos on this forum just gave me a big smile. I may finally go back in the water. Thank you ! (I'm so glad to have brought a surfboard with me)

Since I'm not really used to the way wave are generated in "small seas" I have a question. If I understand, Torö (and other spots) needs a strong onshore wind to work. Because onshore winds means usually bad conditions then how is it possible to have glassy or offshore conditions ? I'm just trying to understand. I'm currently so in need that I'll be more than happy to be able to surf a small crappy close out.

Logga in för att svara
#94369 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

pouf - for us over in sweden, we'll take bad conditions andy day as long as there are waves. but look for winds far out to sea too, since the waves will keep travelling for sometimes several hours after the wind dies down. hint - if a big storm dies overnight, there are usually still some wave activity the day after = glassy conditions.

dont hope for it to happen too often though, better get used to "bad" conditions.

Logga in för att svara
#94376 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: -5

POGA
graphgraph

Liinus skrev:
Ja absolut! Oschyssta kommentarer och allmän mobbing är knappast något jag accepterar. Men det är ju så jävla enkelt att ta till det på ett forum. Svagt och så långt ifrån en surfig attityd man kan komma.

"och så långt ifrån en surfig attityd man kan komma."

Hang loose Liinus. Jag antar att det i din häftiga attityd, ingår att se ned på folk som inte stått på brädan lika länge som dig själv? För du måste vara jätteduktig på att surfa med tanke på den surfiga attityd du har.

Logga in för att svara
#94378 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: 0

Pouf
graphgraph

Tack så mycket Jacobw

Logga in för att svara
#94379 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Falken skrev:
Jag håller samtidigt med att det är onödigt att kommentera en tråd med oseriösa inlägg, ett barnsligt beteende. Sådant hör hemma på Lunarstorm.

Dock så hör diskussionen hemma i en annan tråd då det är OT i denna. Endast Torö.

lunarstorm? vaere?

Logga in för att svara
#94382 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: 1

Falken
graphgraph

GZaa skrev:
[quote]Falken skrev:

lunarstorm? vaere?

Svar: Något som kallas Off Topic. Endast Torö i denna tråd.

Logga in för att svara
#94383 Svar: Torö – Guide 13 år, 12 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Torö vaere?

Well jag ska inte dryga mig nu ha det gött och fortsätt er mycket intressanta diskussion! mjau!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!