Facebook data

1
våtdräkt, igen...suck
#93957 våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Japp en jobbig våtdräkts tråd till. Ska uppdater min garderob med en vår/sommar/höst dräkt. Min gamla har nog 7-8 år på nacken och är slut. Den är 5,4. fortfarande väldigt varm men sprucken... Hade en billigt 4.3 en stund och den var absolut tillräckligt varm men fick skavsår av den så jag sålde den.
Frågan lyder. Är de nya dräkterna med nya material så pass mycket bättre än de vart att man kan gå ner i en 3.2? Vinterdräkterna har ju gått framåt enormt, min tanke är att även de tunnare blivt mycket bättre. Kan tänka mig att lägga ett par tre tusen på en bra dräkt.

Så vad säger expertpanelen?

Logga in för att svara
#93959 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej tänk tvärtom en 4:3 är så pass smidig att du slipper en 3:2. För Sverige tycker jag personligen att en 4:3 är bästa alternativet. Beror lite på var du surfar den varmare årstiden också? Är det starka uppvällningar av kallvatten när det pumpar på tex?

Logga in för att svara
#93962 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Håller med föregående talare. 4/3 tycker jag är den perfekta tjockleken och kör med den från tidig vår och fram till slutet på oktober oftast. då kör jag dock mest i Sverige och Norge. så länge dräkten sitter perfekt så blir det varmt och gott. har märkt att ofta så sitter dom tjockare dräkterna inte lika bra på kroppen och blir ju därför inte varmare än modellen tunnare, men det är min åsikt. lycka till med vårhandeln.
//Peter

Logga in för att svara
#93965 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Tackar. Låter klokt.
Nu blir det mest västkusten jag surfar på. Någon tur till norge är nog inte heller omöjligt. Ok då är de bara att börja prova lite dräkter och se vad som kan passa bäst.

Logga in för att svara
#93966 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Som svar på din fråga, om dräkterna blivit så pass mycket bättre att man kan gå ner en tjocklek, vill jag svara NEJ. Det är fortfarande tjockleken som bestämmer hur varm dräkten är. Körde i vinter med en O'neill 5,5 istället för Xcell 6 mm då O'neill hävdar att deras nya luftneopren är varmt som motsvarande 7 mm. Detta stämmer inte. Den var tillräckligt varm men inte riktigt lika varm som 6mm. D.v.s precis motsvarande de 5,5 som sitter i dräkten. Däremot är dräkterna sjukt smidiga så man kan GÅ UPP i tjocklek och fortfarande vara lika smidig. Har en gammal 3.2 och en sprilland Psycho 2 5.3 och måste säga att 5.3:an är nästan lika smidig.

Men det är ju bara mina erfarenheter.

DET ÄR GOTT MED MYCKET GUMMI!

Logga in för att svara
#93972 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Håller oxå med folket ovanför. En 4/3a är mycket använbar som Svennebanan surfare!
Surfar man mycket i Sverige å åker utomlands några gånger per år. Så kommer man tyvär inte ifrån, att man "nästan" måste ha 3 våtdräkter. 6/5/4 - 4/3 - 3/2an behöver inte vara någe lyx. Tycker jag iallafall.
Har själv en RipCurl 4/3 Fireskin. Supernöjd med den!

För 3000kr får du en bra RipCurl eller Xcell dräkt iallafall!

Dane

Logga in för att svara
#93973 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag tycker personligen att man klarar ställen som Marocko och kanarieöarna med en 4/3 lika väl som en 3/2
En modern 3/2 känns så tunn och sladdrig att man undrar vad den ska användas till. Man kanske är/blir skadad av att det känns "normalt" med en 6/5/4.

Logga in för att svara
#93976 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Håller med alla! Luftneoprenet är varmt som attans när det inte blåser, så utanför Sverige kan man gå ner i tjocklek, jag körde Matuse Tumo 5/4/3 i 5°C i Norge nu i början av Mars med nollgradigt i luften, utan att frysa om kroppen. Här hemma i början av november en blåsig dag, så var den lite för kall med vatten temp på 9-10°C (om man inte måste paddla attans mycket).

Däremot skulle jag rek. en Matsue Tumo 4/3, samtidigt som jag nog köper mig en tunn 3/2, även om den kan vara lite för kall en januari morgon i Marocko, samtidigt som jag redan har en RC F-bomb 6/5/4 på gång, för jag inser att, precis som Per säger, de kallaste vinterdagarna i Sverige, så räcker det inte att kompromissa.

Men om du bara skall ha en dräkt, så är nog 5/3 det du skall satsa på, trots allt, du kommer långt in november. Men visst, har själv ett gäng 4/3 och gillar fortfarande kompromissen, men har aldrig kört den tjockleken efter mitten av oktober eller tidigare än maj, nästan, här i Sverige.

Lycka till!

Logga in för att svara
#93978 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

Tusen tack åter igen. Låter som en enad skara.
Jag har en Xcel 6.5.4 till vinter surf, den funkar kanon. Har aldrig ens vart nära att frysa i den. Så den biten är ok.

Så då är det bara att pröva runt och se vilken modell som kan passa bäst. Kort och bred. dålig kombination för våtdräktsköp. kör XLS på Xcel dräkten. 173cm, ca 88-90kg. och alldeles för bred över bröstet/axlar om man skall kolla alla storlekskartor.

Logga in för att svara
#93979 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag anser att luftneoprenet är en total bluff. De stora lufthålen/cellerna kan OMÖJLIGEN isolera mer eller bättre än en stor mängd mindre slutna och dessutom gasfyllda celler gör. Det blir konvektion i luftceller, stora som små.
Är det nån som vetenskapligt kan övertyga mig om att luftneoprenet fungerar bättre än hundra eller tusentals gasceller så ser jag fram emot att lära mig nåt nytt.
Våtdräktstillverkare kan prångla ut vad som helst utan att behöva bevisa med (vetenskapliga) tester att det verkligen fungerar.
Man får även en extra limfog genom hela gummiytan som segar ner töjbarheten en aning. Gummit tenderar dessutom att kollapsa längs med ränderna vilket ger köldbryggor.

Logga in för att svara
#93980 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Håller helt med dig där Erik. Den är varm med definitivt inte varmare. Bluff är vad det är.

Logga in för att svara
#94002 Svar: våtdräkt, igen...suck 14 år sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Okej, jag pratade om Yamamoto och deras geopren, var visst inte luft, utan nitrogen gas. Varmt är det iaf. när det inte blåser.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!