Facebook data

1
Brädreparatör i Göteborgtrakten
#93594 Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 3

kljungqv
Inlägg: 79
graphgraph
offline

Tja
Min leash gick av idag och det slutade med att min bräda sköljdes upp bland stenarna och fick ta emot en hel del smällar innan jag hunnit simma ifatt den. En fenplugg revs ut och brädan fick några mindre dings också. Jag kan själv reparera dingsen (svengelska ) men tror inte att jag har verktyg och kunskap att fixa fenpluggen. Finns det nån här i Göteborgsregionen som är duktig på att reparera brädor?

Ha det gött
Kasper
 
Logga in för att svara
#93596 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 15

Daniel
Inlägg: 1509
graphgraph
offline

Trist Kasper, jag hörde faktist om dig idag när körde hem, att någon stackare som först vart ute på ön (cred) skrotade upp brädan på klipporna när leashen gick. Kolla med surfställena i Varberg, där finns minst två som gör bra jobb, men blandar alltid ihop namnen, så bäst någon annan skriver vad de heter.

Vet faktiskt ingen i Gbg som fixar brädor.
 
Logga in för att svara
#93597 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Tråkigt att höra.
Vad var det för bräda? Jag skulle ju reklamera om fenpluggen ryker i svenska förhållanden. För dåligt!
Ulf CLS, Apelviken (bredvid järnvägsövergången) är en riktig bräd-ding/bygg-nerd som oftast gör det bättre än originalet, men dyrast.
Fille (FCS-agenturen) som jobbar på KRAMO i Varberg och har ett finger eller två med i skatehallen har också koll på att fixa det mesta, samt lägg extra däck mm och är inte lika dyr som Uffe.
Har inte mobilnr pga förstört sim i gamla pga saltvatten.... så klart;-)
 
Logga in för att svara
#93598 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

above_the_law skrev:
Tråkigt att höra.
Vad var det för bräda? Jag skulle ju reklamera om fenpluggen ryker i svenska förhållanden. För dåligt!
Ulf CLS, Apelviken (bredvid järnvägsövergången) är en riktig bräd-ding/bygg-nerd som oftast gör det bättre än originalet, men dyrast.
Fille (FCS-agenturen) som jobbar på KRAMO i Varberg och har ett finger eller två med i skatehallen har också koll på att fixa det mesta, samt lägg extra däck mm och är inte lika dyr som Uffe.
Har inte mobilnr pga förstört sim i gamla pga saltvatten.... så klart;-)

... Men hur svårt kan det vara att fixa en fenplugg? Kan ju t o m göra en egen "retro" med lite glasfibermatta och epoxy (fäster ju även på polyester). Annars stick flera hål i skummet där plasten kan tränga in och var noga med att slipa på pluggen innan så epoxyn verkligen fäster, samt använd microballonger i epoxyn (riv i skum).
Lycka till!
/Nicco
 
Logga in för att svara
#93600 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 3

kljungqv
Inlägg: 79
graphgraph
offline

Tack för alla svar.

Råkar någon ha kontaktuppgifterna till Ulf och Fille?
 
Logga in för att svara
#93601 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 3

kljungqv
Inlägg: 79
graphgraph
offline

above_the_law skrev:
Tråkigt att höra.
Vad var det för bräda? Jag skulle ju reklamera om fenpluggen ryker i svenska förhållanden. För dåligt!
Ulf CLS, Apelviken (bredvid järnvägsövergången) är en riktig bräd-ding/bygg-nerd som oftast gör det bättre än originalet, men dyrast.
Fille (FCS-agenturen) som jobbar på KRAMO i Varberg och har ett finger eller två med i skatehallen har också koll på att fixa det mesta, samt lägg extra däck mm och är inte lika dyr som Uffe.
Har inte mobilnr pga förstört sim i gamla pga saltvatten.... så klart;-)


Det var en spansk Fun&Cas bräda. Tror inte att det hjälper att reklamera, brädan är några gammal ren så jag tror inte att jag lyckas övertala spanjorerna att den är dåligt gjord
Jag antar att den rök när den slogs upp på "vågbrytarn"(eller vad nu det skall föreställa) där vågorna ännu kan bryta.
 
Logga in för att svara
#93632 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 3

kljungqv
Inlägg: 79
graphgraph
offline

kljungqv skrev:
above_the_law skrev:
Tråkigt att höra.
Vad var det för bräda? Jag skulle ju reklamera om fenpluggen ryker i svenska förhållanden. För dåligt!
Ulf CLS, Apelviken (bredvid järnvägsövergången) är en riktig bräd-ding/bygg-nerd som oftast gör det bättre än originalet, men dyrast.
Fille (FCS-agenturen) som jobbar på KRAMO i Varberg och har ett finger eller två med i skatehallen har också koll på att fixa det mesta, samt lägg extra däck mm och är inte lika dyr som Uffe.
Har inte mobilnr pga förstört sim i gamla pga saltvatten.... så klart;-)


Det var en spansk Fun&Cas bräda. Tror inte att det hjälper att reklamera, brädan är några gammal ren så jag tror inte att jag lyckas övertala spanjorerna att den är dåligt gjord
Jag antar att den rök när den slogs upp på "vågbrytarn"(eller vad nu det skall föreställa) där vågorna ännu kan bryta.


Jag hittade kontaktuppgifterna.
Och det skall vara Full&Cas inte Fun&Cas...
 
Logga in för att svara
#93633 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Jamen hallå det går väl fan inte reklamera en fcsplugg som slås ut i kontakt med en sten...Skulle vara som att reklamera en bil som man kört i diket med.
 
Logga in för att svara
#93635 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 25

lars
Inlägg: 675
graphgraph
offline

De där med reklammation funkar ju inte,
Kontakt CLS:
Telefon: 0340-611007
Adress
Apelviksleden 2
432 53 VARBERG

Tror dock han är bra dyr, kolla med Fille istället, eller köp en ny plugg själv för 100:-
Ska du ge dig på å fixa dom andra dingsen så kan du allt fixa en liten plugg oxå!!
 
Logga in för att svara
#93683 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

ErikG skrev:
Jamen hallå det går väl fan inte reklamera en fcsplugg som slås ut i kontakt med en sten...Skulle vara som att reklamera en bil som man kört i diket med.
Men ErikG... Det vanliga är ju att man tappar brädan (t ex p g a brott på leash/plugg) och SEDAN får de övriga dingsen, vilket jag utgick ifrån var fallet. Tycker du det antagandet var konstigt eller...?
Dessutom borde i alla fall inte en fenplugg kunna släppa ur skum och laminat oavsett om brädan så går i flera delar, om den är rätt monterad/laminerad!!!
Inte lätt att veta brädans ursprung och ålder utifrån det första inlägget heller, men det skiter väl du i ha ha!
 
Logga in för att svara
#93684 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

Du vet uppenbarligen inte ett smack om vad FCS pluggar gör eller inte gör. Det finns fensystem som håller för en del smällar en bräda får vid kontakt med stenar men definitivt inte FCS.
Jag har bytt ut strax under hundratalet FCS pluggar ur surfbrädor av alla varianterna: Svarta av PVC-plast, genomskinliga av polycarbonat och den senaste varianten som är av fiberförstärkt nylon om jag inte har fel. Ingen av dessa är gjord för att varken hålla i sig eller sitta fast i brädan vid smällar.
Man kan inte förvänta sig att reklamera en bräda som dansar runt på stenar och klippor. Det kan ju bli rätt fina hävarmseffekter av en smäll eller vridning på en fena mot klippor eller ännu värre en fena kilas fast och får brädan som hävarm.
 
Logga in för att svara
#93687 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Ha ha, du är rolig Erik G,
jo jag har reparerat ett antal brädor och fenpluggar sedan mitt första brädbygge på 80-talet, men bara råkat ut för att behöva montera om en leash-plugg en enda gång. Det berodde dessutom på att brädan först dingats i laminatet nära pluggen långt innan tillfället då den lossnade helt och utan att ägaren lagat provisoriskt direkt (inte FCS i o f s).

Ett tips som i a f gör att det håller bättre är att ta bort skummet ända ner till däckets laminat, bygga med epoxy och microballonger till pluggens "botten", slipa och VÄRMA pluggen, sticka små hål i skummet kring det borrade området (snett in), så att plasten kan tränga in även i dess kanaler. Se också till att borra några mindre hål i pluggen där plasten kan tränga in och fästa. Fyll pluggens övre yta med vax och laminera även några lager glas och epoxy ÖVER kanten på pluggen. Sedan kan du skära bort det området som du vill ha öppet med en mattkniv (helst innan det härdat helt).
ELLER, så gör du en egen plugg istället, helt i epoxy och glasfiber, borra ett lite för litet hål för skruven om det är fenplugg, smeta in en fena och en fenskruv med vax och ovan på det epoxy och montera samt driv i den i hålet, vänta och skruva upp. KLART!
Dessutom:
Som jag skrev så utgick jag dessutom ifrån att det var leashpluggen som gick sönder först och att de andra dingarna kom p g a att brädan SEDAN kastades upp mot vågbrytaren.
Vet inte varför jag ens orkar skriva detta, men men...
Surfa och var glada dudes:-)!

ErikG skrev:
Du vet uppenbarligen inte ett smack om vad FCS pluggar gör eller inte gör. Det finns fensystem som håller för en del smällar en bräda får vid kontakt med stenar men definitivt inte FCS.
Jag har bytt ut strax under hundratalet FCS pluggar ur surfbrädor av alla varianterna: Svarta av PVC-plast, genomskinliga av polycarbonat och den senaste varianten som är av fiberförstärkt nylon om jag inte har fel. Ingen av dessa är gjord för att varken hålla i sig eller sitta fast i brädan vid smällar.
Man kan inte förvänta sig att reklamera en bräda som dansar runt på stenar och klippor. Det kan ju bli rätt fina hävarmseffekter av en smäll eller vridning på en fena mot klippor eller ännu värre en fena kilas fast och får brädan som hävarm.
 
Logga in för att svara
#93688 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

En annan sak:
Om det var en FCS-leashplugg så kanske det vore på tiden att någon reklamerade den!
Inte för att jag tror att reklamationen går igenom, men för att få dom att börja tänka till och kanske förbättra sitt system på längre sikt.
Om ingen klagar finns ju inga incitament för en marknadsledare som FCS att göra förändringar, eller?
 
Logga in för att svara
#93689 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

... Fast å andra sidan finns det ju en poäng med att pluggen går istället för att brädan går helt av;-)
 
Logga in för att svara
#93690 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 25

lars
Inlägg: 675
graphgraph
offline

Finns nya FCS pluggar där som sitter ihop med varandra.
 
Logga in för att svara
#93691 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
Inlägg: 2399
graphgraph
offline
Donerat Brons

above_the_law skrev:
Ha ha, du är rolig Erik G,
jo jag har reparerat ett antal brädor och fenpluggar sedan mitt första brädbygge på 80-talet, men bara råkat ut för att behöva montera om en leash-plugg en enda gång. Det berodde dessutom på att brädan först dingats i laminatet nära pluggen långt innan tillfället då den lossnade helt och utan att ägaren lagat provisoriskt direkt (inte FCS i o f s).

Ett tips som i a f gör att det håller bättre är att ta bort skummet ända ner till däckets laminat, bygga med epoxy och microballonger till pluggens "botten", slipa och VÄRMA pluggen, sticka små hål i skummet kring det borrade området (snett in), så att plasten kan tränga in även i dess kanaler. Se också till att borra några mindre hål i pluggen där plasten kan tränga in och fästa. Fyll pluggens övre yta med vax och laminera även några lager glas och epoxy ÖVER kanten på pluggen. Sedan kan du skära bort det området som du vill ha öppet med en mattkniv (helst innan det härdat helt).
ELLER, så gör du en egen plugg istället, helt i epoxy och glasfiber, borra ett lite för litet hål för skruven om det är fenplugg, smeta in en fena och en fenskruv med vax och ovan på det epoxy och montera samt driv i den i hålet, vänta och skruva upp. KLART!
Dessutom:
Som jag skrev så utgick jag dessutom ifrån att det var leashpluggen som gick sönder först och att de andra dingarna kom p g a att brädan SEDAN kastades upp mot vågbrytaren.
Vet inte varför jag ens orkar skriva detta, men men...
Surfa och var glada dudes:-)!

ErikG skrev:
Du vet uppenbarligen inte ett smack om vad FCS pluggar gör eller inte gör. Det finns fensystem som håller för en del smällar en bräda får vid kontakt med stenar men definitivt inte FCS.
Jag har bytt ut strax under hundratalet FCS pluggar ur surfbrädor av alla varianterna: Svarta av PVC-plast, genomskinliga av polycarbonat och den senaste varianten som är av fiberförstärkt nylon om jag inte har fel. Ingen av dessa är gjord för att varken hålla i sig eller sitta fast i brädan vid smällar.
Man kan inte förvänta sig att reklamera en bräda som dansar runt på stenar och klippor. Det kan ju bli rätt fina hävarmseffekter av en smäll eller vridning på en fena mot klippor eller ännu värre en fena kilas fast och får brädan som hävarm.



Ja jag är jätterolig hahaha och du verkar ha läsproblem. Det står ju i snubbens inlägg att hans leash gick av, inte leashpluggen varefter en plugg slogs ut när brädan gick upp på klipporna. Sluta snacka så mycket goja mannen.
 
Logga in för att svara
#93692 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
Inlägg: 2432
graphgraph
offline

Lite silvertejp racker langt, varfor inte kora leash- och fin less....ny upplevelse....unikt och darmed coolt.

 
Logga in för att svara
#93695 Svar: Brädreparatör i Göteborgtrakten 14 år, 1 månad sen Stoke: 7

above_the_law
Inlägg: 330
graphgraph
offline

Like it Andiss
Alaia fast i skum. Verkar ju dessutom passa våra svenska förhållanden rätt bra...
Måste testas!
Andiss skrev:
Lite silvertejp racker langt, varfor inte kora leash- och fin less....ny upplevelse....unikt och darmed coolt.

 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!