Facebook data

12
Mobilisering i Mölle!
#93162 Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Kommentarer till Mobilisering i Mölle!

Logga in för att svara
#93164 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

Svullo
graphgraph

hd.se/hoganas/2011/02/22/surfare-vill-ha-koll-pa-vagbrytare/

Välkomna till Mölle!

Det här ska bli kul!

Logga in för att svara
#93165 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Gomorron ! ÄR det nån som vill ha skjuts från Malmö så får ni illa kvickt ringa mig på0709629839 jag kör om ungefär 15 min

Logga in för att svara
#93167 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: -1

pkristian75
graphgraph

Synd att det var sista minuten annars kanske fler hade kommit...hoppas det blir lyckat!

Logga in för att svara
#93168 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

gson
graphgraph

Konstigt hur man kan "missa att lämna in anmälan"?! Luktar skunk lång väg..

Synd att man har flyttat till Stavanger så man inte kan delta i aktionen..

Logga in för att svara
#93173 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 13

Perka
graphgraph

Lycka till bröder och systrar!

Logga in för att svara
#93174 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: -5

POGA
graphgraph

Har aldrig surfat den vågen och kommer nog aldrig göra det, men det känns ändå fördjävligt, att denna våg snart kan vara ett mine blått för många! Vågar inte tänka på hur jag skulle reagera om stenstranden skulle stängas!
KÄMPA PÅ!!!

Logga in för att svara
#93177 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

alexfromcali
graphgraph

We cannot let this become a slippery slope. The lack of transparency involved and the deceptive description of "regular maintenance" is a call for alarm. So let your fingers do the talking or pick up the phone and make a call:

www2.lansstyrelsen.se/skane/Sv/kontakta-oss/Pages/index.aspx

www.lansstyrelsen.se/lst/Kontakta/

troint.hoganas.se/troint/namndstyrelse.asp

keep in touch with the present...

www.facebook.com/home.php#!/event.php?eid=190390170984313&notif_t=event_invite

and the past...
raddamolle.blogspot.com/2008/03/mlle-surfing-i-transission-sveriges.html

Logga in för att svara
#93178 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

alexfromcali
graphgraph

Tuesday, Feb 22. Morning Update: (as conveyed to me by Jonas and Erik G)

The rocks are now a groin. Besides the addition of the placard and surfboard, that picture of the excavator sitting atop Molle harbor is not photo shopped. Work continues.

As of 10.15 Tuesday morning, and after a brief act of civil disobedience by one Molle surfer to which police responded, work is continuing on the "regular maintenance" of the outer breakwater. Yes, the construction of a groin is being referred to as a once in 25 years "regular maintenance" by the chairman of the Molle harbor association. The outer breakwater, which in our relatively recent memory, has always been a partially submerged outcropping of boulders running parallel to the actual harbor wall, has now been transformed into an above sea level, rock groin. Work continues on this sunny but icy cold day.

Jonas Lilja and Erik G are describing the current activity at Molle as in full swing and continuing so that the groin now extends to the first of the two large boulders which sits towards the northern end of the former partially submerged boulder breakwall - those rocks that you might have tried to surf off of or in front of in the past. (not a good idea by the way)

Jonas was assured that no extension would occur and that work would be finished today. However it appears that extension to the breakwall is transpiring. Although the harbor association had made a deal with Hoganas Kommun last year to perform and be reimbursed for breakwall maintenance, the non-transparent nature and suddenness of the actual operation is puzzling to surfers. There is no telling where and when construction will stop. And indeed, with their previous intentions still very much in mind, one cannot be overly optimistic with regards to the harbor management's plans. Jonas describes the ongoing above seal level extension of the more or less contiguous section of boulders as something in the range of 50 metres. The very worst case scenario for surfers would be that the groin is extended beyond the second of the boulders, but there is no doubt that great changes have already been made.

Jonas, Erik G and others are out at Molle today documenting the events and transformation under way. They are awaiting the possible arrival of a Landsstyrelsen representative to the site. Helsingborg Dagblad and other media have been on the scene. Police were called to the scene earlier when someone tried to intervene by hindering the operation of construction equipment. Police spoke with those present and requested that they keep it cool.

WHAT YOU CAN DO:
Contact Hoganas Kommun at Tel. 042-33 71 00, and let them know what you think.

Email Hoganas Kommmune and Lansstyrelen - see links in other post

Show up at Molle today and in the coming days to show support and be a witness/ document the process

Ändrat av alexfromcali
Logga in för att svara
#93186 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

alexfromcali
graphgraph

According to Jonas L, it appears that only about 15 meters has been added to the originally partially submerged break wall, not 50 as I had written above. They appear to be backfilling the access road so all outward filling appears to be complete. Did we just get whacked?

Logga in för att svara
#93187 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Jag blir så ledsen över detta påhopp från de rika Höganäspamparna...! Det är som alltid när det handlar om pengar, man bara kör över vanliga människor...

SNÄLLA!! Sprid länkarna ovan på Facebook till alla ni känner!! Desto fler som vet om detta desto fler namn har vi och de måste då höra oss!! Bjud in era vänner surfare som ickesurfare att skriva under!!

Don't underestimated the power of Facebook!!!!!

Erika

Logga in för att svara
#93188 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Vill bara säga att det lönar sig att posta detta på Fejjan!!

Nu har en vän till mig erbjudit sig som juridisk stöd! Han är dessutom journalist och kommer säkert att vilja skriva svavelosande om detta!

kör så det rycker! E

Logga in för att svara
#93193 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Ok, tillbaka i Lund igen efter en lång och intensiv dag. Kommer att fylla på med info efterhand och en rapport från dagen. Dagen var längre för Anders som sov över i bilen på plats istället och var redo att ta emot lastbilarna med sten imorse.

Tre surfare försökte med fara för eget liv att hindra arbetet med att olovligt förlänga vågb...rytaren, dessvärre med begränsad framgång. Vågbrytaren är nu 15 meter längre än förut. Men det verkar som om den åtminstone inte blir längre.

Vi hade besök av polis, media och länstyrelsen. Länstyrelsen dök upp till slut och kunde konstatera att Hamnföreningen faktiskt hade gått emot sitt eget löfte och förlängt vågbrytaren längre än den varit tidigare.

Så är läget just nu. Nu inväntar vi vad som kommer från länstyrelsen, polisanmälningar m.m. Ni får mer info så fort vi hinner med.

Logga in för att svara
#93194 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Logga in för att svara
#93195 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

GZaa skrev:
Don't underestimated the power of Facebook!!!!!

Tjuuuuv

Logga in för att svara
#93197 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 9

tullkyckling
graphgraph

Kämpa för surf!

Logga in för att svara
#93199 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

can't believe that they can go and do that in mölle!!!!
keep fighting guys..jesus..just cant believe those f-'kheads!!

peace ratman

Logga in för att svara
#93200 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det var rena rama vinterkriget...

Veckans filmtips till Hamnföreningen blir:nyheter24.se/filmtipset/film/doden-pa-larvfotter.html

Logga in för att svara
#93201 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Okej,,, Måste erkänna att vi Norrlänningar inte är så bra på Revolution,,,
Men, ni måste få dit Esta, samt alla andra surfare i Sverige som är från Frankernas land,,
För dom kan det här med protester, mycket bättre än vi svenskar, som står med mössan i hand..
Och, säger. Ja Patron. Nej Patron. Fuck. NEJ. Så kan vi inte ha det. Viva la Franc, viva la Mölle,,,
Så, mitt tips, är, att en massa fransmänen, och tjejerna,,, (och, eller, ut klädda svennebannaner till fransmen) Dyker upp, i Mölle, med Svennebanana flagga, och TRIKOLOREN. Och hotar med,,,,
Om ni inte gör som vi säger,,, så,,,,Ringer vi till Frankrikes President,, Och då djävlar,, ligger ni risigt till era Kommunalfifflare,,

Viva la FRANCE

VIVA LIBERETION,,

Logga in för att svara
#93202 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Det finns många sett att stoppa en Disel motor,, Man kan hänga upp en lapp på förar dörren som säger.Vi. (Liberation, la Mölle) har hällt socker i tanken,,,,
Ingen,Jag säger ingen, maskin förare, lär starta den då,,, Naturligtvis finns det inge socker där,,

Man, kan också sätta en lapp, nånstans, som maskin föraren hittar, efter dagens arbete. Där det står. Vi har hällt ned, sönder brutna, tamponger, i diesel tanken,,, Vilket gör att, pump och insprutare, måste bytas,,, (fibrerna i tampongen, slipar ned , metallen) Naturligtvis så är det. Apprillo IGEN,,,,
OBS. Detta är bara förslag, och får endast användas i målsmann och förmundares sällskap,,,

Jag som skribent, avsäger mig, allt tjafs, som eventult kan dyka upp i framtiden,,,

Logga in för att svara
#93203 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Viva la MÖLLE, viva la France,,,,

Libération

Logga in för att svara
#93204 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

långbräda
graphgraph

Bra jobbat

Logga in för att svara
#93205 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Fakta. PS. Socker i tanken,,,,, Motorn stannar efter 5min.Kostnad. Rengörning av tank, byte av bränslefilter,,, två tre tusen.
Glas damm, (från din slipningen, av din ultimata bräda) Sönder brytna tamponger,,, = Motorn stannar efter 3-80 tim. Hela motorn blir ned slipad till skrot, invändigt. Allt måste bytas,,, Kostnad,, flera miljoner. Lika dyrt, som en ny maskin,,,, Så, fy på er,,, om ni,,,,

Ändrat av jocke 2.0
Logga in för att svara
#93206 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

PS. JFL är väll Polis,,,,, han, kan, kanske, hålla utkik, när ni, andra, häller glas dammet i ,,,,,,
Muhahhahahahahahhaha

Logga in för att svara
#93207 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

jocke 2.0 skrev:

Libération

Detta skrev inte jag,,, nån har raderat,,,,

Logga in för att svara
#93208 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

jocke 2.0 skrev:
jocke 2.0 skrev:

Libération

Detta skrev inte jag,,, nån har raderat,,,,
Jamen,, stabilt nu är orginal texten te bax,,,

Logga in för att svara
#93209 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Polis? Oh nej.

Logga in för att svara
#93224 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

vad hände idag jfl? blev det värre eller? vad kommer att hända???

Logga in för att svara
#93225 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Dom avrundade förmodligen arbetet idag. Förhoppningsvis är dom färdiga, men jag var inte där alls. Först byggde dom en väg att köra ut maskinerna på. Sen förlängde dom vägen bortom var vågbrytaren slutade tidigare, ytterliggare 20-25 meter enligt länstyrelsen, som gjorde en bedömning på plats igår. Efter det började dom fylla på med stenar ovanpå vägen, uteifrån och inåt. det gjorde dom redan igår. Efter ett tag KUNDE dom helt enkelt inte göra den längre, ens om dom hade velat eftersom vägen för att forsla ut stenar inte längre fanns kvar. Då pustade vi ut lite och överlät bevakningen till surfarna på plats. Idag har jag lämnat in en polisanmälan mot anläggningsarbetarna efter incidenten som gav upphov till den här rubriken och artikel i HD igår:

Läs mer här: hd.se/hoganas/2011/02/22/surfare-storde-arbetet-i-molle/

Logga in för att svara
#93226 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

foto NSM och jag, visar hur det såg ut kl 15 igår när dom häll på att jobba sig tillbaka. mot land.

Logga in för att svara
#93228 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det finns en större version på www.nordicsurfersmag.se/

Länstyrelsen uppskattar att dom tar ca 2 veckor på sig på att göra en bedömning. Hur det går med polisanmälan återstår att se. Förmodligen kommer vi att få en och annan motanmälan oxå.

Själva tuffar jag på med att få ihop nån slags plan, ställa samman information, få ut grejjer till media osv. Men jag tar tacksamt emot hjälp. Jag är utslängd från den gamla bloggen så jag har ingen central plats att lägga ut information på, vi har fler facebookgrupper att hålla reda på än jag kan räkna till så inte ens den infrastruktur som vi haft tidigare finns längre. Lagar att kolla upp. Medier att kontakta osv. Bla bla bla.

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, för det är fler som surfar där än nånsin. Ändå är det bara 3 surfare som dyker upp när vi hade behövt det som mest. Jag VET att alla inte har flyttat till Stavanger. Jag är glad att ingen skadade sig igår men med fler hade vi inte behövt hamna i ett sånt förbaskat trångt läge. Ingen borde behöva ställas ensam eller med bara en enstaka kompis för att försöka stoppa 2 tunga maskiner. Skärpning folk. Och inget mer om danskar i Skånskt surf. Aldrig mer. Se och lär av Alex, han är en förebild för oss alla.

Logga in för att svara
#93229 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

www.nordicsurfersmag.se/post/2011/02/22/Polis-pa-plats-i-Molle.aspx

Bild nr 7 är det jag snackar om.

Och nej, jag var inte av dom 3. Dom är oxå förebilder för oss alla.

Logga in för att svara
#93230 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

och pkristian75. det var precis DÄRFÖR att det var i sistaminuten som det var viktigt att ha folk på plats. Hade vi haft någon tid alls att planera och varsko folk så hade vi givetvis gjort det.

Logga in för att svara
#93231 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

och innan jag får se EN ENDA förklaring varför folk inte var på plats: tro mig, jag är inte intresserad, så kan jag berätta att Alex kom på ett sätt att avlasta oss enormt utan att ens vara i samma land. Det finns massor med sätt att bidra även om man inte är fysiskt närvarande. Om inget annat hjälper man dom som faktiskt ÄR på plats så att dom kan fokusera på just den uppgiften.

Logga in för att svara
#93232 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

snart har jag lika många inlägg som Ratman. Dags att lägga mig mao

Logga in för att svara
#93236 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 3

gson
graphgraph

Jonas! Jag kommer hem på måndag men antar att det redan är för sent då? Behöver vi grejor som jag kan bistå med, typ från Tryckaren?

Logga in för att svara
#93239 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Om arbetet ær utført tycker jag vi fokuserar på hæmnd.

Logga in för att svara
#93242 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Jadu...Du vet att jag verkligen försökte ta mig dit. Svårt utan bil....Hade så gärna varit där med er..... Men men tiden går inte att ta tillbaka. Men men jag försökte med alla medel hjälpa till fastsittandes på min röv i Malmö. Och fortsätter Jonas..Du kan nog vänta dig några samtal från fler medier...

Kepp up and don't give up! Eller som vi säger på spanska: No pasaran!!!

Logga in för att svara
#93247 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: -1

pkristian75
graphgraph

Kanske dags att samla ihop alla surfare och paddla ut på mölle nästa Lördag, kalla dit media etc? Jag surfar aldrig Mölle men tro nog fan att vi borde vara minst 100 surfare på plats om man ger ut infot i god tid för en paddle out?

Sen props till er som gav er ut i vinterkylan i sista minuten och kämpade...ni är värda all stoke!

Logga in för att svara
#93250 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

De som INTE var där får stå sist i kön när det är surf. Så är det bara hahaha.

Logga in för att svara
#93259 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Höganäs kommun verkar vara..............ja vet inte.
www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunen-gick-over-gransen_5964763.svd

Logga in för att svara
#93261 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 45

marQs
graphgraph

Krossa Høganæs! heeeehee!
Vet fan inte ens vart det ær men verkar råda lite problem med styret dær.

Logga in för att svara
#93265 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Cagge skrev:
Höganäs kommun verkar vara..............ja vet inte.
www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunen-gick-over-gransen_5964763.svd

Tvångsinlösen av en fastighet för att (nån polare?) skulle bygga ett köpcenter!!! Helt otroligt! Tack för länken Cagge! Hoppas ansvarige får ett kännbart straff! Gärna in i finkan samt böter!

Höganäs kommun överträffar våra vildaste konspiratoriska fantasier helt klart!

Logga in för att svara
#93266 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Senaste nytt från kommunen i Höganäs. Pratade precis med en kvinna vid namn Eva Hult. Hon påstår att byggkontoret råkat ut för en vattenläcka. E-brevet jag skrivit hade då givetvis inte kommit fram...var vänlig skriv ett nytt tack...ähumm host host harkel..

Ligg gärna på så många som möjligt, jag misstänker de försöker ähum host harkel gömma sig bakom en vattenläcka. Alternativt är det syndafloden som nu drabbat Höganäs kommun.

Uppdatering: Nu hittades mitt brev, återstår att se ifall jag får ut någon detaljplan över hamnområdet osv.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#93270 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

maybe we should do some investigating video journalist style for this

aren't some of the blueberry visuals guys skåningar? we can make some noise if this goes down.

Logga in för att svara
#93271 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ytterligare uppdatering: JAg fick mig tillsänt ett bygglov från 2008...Det som underkändes av länsstyrelsen. Fortsättning följer..

Logga in för att svara
#93273 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Min bild av Höganäs kommun.

Logga in för att svara
#93274 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

Har skickat det till redax, men tänkte att jag postar ändå så kan ni redan börja lägga in detta i eran almanacka....

försök med alla medel att ta er dit! vi måste verkligen visa att vi inte tolererar den här maktmissbruket från Höganäs kommun!!!

Länkar till eventet på fejjan, gå gärna in där och sprid det till fler!!

www.facebook.com/event.php?eid=105946002817866

Erika

Logga in för att svara
#93280 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Detta är ju värre än dom värsta "bananrepublikerna". Ett bra ( dåligt ) exempel är vad som hände med Maderias stora våg, man byggde sönder vågen för att kunna ta emot mer surfare. En motorväg i impactzone. Vågen mer eller mindre försvann, surfarna också. Faktum är att seglare med motorer och motorbåtsägare är riktiga miljösvin. Bottenfärger och oljor läcker ut i havet och på vinteruppläggnings-platser. Det handlar om fritidsbåtar som brummar omkring och skitar ner, bara för det höga nöjets skull. Spelar egentligen ingen roll med miljödebatt, folk kör på med fossila bränslen ändå. Drabbar ju inte dom som är 40-50 talister som snart ska............vidare i karriären. Samma fejjor som sitter komunfullmäktige/Rotary/Lions och kliar varandra på ryggen. Kanske har nån polare från juristlinjen som sitter på länsstyrelsen som de också kan påverka. Det finns ingen rättsäkerhet i Sverige, den som har mest pengar att spendera på advokater/juriser vinner. En åklagare har inga ekonomiska möjligheter att "hänga på" i ett sådant här fall. SKÅNES VÅGSURFARE behöver jurister, gärna idiella, för att kriga på samma slagfält. Skattebetalarna i Höganäs "sponsar" så att säja kommunjuristerna. Jag har hållit på med sån en skitprocess i 12 år pga en myndighetsmiss. Mitt råd är: inga "flummiga"samrådsmöten. Begär skriftliga dokument.
Media är Ni ju superbra på. Folkopinion i Mölle. Surfare VS Miljösvin, Vad vill dom ha, Mölleborna?

Logga in för att svara
#93281 Svar: Mobilisering i Mölle! 14 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

anyone contacted these guys?

www.centrumforrattvisa.se

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!