Facebook data

1
tips (sthlm content)
#92935 tips (sthlm content) 13 år, 2 månader sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

Hej!

Jag undrar om någon har testat att surfa vågen under Norrbron?
Brofundamenten byggdes om under förförra sommaren och resultatet blev en mycket annorlunda fors. Bland annat så blev just vågen under Norrbron ganska fin. Vi från Kanotklubben Strömstararna är där och surfar ganska ofta; när det är bra vattenstånd så går det att carva runt och stanna kvar i vågen i tiotals minuter, även för de allra kortaste playboatsen (ca 5'10'' långa).

Så jag har flera gånger tänkt på att det borde vara möjligt att surfa med bräda
också; speciellt för att det nu finns en flera meter bred brofundament som man kan gå på. Det borde alltså gå att kasta sig i vattnet längst fram på brofundamentet och paddla över strömfåran till vågen.
Annars går det säkert lätt att rigga rep från bron om det skulle behövas...

Vågen är som bäst när den bryter på mitten. Då syns brytet tydligt om man tittar från kajen mellan Riksbron och Norrbron. Annars kan vågen vara lite platt, men ibland trevlig även om den är helt grön. Den är ju förstås aldrig aggressiv och huvudhög men däremot är den rak och regelbunden, ca 2-3 meter bred och mitt i stan! Skulle kanske kunna vara något för även mindre erfarna surfare.
Det är lätt att komma tillbaks till vågen igen om man flushar, man simmar in i bakvattnet bakom bropelaren och sen kan man gå på brofundamentet. Kanske även bättre att gå på bottnet på operasidan, då kan man verkligen hoppa in rakt in i vågen.

Jag hade svårt att hitta beskrivande videoklipp, inte minst för att man inte riktigt ser vågen förräns man står bredvid eller sitter i den och surfar. Med lite fantasi kan man nog se något i de få och dåliga klipp som jag hittade:




I det här klippet, mellan 3:13 och 3:30 ser man ganska tydligt var vågen ligger och ungefär hur hög den kan vara. (Leta efter en paddlare under bron )






Här är vågen filmad snett bakifrån, konstig perspektiv dock och inte under optimal vattenstånd.

egnell.eu/KKSS_Links/PC060171.AVI

Hoppas att vi kommer se någon testa surfa bräda i vågen någon gång i framtiden. I så fall får man gärna hojta till, jag brukar inte banga för ett surfbetonat paddelpass!

Hälsn
Mikko
 
Logga in för att svara
#92937 Svar: tips (sthlm content) 13 år, 2 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
Inlägg: 427
graphgraph
offline

Konstant ivägen när man står och fiskar öring är ju ett väl beprövat kanottrick i strömmen.
 
Logga in för att svara
#92942 Svar: tips (sthlm content) 13 år, 2 månader sen Stoke: 45

marQs
Inlägg: 636
graphgraph
offline

jag bangar inte på att prova nær jag e hemma!!
andra veckan i mars !! =)
 
Logga in för att svara
#93503 Svar: tips (sthlm content) 13 år, 1 månad sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

Vi fick till ett klipp från en annan vinkel;
vågen syns mellan 1:50 och 3:00 i klippet:





just nu är tyvärr luckan stängd, man får väl helt enkelt vänta på vårfloden...
 
Logga in för att svara
#93505 Svar: tips (sthlm content) 13 år, 1 månad sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
Inlägg: 427
graphgraph
offline

Något jag undrar över är om det inte är obehagligt när bly och stål bitar kommer flygande över huvudet? Ni som vi fiskare gillar ju när det är bra drag i strömmen. Om du gör en eskimåsväng på rätt ställe kan du säkert få upp fiskedrag för miljoner som jag placerat strategiskt på botten.
 
Logga in för att svara
#98498 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

youtu.be/nRz28Ppk5Ow

lite långsam men ack så mysig, något för långboard kanske?
till och med våra nybisar kan lätt fånga vågen, så det borde gå relativt enkelt med en surfbräda också.
 
Ändrat av kulsmis
Logga in för att svara
#98499 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 4

ATA
Inlägg: 201
graphgraph
offline

Tack för tipset! Har ju varit platt ett tag nu här i trakten. Finns det nån online-info om lämpligt vattenstånd eller tider då luckan är öppen?
 
Logga in för att svara
#98502 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 2

Surfingyogini
Inlägg: 67
graphgraph
offline

Bra tips!! Måste vara som när jag var uppe i Sundsvall och testade deras fake-våg. Visst inte lika spännande som att surfa live, men jäkligt bra tillfälle att öva svängar mm och skönt att ngn gång ha ngt som är lite mer lättillgängligt!!
 
Logga in för att svara
#98508 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

Stockholms Hamnar skickar flödesinformation regelbundet (alltid när luckan ställs om, stängs eller öppnas) till oss i KKSS, så just när det gäller Norrström är det nog enklast att titta på vår hemsida: www.kkss.se

Ni kan ju komma när vi har söndagsträning någon gång, har ni tur så får ni även boxeringshjälp. Det kan vara trixigt att simma över bakvattenskanter när det är bra tryck i Strömmen
 
Logga in för att svara
#98511 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 50

Danne
Inlägg: 559
graphgraph
offline

hur vet man när ni har söndagsträning?!
Vore grymt cool att plåta nångång..
 
Logga in för att svara
#98512 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: -18

Tyreso_soulsurfer
Inlägg: 427
graphgraph
offline

Det man gör när det är öppenlucka i strömmen är 12fots spö 60-80grams sänke och orange tubfluga

Boom
 
Logga in för att svara
#98548 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

MacBeth skrev:
hur vet man när ni har söndagsträning?!
Vore grymt cool att plåta nångång..


Söndagsträning har vi varje söndag, om luckan är öppen, från kl 13, dvs vi är vid Norrström typ 13.30-15, ibland längre. Det finns rss-feed med e-postlistan på kkss.se, där du kan kolla om du vill vara säker på att det blir paddling.
 
Logga in för att svara
#98562 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 101

danneroyal
Inlägg: 583
graphgraph
offline

har kollat in den där vågen många gånger å tänkt.....hmmm??? Min slutsats har blivit att strömmen är ngt för stark för vågsurf. Du får en chans, sen tack å hej.......! Å lite svårt med rep å sånt eftersom vågen ligger under bron. Har någon en bra idé hur den kan genomföras irl så vill jag gärna se.
 
Ändrat av danneroyal
Logga in för att svara
#98566 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 50

Danne
Inlägg: 559
graphgraph
offline

klättra ut på balkarna under bron och fäst repet? bron är ändå ganska bred..
 
Logga in för att svara
#98587 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

Det finns några olika alternativ som jag anser inte helt omöjliga men det måste såklart testas fram. Bropelaren på surfvänster sida, dvs mot Strömparterren, har alltså ett 1,5m brett fundament som man kan gå på nästan hela vägen upp till ovansidan av bropelaren. Dock tror jag att någon slags paddel/handpaddlar kan behövas för att få upp farten mot strömmen om man försöker ta vågen uppifrån; men det roliga med den sidan är att det inte är tal om bara ett försök med lång bärning utan man kan ju gå upp hur lätt som helst och testa olika varianter.

Det som man inte ser när man tittar ner från kajen är att man kan, beroende på vattenståndet, stå i botten bara en halvmeter från vågen under surfhöger- dvs Opera-sidan. På samma sida går det ett smalt, grunt bakvatten upp hela vägen till vågen så jag tror inte att det är omöjligt att ta sig upp gåendes även om man hamnar ganska långt ner i bakvattnet. Att hoppa upp på brädan ståendes i knädjupt, strömmande vatten verkar dock svårt men ni kanske är vana vid sånt?

Rep kan hängas från broräcket utan problem, jag har gjort samma sak vid Riksbron ett antal gånger, men det som skulle kunna vara problematiskt är att transportera tillbaks repet till kanten efter man släppt det i mitten. Man kanske kan använda en lång båthake eller nåt...

I vilket fall, kreativitet lär man behöva för att komma dit, men gillar man vatten så kan man ju ha lite kul simmandes i forsen i alla fall, även om surf inte skulle lyckas!
 
Logga in för att svara
#98588 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 50

Danne
Inlägg: 559
graphgraph
offline

kör ni i helgen? =P
 
Logga in för att svara
#98602 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 1

kulsmis
Inlägg: 8
graphgraph
offline

Just idag ställde Stockholms Hamnar luckan på halvöppet dvs 100 kubik/s, jag antar att det inte har regnat tillräckligt under de senaste veckorna...
Paddling lär det bli till helgen i alla fall, men just ovannämnda surfvågen finns inte vid halvlucka, utan vi brukar då paddla i vågtåget vid Riksbron. Jag har för mig att någon testade surfa bräda vid Riksbron förut? Där är dock vågorna säkert mycket svårare att ta uppifrån och det är bökigt att bära.
 
Logga in för att svara
#98605 Svar: tips (sthlm content) 12 år, 5 månader sen Stoke: 50

Danne
Inlägg: 559
graphgraph
offline

ah okej surt.. aa jag har sett bilder på en kille som surfade den vid riksbron på bräda
 
Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax
 
Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!