Facebook data

1
Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast:
#92870 Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Logga in för att svara
#92892 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 36

Henky
graphgraph

GYTT

Logga in för att svara
#92901 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Det var helt ok vågor igår, inte så stort relativt sett. Spolningarna blir rätt elaka i vatten runt 1 grad. Det där stället känns som det är konstant kameraövervakning på numera, lite jobbigt.

Logga in för att svara
#92903 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Ja, mådde nästan illa efter ett par spolningar som letade sig in under huvan.
Filmade bara några min strax efter jag bytt om och från "parkeringen", så det lär inte ha stört så mycket Erik;-). Skriver ju inte om var det är heller om det nu var det du syftade på....

Logga in för att svara
#92904 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Nej jag syftar mer på naturupplevelsen. Har förvandlats till att man känner sig som ett djur i en bur när man surfar där nuförtiden eller som delaktig i nån slags cirkus. Men visst är det kul med film å andra sidan.

Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
#92906 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Tack för posten "above_the_law". Det här är ett schysst sätt att sprida film/foto tycker jag. Inte ett ord om var det är, mer än "west coast", även om de flesta antagligen känner igen stället ändå. Vore alla lika diskreta så vore det kanske heller inte en sådan cirkus där - för det är det och har varit de senaste åren. Och ja, det är mindre kul - men knappast just det här inläggets fel.

Lite tvättstugelapp över det men iaf... Nästa gång Du (som läser det här) surfar där, eller någon annan stans för den delen - fundera över om du verkligen bör gå i vattnet just där och då. Även om tillfällena för surf i Sverige är relativt få och vi inte direkt alltid har möjligheten att vänta på att hoppa i lite senare, när det är mindre folk i vattnet... så fungerar ofta flera spots samtidigt, kanske inte lika bra, men det kan ju vara kul ändå. Och fundera kanske framför allt på om det verkligen är rätt nivå på dig, för stället, crowden och surfet som bjuds. (Inte för att det skulle vara särkillt svårsurfat just där, ens under de svåraste förhållandena - men likväl ligger det ibland 20-30 man i vattnat, varav knappt en handfull plockar vågor frekvent, medan de andra antingen droppar in av ren desperation, okunskap eller av nonchalans, eller trillar, eller klarar inte sektionerna gång på gång och i "panik" sedan paddlar ut direkt, istället för att vänta långt in på insidan, tills setet passerat för att inte vara i vägen för nästa surfare. Eller "surar" för att man paddlar förbi dom när de egentligen bara sitter och driver utan att ha en aning om de olika take off-zonerna. Visst kommer man runt och zickzackar genom folket ändå, men gör ju knappast vaken vågen, upplevelsen eller stämningen i vattnet bättre. Tror det här är det enda stället jag gång på gång sett ett dussin personer ligga och "fitta" på insidan under ett set om tre vågor utan att den tredje vågen ens passesrat.)

Logga in för att svara
#92908 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

shark_feeder skrev:
Vore alla lika diskreta så vore det kanske heller inte en sådan cirkus där -

Det är ju inte särskilt svårt att vara ännu mer diskret?

Och känner man Erik så är hans invändning hysterisk rolig.

Logga in för att svara
#92910 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Säger han som slutade surfa där när cirkusen kom till byn.. Jag vinkelivinkar lite till dig nästa gång jag sitter i lineup ok?

Logga in för att svara
#92916 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

shark_feeder skrev:
... så fungerar ofta flera spots samtidigt, kanske inte lika bra, men det kan ju vara kul ändå.

Alltid någon annan som skall åka någonannanstans, gissar att alla i vattnet resonerar likadant.

Logga in för att svara
#92922 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Papasharq skrev:
shark_feeder skrev:
... så fungerar ofta flera spots samtidigt, kanske inte lika bra, men det kan ju vara kul ändå.

Alltid någon annan som skall åka någonannanstans, gissar att alla i vattnet resonerar likadant.

Knappast det som var poängen. Och det tror jag du eg förstår.

Logga in för att svara
#92923 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

shark_feeder skrev:
Lite tvättstugelapp över det men iaf... Nästa gång Du (som läser det här) surfar där, eller någon annan stans för den delen...

De är i alla fall tur att du själv inser att du låter som en surkärring!

Logga in för att svara
#92928 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Vad tycker du själv, Qanik, man ska göra saken då?

Logga in för att svara
#92931 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Papasharq skrev:
shark_feeder skrev:

Jo men alltså det gynnar ju varken de mer erfarna eller de mindre erfarna surfarna att ligga och trängas på samma surfställe. ALLA förlorar på det. Det finns ju ofta flera vågor som går tomma bara runt hörnen från de mer frekventerade ställena. Det finns inget grönt kort som i golf tex, surfing tillsammans med många andra surfare kräver en viss självinsikt och att man snabbt sätter sig in i sunt förnuft och surfregler. Att ignorera detta är inget annat än egoistiskt.

Logga in för att svara
#92932 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Precis, det finns inget grönt kort, inget inträde att betala, utan en fri våg som tillhör alla.

Ingen kan hindra en total idiot att paddla ut och bryta mot alla regler som finns.

Det man kan göra är att antingen gilla läget, förklara reglerna för de värsta syndarna och hoppas de tar åt sig, eller så väljer man ett annat spot utan folk och har roligt.

Det är de val varje surfare har, alla som tar sig omaket att ge sig ut i februari i vattnet gör ju detta för att ha en så fantastisk upplevese som möjligt.
Att tro att andra skall göra valet att avstå sin glädje för att din lycka skall öka är en fantastisk tilltro till människan, men Sovjet lärde väl oss att offer för andras bästa fungerar bäst i teorin.

Så gör ditt val var du vill paddla ut och ha så roligt om möjligt, men gnäll inte på att andra råkar göra samma val i strävan att finna den lycka som vågen ger.

Logga in för att svara
#92944 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Tänkvärda ord från samtliga parter tycker jag, MEN;
Så länge som alla känner till och håller sig till reglerna så borde det inte vara några större problem, så länge som det inte blir alltför jevla många på ett och samma bryt...
Denna borde m a o tryckas upp och monteras på samtliga frekvent surfade spots även i Svedala tycker jag (och den som inte följer detta får skylla sig själv om någon markerar detta även lite "bryskt":
www.facebook.com/photo.php?fbid=10150132938315802&set=a.79971190801.101307.623545801

Logga in för att svara
#92945 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Ffa de två rutorna där det står följande tror jag är många som inte ens känner till:
1. Paddle wide, use the rip!
&
2. If cought inside, stay in the white water (then paddle wide/round the zone)
/Nicco

Logga in för att svara
#92946 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Och hur tror du att man undviker "alltför jevla många på ett och samma bryt..."?

Ändrat av JFL
Logga in för att svara
#92947 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#92949 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

Finns ju fler sätt, men Andiss var nog det endan som funkar i längden
Annars:
- Undvik att skriva VAR det ligger eller vad det ens kallas (gjorde jag inte)
- Undvik filma omgivningarna (gjorde jag ju heller inte)
- Spraya "Locals Only", ta en kurs i Kickboxning och defend your spot with fear (inget jag förespråkar)
- Bombhota/bojkotta alla medier som säljer bilder & filmer där de lägger ut spottens namn eller ännu värre HUR du hittar dit (också lite väl drastiskt kanske eller?)

Nu dina förslag tack. [img/]
JFL skrev:
Och hur tror du att man undviker "alltför jevla många på ett och samma bryt..."?

Logga in för att svara
#92950 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 7

above_the_law
graphgraph

OBS!
VARNING/WARNING!
Det ligger ett vasst rev och en massa järnskrot från en gammal söndervittrad bunker precis vid take off och det är mycket grunt så det är: Do NOT fall som gäller här!!!
In english: Do not surf this spot if YOU do not know what´s under the surface and exactly where it is located.
NÅGON SOM KAN ÖVERSÄTTA TILL DANSKA OCKSÅ;-)

Logga in för att svara
#92953 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

lägg inte ut bilder eller filmer alls. Svårare än så behöver det inte vara. Uppskatta det du kom för, dvs surfa (förhoppningsvis). Lämna stället i samma skick som du fann det. Utan skräp och utan att snacka om det. Låt nästa surfare kunna uppleva samma sak som du gjorde. Från först intrycket när du inser : "jösses, det går ju att surfa här" till när du lämnar stället med ett glatt flin på läpparna med vetskapen att du upplevt nåt riktigt bra.

Du vet inte hur det kommer sig att just DU kan surfa just DET spotet, men jag tror mig veta, och det var MINDRE information som fick västkust/göteborgssurfare att hitta dit än vad du hade med i ditt klipp. Jag har surfat där i snart 20 år, ifall du undrar.

Logga in för att svara
#92955 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West Coast: 14 år, 2 månader sen Stoke: 4

Moffat
graphgraph

JFL skrev:
lägg inte ut bilder eller filmer alls. Svårare än så behöver det inte vara. Uppskatta det du kom för, dvs surfa (förhoppningsvis). Lämna stället i samma skick som du fann det. Utan skräp och utan att snacka om det. Låt nästa surfare kunna uppleva samma sak som du gjorde. Från först intrycket när du inser : "jösses, det går ju att surfa här" till när du lämnar stället med ett glatt flin på läpparna med vetskapen att du upplevt nåt riktigt bra.

Du vet inte hur det kommer sig att just DU kan surfa just DET spotet, men jag tror mig veta, och det var MINDRE information som fick västkust/göteborgssurfare att hitta dit än vad du hade med i ditt klipp. Jag har surfat där i snart 20 år, ifall du undrar.

Första inlägget här på forumet. Tycker att det är lite kul att du gnäller över att det lämnats ut för mycket information om spotet i filmen, framför allt mot bakgrund av din profilbild. Men det spotet kanske inte är lika tabu att outa?

Logga in för att svara
#92956 Svar: Filmklipp fr dagens morgonsession West 14 år, 2 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Moffat skrev:
[quote]JFL skrev:
[quote]
Första inlägget här på forumet. Tycker att det är lite kul att du gnäller över att det lämnats ut för mycket information om spotet i filmen, framför allt mot bakgrund av din profilbild. Men det spotet kanske inte är lika tabu att outa?[/quote

Tror inte JFL's bild kan outa just det spotet mer än vad den globala räddningskampanjen redan gjort.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!