|
#92625 |
Ghana 14 år, 2 månader sen |
Stoke: 11 |
Miche
|
Det har varit några som frågat om surfsäsongen i Ghana, och priser. Jag kom hem i lördags och har frågat runt hur det är. Nu i januari är det mellan 1-1.5 m. Så kommer det vara i några månader framåt, och så var det i juli-augusti sist jag var där. Regnsäsong är mellan maj - början av juli. Från september - november är det högsäsong för surfing. 8 foot är det då som bäst, och det är då pointet skall fungera.
Priser: käka vid stranden = dyrt?. Ligger runt 40-50 kr. Käka på gatan = 10-20 kr. Öl = 10kr. Boende = 50 kr för det billigaste jag hittade men detta per rum. Ta med pengar för annars blir det ca 1 tim bilfärd till bankomat enkel väg, och det är inte ens säkert man får ut pengar. Mastercard fungerar bara på 2 ställen som jag hört, har ej sett dessa så kör på Visa. Virgin Atlantic är ett bra flygbolag. Tar inget för brädan och bland det billigaste alternativet.
Busua är nog det bästa stället för surfing. Det tar ca 6 tim från Accra med lokal trafik. Kostar ca 100 kr. Annars kan man få en bil som hämtar en. Tar ca 4 tim och kostar ca 1000kr.
|
|
|
|
|
#92633 |
Svar: Ghana 14 år, 2 månader sen |
Stoke: 9 |
|
bra info, har varit intresserad av västafrika en hel del. hur är säkerheten på kvällen, och på hotell etc?
-hyrbil?
-vågorna? ser lite slappt ut på youtube-videos etc.
-crowd?
|
|
|
|
|
#92634 |
Miche
|
Busua är helt säkert på dagar och nätter. Hyrbil, vet inte om det finns. Vågorna är bra på beachbreak men säkert slappa ute vid pointet, har inte sett dessa. Ingen Crowd. Kanske max 10 på högsäsong.
|
|
|
|
|
#92659 |
Stoke: 2 |
Rig
|
Kul med lite annorlunda resmål!
Vad är det för typ av käk? Finns det schysstare boende oxå om man inte är så priskänslig?
Är det överhuvudtaget ngt att överväga att åka till med familj & barn?
|
|
|
|
|
#92660 |
Miche
|
Maten är helt ok, inget speciellt.. ris, kyckling, fisk mm..
Det finns boende i alla prisklasser. Där jag bodde nu var helt ok. Dusch, toa och dubbelsäng för 50-lappen. Lägger du runt 200kr natten så är det klart bättre. Sök på Busua Inn. Sen finns det 800kr nivå. Kolla in Busua Beach resort. Dyrt men stiligt. Stället jag kommer ha ligger runt 30 till 100 spänn tror jag.
Malaria finns så jag vet inte hur det fungerar med barn, men det är det enda man behöver oroa sig för. Alla är som sagt väldigt vänliga och säkert.
|
|
|
|
|