Facebook data

1
Fogskum
#92549 Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 0

Smulan
graphgraph

Hej,
Jag går i brädbyggartankar och funderar på en variant i plywood och skum. Tanken är att fylla ett plywoodskal och skelett med fogskum. Har sökt på fogskum på forumet men inte hittat något.

Är det någon som gjort på detta vis? Tror ni att fogskummet håller för tryck och andra påfrestningar? (jag har inte lyckats få fram sådan fakta) Skummet kommer inte att exponeras för solen. Eller är jag helt ute och cyklar?

Logga in för att svara
#92550 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fogskum är mjukt och segt kostar dessutom för mycket. Ska du bygga med plywood så kan du överväga att bygga med nån slags helt ihålig metod. Påminnner lite om hur man förr byggde flygplansvingar.

Fogskum är överhuvudtaget inte lämpligt till surfbrädor.

Logga in för att svara
#92553 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Nja....håller inte riktigt med där ErikG. Finns fogskum som blir väldigt hårt å flexigt! Idén kanske inte är så dum. Men att bejaka: De bra fogskummet på marknaden expanderar alltid mer än var man tror. Å kan med lätthet trycka sönder å deformera konstruktioner. Använd i så fall lite i taget. Gör det oxå utomhus. Var av ångorna inte är så bra att andas i sig.

Logga in för att svara
#92554 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

jag har gjort en träbräda som när jag holkat ur den blev lite svajig, jag fyllde upp med lite fogskum. det expanderar så att man får efterjobba för att få tillbaka den ursprungliga formen. alltså inte så smidigt som man kan tro. men ganska kul. jag är nog inte klar med fogskumet... som erik skriver är det kanske inte så bra kvalité, men om man bara har det som distansmaterial, för att styva upp, så borde det fungera. alla sätt är bra.

Logga in för att svara
#92558 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 0

Smulan
graphgraph

Tack för era svar!

Har kollat in ihåliga träbrädor på nätet och de är supersnygga. Tanken på att bara använda naturmaterial är tilltalande (iof är epoxy inte så ursprungligt )Eftersom jag funderar på att använda ganska tunn plyfa (4mm) för att få till böjningen på rockern så tror jag att jag behöver ett distansmaterial. Har dock hört att man egentligen inte ska böja trä för att det blir spänningar?
Har ni tips på bra fogskum?

Logga in för att svara
#92559 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

skit i fogskummet, bygg en Alaia istallet, mindre material.

Ändrat av Andiss
Logga in för att svara
#92560 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

eller skaffa nagra skivor byggskum och 30min fogsvans o slipmaskin o du ar redo

Logga in för att svara
#92561 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Smulan skrev:
Tack för era svar!

Har kollat in ihåliga träbrädor på nätet och de är supersnygga. Tanken på att bara använda naturmaterial är tilltalande (iof är epoxy inte så ursprungligt )Eftersom jag funderar på att använda ganska tunn plyfa (4mm) för att få till böjningen på rockern så tror jag att jag behöver ett distansmaterial. Har dock hört att man egentligen inte ska böja trä för att det blir spänningar?
Har ni tips på bra fogskum?

köp riktigt 2 komponents polyurethanskum ifall du ska skumma nåt, det blir hårt. Fogskum är gjort för att täta skit med inte för att ta upp belastningar. Det är betydligt krångligare än man tror att skumma skum. PU-blanks skummas i gigantiska betongformar under höga tryck och trots detta blir en del block andra och tredjehandssort med stora hål och annat skit. När proffs gör det...

Logga in för att svara
#92596 Svar: Fogskum 14 år, 3 månader sen Stoke: 0

Smulan
graphgraph

Ja och något proffs är jag ju inte.
Får fundera vidare, tack för info.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!