|
#91054 |
recension - Matuse Tumo 5/4/3 hooded 14 år, 5 månader sen |
Stoke: 9 |
|
Tänkte dela med mig av lite stoke och råd för er som står och velar mellan olika vinterdräkter!
Har aldrig riktigt kunnat surfa längre än början av november här hemma då jag aldrig ägt en ordentlig vinterdräkt. Har fått klara mig med en 4/3a och skulle säga att det funkar ner till 6-7 grader i vattnet, sen blir det fan inget kul.
Men i år har det blivit ändring på det och jag har införskaffat en rejäl vinterdräkt, Matuse Tumo 5/4/3 med hood! Är bara tvungen att basunera ut att det är den bästa dräkten jag haft på mig och är väl värd varenda slant. Testade en O'neill Heat 6/5/4 dagen innan, och visst var den varm, men det som slog mig efter att ha kört Matusen är att jag var precis lika varm, betydligt torrare (98% vattenavstötande jämfört med 69%), och en millimeter tunnare över hela kroppen. Det kändes faktiskt i smidighetsväg som att jag hade på mig en 4/3. Spotet var Väddö i -1°C, 3°C i vattnet och snökaos, alltså inte de mest behagliga förhållanden. När jag gick upp var jag fortfarande varm, lite svettig och torr (!!!) runt axlarna och bålen.
När jag hade Matusen lånade min kompis O'neillen och när jag kom hem för att skölja dräkterna i duschen så reflekterade jag över vikten. I vått tillstånd väger en vanlig neoprendräkt flera kilo mer än det av kalksten framställda geopren, som Matusen är tillverkad av. Den suger helt enkelt inte upp i närheten lika mkt vatten. Det kan vara en avgörande skillnad för att få de där extra vågorna efter några timmar i vattnet, för att inte tala om hur mkt mindre vatten man plöjer på sin bräda.
Ett ytterligare plus jag märkte är hur lätt man kommer i och ur en geopren-dräkt. I O'neillen stod jag och slet i kylan med tjockt neopren som fastnar och veckar sig överallt, medans man ur Matusen liksom "glider" i och ur. Det är en konstig känsla som måste prövas.
Är ni intresserade av en Matuse så rekommenderar jag att gå upp en storlek, jag är 184cm/76 kg och passar rätt bra i en Large. Sitter som en smäck överallt förutom möjligtvis runt magen där jag har lite utrymme men det ser jag mest som en komplimang.
Har ägt O'neill, Ripcurl och Xcel, och kommer faktiskt aldrig gå tillbaks till någon av dem.
Matuse finns i sverige på Nocomply, där ni ska snacka med Nicolai för goda råd.
keep up the stoke, och ses i vattnet!
|
|
|
Ändrat av jacobw
Logga in för att svara
|
|
#91063 |
Svar: recension - Matuse Tumo 5/4/3 hooded 14 år, 5 månader sen |
Stoke: 8 |
tobbe
|
Kul att vissa tillverkare satsar på kvalitet för kvalitet blir ännu viktigare när man surfar i Östersjön på vintern. Bor man i Portugal eller något annat varmt ställe kan man surfa i junkdräkter av Billabong och Oneill. Vissa kanske inte tycker att oneill är skräp men vad man får höra om nya dräkter av Matuse och Patagonia får man nog säga att de vanliga gamla märkena halkat efter.
Stöd dessa nya banbrytande märken som vill göra upplevelsen grymmare istället för de gamla skräpmärkena som lägger hälften av sin budget på reklam istället för bra neopren!
|
|
|
|
|
#91077 |
Stoke: 29 |
Esta
|
jacobw skrev:
... och jag har införskaffat en rejäl vinterdräkt, Matuse Tumo 5/4/3 med hood!
Låter ju helt magiskt! Men varför skaffade du inte 6/5/4:an direkt? (förutom priset)
Hur är det med slitage på geoprene, om man t ex skrapar knät mot en sten?
Vad menas med the Saddle Seat’s form-active design keeps your undercarriage happy because it won't ride up?
|
|
|
|
|
#91078 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har lite samma erfarenheter med tanke på olika dräkters neopren, skillnaden i vikt och flexibilitet är som natt och dag. Även det där med att ta av och på en flexig dräkt med yamamotoneopren går ju inte att jämföra med en dräkt som har nåt kina eller thai gummi.
|
|
|
|
|
#91086 |
|
Esta - Jag funderade på 6/5/4an men helt ärligt så tror jag faktiskt inte ens jag kommer att behöva den!
Precis så jäkla varm är min 5/4/3a, jag tror inte den där extra millimetern kommer behövas i sverige, med tanke på att jag faktiskt *svettades* i 3°C vatten, då tror jag inte skillnaden i 1-2° vatten kommer spela så mkt roll. Nu är jag dock inte speciellt frusen av mig så jag kan tänka mig att någon som inte gillar kallvatten skulle uppskatta 6/5/4an. Kanske om jag åker på en surftripp till typ antarktis så blir det väl eventuellt.
Slitaget återstår att se, just knäna är nog lugnt då den är förstärkt med knäpads i något grövre material. Tror inte att geoprene skulle vara lättare att slita än neoprene, snarare tvärtom då det är flera 100% stretchigare.
Vet ej heller vad saddle-seat konceptet innebär, om det är någon slags design för att hindra dräkten att åka upp i pungen (vilket jag hade misstänkt skulle kunna hända med tanke på att huden lättare glider mot det här materialet), så har de lyckats, för jag fick aldrig några sådana problem ute i vattnet. Det som är så jävla skönt är att man enkelt glider i och ur dräkten utan några större ansträngningar, men när man väl är i vattnet så sitter allting på plats. Finns ej heller några störande sömmar på insidan (de som testat O'Neill Heat 6/5/4 vet kanske om den rätt irriterande sömmen längst upp i ryggen, det känns nästan som något har hamnat fel fast det inte har det).
|
|
|
|
|
#91090 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Okey, tack för all info, Jacob!
Måste skaffa ny vinterdräkt och Tumon är nu en stark kandidat. Men finns det inget negativt med den?
|
|
|
|
|
#91092 |
Stoke: 6 |
|
Min erfarenhet av Mattuse Tumo 5,4,3 :an är instämmande mycket bra!
Jag surfade förra vintern med denna och den höll bra temperatur.
Nu när den kommande vintersäsongen kryper på här på Öland så är jag på gränsen till svettig i den efter att legat i ett bra tag!
Nackdel:
Dock det jag finner som en nackdel är det problem som uppstått då de som konstruerat dräkten lättat på geoprenet på delar av bålen och vid "lovehandlesen" genom att "håla". De har försökt att lägga ett lager vattentåligt mtrl på de hålade områdena men just det materialets vattenpelaren är inte tillräckligt hög för hårt piskande vatten.
Detta gör att när man ska ut i brytet från stranden och ställer sig med sidan till, just då en skummande våg slår hårt mot en och dräkten, så pressas lite vatten in!
Detta upplevs alltså endast då vatten slår in hårt mot ytan dvs endast när man går i från stranden!
En lösning till "vattenpelarproblemet" är att gå i vattnet med vattenytan strax under skrevet och därefter paddla ut resten till brytet! Nemasproblemas!
Det är den slutsats jag dragit på "vattenpelarproblemet" där vattenpelaranalysen klart kan göras mer noggrann!
Kawabanga
|
|
|
|
|
#91106 |
|
alexandro skrev:
Min erfarenhet av Mattuse Tumo 5,4,3 :an är instämmande mycket bra!
Jag surfade förra vintern med denna och den höll bra temperatur.
Nu när den kommande vintersäsongen kryper på här på Öland så är jag på gränsen till svettig i den efter att legat i ett bra tag!
Nackdel:
Dock det jag finner som en nackdel är det problem som uppstått då de som konstruerat dräkten lättat på geoprenet på delar av bålen och vid "lovehandlesen" genom att "håla". De har försökt att lägga ett lager vattentåligt mtrl på de hålade områdena men just det materialets vattenpelaren är inte tillräckligt hög för hårt piskande vatten.
Detta gör att när man ska ut i brytet från stranden och ställer sig med sidan till, just då en skummande våg slår hårt mot en och dräkten, så pressas lite vatten in!
Detta upplevs alltså endast då vatten slår in hårt mot ytan dvs endast när man går i från stranden!
En lösning till "vattenpelarproblemet" är att gå i vattnet med vattenytan strax under skrevet och därefter paddla ut resten till brytet! Nemasproblemas!
Det är den slutsats jag dragit på "vattenpelarproblemet" där vattenpelaranalysen klart kan göras mer noggrann!
Kawabanga
Efter noggrannare utredning med den antagna slutsatsen att hidden chamber teknologin skulle ta in vatten vid "lovehandlesen" när vatten piskade mot ytan, så fann jag istället en känslig söm just runt "lovehandlsen"!
Det är endast här (lovehandslen) som det tagit in vatten vid hårt piskande vatten och inte på någon annan del av hidden chamber zonen.
Slutsatsen är istället att min dräkt tar in vid "lovehandlesömmen" när en våg bryter direkt på och inget annat fancy!
Hur är det för er andra Happy Matuse Tumo owners gällande denna sömmen?
|
|
|
|
|
#91107 |
ErikG
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#91108 |
|
kan tänka mig att man skulle vilja gå upp till 6/5/4an när lufttempen kryper längre under nollan. nu är jag sällan frusen av mig så det återstår att se vad jag tycker i februari.
till alexandro - har inte upplevt problemet du beskriver. och även om detta händer så kan det inte vara mycket vatten som kommer in? alltså de dropparna du får in när du stiger ner i vattnet värms väl upp nästan ögonblickligen?
du kanske har fått ett måndagsexemplar? jag har nämligen inte märkt något som helst läckage än så länge. förhoppningsvis så blir det storm snart igen så den får testat lite fler ggr.
|
|
|
|
|
#91135 |
Stoke: 10 |
Whale
|
Esta skrev:
Okey, tack för all info, Jacob!
Måste skaffa ny vinterdräkt och Tumon är nu en stark kandidat. Men finns det inget negativt med den?
Gissningsvis så är det inte så lämpligt att kissa i dräkten om man inte vill vara marinerad resten av dagen...

|
|
|
|
|
#91136 |
|
haha, whale, perfekt timing.
har som sagt bara surfat tumon en gång, och då lät jag faktiskt bli att pissa, men det var ingen jättelång session pga 30 m/s ostliga byvindar och snöstorm vilket gjorde ett visst väddöspot närmast outhärdligt med tanke på hur strömt det blev + snö i ögonen.
men nu när du säger det så kan jag inte annat än äcklas av hur det skulle vara att pissa i den. skulle nog vara varmt för resten av dagen i alla fall, fyfan.
|
|
|
|
|
#91144 |
|
Till Jacob:
Surfade med dräkten idag och testade... upplevde inget läckage där nu! Inga direkt piskande vågor heller!
Jag kan tänka mig att sömmen är något kass på ena sidan som gör att den tar in lite lite vatten där.
Nackdelen är alltså dåligt sydd söm vid "lovehandlesen" på min dräkt!
Då ska tilläggas att det är en demodräkt som köptes in hösten 2009 direkt av Nikolai.
|
|
|
|
|
#91145 |
Stoke: 12 |
Per
|
ErikG skrev:
www.newyorksurf.com/smf/index.php?topic=20328.0
Här är en till recension från nån i New York som tyckte den var för kall.
Har inte testat dräkten men tycker också (efter att ha klämt på den i butik) som killen i artikeln att den känns tunn , spec i benen, för att vara en 5/4/3. Här tycker jag RC och Xcel är jäkligt bra utan fusk-mm i benen.
|
|
|
|
|
#91148 |
|
Till Per
Jag har surfat en vinter (-09) med Matuse Tumo 5-4-3:an inklusive huva och inleder nu min andra. Det jag upplever är att jag lyckas bli på gränsen till svettig i den under kallare förhållanden. Vilket iofs kan bero på "allt strömt vatten här på Öland" =)
Jmf jag med Billabong solution gold 6-5-4 så är det stor skillnad i surfingkvalite som erhålls under sessionen!
|
|
|
|
|
#91151 |
ErikG
|
Per skrev:
ErikG skrev:
www.newyorksurf.com/smf/index.php?topic=20328.0
Här är en till recension från nån i New York som tyckte den var för kall.
Har inte testat dräkten men tycker också (efter att ha klämt på den i butik) som killen i artikeln att den känns tunn , spec i benen, för att vara en 5/4/3. Här tycker jag RC och Xcel är jäkligt bra utan fusk-mm i benen.
Benen är nog 4mm, hela eller delar av mitten på dräkten 5mm och ärmarna 3mm. Eller har jag fel?
|
|
|
Ändrat av ErikG
Logga in för att svara
|
|
#91286 |
Svar: recension - Matuse Tumo 5/4/3 hooded 14 år, 4 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Matuse:n är grymt skönt, men 3mm armar på nordostlig vind med minusgrader i luften, det tror jag inte på. Har själv kört 5 sessions i min egna, fast körde med shorts och väst under. Kör man ett break där man paddlar mycket och inte sitter och väntar då fungerar den nog hela vintern, men annars är den nog ett snäpp för tunn, främst över armarna.
Huvan är nog den varmaste jag träffat på, sitter extremt gött.
Däremot är det geoprenet från Japan som ger den extrema flexen, att dräkten torkar på nästan 2hrs. Har två West dräkter som är gjorda av kalksten som inte har samma flex och torktid, även om de också är bra.
|
|
|
|
|
#91299 |
Stoke: 1 |
|
Hoj!
Skrev följande svar på en våtdräktstråd tidigare i höstas, se nedan.
Kvalitetstid framför kvantitetstid i vattnet var min slutsats.
Japp Matuse dräkten är bra.
Har kört 5/4:an i ett år nu.
Det ska sägas att den inte är lika varm som en 6/5:a, som tex O'neill eller Rip Curl
(har inte testat Xcel men den lär ju vara varmast) men fy fan vad flexibel den är!
Så om du vill ha riktigt mkt smidighet i vattnet så kan jag rekommendera denna, du
kommer förmodligen dock att frysa efter 1 - 1 1/2h när det är som kallast på vintern vilket jag
inte gjorde i tex Oneills 6/5:a ens efter 3h+ men då kände jag mig som en Michelingubbe i
jämförelse med Matuson. Så lite mer kvalitet än kvantitetsurf kanske man kan sammanfatta
det med + att den ska vara schysst mot miljön.
|
|
|
|
|
#91300 |
Stoke: 33 |
|
Efter att ha läst hela tråden med alla bra och utförliga inlägg (tack!) så tänker jag som så att om Matuse:n är så flexig och lätt som era tester visar, alltså om jag fattat det rätt helt överlägsen flex och låg vikt jm med andra dräkter, varför skulle man då inte välja Matuse Tumo 6.5.4 för vintersurf?
Jag tänker att enda anledningen till att man skulle välja en 5.4.3 (traditionell neoprendräkt) för att surfa på vinter skulle ju i så fall vara att slippa lite av michelinkänslan och att ta lite köld på köpet, det som Pierre är inne på i föregående inlägg med kvalitet framför kvantitet.
Men med Matuses geoprene borde ju deras 6.5.4 vara betydligt smidigare/lättare men lika varm som en traditionell neoprendräkt.
Skulle vara intressant att höra nån som testat 6.5.4:an!
|
|
|
|
|
#91301 |
|
anledningen till att det blev 5/4/3 för mig är för att de inte hade 6/5/4an inne när jag behövde dräkt. har dock planer på att utöka garderoben då jag kan hålla med om att det kanske blir lite kyligt om armarna när det blåser på ordentligt i minusgrader.
fan, egentligen skulle man vilja ha typ 10 olika dräkter egentligen, alltid något minus med varje dräkt på varje givet förhållande.
tänk om man hade en full quiver med allt från 2mm upp till 6mm, short sleeves, short legs, huva/icke huva, gaah det skulle vara så sjukt. och så två av varje så man slipper kränga på sig blöt dräkt andra passet...
|
|
|
|
|
#91309 |
Stoke: 15 |
|
jacobw det är mitt mål!  och 6/5/4 fanns inte hemma heller när jag köpte min, men har redan 2st, så ville prova ngt nytt, får vi bara hoppas att de tar hem 2mm full-suit inför vår/sommar surfet.
|
|
|
|
|
#91311 |
Stoke: 1 |
|
Japp mistarippa jag tror att 6/5/4:an är ett grymt bra val om du ska ha dräkten för vintersurf.
Liksom Daniel och jacobw skriver så fanns inte den tjockare dräkten när jag köpte min heller.
Men 5/4/3 an funkar bra för vintersurf också, bara inte lika länge.
|
|
|
|
|