|
#90907 |
Ischias 14 år, 5 månader sen |
Stoke: 29 |
Esta
|
Nån med erfarenhet av den nerven??? Är uppe i 3 nätter utan riktig sömn nu och dom som vet ordinerar pain killercocktails & övningar och ger mig telefonnummer hit o telnr dit. *suck*
Men hur fark får man bort dom akuta illningarna??? Nu har jag blivit tvungen självmedicinera med naturläkemedel...
|
|
|
|
|
#90908 |
Svar: Ischias 14 år, 5 månader sen |
Stoke: 28 |
|
"naturlekemedel" menar du?
|
|
|
|
|
#90909 |
Stoke: 8 |
|
Massage!!! Och stretcha stretcha stretcha!! Det var så jag blev av med min ischias efter ett ryggskott. Gick med det i 5-6 månader innan jag började stretcha och så försvann det helt på nån månad. Men jag var jääävligt ihärdig med det. Strechade säkert 10 gånger VARJE dag, om inte ännu fler gånger. Gjorde allt för att dra ut den jäkla muskeln som drog ihop sig igen.
Och massage, som sagt, minst en gång i veckan.
|
|
|
|
|
#90911 |
|
Esta drag i din "muskel" 10 gånger varje dag så ordnar det upp sig ska du se!!!
|
|
|
|
|
#90913 |
Stoke: 12 |
Per
|
Gazzer skrev:
Esta drag i din "muskel" 10 gånger varje dag så ordnar det upp sig ska du se!!!
Ha ha ha ha!
|
|
|
|
|
#90917 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Esta skrev:
Nån med erfarenhet av den nerven??? Är uppe i 3 nätter utan riktig sömn nu och dom som vet ordinerar pain killercocktails & övningar och ger mig telefonnummer hit o telnr dit. *suck*
Men hur fark får man bort dom akuta illningarna??? Nu har jag blivit tvungen självmedicinera med naturläkemedel...
Nae stackare... Stretcha, varmt bad och spikmatta!
|
|
|
|
|
#90949 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Röker du tobak? Det är en stor riskfaktor för massa skit bla ryggproblem
|
|
|
|
|
#91002 |
Esta
|
Jo, jag röker. Nu efter en vecka med stön & oregelbunden sömn, börjar ilningarna avta. Var till en kotknackare som sa min nedre rygg var skapligt sned, har rensat Voltaren- & Alvedonlagren i stan, självmedicinerat och skrattat(!) när inget annat lindrat. Dom dära ilningarna gör ju en galen till slut! Önskade jag hade såna dära morfinsprutor dom har i krigsfilmer... 
Och tack för era tips! 
|
|
|
|
|
#91007 |
Stoke: 45 |
marQs
|
Hej!
Om din nedre rygg är skapligt sne borde du gå till ryggknakarn igen och be han räta till dig!
Månaders knakning och töjning (läs töjning) tog det innan min rygg blev rak och satan när den blev det blev livet bra mycket bättre!
De stora musklerna som går från ljumsken upp till nedre ryggen var ojämna på mig p.g.a för mycket snowboard åt ett håll vilket resulterade i att ryggraden drogs snett m.a.o ont men ett sånt ont många dras med utan att veta att det faktiskt går att träna bort, känns som ischias med strålsmärtor å grejjer men e mycket enklare att reparera.
Om det är en trasig disk är det mer knas ju.
Knakarn måste ha bestämt om det var riktigt eller fejk Ischias?
|
|
|
|
|
#91155 |
Stoke: 5 |
|
Besök en sjukgymnast som kan avgöra om du har ischiassmärtor eller något som kallas falsk ischias. Det senare är ofta muskler i rumpan som blivit överansträngda och inflammerade. Riktig ischias kommer troligtvis från en nervpåverkan av ett eventuellt diskbråck. (stötdämpande substans mellan diskarna som läcker ut).
Det första kan man fixa med stretching och antiinflammatoriska tabletter. Det senare läker så småningom ut (torkar ihop) men tar tid - kanske 3-6 månader. Har man så akuta smärtor så det påverkar med känselbortfall framför allt runt grenen och problem med att pissa så uppsök läkare handlöst!
Lycka till
Kenneth
|
|
|
|
|
#91156 |
Esta
|
fugusports skrev:
Besök en sjukgymnast som kan avgöra om du har ischiassmärtor eller något som kallas falsk ischias...
Ska dit igen imorn. Stretchade bara lite igår kväll och hade mer ont i morse. Så stretching ska jag ligga lågt med just nu, sa sjukgymnasten. Lutar åt att det e falsk ischias jag har...
Har fått låna hem en TENS-stimulator (Transkutan Elektrisk NervStimulering) som skickar ut elektriska impulser där man har fäst de två elektroderna (där det gör ont). När muskeln så börjar arbeta, frisätts endorfiner som lindrar smärtan/ilningarna.
Men att vänta 3-6 månader innan jag kan plaska igen... hmm...

|
|
|
Ändrat av Esta
Logga in för att svara
|
|
#91177 |
Stoke: 2 |
|
Varför ska du vänta med att surfa i 3-6 mån? Om du inte har för mycket ont förstås.  Annars är det inte farligt att träna etc när man har ont, tvärtom hjälper det oftast att bli bra snabbare om man är så aktiv man kan. Det där med att ryggen var sned beror troligen på muskelspänning pga smärta. Släpper när smärtan försvinner och bör inte nödvändigtvis rätas ut av en benknackare. TENS, (ibland akupunktur), och en klok sjukgymnast tillsammans med de piller du redan petar i dig brukar vara det bästa även om det är segt att vänta på att bli bra.
Hoppas verkligen du blir bättre och ffa kommer ut i vattnet innan juni! Lycka till!
|
|
|
|
|
#91180 |
Stoke: 84 |
|
Ja krya på dig Esta!! Och SLUTA med de där stinkpinnarna...
|
|
|
|
|
#91248 |
Stoke: 9 |
|
Akta dig för kotknackare av alla slag!!
Det finns inte någon som kommer därifrån utan att få reda på att besvären beror på att deras bäcken är snett. Eller att benen är olika långa. Eller att ryggen är sned. Eller att bäckenet är låst! Eller att lederna i ryggen är låsta!! Eller att axlarna är sneda!! Eller att någon muskel måste frigöras (ofta sitter den muskeln så till att det måste till ett finger i rectum för att lösa den)!!! Du lät väl inte kotknackaren komma till!? 
|
|
|
|
|
#91257 |
|
Du menar väl "TranskuKan Elektrisk NervStimulering" ????
|
|
|
|
|
#91266 |
marQs
|
våt dräkt skrev:
Det finns inte någon som kommer därifrån utan att få reda på att besvären beror på att deras bäcken är snett. Eller att benen är olika långa. Eller att ryggen är sned. Eller att bäckenet är låst! Eller att lederna i ryggen är låsta!! Eller att axlarna är sneda!! Eller att någon muskel måste frigöras (ofta sitter den muskeln så till att det måste till ett finger i rectum för att lösa den)!!! Du lät väl inte kotknackaren komma till!?
Det ligger en sanning i det du säger.
Finns nog fan en hustle risk, gå till en riktigt doktor först och undersöka sig är bra.
Men skeva bära upp ryggen muskler är ödesdigert, hinner man bli gammal innan dem har rätats ut blir man en mycket skev gamling.
|
|
|
|
|
#91302 |
Svar: Ischias 14 år, 4 månader sen |
Stoke: 0 |
|
våt dräkt skrev:
Självklart är det inte på detta sätt som "våt dräkt" beskriver men man kan alltid ha otur med vilka terapeuter man träffar.
Det är ju viktigt att komma till någon seriös person med legitim utbildning, så att skadan kan utredas på rätt sätt.
Är själv leg.Kiropraktor med 10 års erfarenhet och behandlar dagligen personer med bl.a ischias besvär. Har till dags dato aldrig behövt behandla via rectum och förhoppningsvis slipper jag det i framtiden också.
Det viktigaste är att komma fram till vad som orsakar nerv-irritationen och behandla patienten efter detta.
|
|
|
|
|
#91303 |
Seb
|
Har själv massa rygg problem omdagen ESTA... gällande smärtan så är det skönaste å mest avslappnande att ligga på ryggen å ha benen i en 90 gradig vinkel över en stol... sen är en fin övning också att du ligger på rygg å drar knäna emot bröstet... du vet säkert om dessa grejerna men de funkar fint. Är det super akut så är det inte så mycket som funkar mot smärtan än typ voltaren spruta, paragin forte... då slappnar man av;)..... Nu är jag inte helt akut längre men fortfarnde rå kass i ryggen. Sitter jag i 5 min så tar det typ 20 sek att ställa mig upp å sträcka ut mig. Jag tog röntgen bilder å där såg man att bäckenet var snett som för säkert flera andra. Viktigaste områdena att strectha är framsidan som sagt ljumsken samt röven..
Attt gå är bra då mjukar du upp där nere å sedan kan du stretcha men har det precis hänt så stretcha inte, vila 3-4 dagar före du börjar. Sen är det bara att börja med yoga igen... det funkar. Om du skall jobba, sitt inte ner stå å jobba vid en bar disk....
Ska du surfa så värm upp lääääääääääääänge stretcha å käka några paracet el ibux före... funkade för mig förra veckan i Marocko å jag var å är fortfarande kass...
Skaffa en sån vulkan byxa då blir du varm å fin;).
Lycka till... vet att det suger..
Sebban
|
|
|
|
|
#91347 |
|
våt dräkt skrev:
Håller med, min kiropraktor skickade mig in i ett ordentligt diskbråck med den klassiska "vrid underkropp och överkropp! åt olika håll. Trots att jag fick skriva i ett papper där jag fyllde i att jag hade ett dokumenterat diskbråck sen tidigare. Det slutade med att jag blev tvungen operera mig.
Sen dess har jag svårt för dessa yrkesmän!?
Trots mina problem och att jag sedan dess opererat samma diskbråck ytterligare ännu en gång, så hindrar smärtan inte mig från att surfa. Lite painkillers sen är det bara att köra!
|
|
|
|
|
#91357 |
marQs
|
Min kiropraktor eller om de va en naprapat räddade tillsammans med surf min rygg och därmed mitt leende och själ.
Är han tacksam till döden.
Har dock hört historier om oseriösa som knakar i onödan.
Som sagt, Doktor först de va de han sa till mig med.
|
|
|
|
|
#91376 |
Esta
|
Jo, kotknackarn bände och tryckte ihop en så det lät som kastanjetter men smärtan försvann aldrig. När jag nämnde ischias fick han bråttom att prata om annat... Det hela var över på en kvart, typ.
Nu först efter snart 3 veckor och 2 missade stormar, börjar ilningarna försvinna. Kanske blir en hel natts sömn snart igen...
|
|
|
|
|
#91463 |
Seb
|
Gött att höra att det börjar släppa;), min rygg blir faan inte bättre... vaknar varje morgon med att ryggen är stel som f....n å jag måste åla mig ut av sängen. Stör jag upp å skall böja mig framåt så hugger det i kors ryggen när jag kommer till 90 grader. Ut på dagen när jag blir varmare så blir det lite bättre, har sedan kört en yoga session vid lunch.... efter den känner jag mig som bäst. När kvällen kommer känner jag mig ok, sen lägger jag mig å vaknar lika stel som dagen före... ingen förändring..... vad f...an är det som felar?? några hotta tips?? känns som man blivit kronisk stel i ryggen typ... har prövat det mesta massage, kiropraktor som jag går till 2-3 gånger i veckan, osteopat, voltaren, paracet, ibux osv... Har precis börjat med magnesium å omega3 som jag hört skall smörja muskler å leder...
Är väldigt tacksamm för tips....
|
|
|
|
|
#91475 |
Esta
|
Seb, du borde ta kontakt med Alex 'Elgordo'. Om jag minns rätt, så har han haft stora problem med ngr kotor under en längre tid men hittade till slut en bra naprapat/kiropraktor och börjar bli bättre nu.
|
|
|
|
|
#91490 |
Stoke: 2 |
|
Seb, om du har uttalad stelhet om morgnarna, smärtor i korsryggen och mycket långdragna problem kan det vara läge att uppsöka läkare för en röntgen och lite prover. Men det har du säkert redan gjort. Man bör ju åtminstone utesluta att det inte rör sig nåt annat än vanligt ryggskott. Hoppas det blir bättre hur som helst!
|
|
|
|
|
#91550 |
Seb
|
Tack för hjälpen boys! Carligula, jag har tagit röntgen av höfterna/ryggen.. här ser man en vridning av bäckenet... ska pröa få en MR också för att även utesluta disk brock grejen också. Är fortfande STEL som faan men lite bättre efter att jag börjat köra yoga varje dag å börjat köra lite längd skider. ESTA tack för "BACK" uppen;).... får inte hoppas eller kanske skulle hoppas att det är ngn sorts reumatism då har jag en god anledning till att kunna ta mer utlands reser för frugan;)... jag ringer kanske Alex å hör lite, gött å höra att du är bättre.
|
|
|
|
|